Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Forumet fyller (ca) 3 mÃ¥nader - reflektioner...  (läst 1967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Forumet fyller (ca) 3 månader - reflektioner...
« skrivet: 30 april 2004, 11:25:25 »
Nu har forumet varit igång i ca 3 månader och jag tycker det är dax att reflektera lite över hur det har fungerat.

För det första vill jag tacka er som ställer frågorna och ger svaren ;D

Här är några av de flitigaste "svararna":

PerF, Bertil, ME, MathiasS, Fixaren, Roland, Anders_W, Sarastro och Alexander Pettersson  m.fl.

Er vill jag speciellt tacka, utan er skulle forumet stå sig ganska slätt, självklart kommer vissa av er så småningom att tappa intresset, men då kommer förmodligen och förhoppningsvis nya kreativa problemlösare till
Jag tycker mig redan nu se en sådan trend, vissa "försvinner" medan andra kommer till.

Jag hoppas och tror att det är många som har fått och kommer att få hjälp av forumet, både med analys av offerter, förslag på anläggningslösningar, optimering av styrningen och motivation att installera helt eller delvis på egen hand.

Det är just detta som är tanken med forumet - att genomlysa alla möjliga frågeställningar som kan finnas när det gäller värmepumpar, värmepumpsbranschen och närliggande ämnen.

Den nya möjlighet som jag nu erbjuder företag som vill "finnas" med i forumet, en egen "tavla", hoppas jag kommer att ta fart så småningom. Detta skulle medföra att forumet utvecklas till ett allmänt oberoende supportforum, med en öppen och ärlig diskussion om värmepumpar och allt som hör till.

Jag anser inte att forumet kommer att tappa sin oberoende status trots att jag upplåter plats för tillverkare och leverantörer att svara på frågor (och i viss mån på detta sätt marknadsföra sin produkt) på därför avsedd plats i forumet, den övriga diskussionen i forumet kommer snabbt att genomskåda och synliggöra eventuella brister i "experternas" resonemang och påståenden.
Däremot tror jag att de företag som satsar på bra och riktig information om sina produkter och tekniken i allmänhet kan tillföra forumet en extra dimension.

För övrigt ser jag fram emot en fortsatt livlig debatt, det är en av livets verkliga kryddor - att debattera ;D (och få rätt! :P)

/Rickard

 
« Senast ändrad: 30 april 2004, 11:27:11 av Rickard »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Forumet fyller (ca) 3 månader - reflektioner...
« Svar #1 skrivet: 30 april 2004, 12:00:30 »
Tack själv Rickard för att ha dragit igång forumet!

Jag tror att de flesta som hittat hit har uppskattat det och fått sig både tankeställare och goda råd. Värmepumpar är nånting som fler och fler får upp ögonen för. Energipriser och skatter blir ju inte lägre.

Själv har jag faktiskt haft värmepump sedan 1987. DÃ¥ en frÃ¥nluftsvärmepump frÃ¥n Elektrostandard i en nyproducerad villa. PÃ¥ den tiden tänkte inte jag sÃ¥ mycket pÃ¥ det, den bara fanns där. Mitt intresse för värmepumpar startade först när vi för fyra Ã¥r sedan köpte en stor kalkstensgÃ¥rd pÃ¥ Gotland och flyttade hit. Energiräkningarna skenade!  :o  50.000kr/Ã¥r!!! SÃ¥ nÃ¥nting mÃ¥ste göras. Pellets i all ära men vem fasen har lust att skotta runt närmare 10 ton pellets om Ã¥ret! SÃ¥ det fick bli värmepump för jag är en lat jäkel.  ;D

Jag tycker att det är kul att dela med mej av mina erfarenheter och det jag lärt mej under resans gÃ¥ng. Ibland skjuter man frÃ¥n höften och det blir galet, men dÃ¥ fÃ¥r man ju pÃ¥ skallen direkt!  ;) Men det är ju ocksÃ¥ det som är meningen med ett forum. Dessutom lär vi som är aktiva mer och ska förhoppningsvis kunna ge bättre svar efter hand.

Många av oss som svarar är glada amatörer och allt vi skriver behöver nödvändigtvis inte vara 100% korrekt men speglar ofta våra erfarenheter. Men tillsammans, när man summerar alla inlägg i en tråd så kan man säkert få ut riktigt bra information.

SÃ¥ hÃ¥ll igÃ¥ng alla medskribenter, sÃ¥ vi hÃ¥ller forumet levande!  8) ;D

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Mattias Johansson

  • Gäst
Mattias Johansson
Re:Forumet fyller (ca) 3 månader - reflektioner...
« Svar #2 skrivet: 30 april 2004, 19:48:18 »
Väldigt bra forum med snabba svar ;D

Utloggad rolle1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Forumet fyller (ca) 3 månader - reflektioner...
« Svar #3 skrivet: 30 april 2004, 21:23:31 »
Här lär man sig mycket toppen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!