Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 31 december 2010, 02:40:55 »

Jag tolkar det också att om man har externt garage + bostadshus + bergvärme + kulvert så skulle i mitt fall bergvärme pumpen få förbruka maximalt 5.5kW per byggnad dvs totalt 11kW skulle pumpens ineffekt få vara enligt det.

Kör så det ryker!

//Micke
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 31 december 2010, 01:56:42 »

En snabbkoll ger följande:

Det finns en massa undantag när dessa regler inte gäller. Men om vi utgår ifrån att de gäller så finns följande:

Hushållsenergi inräknas inte.

Area för garage,
inom byggnaden i bostadshus eller annan lokalbyggnad
än garage, inräknas inte.


Min tolkning: Garage i bostadshuset ska inte räknas i arean, men en extern byggnad/garage ska räknas som en egen byggnad.

Den energi som, vid normalt brukande, under ett
normalår behöver levereras till en byggnad (oftast benämnd
köpt energi) för uppvärmning, komfortkyla,
tappvarmvatten och byggnadens fastighetsenergi.


Den sammanlagda eleffekt som maximalt kan upptas
av de elektriska apparater för uppvärmning som behövs
för att kunna upprätthålla avsett inomhusklimat,
tappvarmvattenproduktion och ventilation när byggnadens
maximala effektbehov föreligger.


Min tolkning:
Alla byggnader räknas (inklusive externt garage) var för sig.
Energi som går via en byggnad till en annan är ju inte energi som behövs för att värma byggnaden i fråga utan den energin som skickas ut i kulverten ska räknas på mottagarbyggnadens effektbehov..
Dvs energi som fortsätter "förbi" och ut i kulverten ska räknas på den andra byggnaden (=externt garage).

Utöver det tas det även upp vad som gäller när energi distribueras till en byggnad via en kulvert.

Dvs jag kan inte tolka det annat än:
1. Att en extern byggnad (=externt garage över 50kvm) 50kvm berörs och ska räknas som en egen byggnad/ area.
2. Om inte det skulle räcka så finns alltid undantaget som garanterat berättigar att värma ett garage med bergvärme.

Mer elenergi och högre eleffekt än vad som anges i tabell 9:2b kan godtas om särskilda
förhållanden föreligger.


Dvs jag skulle inte ur reglemente synpunkt  tveka att använda bergvärme+kulvert för att värma ett garage.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 december 2010, 00:22:45 »

Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 30 december 2010, 22:59:44 »

Jag har ändock svårt att tro att reglementet förbjuder bergvärmepump för uppvärmning av garaget och istället premierar andra mer energikrävande värmesätt. Skulle det vara så, så antar jag bara att det är ett bevis på att reglementet inte är uppdaterat/följer utvecklingen.
Det är ju snudd tjänstefel att göra en sådan vansinnig installation som är negativt både ur energi, miljö och plånbokens synpunkt.
Jag skulle då aldrig välja de lösningar som ni beskriver för att komma runt ett reglemente (dock kan det finnas andra aspekter tex arbetsinsats/installationskostnad som kan göra en annan lösning mer optimal, men det är en annan sak).
Funkar inte reglementen så får man ta till sunt förnuft!
Man får se det som utveckling att inte följa ett korkat reglemente, om man alltid gör som någon annan gjort så hade utvecklingen stått stilla. :)

Någon som kan ge en hänvisning där man kan läsa om detta?

//Micke

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2010, 17:28:17 »

Om jag fattat det hela rätt skall man mäta förbrukningen på värmekällan för huset, alltså värme och tappvarmvatten, som det levererats/installerats vid byggnationen.
De kan ju aldrig kontrollera om det är en serverstation eller en elradiator som drar ström i garaget...
Ja, många regler är tyvärr så korkade att man måste vara kreativ för att ta sig runt dem.

Fördelen med reglerna är väl i princip bara att hustillverkarna inte kan installera anläggningar som inte uppfyller kraven, vad du själv gör med huset därefter får de nog svårt att kontrollera på ett effektivt sätt.
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 30 december 2010, 16:39:44 »

Tjena!

Ni menar att det (beroende på husets storlek) tex:
Ok enligt reglerna: Köra garaget på direktverkande el 3kW + huset 2kw bergvärme => Förbrukning 5kW.
Ej ok enligt reglerna: Köra garaget på husetsbergvärme 1kW + huset 2kW bergvärme => Förbrukning 3kW.

Har jag tolkat er fel?
Har ni verkligen tolkat reglerna rätt?
Eller är reglerna så korkade att man inte ska följa dem?
Det låter i alla fall i mina öron för dumt för att det ska vara sant!

//Micke
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2010, 14:19:28 »

En billig lösning skulle kunna vara den minsta Nibe eller CTC jordvärmepumpen utan inbyggd vvb, eller Sfinxs Solars 6 eller 9 kW dito (kina), sätt den i garaget med egen kollektor, och värm garage på vintern och poolen på sommaren.
Om du köper en bra täckning till poolen kan 5-6 kW räcka för att hålla poolen varm.
Isolera även poolen utvändigt om du har möjlighet.
En värmepump som klarar poolen utan problem kan bli "för" stor för garaget, så en volymtank på ett par hundra liter kan vara en stor fördel, t.e.x en begagnad varmvattenberedare.
Skrivet av: knauer
« skrivet: 30 december 2010, 13:02:44 »

Jag har tänkt mig en poolstorlek på 8x4m, djup 1.5m.

Rationalen för att investera i en jordvärmepumpanläggning baseras på att
utgrävning av tomt för kollektor kommer att vara väldigt låg tack vare kontakter.
Men dessa förbannade BBR16 regler vid nybygge gör ju det hela så komplicerat fiR:.
Efter två år kommer man ju att utföra energiberäkningar på huset och frågan är
om jag klarar kravet 55 kWh/m2/år. Betänk uppvärmning av 70m2 garage (garaget
välisolerat: 200mm cellplast i grunden, 95 mm isolering i väggar). samt pool. Detta
verkar ju en helt omöjlig ekvation att lösa. En lösning skulle möjligtvis kunna vara
om man kan mäta förbrukningen separat för hus, garage samt pool...

Nu gör jag en 180 graders svängning och jag ber uppriktigt om ursäkt för att jag
har missat detta med BBR16. Vad tror panelen om följande förslag:
jag accepterar Nibe F750 som primär uppvärmnings och ventilationskälla. Isället investerar
jag i en luft-luft värmepump. Kan man koppla in en sådan VP så att den underhållsvärmer
garage/förråd under vintern för att sedan på senvåren och sommaren jobba på att värma min pool?
Tilläggas kan att avståndet mellan garage och pool kommer att vara ca 4m.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2010, 11:07:04 »

Din tolkning är nog inte helt korrekt...
Om det är som du säger så kan du nog räkna bort den del av kompressoreffekten som går till garagedelen.
Det ställs kanske lägre krav på ett garage än ett nytt bostadshus och därför får du kanske inte räkna med garaget, för då skulle du kunna snika på husets isolering och ändå klara kraven.

Jag spekulerar dock bara...
Men jag har svårt att tro att reglementet hindrar att köra bergvärme i både bostadshus och garage!

//Micke




Nya hus byggs ofta utan garage för att kunna klara normen, man måste räkna in energibehovet i husets energikalkyl, men får inte räkna in ytan i underlaget, dit får man bara räkna bostadsyta.
För att komma runt detta kanske du kan bygga ett "kallgarage" och överdimensionera värmepumpen för huset lite, det påverkar ju inte maxeffekten så mycket att du kommer över gränsen för ditt maximala effektbehov/m2.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 december 2010, 09:29:24 »

Carl: Även om jag räknar med 25 000 kWh/år i energibehov och +1°C inkommande KB-medel så kommer jag bara upp till 324 M kollektor, hur tänker du med kollektorn?

Det står inget om poolens storlek, kollektorn får inte samma återhämtning på sommaren.
Enda skälet att inte passa på att gräva ner extra mycket slang är om man vill kunna köra frikyla, då bör man snåla med slangen för att kunna få ut nån kyla på sommaren.

Vid nybygge så grävs ju stora delar av tomten upp i alla fall och man har grävare på plats, det enda som i princip kostar extra är själva slangen.
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 30 december 2010, 09:14:24 »

Din tolkning är nog inte helt korrekt...
Om det är som du säger så kan du nog räkna bort den del av kompressoreffekten som går till garagedelen.
Det ställs kanske lägre krav på ett garage än ett nytt bostadshus och därför får du kanske inte räkna med garaget, för då skulle du kunna snika på husets isolering och ändå klara kraven.

Jag spekulerar dock bara...
Men jag har svårt att tro att reglementet hindrar att köra bergvärme i både bostadshus och garage!

//Micke


Skrivet av: knauer
« skrivet: 30 december 2010, 01:12:02 »

Tack för bra synpunkter Micke.

Det här med BBR16 är knepigt. Mitt hus får inte förbruka mer än 55 kWh/m2 golvyta (klimatzon III).
Om jag kopplar på 70m2 garagegolvyta till pumpen, blir väl pumpens förbrukning signifikant högre?
Fast den garageytan på 70 kvm får jag INTE räkna in som golvytan. Jag får nog kontakta
kommunens energirådgivare för att bena ut BBR 16 reglementet samt be installatören att räkna på
det här. Måste säga att det märks att dessa BBR16 regler gjorts av nitiska tjänstemän som saknar
kontakt med verkligheten huvuddunk
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 28 december 2010, 23:27:17 »

Garaget:
En bit från huset? Vad är en bit?
Ska du ha kulvert så kanske det är läge att gräva ned den direkt då grävaren är på plats.

Eftersom jag är i funderationerna på garage själv också så har jag noterat följande:
Golvvärme är bra, men folk som har det klagar på hög luftfuktighet i garaget pga man kör in en snöig bil (du har kanske inte samma problem i Skåne) och den tinar och det rinner ned på golvet och dunstar.
Jag kommer definitivt gjuta in golvvärmeslang i mitt garage, men kanske inte säkert att det blir att använda?
Alternativet fläktkonvektor får man dock se upp med om fläktkonvektorn går och VP gör varmvatten (cirkulatioinen stannar) så fryser konvektorn fort om det är kallt ute och man öppnar garageporten => läckage => man tappar cirkulationen => huset fryser också sönder osv osv...

Finns viss frysrisk för golvärmeslingan som ligger närmast garageporten, så den ska dras in en bit från porten.

Som sagt så tror jag att du kan få pump och jobb till samma pris om du låter rörkrökaren komma med både pump och jobb. Iofs så gäller kanske inte rotavdraget på nybygge...?
Det bör ju gå att hitta en rörkrökare som vill arbeta och göra installationen även om du ordnat pumpen själv.
Men det lär ju vara enkelt om huslev sköter allt... Men det lät snålt med 300m kollektor! Bättre ta till när man ändå är igång med maskinen...

Var ska pannan stå? Nibe har kolvkompressor och låter en del, så man bör tänka på placeringen så man inte störs av den.

//Micke
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2010, 22:21:57 »


Som ventilation hade jag tänkt mig mekanisk FT.  Vad är FLM för något? Är det en ”manick” som återvinner frånluftens energi?

En FrånLuftModul är Nibes beteckning på en enhet som värmeväxlar utgående ventilationsluft mot ingående köldbärare och på så sätt utnyttjar gratisvärmen i frånluften som annars skulle ventileras bort. Det höjer ingående temperatur på köldbäraren och minskar därigenom värmepumpens elförbrukning för att producera en viss mängd värme något. Problemet är att vinsten när man har tagit hänsyn till drivenergin till frånluftmodulen blir det knappast någon vinst. Visserligen har man utnyttjat gratisvärmen i frånluften men värmen från marken är också gratis.   

Borde det inte vara bättre att använda frånluftspumpen att värma poolen på sommaren då det finns mycket "varmluft" att använda sig av? Kör du jordvärme så får slingorna kortare tid att återhämta sig och det behövs därför längre slinga jfrt med normal användning.

Har inte räknat på jordvärmefallet men vad gäller bergvärme har ett extra värmeuttag för poolvärmning sommartid obetydlig påverkan på köldbärartemperaturen vintertid. Samma sak bör gälla jordvärme.

Skrivet av: knauer
« skrivet: 28 december 2010, 21:46:56 »

Först ett stort tack för alla värdefulla svar, kommentarer och goda råd. Detta forum är ovärderligt för noviser som mig! Thumbsup

Rickard:
Husföretaget anger följande fakta: ”energiförbrukning 45 kWh/kvm, år i Malmö
Där den angivna energiförbrukningen gäller uppvärmning och tappvatten vid en årsmedeltemperatur på +8C”. Jag antar att detta värde då borde definieras som bruttoenergibehovet?
Som ventilation hade jag tänkt mig mekanisk FT.  Vad är FLM för något? Är det en ”manick” som återvinner frånluftens energi?

Roland: förstår jag dig rätt verkar det som om investeringskostnaden för FLM samt energin att driva denna inte gör en sådan lösning lönsam, bra info!
CTC har en bra hemsida och förutom priset var det framförallt deras ”Energy
Flex” system som jag gillade. Till tex Nibe får man ju betala extra för ytterligare anslutningsmöjligheter. Den inbyggda och kostnadsfria flexibiliteten hos CTC tilltalar mig.

Carl N: Tack för ditt förtydligande map BBR reglerna. Med andra ord kan jag installera en värmepump på 8kW och ändå uppfylla BBR 16.

Maba: jag får revidera ovanstående. Jag ska byta ut 6.5 kW frånluftpump till en 8kW jordvärmepump. Motivera var fel ordval fr. mig. Men folk betalar gladeligen 50 kSEK för att uppgradera sina kök. Jag betalar gladeligen samma belopp för att uppgradera värmesystemet. Jag är väl medveten om att investeringen inte är lönsam dock vill jag klargöra följande: min husleverantör drar av 74 kSEK för
Nibe F750 samt ventilation. Jag kommer även att ha ett 54m2 dubbelgarage som ska värmas, vilket jag glömde nämna. Min Nibe 310 fick repareras efter blott 7 års drift (byte av kretskort). Kompressorn fick bytas efter 8 år. Summa rep.- kostnader >15kSEK. Antagligen har jag haft en jävla otur, men konsensus bland folk på detta forum är att det dröjer 15-20 år innan jord/bergvärmepumpar behöver repareras. En parameter att beakta i investeringskalkylen.

Micke: tusen tack för info. Jag har plan mark (inga träd, stubbar) som tidigare utnyttjats som betesmark för hästar, moränjord. Har goda kontakter vad gäller grävningen.

Nu när jag har tillgång till denna eminenta expertpanel har jag ytterligare några frågor:

a)   Den jag köper tomten av är delägare i ett markentreprenadsföretag, dvs. jag kan få ett fördelaktigt pris på tomutgrävningen. Jag kan få tag på en Nibe F1245 för knappt 55kSEK (inklusive frakt!). Om jag förstår er rätt kommer det att bli svårt för mig att hitta ngn. som ”bara” ska koppla in detta åt mig? En annan komplikation i sammanhanget är att ansvarsfrågan för att mitt hus uppfyller myndighetens krav för energiförbrukning överförs
fr. husleverantören till värmepumpsinstallatören. Det bekvämaste för mig är att låta husföretaget sköta uppgraderingen till jordvärme. Kostnad 45kSEK (300 m kollektor, Thermia Optimum samt FT ventilation). Dock detta är exklusive grävning!

b)   Dum fråga: kan man låta ventilationen som projekterats för 750 vara kvar och installera en jordvärmepump som utnyttjar den?

c)   Garaget (54m2) kommer att vara en bit från huset. Planerar att gjuta värmeslingor i garageplattan. Min plan är att på sikt utnyttja del av garaget som tonårsbostad/gästbostad. Något speciellt att tänka på här?
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 28 december 2010, 20:58:01 »

Angående kollektor längd:
Tänk på att det kostar inte mycket att få 50-100m extra slang när du ändå gräver.
Du kan utgå ifrån att framtida värmepumpar kommer att ta större andel värme ur marken än idag (inverter pumpar som klarar toppeffekt behov och kanske än bättre verkningsgrad).
Jag lade 2x300m till min 6kw pump och hade i efterhand lagt 2x350 om jag hade gjort om det.

//Micke
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 28 december 2010, 20:53:25 »

Citera
2.   Den mest prisvärda värmepump jag kunnat hitta är en CTC Ecoheat 5 (43000 SEK). Intressant notering är att installatören säljer samma pump för 48000 exklusive moms. Rena skämtet. Är detta vanligt inom branschen eller var detta ett stolpskott? 

Från mina offerter så konstaterade jag att installation i pannrummet (kopplingar + pump + arbete) blev ungefär samma kostnad som jag kunde köpa prylarna för och göra arbete själv (ganska goda kontakter på material).
Materialet (ex pump) drar iväg ganska mycket någonstans kring 15000-20000kr med kollektor, brine kopplingar osv.
Summan hade blivit typ 65000:- om jag gjort allt själv och jag tror det blev 67000:- när jag tog det via installtör.
Så jag lät instlallatören göra pannrummet (nått som jag idag inte ångrar då det blev måånga kopplingar).
Grävningen ingår inte i det... Grävning kostar från 400kr/h och uppåt beroende på storlek, kontakter, tillgång, efterfrågan mm.
För mig tog grävningen 19h, men då var det mycket sten och tomten gjordes om ganska mycket.
Räkna med att din kreativitet gör att det blir mer jobb för grävaren än bara gräva markvärme. Stenpirar, stubbar, diken, planera ut osv osv. En bra maskin/förare gör ett riktigt bra jobb, så passa på att göra allt du bara kan drömma om då de ändå är på plats. De gör otroligt mycket på 1h.

Citera
3.   Hur djupt ska kollektorslangen grävas ner? Jag har sett uppgifter på allt mellan 0.7 till 2m djup.
Jag grävde ner min ca 1m och hade nog gärna tagit ned den en bit till om det inte hade varit stenhårt i marken.
Det mest vetenskapliga jag hittade var någon universitetsutredning. Kommer dock inte ihåg vad den sade eller vad jag hittade. Men baserat på den så ville jag ha ner slangen så mycket som möjligt (max 1.2m).

//Micke
Skrivet av: Maba
« skrivet: 28 december 2010, 19:35:05 »

Du funderar alltså på att byta ut en 6.5 kW frånluftspump mot en 5 kW jordvärmepump och tycker att ett ökat husvärde och framtida pool motiverar detta?
Borde det inte vara bättre att använda frånluftspumpen att värma poolen på sommaren då det finns mycket "varmluft" att använda sig av? Kör du jordvärme så får slingorna kortare tid att återhämta sig och det behövs därför längre slinga jfrt med normal användning.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2010, 19:26:04 »

Roland: Tror du ändå inte att det blir ett kostnadsneutralt alternativ till en konventionell frånluftsfläkt, nåt skall han ju investera i för att ventilera?


En vanlig frånluftfläkt kostar betydligt mindre än en FLM och kommer att dra mindre el pga lägre tryckfall. Det beror på kanaldragningen hur det blir. Tar man hänsyn till ökat elbehov för fläkten och extra cirkulationspump är det energimässigt ingen nämnvärd vinst med en FLM. En FLM gör sig bäst när köldbärartemperaturen är låg. Det behöver den inte bli i det här fallet.

Det verkar finnas gott om tomt att gräva ner slang på och då är det billigare med mer slang än att komplettera med en FLM.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 december 2010, 17:30:56 »

Carl: Även om jag räknar med 25 000 kWh/år i energibehov och +1°C inkommande KB-medel så kommer jag bara upp till 324 M kollektor, hur tänker du med kollektorn?

Roland: Tror du ändå inte att det blir ett kostnadsneutralt alternativ till en konventionell frånluftsfläkt, nåt skall han ju investera i för att ventilera?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2010, 14:47:29 »

CTC har enligt min mening ett lite mystiskt sätt att göra varmvatten. Jag undrar om den är lämplig om varmvattenbehovet kommer att bli stort. Är varmvattenbehovet stort är en pump på 5 kW i minsta laget oavsett märke, det kommer att ta tid att ladda varmvattenberedaren utan tillsatsel.

Det enda jag har att tillägga till vad Carl har skrivit är att en FLM inte kommer att betala sig.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 december 2010, 14:28:06 »

1.   Enligt BBR 16 får kompressorns maxeffekt vara 6.4 kW för mitt hus. Hur lång ska kollektorslangen vara? Ju längre desto bättre (jag har relativt stor tomt)?

Jag tror detta är drifteffekten, när du kollar på värmepumpar anges de efter uteffekten, en 8 kW VP drar t ex ca 2kW, och i maxeffekten ingår dessa 2 kW + elpatron som kan vara upp till 4 kW i detta fallet. Och du bör satsa på en 8 kW VP tycker nog jag. Till denna gräver du ner 2 x 300 m jordvärmeslang, eftersom du tänker ha pool så krävs lite extra slang. Man brukar ha dem på ca 1 m djup.

De nyare modellerna brukar kunna ge bra med varmvatten med den inbyggda beredaren, tänker du ha ett stort badkar kan en VP utan inbyggd VVB + extern VVB vara aktuell tror jag.

Räkna med att det kostar ca 100 kkr för VP + slang + jobb.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 december 2010, 07:59:35 »

Hur har du tänkt sköta ventilationen?
40-45 kWh/m2/år är det med F750 i drift eller det faktiska bruttoenergibehovet?

Med tanke på dina tre behov: Ventilation, Poolvärme, Husvärme så skulle en vettig anläggning kunna vara:

Nibe F1245-6 eller 8 (8 med tanke på Poolen) med FLM för ventilationen.
Komplettera den med en volymtank på 100-200 liter för att få långa gångtider trots husets låga energibehov.
Skulle ert tappvarmvattenbehov på sikt inte räcka till tycker jag att du kan komplettera med en elberedare i serie med värmepumpens inbyggda, det kan vara smart att förbereda för detta redan vid installationen, med avstick och plats för elberedaren.
(Tror dock inte att du kommer att behöva detta, vi har två barn i tonåren, Pool mm och vi har inga problem med tappvarmvattnet, enda gången det brukar vara problem är om man har stort badkar som kräver mer tappvarmvatten än de i denna typ av värmepump inbyggda beredarna kan ge)

Om jag räknar på ett energibehov om 7000 kWh/år baserat på dina uppgifter så ger det ett toppeffektbehov på bara 2 kW vilket inte kan stämma...
Så jag får lov att gå på känsla istället.
Ett modernt hus förbrukar normalt inte mer än runt 30 W/m2 vid DUT, vilket innebär runt 6 kW i ert fall.
En Pool på 4 X 8 meter behöver minst 6 kW värme för att du skall kunna hålla den varm med en standardtäckning, gärna mer, så med tanke på Poolen skulle en 8 kW värmepump kunna vara motiverad.

Du bör klara dig med 300 meter kollektor, men visst, ju längre kollektor desto bättre verkningsgrad, lägg dock inte mer än 400 meter.
70 - 100 cm djup är OK för dig, minst 1 meter mellan slangarna, gärna 1.5 meter.

Priset som din installatör har på värmepumpen är antagligen de som rekommenderas från tillverkaren, näthandlare har alltid lägre priser.
Innan du beställer en värmepump på nätet, försäkra dig om att du får tag i en installatör som ställer upp på att installera en nätpump! (Om du inte gör det själv)

En ackumulatortank används oftast i vedsystem med höga temperaturer, där lagras värmen i högtemp och en inbyggd beredare sköter tappvarmvattentillförseln.
När man kör med värmepump är det bättre att ha en separat beredare, eller en inbyggd, som bara sköter tappvarmvattnet.
När kompressorn går för att värma huset är det mycket mer ekonomiskt att låta den värme golvvärme/radiatorer direkt med bara just så varmt vatten som behövs för att hålla huset varmt, sätter du itn en "stor värmepump" så kan det vara en fördel med en volymtank, så att värmepumpen får en större vattenvolym att arbeta mot, det ger mindre svängningar i temperaturen, och längre driftstider.

Vad det kostar att gräva kan variera mycket, men en duktig grävare bör kunna få ned din slang på 8 timmar, och kosta runt 1000 kr/timme, sen tillkommer framkörning, och eventiellt bortforsling av sten o annat, jag tror det går göra ROT-avdrag för jordvärmegrävning.
Slangen kostar typ 12-15 kr/m och spriten ungefär lika mycket, men det kan säkert vara dyrare om du köper av en lokal leverantör.

Istället för Nibe kan du välja en liknande värmepump av annan leverantör, då jag bara har Nibes dimensioneringsprogram är det dessa jag räknat med.
Väljer du en 6 kW värmepump så förbrukar kompressorn max 2 kW, så du kan ha 3-4 kW eltillskott aktiverat utan att passera gränsen för max effekt, vilket ger dig tillgång till typ 8-10 kW uteffekt beroende på vilken typ av värmepump du använder.
Skrivet av: knauer
« skrivet: 28 december 2010, 04:08:53 »

Hej,
ska bygga nytt hus och bestämt mig för att investera i jordvärme. Huset levereras med FVP (Nibe F750) som standard och jag inser att denna jordvärmeinvestering är olönsam, men ett ökat husvärde samt en framtida pool motiverar investeringen.
Fakta:
Tomt 2000m2, ~2mil öster om Göteborg, 2-plans hus (206m2), platta på mark med 300 mm
Cellplastisolering (U=0.10), vägg 265mm isolering (U=0.15), tak 500 mm lösullsisolering (U=0.08), 3-glasfönster (U=1.0). Har ännu inte fått ngn energideklaration men uppskattningsvis ca 40-45 kWh/m2, år.

Då jag inte kan ett skvatt om värmepumpar har jag följande frågor:
1.   Enligt BBR 16 får kompressorns maxeffekt vara 6.4 kW för mitt hus. Hur lång ska kollektorslangen vara? Ju längre desto bättre (jag har relativt stor tomt)?
2.   Den mest prisvärda värmepump jag kunnat hitta är en CTC Ecoheat 5 (43000 SEK). Intressant notering är att installatören säljer samma pump för 48000 exklusive moms. Rena skämtet. Är detta vanligt inom branschen eller var detta ett stolpskott? 
3.   Hur djupt ska kollektorslangen grävas ner? Jag har sett uppgifter på allt mellan 0.7 till 2m djup.
4.   Mellan tumme och pekfinger hur mkt kostar det att installera jordvärme (exklusive kostnaden för värmepumpen)? Jag antar att det är grävningen som kostar mest.
5.   Familjen består av sambo och tre barn (samtliga flickor) och med stor sannolikhet kommer vi inom en snar framtid att ha ett stort varmvattenbehov. Jag funderar därför på att även installera ackumulatortank/varmvattenberedare. Vad är skillnaden mellan en tank och en beredare?
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal