Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin  (läst 7874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« skrivet: 19 februari 2012, 11:37:59 »
Hej alla glada!
Jag har en teoretisk fråga som jag skulle vilja klura på!
Som titeln säger, innegivare med kamin vs utegivare med kamin, vilken av dessa 2 alternativ tjänar man mest på egentligen?

Min teori: Innegivare med kamin
Värmepumpen går efter innegivaren som är ställd på 22 grader. Helt plötsligt skulle man få för sig att elda i kaminen, troligtvis ett lass på morgonen, sen på kvällen. Under tiden man eldar så kommer förmodligen värmepumpen att stanna väl?? och då sjunker temperaturen (framledningtemp) i ledningar och radiatorer. Sen slutar man elda och då måste pumpen jobba upp temperaturen igen i radiator osv...

Utegivare med kamin:
Att värmepumpen går efter utegivare, alltså efter en "kurva" och jag eldar som vanligt, ett lass på morgonen och ett lass på kvällen, pumpen jobbar som vanligt efter kurvan oberoende om jag eldar eller inte.

Så, frågan är vilken av dessa alternativ tjänar man mest på?
Alternativ 1, att kaminen stannar när man eldar, sen får den jobba upp temperaturen när man eldat färdigt.... eller alternativ 2, att värmepumpen jobbar efter kurvan, och när man eldar så håller värmepumpen temperaturen i ledningar samtidigt som man eldar med ved.

Är det någon som har testat detta? Och vad blev resultatet? Eller vad säger ni teoretiker?



Värmepumpen:
CTC eco el och CTC Eco air 107
Huset:
1 plans med källare (källaren värms också)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2012, 12:06:07 »
Risken om vp tillåts stänga av värmen helt är att det blir kallt i rummen som inte värms av kaminen men om man ställer en lagom påverkan av innegivaren så blir det nog kanon med innegivare eller termostater på radiatorerna närmast kamin *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2012, 13:43:59 »
Det beror ju också på var innegivaren sitter. Om den sitter i andra änden av huset så händer inte så mycket. Och VP styrs ju dessutom bara indirekt av rumsgivaren, via att framledningens börvärde ändras. Så den kommer gradvis få något lägre börvärde så länge du eldar, och sen stiger gradvis börvärdet igen när eldningsvärmen avtar.
Men min erfarenhet är att jag tjänar nästan ingenting på att elda så länge VPn går, fast då eldar ju jag mot tank och inte i braskamin.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2012, 13:45:51 »
Nej ska man spara nått märkbart på att elda måste ju vp gå mindre annars blir det bara varmare inne och det spar man inget på *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2012, 13:48:36 »
Precis, och i mitt fall har VPn helt enkelt mycket bättre "COP" än kökspannan via extratanken. Men när det är -25 är den en guldgruva. Då kostar vedvärmen mindre än ren elpatron.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2012, 14:02:12 »
Stänga av elpatronen och elda när det blir kyligt inne...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2012, 19:33:04 »
Börjar du elda och har innegivare aktiv fungerar det dåligt då rum som ligger bortom vämen från kaminen blir kalla.

Börjad du elda med enbart utegivare däremot kommer det att funkas hyffsat, i de rum där du har värme från kaminen kommer radiatorerna per automatik att att avge mindre effekt eftersom avgiven effekt minskar om luften i rummet är varmare (uppvärmd av kamin). Men det bästa kanske är att använda termostater på radiatorerna i de rum där du har kamin, då vet du att de stänger ned när du har hög värme i rummet.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2012, 20:44:33 »
Börjar du elda och har innegivare aktiv fungerar det dåligt då rum som ligger bortom vämen från kaminen blir kalla.

... fast då förutsätter du att innegivaren sitter i samma rum som kaminen. Om rumsgivaren sitter i nåt rum som är "bortom värmen från kaminen" så påverkas inte VP alls, förutom att radiatortermostaterna i kaminrummet kommer att stänga där, vilket spar radiatorvärme totalt i huset och därmed pumpen. Eller hur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2012, 20:56:36 »
Korrekt
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2012, 21:31:25 »
Jag har en centralt placerad braskamin (tälgsten) i öppen planlösning och innegivare ca 3 m från kaminen och det funkar mycket bra. När jag eldar drar innegivaren ner framledningstemperaturen ordentligt och pumpen behöver inte alls gå lika hårt och kaminen värmer upp huset bra. Ett rum, längst bort på övervåningen kan bli lite kallt men för mig är detta inget problem. Alla andra rum håller värmen bra.

Allra bäst tycker jag det fungerar när det är riktigt kallt, -10 och lägre. Många får ju problem vid dessa temperaturer med att returtempen är hög och pumpen stänger ner men om jag då eldar slipper jag köra eltillkott och pumpen ger ett fint bidrag och samverkar mycket bra med kaminen. Även när det är så kallt att pumpen inte kör (lägre än -15) är det ju mycket bra att basvärma med kamin och skuta på med klart lägre framledning än vad som annars skulle behövas.

Skulle man bara köra utegivare så tror jag inte alls att man sparar lika mycket el vid dessa temperaturer.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2012, 12:27:43 »
Allright!
Det är som jag misstänkte då!
Man sparar på att köra innegivare och elda.
Min givare är i hallen, och kaminen i vardagsrummet, sen är det en takfläkt som sprider ut värmen i hela huset, och det har fungerat rätt bra. Blir då en aning varmare i vardagsrummet än i de andra rummen, men det får man ju tåla.. ;)
Men som det funkar nu sÃ¥ blir det bra temp  pÃ¥ bottenplan, medans det blir automatiskt kallare i källaren eftersom pumpen stannar, men det funderar jag pÃ¥ att lösa genom värmeförflyttning med kanaldragning frÃ¥n ovanför kaminen till källaren. Blir en del pill med det, men blir säkert mycket bättre det än att fÃ¥ det kallt i källaren och för varmt i vardagsrummet...
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2012, 07:04:54 »
Då var det dags att förnya tråden lite...
Jag påpekade innan att när man eldade på övervåningen så stannade pumpen (så klart) och då blev det genast kallare i källaren.
Har en fråga angående detta, vilket skulle kunna vara billigast och bäst:

Teori:
Att flytta ner rumsgivaren till källaren och sätta elektroniska termostat på elementer på båttenvåningen, och även sätta in större element i källaren (jag anser att de är en aning för små för att hålla värmen)

eller....

sätta in en luft / luft i källaren och bibehålla systemet som det är nu

Något jag tänker på också är att värmen har en tendens till att "sticka" uppåt, så jag tror att större delen av värmen lär smita snabbt upp genom källardörren, kanske att man får stänga till?!

Vilken av alternativen tror ni är bäst, och billigast? Att köra vidare på luft/vatten och göra de nödvändiga justeringar som behövs för att få värme till källaren, eller investera i luft/luft.
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2012, 18:32:20 »
Hej!
Jag har min kamin pÃ¥ botten planet sÃ¥ jag har flyttat upp min inne givare till ovanvÃ¥ningen, och har där alla elementen ventilerna  fullt öppna.
På botten våningen är har alla elementen termostater monterade och är otroligt känsliga. se länk:
http://www.conrad.se/TR%c5DL%d6S-V%c4RMETERMOSTAT-FHT-80BTF-SPARSET.htm?websale7=conrad-swe&pi=646463&ci=SHOP_AREA_37360_2806070  utom i badrummet  där är det fullt öppet.
I källaren har jag också dessa termostater monterad.
När jag elda i kaminen så redan efter någon 10 dels grad höjning börjar de att stänga och jag får inte mycket värmare på bottenvåningen med eller utan kamin eldningen.
Märker dock en stor skillnad på VP:en driftstider och får ju också "mysigt" med vedeldningen.
När det sen är slut på kamin värmen så börjar de att öppna igen och VP:ens värme smyger på igen.
Har jag eldat hela kvällen, så på morgonen har oftast inte värmen släpps på elementen på bottenvåningen.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2012, 07:01:12 »
Intressant enhet, och den verkar vara en riktig rolig grej att ha... men att köpa till 7 st termostat till lär ju kosta en hel del... :(
Men jag ska kolla på detta lite närmare, och ska se om jag inte kan hitta något billigare.. .det behöver inte vara trådlöst...
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad johans

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare med kamin vs utegivare med kamin
« Svar #14 skrivet: 17 september 2012, 14:20:54 »
Hej!
Jag har min kamin pÃ¥ botten planet sÃ¥ jag har flyttat upp min inne givare till ovanvÃ¥ningen, och har där alla elementen ventilerna  fullt öppna.
På botten våningen är har alla elementen termostater monterade och är otroligt känsliga. se länk:
http://www.conrad.se/TR%c5DL%d6S-V%c4RMETERMOSTAT-FHT-80BTF-SPARSET.htm?websale7=conrad-swe&pi=646463&ci=SHOP_AREA_37360_2806070  utom i badrummet  där är det fullt öppet.
I källaren har jag också dessa termostater monterad.
När jag elda i kaminen så redan efter någon 10 dels grad höjning börjar de att stänga och jag får inte mycket värmare på bottenvåningen med eller utan kamin eldningen.
Märker dock en stor skillnad på VP:en driftstider och får ju också "mysigt" med vedeldningen.
När det sen är slut på kamin värmen så börjar de att öppna igen och VP:ens värme smyger på igen.
Har jag eldat hela kvällen, så på morgonen har oftast inte värmen släpps på elementen på bottenvåningen.

Den här FHT historien frÃ¥n Conrad, hur kopplar man in termostaterna? Idag har vi vred som ser lite olika ut pÃ¥ vÃ¥ra element, TA stÃ¥r det pÃ¥ vissa (vred som "burkar") andra är bara ett väldigt enkelt plastvred. Misstänker att vi inte har nÃ¥gon som helst termostatfunktion i de vreden, dessutom sÃ¥ gjorde installatören sÃ¥ att de öppnade alla dessa "kranar" pÃ¥ max när de installerade vÃ¥r CTC (107 + 1550) lösning.  NÃ¥gra andra frÃ¥gor:

Kommer det att läcka vatten ur systemet eller kan man peta loss vreden utan att byta ut själva ventilen?

Vi har lite samma situation som andra som skrev i den här trÃ¥den, braskamin nere i vardagsrummet, inomhusgivaren sitter i en hall utanför rummet med braskamin.  SÃ¥ jag vill flytta inomhusgivaren till andra vÃ¥ningen (där blir det ganska kallt när vi eldar nere) och sätta in termostater pÃ¥ bottenvÃ¥ningen. Räcker det med termostater i rummet med kaminen?

Vi har eluppvärmt golv i köket, ska man sätta sådan termostat på elementet även där? Det bästa hade varit att inte ha elvärmen men det är klinkers som blir som isbitar redan så här års.

Det här med för varmt returvatten. Hur undviker man det när man har dessa termostater? Sätta in fler element på rätt platser ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!