Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 januari 2013, 15:41:13 »

lägga 20k på en vettig luft-luft i skoldelen. Låta befintlig VP få jobba mer ostört mot bodelen.

Tänkte också föreslå det men då var det redan gjort.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 januari 2013, 21:19:29 »

lägga 20k på en vettig luft-luft i skoldelen. Låta befintlig VP få jobba mer ostört mot bodelen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 januari 2013, 11:00:50 »

Nu kan jag inte jämföra, men skulle gissa att driftkostnaden inte ändrat sig så värst mkt efter byte till vp. Idag funderar vi på att ev. byta till pellets, eller så får pumpen leva kvar ett tag till och så kompletterar vi med en eller ett par kaminer i huset.

Jag tror du har Sveriges lönsammaste Thermia villa 75. Utifrån beskrivningen verkar den klara en utetemperatur på någon plusgrad innan tillsats behövs. Den går säkert mer än 4500 timmar per år. En kWh från olja kostar med 85 % verkningsgrad ungefär 1,50 kr. En kWh värme från pumpen bör kosta ca 0,30 kr i rörlig kostnad, de fasta elavgifterna finns i vilket fall som helst. Ger den 7 kW är driftkostnaden 35-40 tusen kr/år lägre med värmepumpen jämfört med olja.   

Vad är det för antal drifttimmar på tillsats och kompressor? Jag tvivlar på att pellets skulle vara ett alternativ med tanke på att pumpen finns och troligen kommmer att fungera i 10 år till.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 januari 2013, 09:47:34 »

har du testat att sätta värmepumpen i installationsläge och köra brinepumpen utan kompressor för att se om båda givarna visar samma sak.

Såg att du skrev "ställa ner" hastigheten på CP. Om du vill minska deltat på kalla sidan (som just nu indikerar 5K, så ska du öka hastigheten.

Hur djup är kollektorn?

Tänk om alla hade en "footer" så man ser vad folk har för hus/värmepump utan att söka runt i tråden.
Skrivet av: Kylteknikern123
« skrivet: 16 januari 2013, 01:29:24 »

Har inte läst så mycket i tråden men fick syn på här den senaste sidan angående köldbärardiffen, Det verkar helt klart som att det är för lågt flöde på köldbäraren, vilken hastighet står brinepumpen på? och framför allt, är filtret rensat på returen?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 januari 2013, 22:38:28 »

du kan komplettera med en kraftig luft/luftvärmepump i lämplig del av bostaden.

HAr du fått ordning på ditt FTX? Inte bra för ekonomin att dra in en massa kalluft.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 15 januari 2013, 20:34:22 »

Ja, vi har redan förstått att detta blir en förlorad vinter. Det känns som att vi gick på en nit som inte kollade upp pumpen innan vi köpte huset, men vi tog för givet att den skulle vara ok för huset. Fel av oss förstås, och det är bara att bryta ihop och komma igen! ;)

Hur resonemanget gick med värmepumpsfirman när den skulle köpas kan man förstås bara gissa sig till... dontknow Såvitt vi vet satt här en relativt ny oljepanna innan de bytte den. Nu kan jag inte jämföra, men skulle gissa att driftkostnaden inte ändrat sig så värst mkt efter byte till vp. Idag funderar vi på att ev. byta till pellets, eller så får pumpen leva kvar ett tag till och så kompletterar vi med en eller ett par kaminer i huset.

Efter att jag ställde om cp till läge två är diffen på vb nu 7 °C, tack för tipset! tummenupp
Vad tror du om brine-diffen? Är det nåt att haka upp sig på i det här fallet?
Hej Japp inte så mycket att göra åt saken utan bara fundera på vilken typ av lösning som passar er bäst men tycker det är lite synd på vpn eftersom den inte är så gammal :'(.Ang din brine-diff får vi hoppas på att din servicekille vet att dom visar fel och då spelar det ingen roll men han sa inget om att byta ut dom?.
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 15 januari 2013, 19:17:50 »

Hej! Satt och titta på din logg lite och något behöver du göra med tanke på att ni ska bo kvar och lite otur med beräkningen dom gjorde på ditt hus för som läget är nu så kommer din värmekostnad bli hög för din pump verkar få det jobbigt redan runt nollan.Kan det vara så att dom där 200kvm ligger i underkant med tanke på att din värmepump inte är i närheten av ert värmebehov.Bra att du loggar tummenupp och skulle vara intressant hur snacket gick när dom satte in villan 7,5.
Ja, vi har redan förstått att detta blir en förlorad vinter. Det känns som att vi gick på en nit som inte kollade upp pumpen innan vi köpte huset, men vi tog för givet att den skulle vara ok för huset. Fel av oss förstås, och det är bara att bryta ihop och komma igen! ;)

Hur resonemanget gick med värmepumpsfirman när den skulle köpas kan man förstås bara gissa sig till... dontknow Såvitt vi vet satt här en relativt ny oljepanna innan de bytte den. Nu kan jag inte jämföra, men skulle gissa att driftkostnaden inte ändrat sig så värst mkt efter byte till vp. Idag funderar vi på att ev. byta till pellets, eller så får pumpen leva kvar ett tag till och så kompletterar vi med en eller ett par kaminer i huset.

Efter att jag ställde om cp till läge två är diffen på vb nu 7 °C, tack för tipset! tummenupp
Vad tror du om brine-diffen? Är det nåt att haka upp sig på i det här fallet?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 15 januari 2013, 11:19:23 »

Stora elräkningar lär det bli, ja...  :'(  Vi har ju inte hunnit bo så länge i huset, så hur mycket som är hushållsel vet jag inte. Idag värmer vi bostadsdelen på 110kvm för fullt, och skoldelen med ca 80-100kvm ligger på 14-15 °C. Sen har vi en radiator som sitter i källaren på 40kvm.

Kan jag ställa ner hastigheten på cp under drift?
Hej! Satt och titta på din logg lite och något behöver du göra med tanke på att ni ska bo kvar och lite otur med beräkningen dom gjorde på ditt hus för som läget är nu så kommer din värmekostnad bli hög för din pump verkar få det jobbigt redan runt nollan.Kan det vara så att dom där 200kvm ligger i underkant med tanke på att din värmepump inte är i närheten av ert värmebehov.Bra att du loggar tummenupp och skulle vara intressant hur snacket gick när dom satte in villan 7,5.
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 14 januari 2013, 20:07:05 »

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 januari 2013, 19:30:15 »

japp
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 14 januari 2013, 18:35:55 »

Hej! Börjar bli mer nyfiken på varför din kb-diff är 5 °C och tror inte att det är något givarfel och är det -2 ute så borde den inte ligga 9 °C under börvärdet och du måste få stora el-räkningar eftersom den går på tillskott nästan hela tiden.Skulle vara intressant och veta energiförbrukningen innan vpn och hur stor del av huset du värmer nu.
PS:Vilken hastighet kör du på vb-pumpen?Har du bara 4  delta och kör du på 3-hastigthet så ställ ner till läge 2 så du hamnar på runt 8.
Stora elräkningar lär det bli, ja...  :'(  Vi har ju inte hunnit bo så länge i huset, så hur mycket som är hushållsel vet jag inte. Idag värmer vi bostadsdelen på 110kvm för fullt, och skoldelen med ca 80-100kvm ligger på 14-15 °C. Sen har vi en radiator som sitter i källaren på 40kvm.

Kan jag ställa ner hastigheten på cp under drift?
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 14 januari 2013, 18:30:06 »

Jag tror tvärtom att det är givarfel om inte givarna är växlade. Då i såfall värmer du köldbäraren med VP:n.
Men ååh! :::_) För andra gången i den här tråden kastar jag om brine in/ut, det ska förstås vara -1 in och -6 ut. Sorry! Skämspådig
Skrivet av: Remo
« skrivet: 14 januari 2013, 09:05:29 »

Hej! Börjar bli mer nyfiken på varför din kb-diff är 5 °C och tror inte att det är något givarfel och är det -2 ute så borde den inte ligga 9 °C under börvärdet och du måste få stora el-räkningar eftersom den går på tillskott nästan hela tiden.Skulle vara intressant och veta energiförbrukningen innan vpn och hur stor del av huset du värmer nu.

Jag tror tvärtom att det är givarfel om inte givarna är växlade. Då i såfall värmer du köldbäraren med VP:n.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 14 januari 2013, 08:37:17 »

De ville även att jag testade att köra enbart VP, jag antar att de ville se att tillsatsen inte gick i onödan. Jag körde nog 5-6 timmar idag och som väntat så hängde inte VP med:

Temp ute = -2
Integral = -760
Framledning = 32 (41)
Returledning = 28 (55)
Varmvatten = 47
Brine in = -6
Brine ut = -1

Nu ställer jag nog en dum fråga här, men som nybörjare på området så står jag för det! :)
Hur kommer det sig att framledningen inte orkar upp till bör-värdet? Borde inte pumpen klara att värma vattnet till bör, men att returen sjunker rejält pga att huset är för stort? Med andra ord, radiatorerna i början på slingan blir varma, men de i slutet blir kalla?  Sc:,h
Hej! Börjar bli mer nyfiken på varför din kb-diff är 5 °C och tror inte att det är något givarfel och är det -2 ute så borde den inte ligga 9 °C under börvärdet och du måste få stora el-räkningar eftersom den går på tillskott nästan hela tiden.Skulle vara intressant och veta energiförbrukningen innan vpn och hur stor del av huset du värmer nu.
PS:Vilken hastighet kör du på vb-pumpen?Har du bara 4  delta och kör du på 3-hastigthet så ställ ner till läge 2 så du hamnar på runt 8.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 januari 2013, 19:22:37 »

Om vp inte orkar blir det precis så som din VP agerar. Inte så som du beskriver.

Skrivet av: Spyder
« skrivet: 13 januari 2013, 19:19:45 »

...
Pratade med firman som levererat VP:n om diffen på KB, men de trodde att det kunde vara givarefel och ville att jag skulle testa att mäta tempen direkt på rören istället. Har inte hunnit med det än, dock.
...
De ville även att jag testade att köra enbart VP, jag antar att de ville se att tillsatsen inte gick i onödan. Jag körde nog 5-6 timmar idag och som väntat så hängde inte VP med:

Temp ute = -2
Integral = -760
Framledning = 32 (41)
Returledning = 28 (55)
Varmvatten = 47
Brine in = -6
Brine ut = -1

Nu ställer jag nog en dum fråga här, men som nybörjare på området så står jag för det! :)
Hur kommer det sig att framledningen inte orkar upp till bör-värdet? Borde inte pumpen klara att värma vattnet till bör, men att returen sjunker rejält pga att huset är för stort? Med andra ord, radiatorerna i början på slingan blir varma, men de i slutet blir kalla?  Sc:,h
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 13 januari 2013, 19:07:55 »

De stora fönster som du ser på min ikon är 210 höga. Jag har totalt bytt 15 fönster (alla) och hela kalaset gick på 50.000:- på Menta-fönster. 6 st 2-glas, 9 st 3-glas, alla Argon. Gissa om det är skönt nu!
Tack för tipset! tummenupp Det ska vi definitivt titta närmare på!
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 11 januari 2013, 09:09:05 »

Det kan inte vara lång stund vattnet var 41-42 °C efter att ha varit 43 eller varmare..

Min sockersmula skulle garanterat klaga på obehag om hon visste om en förändring, men inte märka något alls om jag inte sagt något, men det är hon det ;) ;) ;)

Jag vet vad du menar...  ::)
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 10 januari 2013, 21:23:47 »

Det kan inte vara lång stund vattnet var 41-42 °C efter att ha varit 43 eller varmare..

Min sockersmula skulle garanterat klaga på obehag om hon visste om en förändring, men inte märka något alls om jag inte sagt något, men det är hon det ;) ;) ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 januari 2013, 16:39:46 »

Oj, vilken fart det blev på tråden!  ::)

Jag sänkte tempen till 41 °C, men min fru upplevde att vattnet blev kallare direkt, så där fick jag höja till 43 °C  ;). Ställde även om varmvattentiden till 30 minuter till att börja med. Återkommer senare om/när jag märker resultat.

Pratade med firman som levererat VP:n om diffen på KB, men de trodde att det kunde vara givarefel och ville att jag skulle testa att mäta tempen direkt på rören istället. Har inte hunnit med det än, dock.

Värmefotografen och Varmt om foten: Jo, jag har läst om detta, och det är kanske nåt att titta på, men precis som ni skriver blir det nog inga trevliga "bilder"!  :)
Vet inte vart vv givaren sitter på en Thermia men 41 grader är hett vatten det duschar man inte i enda gången vi använder hetare vatten är vid disk av stekpanna. Men du kanske bör kolla blandningsventilen så den inte ligger och späder ut vv i onödan vilket inte är helt ovanligt även på helt nya blandningsventiler.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 januari 2013, 13:41:17 »

Är träet dåligt skulle jag inte renovera nya fönster är normalt inte så dyrt om det är av vanlig modell.

Det underlättar med några punkter här och där. Om man får gissa själv vart dom skall sitta så kan den meningen betyda väldigt olika saker...
 wave
Skrivet av: måle10
« skrivet: 10 januari 2013, 05:43:18 »

[q.David: Det jag sa skulle hända från början hände sedan om du inte köper det är det inte mycket jag kan göra något åt men tycker ts svar räcker.

Jag sänkte tempen till 41 °C, men min fru upplevde att vattnet blev kallare direkt, så där fick jag höja till 43 °C  ;). Ställde även om varmvattentiden till 30 minuter till att börja med. Återkommer senare om/när jag märker resultat

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 januari 2013, 23:50:58 »

nej det kanske inte är argon. Men punkterade är dom i alla fall. Vilket kanske inte är så konstigt givet åldern. En del av dom har tidigare ägare bytt kassett på. Vet inte om det är värt, kontra att byta hela fönstret så att säga.

Jag kan notera att packningarna mot kassetten också är dålig på många ställen. I vissa fall läcker det in luft där.

Jag har FTX så jag slipper fundera på ventilationen i alla fall.

Jag har massa saker jag egentligen vill göra innan mecka med fönster. Alla säger det är så dyrt så jag kör huvudet i sanden.
Skrivet av: Conquest
« skrivet: 09 januari 2013, 23:19:42 »

Det fanns termoglas men väl inte Argonfönster i 1976? Hur som helst är det 5 års garanti på glasen och 10 år på ramarna i PVC. Jag bytte i 2 omgångar och de 6 st som nu är 4 år gamla är hur snygga som. En grej som många missar är att nya fönster är helt täta och rummen blir kanske utan ventilation alls. Istället för att sätta in luftventiler i väggarna, finns ventilspaltar att köpa till, som monteras i själva fönsterramen. De är dessutom självreglerande efter luftfuktigheten, men går att manuellt stänga helt. Beställer man samtidigt som fönstret, är det färdigfräsat i ramarna. Bara 6 små skruv man själv ska sätta dit. Jag har 6 st spaltar och de är med i priset jag nämnde.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 januari 2013, 22:11:43 »

De stora fönster som du ser på min ikon är 210 höga. Jag har totalt bytt 15 fönster (alla) och hela kalaset gick på 50.000:- på Menta-fönster. 6 st 2-glas, 9 st 3-glas, alla Argon. Gissa om det är skönt nu!

det lät ju inte allt för dyrt. Ser fina ut också!

Skulle behöva byta mina gamla argon från 76. I alla fall de som blivit mjölkiga
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 januari 2013, 22:10:31 »

suck Har ts en diplomat tws varför jämför du din pump med ts pump :o Om man inte förstår varför eller vill förstå varför thermia har satt 40 minuter på varmvattentiden standard på ts maskin eller menar du att thermia har satt 40 minuter bara för det är roligt.

Ingenstans påstår _jag_ att 20 minuter skulle vara bättre än 40 eller 60 minuter på TS värmepump.

Jag försöker säkerställa att vi beskriver funktionen som sådan korrekt. Och om man ska gå på hur du beskriver den förstår jag inte varför det finns ett värde för värme. Såsom du beskriver funktionen skulle enbart ett värde för varmvatten behövas.

Det är bara det jag försöker förstå.

Vad som sedan är mest optimalt för TS med avseende på inställning av tid för varmvatten det är jag inte rätt person att sia om. Men om vi vet exakt hur funktionen (tid för värme och varmvatten) fungerar så blir det enklare för TS och oss andra att testa oss fram till bästa möjliga inställning.


PS EDIT OCH SÅ VIDARE... ser nu när jag postar att jag var visst på sida 2. Ni har uppenbarligen rett ut detta. Dvs funktionen är sådan som jag och smurfen sagt men rekommenderat värde på en icke TWS pump är 40 min för VV. DS
Skrivet av: Conquest
« skrivet: 09 januari 2013, 22:08:05 »

De stora fönster som du ser på min ikon är 210 höga. Jag har totalt bytt 15 fönster (alla) och hela kalaset gick på 50.000:- på Menta-fönster. 6 st 2-glas, 9 st 3-glas, alla Argon. Gissa om det är skönt nu!
Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 januari 2013, 19:40:03 »

Då funkar ju styren i stort sett lika som på nyare Thermia i alla fall vad det gäller prioritering som jag var inne på från början. Kan ta villa pumparna i egen tråd dom har jag absolut ingen koll på och tror inte Ts är intresserad av att vi sabbar tråden mera.
suck nyare pumpar Sc:,h jag skrev ju att det inte skulle bli någon hitt med varmvattnet  men tycker lika som dig att inte sabba ts tråd.
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 09 januari 2013, 19:22:25 »

Är träet dåligt skulle jag inte renovera nya fönster är normalt inte så dyrt om det är av vanlig modell.

Mja, skolsalens fönster är en historia för sig, men övriga är normalstora fönster från 70-talet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2013, 19:20:17 »

Jodå stämmer bra som du uppfattade det.Tänkte vi skulle forsätta på dom större villa som har plattväxlare men tror inte det är någon ide.
Då funkar ju styren i stort sett lika som på nyare Thermia i alla fall vad det gäller prioritering som jag var inne på från början. Kan ta villa pumparna i egen tråd dom har jag absolut ingen koll på och tror inte Ts är intresserad av att vi sabbar tråden mera.
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 09 januari 2013, 19:19:21 »

Oj, vilken fart det blev på tråden!  ::)

Jag sänkte tempen till 41 °C, men min fru upplevde att vattnet blev kallare direkt, så där fick jag höja till 43 °C  ;). Ställde även om varmvattentiden till 30 minuter till att börja med. Återkommer senare om/när jag märker resultat.

Pratade med firman som levererat VP:n om diffen på KB, men de trodde att det kunde vara givarefel och ville att jag skulle testa att mäta tempen direkt på rören istället. Har inte hunnit med det än, dock.

Värmefotografen och Varmt om foten: Jo, jag har läst om detta, och det är kanske nåt att titta på, men precis som ni skriver blir det nog inga trevliga "bilder"!  :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2013, 19:15:38 »

Är träet dåligt skulle jag inte renovera nya fönster är normalt inte så dyrt om det är av vanlig modell.
Skrivet av: Spyder
« skrivet: 09 januari 2013, 19:12:03 »

Hejda dig där om du kan. Du kan få ett nytt kök och ett nytt badrum för vad det kostar att byta fönster. Det är extremt sällsynt att fönster måste bytas. Det är egentligen bara om de var av dålig kvalitet redan från början, och det innebär i så fall att det inte är gamla fönster, utan ganska nya. Gamla fönster är oftast gjorda av utvalt tätvuxet kådrikt virke. För det mesta behövs bara en rejäl översyn. Tätningslister tex ska man alltid ha koll på, det gör man enklast genom att på vintern kolla om det känns något drag, man känner helt enkelt med handen längs karmen och springor en dag när det blåser och markerar med en tejpbit. Blir det imma mellan fönsterrutorna så markerar man där också. Sedan åtgärdar man en skön sommardag. Kostnaden för att köpa nya fönster är så hög så den lilla skillnaden som finns i u-värde motiverar inte byte. Dessutom är de gamla oftast mycket snyggare. Titta i Köpenhamn, om du är där någon gång. Där är det vanligt med gamla vackra fönster, de är inte rädda att gå ute med lite färg, pensel och lite kitt och bättra på lite. Det sättet är mycket bättre än det svenska där vi väntar tills fönstren ändå måste bytas, gärna nya livlösa, och gärna med bidrag. Isolera på vinden istället, tycker jag, det är superbilligt och betalar sig första eller andra vintern, ett fönserbyte betalar sig på 30 år, och då är det ändå dags att köpa nya fönster. Så, nu har jag sagt vad jag tycker om den saken :)

Problemet här är att träet i de flesta av fönstrena har börjat murkna...  :'( Det är klart, om det finns folk som renoverar gamla fönster, så gärna för oss, fönstren i skolsalen är vackra som de är.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 januari 2013, 19:06:47 »

Vadå beror det på kurvan också hur långt 20 minuter är nu blev det riktigt snurrigt Sc:,h Men svara gärna på min fråga som jag ställde.
Jodå stämmer bra som du uppfattade det.Tänkte vi skulle forsätta på dom större villa som har plattväxlare men tror inte det är någon ide.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2013, 17:51:21 »

Vadå beror det på kurvan också hur långt 20 minuter är nu blev det riktigt snurrigt Sc:,h Men svara gärna på min fråga som jag ställde.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 januari 2013, 17:31:14 »

Du skrev nått med att den växlar efter 5 minuter men skit i det. Om man anger 20/20 så kommer vp att göra värme 20 minuter och därefter göra vv i 20 minuter och hålla på och växla på det viset så länge vv tempen ligger under startvärdet samt ligger - på gradminuterna korrekt eller ?
Du är väll med på att när det står 20/40 minuter är satt som standardvärde.det är alltså den beräknade tiden för värme 20 minuter vid kurva 40 och integral -60 vid 0 och varmvattentiden 40 minuter vid 44 °C upp till RP sluter.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2013, 16:41:43 »

Du skrev nått med att den växlar efter 5 minuter men skit i det. Om man anger 20/20 så kommer vp att göra värme 20 minuter och därefter göra vv i 20 minuter och hålla på och växla på det viset så länge vv tempen ligger under startvärdet samt ligger - på gradminuterna korrekt eller ?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 januari 2013, 16:32:45 »

Precis så där trodde jag det funkade men enligt måle10 så lär det funka på annat sätt ?
Vad menar du Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2013, 16:24:55 »

Precis så där trodde jag det funkade men enligt måle10 så lär det funka på annat sätt ?
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 09 januari 2013, 13:07:39 »

när används 20 min värdet ?
Kanske här:
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2013, 11:37:25 »

när används 20 min värdet ?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 januari 2013, 10:04:45 »

Thermia verkar ju ha satt 20 min värme bara för roligt för det värdet används vad jag förstår inte.
Tycker det är hur simpelt som helst men kanske thermia har fel och ni har rätt a:gl
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2013, 09:53:42 »

Thermia verkar ju ha satt 20 min värme bara för roligt för det värdet används vad jag förstår inte.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 januari 2013, 09:37:27 »

nej sannerligen inte.

Min värmepump har inställning för
Varmvattentid   20   min
Värmetid   20   min

Det du beskriver och förklarar i denna tråd, med avseende på dessa tider, innebär att värdet Värmetid är helt irrelevant.
suck Har ts en diplomat tws varför jämför du din pump med ts pump :o Om man inte förstår varför eller vill förstå varför thermia har satt 40 minuter på varmvattentiden standard på ts maskin eller menar du att thermia har satt 40 minuter bara för det är roligt.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 januari 2013, 09:20:50 »

nej sannerligen inte.

Min värmepump har inställning för
Varmvattentid   20   min
Värmetid   20   min

Det du beskriver och förklarar i denna tråd, med avseende på dessa tider, innebär att värdet Värmetid är helt irrelevant.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 januari 2013, 07:13:29 »

fattar ännu mindre nu..
så nu kan det vara 15 eller 25 minuter också?


Jag förstår funktionen som sådan att VV prioriteras. Dock finns det möjligheten att sätta en max-tid för VV som dock inte kan vara lägre än 20 minuter. Denna gör att systemet efter denna tidsperiod går över till att göra värmevatten i stället, om sådant behov föreligger. Detta kommer den göra i minst 20 minuter (eller mer om så är inställt) så länge värmebehov kvarstår, oavsett om VV behov fortsatt föreligger.
Det är inte lätt om man inte förstår hur vissa saker fungerar ::)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 januari 2013, 23:46:15 »

fattar ännu mindre nu..
så nu kan det vara 15 eller 25 minuter också?


Jag förstår funktionen som sådan att VV prioriteras. Dock finns det möjligheten att sätta en max-tid för VV som dock inte kan vara lägre än 20 minuter. Denna gör att systemet efter denna tidsperiod går över till att göra värmevatten i stället, om sådant behov föreligger. Detta kommer den göra i minst 20 minuter (eller mer om så är inställt) så länge värmebehov kvarstår, oavsett om VV behov fortsatt föreligger.

Skrivet av: måle10
« skrivet: 08 januari 2013, 22:04:02 »

fattar verkligen inte jag heller. Varför finns värdet över huvudtaget om det bara tillåts gå ifrån VV i 5 minuter, oavsett vad man anger.

sjukt
Tycker det är hur simpelt som helst  ::) och det där 5 minuter var ju bara ett exempel på vv vi kan skriva 15 minuter eller 25 beror ju helt på när den blir klar.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 januari 2013, 21:21:02 »

fattar verkligen inte jag heller. Varför finns värdet över huvudtaget om det bara tillåts gå ifrån VV i 5 minuter, oavsett vad man anger.

sjukt
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 185
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal