Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jaha nu är här en till med vp  (läst 1372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jaha nu är här en till med vp
« skrivet: 21 december 2006, 19:19:05 »
 Ville bara säja hej.
Har nu slängt ut pelletsskitet fiR: å konverterat till vp studs.har nu kört i 3 mån.Och allt verkar funka bra.
Har med hjälp av detta superforum trimmat in vp`n ganska bra(enligt mig själv) trots det inte har varit särskilt kallt här i skåne.Som lägst -10. Ligger på sköna 22gr inomhus nästan konstant,utom när det blåser.Så en rg 10 är inhandlad men skall bara skruvas upp.(kanske under juldagarna)
Pumpen? nibe1230-10 och 170m borra.Gammalt hus typ 30 tal. Stora 2 glas fönster å Stora element 170m2 uppvärmd yta. Tja det var väl allt för nuvarande.Kommer säkert med många dumma frågor senare ::)

MVH Vi på 24àn *vinkar*
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jaha nu är här en till med vp
« Svar #1 skrivet: 21 december 2006, 19:23:11 »
Välkommen, skriv gärna in i din signatur vilken anläggning du har så slipper vi fundera på det i dina kommande inlägg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Jaha nu är här en till med vp
« Svar #2 skrivet: 21 december 2006, 20:09:40 »
Pelletsskitet  ;D Varför säger Du sÃ¥  Sc:,h Nog för jag kan hÃ¥lla med dig, men det skulle vara kul att höra din motivering, till varför Du slängde ut pelletsen.

mvh humlan.

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jaha nu är här en till med vp
« Svar #3 skrivet: 21 december 2006, 20:33:40 »
Största anledningen var att pannan var slut.Men ärligt talat vafan. HÃ¥lla pÃ¥ Ã¥ sota, raka aska, bära pellets säckar,skotta snö för pellets leveransen.jag avskydde det redan efter 6 mÃ¥n.Fliseldningen var rena barnleken jämfört med pellets,Ã¥ det höll jag pÃ¥ med i12 Ã¥r.Men fliseldning är trots allt levandes fyr i källaren.det gick ju bra när barnen var mindre,med hustrun hemma.Men barn växer ju :o och börjar i skolan. Eftersom barnen är ensamma ett par timmar innan vi kommer hem sÃ¥ vÃ¥gade jag inte fortsätta med flis.därför blev det pellets brrrr.Men som sagt, efter 6 mÃ¥n pallade jag inte längre.sÃ¥ jag ringde röris och skrek i luren  BERGVÄRMEPUMP FÖR HE___TE. ;D (Rörmokaren är en gammal polare)...SÃ¥ pÃ¥ den vägen är det, Ã¥ ja Ã¥ngrar ABSOLUT inte beslutet.Tvärt om. VARFÖR gjorde jag inte detta tidigare ::)

 *vinkar* *vinkar* *vinkar*
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!