Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?  (läst 13871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ahola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« skrivet: 26 mars 2012, 15:20:03 »
hej allihop  ::)
Har en ecoair 105 dockad med ecoel.Har läst mycket bra info här på forumet.
Nu till frÃ¥gan tycker ni att min hetgas temp är helt ok?när pumpen fullkondenserar till 55grader har jag en hetgas temp pÃ¥ 113gr :-\  cirk pumpen till vp stÃ¥r pÃ¥ 3 och delta ligger runt 4gr.

Kollat i glaset fanns inga bubblor under drift.
Spolat av förångaren kanske det heter?den ute på vp.. från löv och smuts.
Rengjort filtret i vatten ledningen till vp.
men hetgasen fortfarande hög...

Vad göra eller inte göra?tackar i förväg


Utloggad ahola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2012, 09:44:55 »
kom på nu att pumpen står 18cm från vägg,ok
men rör anslutningarna går bakom förångaren och dom är inbyggda ´med plåt och täcker 15cmxhela höjden på förångaren.
pÃ¥ det här omrÃ¥det är det bara 3cm fritt  >:(

tror ni att detta kan ha nåt att göra med höga hetgaser?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2012, 18:13:47 »
Hög hetgastemp kan bero på brist på köldmedium eller felaktigt inställd expansionsventil.
Jag tror du borde anlita service.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2012, 19:55:33 »
troligen överhettningen (exp-ventilen).
mycket vanligt på denna modell.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2012, 20:57:13 »
Kanske lite sent svar men på min Mecaterm, förvisso en EVI som inte arbetar exakt som din men med samma gas, så har jag aldrig sett mer än 88-89°C på hetgasen. Så det låter spontant väldigt mycket och jag hade ringt (i linje med Carl Ns och aces rekommendationer) CTC och/eller firman som installerade din VP.

Hur har det gått, om du hunnit göra något?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2012, 21:23:56 »
Om du med delta menar diffen VPin/VPut så är det för lite. Då hinner inte vattnet ta upp värmen ordentligt. Sänk farten på laddpumpen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2012, 21:53:03 »
Delta på 4º över VP in/ut är normalt vid cirka +5º ute, i varje fall enligt min manual.
Däremot verkar hetgasens temp alldeles för hög, visserligen varnas inte förrän 120º-130º beronde på vilket chip som sitter i.
Min hetgas går som mest upp till 100º när pumpen gått länge under vintern. Jag fick byta kompressor förra året, förmodligen för att pumpen då gick med hetgastemperaturer på upp mot 125º. Det behövs säkert en koll av en kylkille, för att hindra att kompressorn skadas.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #7 skrivet: 01 april 2012, 11:25:49 »
Enligt min manual är delta 4° vid -10. Vid +5 ska delta vara ca 6,5°.
Enligt kylkille som var här och kollade en detalj kan hög hetgas bero på att vattnet inte hinner leda undan värmen i kondensorn tillräckligt effektivt.
Att sänka laddpumpens hastighet vore en enkel åtgärd, och den kan knappast åstadkomma några skador nånstans. Eller hur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #8 skrivet: 01 april 2012, 12:28:58 »
Det håller jag med om, tänkte skriva att man bör försöka köra laddpumpen på så låg hastighet som möjligt, utan att det kommer några larm. Helt ofarligt, får man larm så ökar man ett snäpp. Enligt min maual ska 105:an ligga runt 2 - 2,5 - 3 - 4 - 5 i delta VP in/ut vid -10 , -5 , 0 , +5 , +10 grader ute.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #9 skrivet: 01 april 2012, 13:40:34 »
Hög hetgas betyder att kompressorn tryckstegrar gasen mer än beräknat - dvs. att den arbetar med låg tryck i evaporatorn och/eller hög tryck på kondensorn. (hög hetgas kan också tyda på att kompressorn håller på att haverera, dock bör man märka det som extra hög effektförbrukning och lägre COP än normalt)

Eftersom du har bubbelfritt i synglaset så verkar det inte vara brist på köldmedie till exp-ventilen.

Hur ser evaporatorn ut idagsläget i avseende  frost, frostfria band etc. efter ett tags drift. - det här är viktig info och man bör försöka ta reda pÃ¥ detta.

Nästa steg, om man vågar sig på detta, är att öppna kåpan på utedelen och mäta temperaturen före och efter expansionsventilen. Ligger utloppet på expansionsventilen långt under omgivande luftens temperatur och isar så indikerar det att expansionsventilen inte släpper fram köldmedie som den skall av någon orsak (situationen borde också ge frostband på evaporatorn) eftersom du har bubbelfritt i tittglaset och uppenbart god kondensatförsörjning. Är det stor skillnad på temperaturen på kondensatröret mellan utgången från kondensorn och kort innan ingången till expansionsventilen så tyder det också på dålig flöde av kondensat eftersom det hinner kylas av mycket på vägen.

 

Du har litet delta  och är det R407C som köldmedie  sÃ¥ borde det vara minst 4.5 grader C (R407C har 6.1 grader K glide vid 0 grader C bubble och 4.17 grader K glide vid 55 grader C bubble) och trots detta sÃ¥ har du ingen bubbel i tittglaset - det betyder att trycket är onödigt högt i kondensorn, som i sin tur kan bero pÃ¥ att kondensorns slingor är nästan full med köldmedie med liten aktiv värmeavgivande yta kvar eftersom det inte dräneras av mot evaporatorn i rätt takt, och kondenstemperaturen egentligen är 60 grader som i sin tur gör att trycket upprättshÃ¥lls sÃ¥ högt att det inte blir bubbel i kondensat..

Med andra ord luktar det expansionsventilfel som inte släpper fram tillräckligt med köldmedie - en visuell titt pÃ¥ hur evaporatorn frostar och ev mäta temperaturen före och efter exp-ventilen, luftettemperaturen mm. sÃ¥ borde man se om  evaporatorn svälter pÃ¥ köldmedie.
 
Om jag spekulerar med coolpack (standardinställning) och kompressor med 0.6 i isentropisk verkningsgrad med att kondenstrycket motsvarar 60 grader med 5 grader underkylning sÃ¥ behöver man gÃ¥ ned till -5 grader C  precis efter expansionsventilen (och 10 grader överhettning om man antar 5 grader lufttemperatur)  för att fÃ¥r 113 grader C i hetgas (ger COP 2.5), medans om man räknar med 0 grader precis efter expansionsventilen med 5 grader överhettning och 55 grader kondens med 5 grader underkylning sÃ¥ bör inte hetgasen bli mer än 97 grader C (ger COP 3.07)

Obs! kompressorns isentropiska verkningsgrad pÃ¥verkar hetgastemperaturen mycket och är en av de svÃ¥raste data att fÃ¥ fatt pÃ¥ frÃ¥n tillverkarsidan, utan oftast mÃ¥ste man räkna fram det själv av kompressorns datablad med angivna temperatur, elförbruknings  och kapacitetstabeller. Med andra ord värde '0.6' är en gissning som stämmer hyfsat för mindre kompressorer i nÃ¥gon och ett par kW-klassen dÃ¥ om man skall uppnÃ¥ isentropisk verkningsgrad '0.7' och en smula högre sÃ¥ pratar vi kompressorer i > 5 kW storlek och högre. - ju större kompressorn är, ju bättre verkningsgrad av orsaken att läckytorna och friktionen bara ökar kvadratisk när volymen ökar i kubik - omvänt när man minskar pÃ¥ slagvolymen...


 


 
« Senast ändrad: 01 april 2012, 16:39:59 av xxargs »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #10 skrivet: 01 april 2012, 18:31:31 »
Enligt min maual ska 105:an ligga runt 2 - 2,5 - 3 - 4 - 5 i delta VP in/ut vid -10 , -5 , 0 , +5 , +10 grader ute.

Enligt min manual ska det vara betydligt större skillnader. Är det skillnad i årsmodell?

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #11 skrivet: 01 april 2012, 21:38:27 »
Din manual gäller väl polarmodellen, det som skiljer mellan den och min är gasen, R404A i Polar resp R407C i den vanliga EcoAir.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #12 skrivet: 01 april 2012, 21:39:39 »
det är en stor skillnad pÃ¥ avgiven effekt (läs DeltaT) vid 35 resp 55 °C framledning  ;)

xxargs:  jag kan kondensera R407C med 1K i DeltaT   ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #13 skrivet: 01 april 2012, 22:31:45 »
Om du med delta menar diffen VPin/VPut så är det för lite. Då hinner inte vattnet ta upp värmen ordentligt. Sänk farten på laddpumpen.

Jag får nog tyvärr korrigera detta, det är inte så en värmeväxlare fungerar. Sänker man farten på laddpumpen så är det exakt "inte vattnet ta upp värmen ordentligt" som händer eftersom temperaturskillnaden minskar (och det är temperaturgradienten som driver energifluxet). För att få så bra växling som möjligt ska flödet vara så högt som möjligt eftersom detta ger maximal tempdiff mellan fluiden som ska värmas och fluiden som ska kylas.

Ju längre tid fluiderna är (via växlarmaterialet) i kontakt med varandra desto mindre blir tempdiffen mellan dem och vid tempdiff 0 sker inget utbyte alls av den termiska energin. Med högre flöde blir högre effekt växlad även om delta-T minskar. Självklart gäller detta bara om intemperaturen på fluiden ska värmas är samma. Om intemperaturen ökar pga det högre flödet så är utkomsten osäker; risken för att ett högt flöde på laddpumpen "kortsluter" EcoElen känns inte helt orimligt. Med minskat flöde så kanske pannan skiktar bättre och då sjunker intemp till växlaren i VP och systemet jobbar bättre trots högre delta-T över VP.

Dock är det nog inte detta som är orsaken till problemet i detta fallet.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad ahola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: ecoair 105 hetgas temp vid fullkondensering?
« Svar #14 skrivet: 03 april 2012, 10:28:48 »
Ok.jag har problem!
har spärrat pumpen och kör på patronerna och eldar tills jag har fått tag i en kyl kille Sc:,h
jag åter kommer med info angående servicen..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!