Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sänka värmekostnad i fritidshus  (läst 4287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Persson

  • Gäst
Stefan Persson
Sänka värmekostnad i fritidshus
« skrivet: 09 november 2004, 19:22:30 »
Hej
Har nyss blivit ägare till ett fritidshus. Huset är byggt 1950, ett "riktigt" hus på 100 kvadratmeter med källare. Jag misstänker att huset "läcker" lite värme, inte minst genom fönstren som ska renoveras efter hand. I dag värms huset upp med olje/el-panna. Elementen är vattenburna. Finns det ett effektivt sätt att sänka energikonstnaden? Är det lönt att köpa en luftvärmepump, eventuellt för att docka med det vattenburna värmesystemet?
Vi har även tänkt att installera en braspanna av något slag i vardagsrummet, mest för mysfaktorn men också komplement till värmen.Är pelletsbrännare ett alternativ? Eller behålla oljepannan och köra olja eller el? Det skulle dock kännas bra att ha någon billig värmekälla som kan hålla drygt 15 grader när vi inte är där.
Mvh Stefan Persson

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #1 skrivet: 09 november 2004, 20:09:07 »
hur andvänds fritidshuset? ska det bli permanent boende?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #2 skrivet: 09 november 2004, 20:18:20 »
Om ni skall ha det som fritidshus så rekommendera jag en luft/luft. Jag tror det var IVTs som kunde hålla underhållsvärme på +10 grader och det är ju perfekt för fritidshus.

Om du hade registrerat dig hade du nu fÃ¥tt e-post som talar om att CarMan & Thomas varit duktiga och svarat dig....  ;)

/Thomas

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #3 skrivet: 09 november 2004, 20:27:42 »
det finns gott om fritids hus run alla skidbackar  :o

kanska dumt att ha en luft/luft om den skall värma på vintern
vi vill ha mer info!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Stefan Persson

  • Gäst
Stefan Persson
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #4 skrivet: 09 november 2004, 21:19:12 »
Ok, mer info. Huset ligger i en liten by på Österlen. Det ska användas cirka varannan helg. Utom på sommaren då vi ska bo där. Men då spelar värmen inte så stor roll. Husets förra ägare bodde där permanent. Helst vill vi ha en energikälla som både kan värma vattnet och huset så billigt som möjligt när vi inte är där. Kaminen ska stå för extravärmen när vi är där.

Glömde registrera mig. Kan man göra det i efterhand?

admin

  • Gäst
admin
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #5 skrivet: 09 november 2004, 22:13:52 »
Det är aldrig för sent att registrera sig, dina gamla inlägg förblir nog dock gästinlägg.

En luft/vatten-värmepump dockad till ditt befintliga system borde fungera bra, se bara till att du har en backup vid så låga utetemperaturer att VP:n stoppar p.g.a. låg utetemp. Den värmer även varmvattnet.

Egentligen skulle jag nog vilja rekommendera att du begär offerter på en luft/vatten-VP samt en elpanna konstruerad för att passa VP:n.

På lång sikt ( >10 år) borde det bli den bästa billigaste lösningen.

Vill du snåla - strunta i ved/pelletskaminen istället.



Stefan Persson

  • Gäst
Stefan Persson
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #6 skrivet: 09 november 2004, 22:38:29 »
Tack för svaren.

Har du någon uppfattning om priser? Varför behövs en elpanna? Vi har en oljepanna med två elpatroner i dag, en Nibe från -82 (tror jag). Räcker den? Vet du förresten varför pannan stängs av när jag kör elpatron. Den når upp i bra temperatur, sedan stängs den av. Hände två gånger på drygt ett dygn. Jag har knappt sett, än mindre ägt en oljepanna tidigare så jag vet mer eller mindre bara hur man sätter på dem. (Vi har bara haft huset sedan i onsdags) Tänkte fråga snälla grannar hur den funkar, men hittade ingen lämplig.
Vedkamin vill vi nog ha. Nästan ett krav i ett fritidshus anser vi. Skorsten finns. Huset värmdes med kamin när det byggdes.
Mvh
/Stefan

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #7 skrivet: 10 november 2004, 07:41:46 »
Se till att termostaten för elpatronen står på en lägre temperatur än termostaten för oljebrännaren.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

admin

  • Gäst
admin
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #8 skrivet: 10 november 2004, 10:03:52 »
Citera
Har du någon uppfattning om priser? Varför behövs en elpanna? Vi har en oljepanna med två elpatroner i dag, en Nibe från -82 (tror jag). Räcker den?

Priser, kolla på nibes hemsida, värmepump.biz (annonsör), eller rinaby rör.

Angående din nuvarande panna, ring Nibe och fråga om de anser den vara lämplig att docka emot, det brukar vara små varmvattenberedare eller genomströmningsberedare som kräver höga panntemperaturer för att varmvattnet skall räcka till. Men det borde Nibes tekniker kunna hjälpa dig med.

Anledningen till varför jag rekommenderar en ny panna är mest att jag fått uppfattningen att det alltid fungerar bättre med en panna som är helt anpassad att köra ihop med en luft/vatten-VP.

Det kostar ju dock inte mycket att prova köra den mot din befintliga, pannan kan du ju byta ut när du vill.

Mina synpunkter behöver inte vara den "enda sanningen", ta in synpunkter från så många som möjligt, det brukar resultera i ett välgrundat beslut.

Lycka till.

/Rickard

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #9 skrivet: 10 november 2004, 10:14:39 »
Tänk på att det finns vattenmantlade kaminer och "kakelugnar" Där din myseldning också värmer upp vattnet vilket gör att verkningsgraden ökar jämfört med en vanlig kamin med strålningsvärme, även om den har insats!
« Senast ändrad: 11 november 2004, 21:18:01 av Rickard »
Skogstomten

admin

  • Gäst
admin
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #10 skrivet: 10 november 2004, 17:33:39 »
Såg en test i råd och rön för en tid sedan där de testat pelletskaminer med vattenmantel.
De testade kaminerna hade samtliga extremt dåliga uteffekter på vattendelen - om jag inte missminner mig hade den som gav mest effekt till vattenfasen ca 1300W värme till vattnet!

Räcker knappt för att hålla vvb varm!

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #11 skrivet: 10 november 2004, 20:38:48 »
Jag värmer mitt fritidshus ca100m2 med berg-vp med golvvärme. Pga den låga kostnaden så håller jag ca 20 grader året runt. Då slipper jag att huset "rör sig" så mycket också. Min förbrukning ca 5-7000kwh/år inkl hushållsel.

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

admin

  • Gäst
admin
Re:Sänka värmekostnad i fritidshus
« Svar #12 skrivet: 11 november 2004, 21:20:22 »
Sorry grabbar, ni får diskutera verkningsgrad i en annan tråd... OK?

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!