Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert eller glädjekalkyl – synpunkter?  (läst 1723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Haddock

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Bomber och granater
Offert eller glädjekalkyl – synpunkter?
« skrivet: 23 augusti 2007, 22:26:07 »
Vad tror ni om nedanstående förslag och hur hanterar man, vad jag uppfattar som, brister i en offert beträffande borrning? Det är inte priset i sig som oroar men man vill naturligtvis undvika att det dyker upp gökungar i kalkylen.

Förutsättningar: 2-plans hus i trä och hel källare (112 + 60kvm), byggt 1930-tal, vattenburen värme och varmvatten via el-panna. Utan någon tilläggsisolering hade tidigare ägare en total el-förbrukning på drygt 30 000 kWh/år. Läge: Gävle.

Offerten bygger på uppskattad energiförbrukning på 24 000kWh:
* IVT Green line HT Plus C7
* Aktivt borrhål 116m (140m bergborrning)
* Effekttäckning 87 %, energitäckning 100%, DUT -21,7C.
* Beräknad besparing ca 15000 kWh

Vad tror ni om borrdjupet? Det som också oroar är att det är 20 – 30 m grusås innan berg och offerten bygger på 9 m foderrör. Hur hanterar man de 10-20 m foderrör som saknas? Övriga kommentarer på kalkylen? Avsikten är naturligtvis att tilläggsisolera fastigheten med tiden.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offert eller glädjekalkyl – synpunkter?
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2007, 07:32:42 »
Hej!
Du kommer få betala extra för foderrör. Om det är 30 meter till berg så blir det minst 23 meter foderrör och för mig kostade det 625 kr/meter = 14 kkr i så fall.

Sen känns 116 meter aktivt djup lite för lite, 140 meter aktivt = 165 meter totaltdjup borde du ha. Borrning i berg + slang brukar kosta ca 250 kr/m så det blir drygt 6 kkr extra.

Men tilläggsisolerar du huset ordentligt sÃ¥ kanske det extra borrdjupet inte är nödvändig.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert eller glädjekalkyl – synpunkter?
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2007, 08:44:36 »
Jag skulle aldrig beräkna ett borrhål efter (om, kanske ,senare )en eventuell tilläggsisolering, borra som Carl N säger 140 m aktivt och 165 m totaldjup.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Offert eller glädjekalkyl – synpunkter?
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2007, 18:29:16 »
En IVT HT+ 7kw kräver enligt beräkningsprogrammet ubgefär 115m aktivt borrhål beroende hur stor effekttäckning den har, i ditt fall är pumpen lite överdimensionerad mot vad ni uppgett för förbrukning enligt värderna ni fått, men jag tror att det går åt lite mer energi till erat hus men dock fortfarande så väljer man 7kw.
Skulle haft 130m aktivt, borrarna brukar lägga till ca. 10 meter om man vill ha ett aktivt hÃ¥l om man nu inte  har onormalt Ã¥ngt till grundvattnet.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert eller glädjekalkyl – synpunkter?
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2007, 18:58:53 »
140 meter aktivt kommer jag också fram till.
Har du grundvatten upp i foderröret kan du räkna 10 meter foderrör som 3 meter aktivt borrhål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Haddock

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Bomber och granater
SV: Offert eller glädjekalkyl – synpunkter?
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2007, 21:01:01 »
Tack för konkreta råd, låter klokt.

En udda detalj i sammanhanget är att offertlämnaren erbjudit sig att personligen var med vid diskussion med referensobjekten han har på samma gata. Erbjudandet går ju att tolka på två sätt men i det här fallet var det inget krav utan ett erbjudande.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offert eller glädjekalkyl – synpunkter?
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2007, 21:16:45 »
Våra hus är rätt lika i förbrukning och jag har 118 meter aktivt hål men en 5 kW pump. 116 meter kommer att fungera till en pump på 7 kW då den sällan kommer att gå dygnet runt. Det blir inte så många hundra timmar per år som medeleffektuttaget från borrhålet blir större än det min pump tar. Längre kalla perioder tror jag det kan bli det någon minusgrad eller två på ingående köldbärare men det kan man leva med. Men 10-20 meter extra borrdjup är kan vara vettigt ändå, ni kanske vill ha varmare inne än föregående ägaren eller förbrukar mer varmvatten och då ökar värmeuttaget. Här handlar det lite om en bedömning av föregående ägare i förhållande till er.

7 kW pumpeffekt tycker jag är ett korrekt val även om det enligt gängse rekommendationer kanske är lite överdimensionering. Det är vad jag tänker byta till när min nuvarande pump har tjänat ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!