Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det är sÃ¥ svÃ¥rt att veta om man spara pÃ¥ en...  (läst 3513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frysen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vi har vattenburen el och en kamin som vi eldar i. Kaminen är jätte effektiv och vi har bara ca 17 000 kwh/år i ett hus på 160 kvm. Nackdelen är att vi måste elda hela tiden och är vi iväg en dag så är det jätte kallt när vi kommer hem, likaså på morgonen när vi vaknar.
Vi täkte sätta in en luft/luft men killen som var här och tittade tyckte att vi skulle satsa på vatten/luft efetrsom vi redan hade vattenburen värme i huset.( och att en luft/luft inte skulle räcka till våra framtida utbyggnadsplaner)
Min önskan är att vi fortfarande ska kunna använda kaminen i syfte att spara in på elkostnaderna men att vi inte ska behövas vara så beroende av den som vi är idag.
Jag känner dock att det är en ganska dyr investering och det är JÄTTE svårt att räkna på hur mycket vi kommer att tjäna på investeringen. Det gäller ju varmvatten också...och olik effektivitet vid olika grader... Sc:,h
Lånet vi kommer ta kommer kosta oss ca 300 kr i mån.
Vi bor i södra sverige så det är inte så många dagar på året som vi har mycket låga temperaturer.
Vad tycker ni, skulle detta system vara bra för oss???

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Klart ni skall investera i en effektivare värmesystem med L/V VP.

Se det som här:

Hade du ej eldat med ved var nog din förbrukning av el varit ca 25-30000kWh.

Vill du att VP skall ta hand om värmen sparar du då ca 10-15000kWh om du har hushålls el på vi säger 5000kWh/år.
Det betyder alltid varmt och ändå har du låg elförbrukning.

Sen kan du använda ved som mysvärme istället. Om du eldar både med ved och har VP blir det så klart mindre inbesparing av el med VP. Den kan ju endast reducera den del som är värme och varmvatten.

Vi säger du eldar ca 5m3 ved och sparar då ca 5-8000kWh det betyder att över att spara in är ca 12000kWh som sparas till 50-60%. det med för att förtjänsten är 6000-8000kWh. Så du kan komma ner till då
ca 10000-12000kWh.

KOMBINATION GÖR ATT DU TIDSVIS FÅR REGLER PROBLEM ATT HÅLLA VARMT PGA KALLRAS ETC EFTER VEDELDNINGEN.

Men valet är ju så klart fritt om man vill kombinera ved och VP.

MVH

Janne
« Senast ändrad: 16 oktober 2005, 16:24:14 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2005, 22:12:35 »
Klart ni skall investera i en effektivare värmesystem med L/V VP. Sen kan du använda ved som mysvärme istället. Om du eldar både med ved och har VP blir det så klart mindre inbesparing av el med VP. Den kan ju endast reducera den del som är värme och varmvatten.

Vi säger du eldar ca 5m3 ved och sparar då ca 5-8000kWh det betyder att över att spara in är ca 12000kWh som sparas till 50-60%. det med för att förtjänsten är 6000-8000kWh. Så du kan komma ner till då
ca 10000-12000kWh.

HÃ¥ller helt med Janne. Ju mindre (gratis-) ved du använder, desto mer sparar du, kanske inte realt men  kalkylmässigt. Räknar  du dessutom in i kaklkylen  en höjning av innetemperaturen nÃ¥gra grader, sÃ¥ sparar du ännu mer, kanske inte i SEK men i kWh...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2005, 22:51:41 »
Lästips:
http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/prods/1610

Vattenburen el. Men kallt pÃ¥ morgonen.  Och när ni är bortresta. Är elpannan avstängd helt?
Lite fundersam pÃ¥ husets energibehov om ni har en elpanna som tydligen inte värmer huset men ändÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t 17.000 kwh. 
Vad är det för elpanna?
Har ni mekanisk frånluftsventilation?

En Luft/Vatten VP låter vettigt men er HÖGA elförbrukning om det är kallt på mornarna förbryllar mig.
Hur mycket ved använder ni på ett år?





Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2005, 22:59:13 »
Hej Frysen!
Mina förutsättningar är nästan exakt som dina. Om en månad har vi haft vår Luft/vatten-VP i ett år och numera blir det bara myseldning och vi har aldrig kallt i huset när vi kommer hem mera. Bara det är ju skönt tycker vi.

Förtjänsten med VP:n pekar efter 11 månaders drift på ca 12000:-/år (exklusive lånekostnaden) och det stämmer nästan exakt med offerten vi fick från leverantören. Investeringen var på 89500:-.

Vi hade problem med VP:n i början med de har löst sig nu ser det ut som (kretskortsproblem).

Innan hade vi en gaspanna med en årlig gaskostnad på ca 24000:- och utöver det hushållsel på ca 8000kwh. Dessutom  förbrukade vi 5-8 kubik ved med allt vad det innebär. (Jobb och kostnad)
Nu har vi en förbrukning på ca 21000kwh/ år och det inklusive hh-elen. Ved förbrukar vi inte särskilt mycket mer.

// Jarl

Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2005, 23:09:52 »
Frysen: Lite likt oss har kört 21 000 kWh (totalt, vissa Ã¥r kört med 1 m3 olja och räknat om till 10 000 kWh) + ca 8m3 gratis ved. Har haft ca 17 °C i grundtemp och eldat pÃ¥ med Kedddy instats för resten. Varmt som  >:D pÃ¥ bottenvÃ¥ningen men inte uppe trots överflyttarfläkt.
Pannan är mycket effektiv både på elpatron och med brännaren men 10 300 sek kubiken :o. för olja.

Nu vill gumman ha det varmare i källaren också så installatörerna som varit och tittat räknar fram 30 - 35 000 kWh/år i energiförbrukning.
Är man knäpp som siktar på bergvärme?
134 000 för bergvärme jämfört med ca 90 000 för en luft/vatten värmepump.  :-\
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2005, 08:49:16 »
Til Wazza: Ved er aldri gratis, du kunne jo ha solgt den til en god pris???
Dette er en vanlig missforståelse blandt dem som har egen skog.......
Dermed har du enda et godt argument for varmepump, luft /vatten vil sannsynligvis lønne seg best for deg hvis klimaet ikke er veldig kaldt......
(HÃ¥per norsk er OK.........)
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2005, 09:53:12 »
Frysen: Lite likt oss har kört 21 000 kWh (totalt, vissa Ã¥r kört med 1 m3 olja och räknat om till 10 000 kWh) + ca 8m3 gratis ved. Har haft ca 17 °C i grundtemp och eldat pÃ¥ med Kedddy instats för resten. Varmt som  >:D pÃ¥ bottenvÃ¥ningen men inte uppe trots överflyttarfläkt.
Pannan är mycket effektiv både på elpatron och med brännaren men 10 300 sek kubiken :o. för olja.

Nu vill gumman ha det varmare i källaren också så installatörerna som varit och tittat räknar fram 30 - 35 000 kWh/år i energiförbrukning.
Är man knäpp som siktar på bergvärme?
134 000 för bergvärme jämfört med ca 90 000 för en luft/vatten värmepump.  :-\

wazza sätt in en pellets brännare i olje pannan. Då får du varmt i källaren oxå...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2005, 12:47:25 »
Pellets, då måste det bli ny panna, ca 75 000 med förråd och hustrun får ingen ny tvättstuga i källaren. Jag är borta en del i jobbet och ha en pelletsanläggning som strular är väldigt svårt att fixa över telefon.

Det har inte varit så varmt i källaren med nuvarande lösning, oljepanna och ett element på primären, så fläktkonvektorer vore inte så dumt.

Det förekommer en hel del 1-2 Ã¥riga pelletsanläggningar till salu, ofta med hänvisning till att man köpt värmepump istället.  Jag tyder det som om att pellets fortfarande är i samma skede som värmepumpar för 15-20 Ã¥r sedan, funkar halvbra. Sc:,h

Hallingen, fÃ¥r man nÃ¥gra släp ved av svärföräldrarna sÃ¥ kostar det bara hemtransporten.  :D

Jarl: Vad har du för sorts pump? Märke, storlek etc?
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad Ronny 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2005, 16:14:32 »
Hej wazza !
helt klart ska ni investera i en bergvärme pump dÃ¥ ni ligger pÃ¥ denna  förbrukning kostnaden som skiljer sparar ni in pÃ¥ den högere verkningsgarden vid lägere temperaturer.

 vilket märke och dimensionering löser ni bäst med en installatör och eftertänksamhet ifrÃ¥ga om eventuella utbyggnader samt hur stor del av den befintliga yytan som ni vill värma upp  tänk dÃ¥ pÃ¥ att borran alltid ska ge plusgrader pÃ¥ kylvätskan in i vp:n för bästa cop värdet vid kallgrader .

mvh Ronny 1.

ps borrans djup kan ibland användas som försäljningsargument då det pressar priset se till att inte råka ut för detta.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
hej, jag har för nÃ¥gra mÃ¥nader slängt ut min vedpanna som var dockad med en elpanna och satt in en thermia bergV/P som hittils fungerat alldeles utmärkt. jag fick ocksÃ¥ "gratis" ved frÃ¥n min svÃ¥ger som lever av att avverka och transportera skog.  Nu slipper jag greja med veden slipper sota och slipper oroa mig för en Ã¥ldrande anläggning och bara räkna pÃ¥ hur länge det tar tills jag har tjänat in V/P och det blir ännu billigare värme
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2005, 00:21:01 »
[Jarl: Vad har du för sorts pump? Märke, storlek etc?
Citera

Jag har en IVT Optima 700 utedel och en IVT A/W 290 innedel (Elpanna).
Se längst ner på min "signatur".

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Det är så svårt att veta om man spara på en...
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2005, 08:22:22 »
OK Jarl.  :-[  Hade problem med min Mozilla browser.

140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!