Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Prosten
« skrivet: 06 april 2005, 18:46:02 »

Visst är det nog som Ortendahl skriver, att han hellre vill sälja en HT+ än en "vanlig" greenline.

Skälet till min uppfattning om prisskillnaden baserar sig på en tidigare konversation med säljaren via telefon då jag ifrågasatte priset på vp:n som, enligt offert, skulle kosta 56.125.- (IVT Greenline HT-E9P). Motsvarande vp från Nibe (Nibe 1115 8,5kw) ligger runt 36.000.-
Det är en skillnad på nästan 20.000.-!? :o Då svarade han med att "gamla" vanliga greenline låg ungefär i samma prisnivå som Nibe's, men denna nya HT+ kostade lite mer, då p.g.a den fantastiska 65°C-funktionen.

Nu, när jag vänder på det, är skillnaden helt plötsligt bara 2.000.-... Hur seriöst är det?
Skrivet av: ortendahl
« skrivet: 06 april 2005, 16:56:01 »

Han påstod då att prisskillnaden för att "nedgradera" till en vanlig Greenline var 2.000.- Låter lite lite, har för mig att prisskillnaden mellan HT+ och vanliga Greenline var större än så?!

Det finns mig veterligen inga prislistor som vi konsumenter kan använda för att göra en jämförelse. Vad han säger kanske är: "Jag vill sälja en HT till dig för det är den jag tjänar mest på just nu, så jag tänker inte ge dig ett bra pris på modellen under"

Nu är jag lite elak och vet förstås inte vad som ligger bakom, men så kan det nog gå till.
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 06 april 2005, 14:39:16 »

Har fått mina offerter reviderade och väntar in nya. Det som hänt hittils är att offerten med Nibe 1115 som låg på 175.000.- har de plockat bort FLM30:n på och därmet fått ned priset till 158.000.-

Den andra med IVT HT+ har jag fått erbjudande 142.000.- med 180m borra. Jag förklarade att jag egentligen inte var intresserad av HT+ då jag inte har för intention att köra så hög framledning och för vv-kapacitet hellre har sep. VVB. Han påstod då att prisskillnaden för att "nedgradera" till en vanlig Greenline var 2.000.- Låter lite lite, har för mig att prisskillnaden mellan HT+ och vanliga Greenline var större än så?!
Skrivet av: kek29
« skrivet: 24 mars 2005, 19:58:17 »

Brineslangen kostar nån 10 per meter...jag betalade meterpris inklusive slangar in i huset !! 3900 för el arbetet...handlar det om att dra 1-2 meter kabel från en brytare till panna så är det hutlöst dyrt (ivt startar inte om du fasvänt fel..har du inte tummen mitt i handen så klarar du det själv)..Borraren skriver borrprotokollet (om han är seriös) så det spelar väl ingen roll vad det står i offerten !! Dyra meter tycker jag också att det är..men som sagt prisläget skiljer sig mycket geografiskt sett...i stort sett så är ju dit pris ett "standard" pris...så i dina kläder hade jag nog tagit ett snack om extra meter direkt med borraren...tänk på att vid gynsamt berg så kan dom ha borrsjunking upp till 30m/timmen...vill han ha t.ex 200 svart per meter så räknar ju du snabbt ut timpriset  ;)...gissar att du är som jag var...man förutsatte att allt går åt helvete och man blir blåst  ;D så här 4 månader senare är jag toppen nöjd ( ser nu ut som jag hamnar på en besparing på ca 14000kwh på total förbrukningen från dec-apr återkommer när jag vet exakt)...lycka till
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 24 mars 2005, 18:51:57 »

Någon som har gjort just det, och köpt från flera olika håll och har lite tips och råd?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 mars 2005, 18:46:49 »

Hos oss är det borrarn som fixar slangarna han brukar fixa klart ända in i huset!

beställer man enl din offert då har du bara en motpart. Men kan va lika struligt om den motparten inte är ok! Det kan bli tugg här också om vem som gjort fel, men du har fördelen att det är installatörern som ska se till att det blir enligt offert/beställning...

Delad entreprenad, då köper du av flera olika.. borrning rörjobb eljobb. Går det snett då brukar det va segt att röna ut vems ansvaret är!!

men ser man till att man får en rejäl borra så ska det inte kunna gå speciellt snett!!
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 24 mars 2005, 18:45:32 »

Något som ej har med denna tråd och göra. Hur går det med din gamla FTVP från NIBE. Har du sparkat igång den?
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 24 mars 2005, 18:39:04 »

Ok, fick en ny offert idag. Säg gärna vad ni tycker om den:

IVT Greenline Ht-E9P 9kw
Borö VVB 300/160
160m borra
Exp. kärl
3m foderrör
3m grävning
Inkl. installation, kollektor, kollektorfyllning, container för borrkax etc...
10år kompressorförsäkring, 6år totalförsäkring, 2år entreprenad/fabriksgaranti

137.000.- Inkl. moms

Denna offert var betydligt bättre i mina ögon, men jag kan ju ha missat något. Det enda jag vill ändra på är avstånd till huset (min. 4m) ev. 6m foderrör (för att följa normbrunn-97) och 20m extra borra?

Vet inte tilläggskostnaden för detta men gissar på en 10.000.- kanske.

Vad tycker ni om det?
Priset ligger väl inte helt fel...man kan nog kalla det ett standard pris...du kan ju kolla med borraren vad dom där extra metrarna kostar utan kvitto..gissar att IVT försäljaren som gett dig borrpriset också !!?

Ok standardpris, tror ni att det går att förhandla till sig bättre pris än detta med andra ord? Denna installatör hade iaf kurage nog att skicka en specad offert (ingen annan har gjort det) och den är enligt följande:

IVT Greenline HT-E9P   56 125,00 kr (Inkl. Reglerutr REGO600)
Borö 300/160 VVB      12 125,00 kr
Exp.kärl         1 250,00 kr
Påfyllning brine      625,00 kr
Kallvattenarmatur      750,00 kr
Borrning 160m      50 000,00 kr (Ink 3m foderrör)
Container, borrkax      1 937,50 kr
Installation VVS      9 675,00 kr
Installation El      3 037,50 kr
Frakt         1 265,00 kr

Priser inkl. moms

Ganska billig installation, så att ta sig an jobbet själv, som amatör, sparar relativt små pengar i sammanhanget och känns osäkert.

Installatörens pris för borrningen är ~310kr/m. Extra foderrör ~870kr/m Om man dealar till sig 20m extra borra lite svart av borraren, hur blir det med kollektorn då? Brukar borraren eller installatören stå för den? Kan tänka mig att installatören blir sur och krånglar om man dealar svart med borraren direkt, eller? Har ni gjort så? Och kan de uppge det korrekta djupet på borrintyget ändå?

Vad är egentligen den stora förtjänsten med att använda helhets-entreprenad. Jag är lite inne på att köpa borrhål av borrare separat, prylar av t.ex värmepump.biz eller en EVI, och installation av någon duktig installatör. Blir mycket billigare iaf. Har läst i offerten och jag är osäker på vad total-entreprenaden ger för trygghet. 2årig entreprenadförsäkring står det iofs, men vad kan de egentligen garantera? Att jag verkligen får ut den effekt de lovat?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 mars 2005, 17:56:44 »

Citera
6m foderrör (för att följa normbrunn-97) och 20m extra borra?

Alltid 6 meter ska det va!!, men vet du vilket djup du har till berget??
20 meter extra kommer du aldrig att ångra!!

Med bergvärme får du högsta möjliga besparing, sen ska vui ge dig lite tips om justering av pumpen, men det jag tänker på det blir när kylan kommer!!

Bra vv kapacitet får du också!!

lycka till!!
Skrivet av: kek29
« skrivet: 24 mars 2005, 17:42:18 »

Ok, fick en ny offert idag. Säg gärna vad ni tycker om den:

IVT Greenline Ht-E9P 9kw
Borö VVB 300/160
160m borra
Exp. kärl
3m foderrör
3m grävning
Inkl. installation, kollektor, kollektorfyllning, container för borrkax etc...
10år kompressorförsäkring, 6år totalförsäkring, 2år entreprenad/fabriksgaranti

137.000.- Inkl. moms

Denna offert var betydligt bättre i mina ögon, men jag kan ju ha missat något. Det enda jag vill ändra på är avstånd till huset (min. 4m) ev. 6m foderrör (för att följa normbrunn-97) och 20m extra borra?

Vet inte tilläggskostnaden för detta men gissar på en 10.000.- kanske.

Vad tycker ni om det?
Priset ligger väl inte helt fel...man kan nog kalla det ett standard pris...du kan ju kolla med borraren vad dom där extra metrarna kostar utan kvitto..gissar att IVT försäljaren som gett dig borrpriset också !!?
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 24 mars 2005, 17:37:24 »

Ok, fick en ny offert idag. Säg gärna vad ni tycker om den:

IVT Greenline Ht-E9P 9kw
Borö VVB 300/160
160m borra
Exp. kärl
3m foderrör
3m grävning
Inkl. installation, kollektor, kollektorfyllning, container för borrkax etc...
10år kompressorförsäkring, 6år totalförsäkring, 2år entreprenad/fabriksgaranti

137.000.- Inkl. moms

Denna offert var betydligt bättre i mina ögon, men jag kan ju ha missat något. Det enda jag vill ändra på är avstånd till huset (min. 4m) ev. 6m foderrör (för att följa normbrunn-97) och 20m extra borra?

Vet inte tilläggskostnaden för detta men gissar på en 10.000.- kanske.

Vad tycker ni om det?
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 22 mars 2005, 17:00:25 »

Om vi ville fick vi borra 2m från den kommunala vägen. Men det är säkert olika mellan kommunerna.

Avstånd till granntomt var angivet till 4,5m och minst 9m till närmsta grannes hus dvs samma som gäller byggnad. Men även det skiljer säkert också mellan kommunerna.


När det gäller olika värden i offerter så hade även vi det trots att dom fick alla våra uppgifter på papper. Tom när vi ville "normalisera" offerterna blev det olika värden mellan de olika anbudsgivarna. Jag tror CarMan hade fått tag på version 1 av VPDIM. Det är ju ínte RocketScience att borra så han kanske kan hjälpa dig med "normaliseringen"

/Johan
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 22 mars 2005, 16:48:04 »

Detta ställer till det en hel del. Merparten av min tomt ligger på baksidan av huset som är omgärdad av andra tomter i alla väderstreck och enda sätte att ta sig dit är att runda husets västra del, som är rabatter och päronträd etc. Dvs det blir en mycket stor förstörande åtgärd bara att få dit en minigrävare och ev. borrutrustning. Sedan är tomten så beskaffad att skall jag hålla minst 4m från huset och 10m från grannars tomt är det en mycket begränsad yta jag har att tillgå. Btw, 4m från huset och 10m från grannar, men hur lång från kommunal väg då? Finns det nån gräns där? Jag har väl en 5-6m från vägen på framsidan, så kan man borra hålet relativt nära vägen är det ju en lösning.

En helt annan sak jag undrar över är om någon vet om man kan få tag på Nibe's energiberäkningsprogram? Jag har fått offerter från flera olika leverantörer på olika lösningar (1115, 1215, 2010+240 etc) men trots att jag gett dem samma grundinformation har de räknat med olika förbrukningar, framledningstempar osv... Skulle vara behövligt att räkna om några av dem så man kan jämföra dem mer rättvist. Vissa värden i några av offerterna ser direkt suspekta ut, nästan så man undrar om de "tweakat" värdena litegrann för att det skall verka bättre än det egentligen är...

Nån som har tillgång till VPDIM 2.0.1 som skulle antingen kunna skicka det till mig, eller annars hjälpa mig räkna om några av energiberäkningarna?

/Micke
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 mars 2005, 16:44:54 »

Citera
Om man nu sätter brunnen för nära huset, och huset redan har sättningar, finns det inte en överhängande risk att man förvärrar dessa? Om så sker, täcker någon försäkring hos borraren eller entreprenören det då?

Viktigt att borraren har en försäkring!!  Om du flyttar ut borran en bit får du en stup ytjordvärme som förstärker borran. Jag har min borra 20 meter från huset, det ger mig 40 meter ytjordväme.
Grävningen in är enkel, dom brukar komma med en minigrävare. om man inte vill gräva själv.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 21 mars 2005, 15:29:22 »

Jag skulle nog vara noga med att avståndet mot huset hålls på minst fyra meter om huset står på tjälskjutande mark typ lera.

2003 fanns en artikel i tidningen (Tror det var DN Bostad) om en villaägare som fått stora sättningar i huset då man borrat en energibrunn. Det man hade lyckats med var att stöta på ett klippblock ett par meter ner i marken. Borraren trodde att han var nere i berg och borrade då vidare utan foderrör. Framåt våren fick dom sättningar i huset som var ett resultat av att leran under klippblock sakta rann ner i borrhålet vilket fick till följd att klippblock sjönk och huset följde efter.

Jag vet inte om det löste sig men det varekar inge kul.

Här har du en annan som råkat illa ut: http://www.bloggi.se/index.php?op=ViewArticle&articleId=3746&blogId=830

Jag tor inte din hem/villaförsäkring täcker den typen av skador utan det måste i så fall vara borrarens försäkring som träder i kraft.


Man ska vara medveten om att borrmaskinen vibrerar mycket under borrningen så även det kan ge sättningar och sprickor om huset står på "dålig" mark.


Nu ska man kanske inte överdriva riskerna men en medvetenhet skadar nog inte.
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 21 mars 2005, 14:48:49 »

Mitt hus är redan lite sättnings-skadat. Jag har fasad av mexitegel och då marken här (gammal sjöbotten) är rätt vibrationskänslig, dök det tydligen upp sättningar och sprickor några år efter det var färdigbyggt. Tydligen berodde det på att resterande området omkring var under uppbyggnad och det dundrade fram byggtrafik på alla vägar runt huset + div sprängningar o.dyl.

Om man nu sätter brunnen för nära huset, och huset redan har sättningar, finns det inte en överhängande risk att man förvärrar dessa? Om så sker, täcker någon försäkring hos borraren eller entreprenören det då?

Någon annan som upplevt skador/påföljder i och med en bergvärmeinstallation el. brunnsborrning?

Edit: Vibrationskänslig inte vibrationsdämpad
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 21 mars 2005, 00:11:04 »

Är inte direkt förvånad att dom vill placera den närmre. Kortare att gräva vilket blir billigare. Dom har säkert bara angett 3m foderör också i offerten samt att ytterligare meter kostar xxxkr. Enligt Normbrunn 97 skall det vara minst 6m foderrör oavsett om det är berg i dagen eller inte.

Normbrunn 97 säger följande när det gäller avstånd till byggnad:
Citera
Utöver vad som beskrivs under kap 1 planering av utförande skall energibrunnen anläggas om möjligt minst 4 m från husvägg.
http://www.geotec.se/norm97/ebn02.htm

Beroende på vilket markförhållande som råder ska det vara minst 4m. Lerjord och långt till berg behöver det kanske vara ännu längre, står huset på berg kan det vara närmre än 4m. Vi har vår brunn 2m från huset som står på berg.


/Johan
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 mars 2005, 23:11:05 »

Läs om normbrunn-97, det är en branshnorm..  Du hittar den på Sveps´s hemsida!
http://www.svepinfo.se/frageforum.php?PHPSESSID=c4b45864439ab51c07e30e34cb88d4ed

Till vänster SVEP normer
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 20 mars 2005, 22:59:20 »

Stötte på något på Geotec's forum som jag undrar över:

Citera
Om borrhålet skall vara minst 4 meter ifrån huset och minst 10 meter till grannens tomt, så behöver man ju ha en tomt på nästan 1500 kvm. Om man gradar hålet, kan man då vinkla det in mot huset, dvs så botten på hålet hamnar under huset, eller skall man undvika detta?

Finns det någon riktlinje att borrhålet bör ligga minst 4m från huset? Inga av de entreprenörer jag kontaktat har sagt det utan räknat med att förlägga brunnen mycket närmre..?
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 20 mars 2005, 16:10:11 »

Dessvärre har jag inte rätt mark på min tomt. Jag är inte på väg att gräva upp något och marken här är mestadels grovt grus, (typ makadam) så jag vet inte om Jannes lösning är applicerbar här, även om jag håller med om att den var innovativ.

Har slängt ur en fråga till Thomas på värmegrossens forum om hur man på ett vettigt sätt skulle kunna lösa det med t.ex en liten inverter, som sedan som plus även faktiskt skulle kunna bespara några kronor under vinterhalvåret. Vi får se vad det leder till.

/Micke
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 mars 2005, 10:06:36 »

Citera
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj. 
Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.

Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.


Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...
Med hörn badkar blir det värre.

Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid)  ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.
Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.

Min synpunkt är att kan man öka ens VV genom att koppla VP till sep Ack tank ( ex VPA )eller min Ack Tank 500l med VV förvärmnings slingor 2x15 m, så går VP mot större volym och får längre gångtider och kan arbeta mot lägre temp än med endast mindre beredare på 150l+sep Elberedare för att öka kapacitet.

Samtidigt för att öka volymen till ens radiatorsystem fungerar Ack tanken bra i två syfte.

Min Ack tank fungerar så att normalt är den endast för VV tillförsel. Vid kallare ute temp eller då värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz Ack tank så att den skapar större volym till radiator system eftersom den då ligger kopplad från  radiatorkretsen retur och VP retur.

Detta är då som en stor buffert och sparar energi istället för att el går in och stöttar vid stort värme+VV uttag.
Sjunker sen temp ner i Ack Tank under 40 grader går tilläggs el till. Detta sker endast vid VP grad minuter -600 och efter viss tid därefter. Steg I slår ej till någon el. El tillskott  går in först i steg II,III. (3, 6KW i 2 steg). 9kW får endast gå till om VP står stilla under -10 ute.

Mitt problem är bara att autm loggning i mitt VP program för TS till statestik blir fel. NIBE skall fixa detta åt mig har de lovat.


Tomson


Se min lösning.


Tråkigt att din mark är mest grus. Då fungerar ej markvärme slinga så bra att kyla ner din ovanvåning.

Ta mitt andra alt att cirkulera din rums luft mellan ovan och under vån med sk överluft fläkt.
Sen montera takfläkt i de rum som är för varma, sådan som de har på varje hotell i spanien.

Om din luft ej står stilla käns den svalare även om det är samma temp. Stå vid stranden en sommardag och känn hur skönt det fläktar från havet. Samma känsla får du i din bostad.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 mars 2005, 09:07:09 »

Min bostad hade jag svalare inne än ute. 1 grad svalare blir bra kyleffekt och känns mycket skönare.

En annan sak ej stillastånde luft käns också svalare. Gå ut på stranden en sommar dag och känn den svala brisen.

Så får man bara snurr på rums luften brukar det kännas behagliare.
Utan markslingor endast en fläkt som snurrar.

Jag sitter just och tittat upp i taket i mitt stora rum. Jag har en klassisk takfläkt som finns i alla hotellrum i söder som nu snurrar. takvärmen går ner om fläkten snurrar åt ena hållet. Luften går upp vid andra hållet. Bra för fördelning av luft med värme-kyla året runt.

Jag har tjänstgjort nere i Australien i flera år. Där var detta en enkel billig  bra lösning utan luftkond. Ute var det upp till 40 grader. Inne några grader svalare. Då blir det behagligt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 mars 2005, 09:00:10 »

Största problemet blir nog den ytterst lilla kyleffekt detta ger.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 mars 2005, 08:57:54 »

Var kondenserar det. i rören går det hela tiden luft. Utanför dessa så har du marken direkt. En annan aspekt i sandmark får man ej så god markvärme eller kyla. (bättre i lera som här nere)

Inne i huset måste vent trummor vara så klart isolerade med godkänd tjocklek.

Sök på internet förvärmning av ventluft i markrör eller slingor.

Jag skall skapa  en ny tråd som utreder mitt förslag med förvärmning av vent luft.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 mars 2005, 08:40:09 »

Frikyla är både dyrt och krånligt.

Du behöver:

En extra cirkpump
Backventil
Fläktradiatorer med droppfat och ledning för det kondensat som bildas när du kör frikylan
Rören till och från fläktradiatorerna måste vara isolerade HELA vägen med diffusionstät isolering, annars får du fuktutfällnad på ledningarna.
Med risk för fukt och mögelskador som resultat.

Sammantaget är det så pass krångligt att de flesta avstår.
Jag ämnar dock sätta in en fläktradiator i min planerade utbyggnad som kan både värma och kyla det nya rummet allt efter behov.
Kommer dessutom att ha mina datorer i direkt anslutning, och de behöver ju bra kylning med, får se hur jag löser det!

Det lär bli en utmaning, men är man systemtekniker bör man kunna lösa det med...

Har en bekants bekants bekant som kyler i huset med sin luft/vatten värmepump
och på kuppen får gratis varmvatten mera än vad de behöver.    studs  studs  studs  studs  studs



Är det inte bara att (sätta backen in) installera ngn form av värmeväxlare i ventilationssystemet (i tilluften till huset + lite det ena och det andra därifrån till vp:n) och endast där leda bort kondensatet?




+ lite det ena och det andra är just vad som kan göra det dyrt och krånligt, kom ihåg att det inte bara kondenserar i direkt anslutning till kylpaketet, det kan kondensera även utvändigt t.ex. kylda luftkanaler.

Janne, kyla via markrör låter som en gångbar lösning, men jag funderar om det inte finns risk för fukt/mögel/svamp/bakterier i de rör som grävs ned i marken. Där borde ju rimligtvis kondensera en del under de perioder luftfuktighet och temp ute är hög och marktempen är låg.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 mars 2005, 08:29:54 »

ANNAT  SÄTT ATT KYLA OVANVÅNINGEN.

Nu vill jag komma med med något helt annat. Pga att du skall gräva eller böka i din trädgård då du skapar din värme slinga elleR berg värme vad det nu var. Lägg ner en ca 10 m gul plast rör i backen på ca 1m djup i slinga. Koppla detta till ett Mini" tilluft med inblås i dina sovrum. Då får du garanterat kyld luft så din övanvåning blir sval sommartid.

Mitt tidigare hus med balanserad till/frånluft förvärmde jag min tilluft via markvärme rör vintertid luften in var +5 grader istället för direkt luft utifrån -10.  Sommartid var  luften in svalare än ute pga slingan.

Detta gjorde att jag både hade värme tillskott vinter och kyl tillskott sommar i min bostad. Sommartid var bostaden alltid sval och skön.


Alt 2 Sätt en fläkt överföring ( överluft koppling) mellan under och övervåning så blir luften lika sval uppe som nere.

Janne
Skrivet av: JoA
« skrivet: 20 mars 2005, 07:29:27 »

Frikyla är både dyrt och krånligt.

Du behöver:

En extra cirkpump
Backventil
Fläktradiatorer med droppfat och ledning för det kondensat som bildas när du kör frikylan
Rören till och från fläktradiatorerna måste vara isolerade HELA vägen med diffusionstät isolering, annars får du fuktutfällnad på ledningarna.
Med risk för fukt och mögelskador som resultat.

Sammantaget är det så pass krångligt att de flesta avstår.
Jag ämnar dock sätta in en fläktradiator i min planerade utbyggnad som kan både värma och kyla det nya rummet allt efter behov.
Kommer dessutom att ha mina datorer i direkt anslutning, och de behöver ju bra kylning med, får se hur jag löser det!

Det lär bli en utmaning, men är man systemtekniker bör man kunna lösa det med...

Har en bekants bekants bekant som kyler i huset med sin luft/vatten värmepump
och på kuppen får gratis varmvatten mera än vad de behöver.    studs  studs  studs  studs  studs



Är det inte bara att (sätta backen in) installera ngn form av värmeväxlare i ventilationssystemet (i tilluften till huset + lite det ena och det andra därifrån till vp:n) och endast där leda bort kondensatet?


Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 20 mars 2005, 02:35:18 »


Vid kallare ute temp eller då värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz VPA så att den skapar större volym till radiator system eftersom den då ligger kopplad från  radiatorkretsen retur och VP retur.


Janne
Jag tror du missat något i min anläggning. Min VPA är BARA för varmvattenberedning och inte för rumsvärme.
Jag har en separat ACK för rumsvärmen som ligger i serie med radiatorkretsen

/Johan
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2005, 23:09:12 »

Forumstart, scrolla ned till tillverkare/leverantörsforum, välj värmepumpsgrossen.
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 19 mars 2005, 22:54:11 »

Det var då fasligt va ni e duktiga och snabba på att svara!!  :o

Tack, jag ska kolla där...och var är där, mer exakt? Värmepumpgrossen alltså?

/Micke
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2005, 22:46:12 »

Fråga Thomas i Värmepumpsgrossens egen tavla, han borde kunna svara på det.
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 19 mars 2005, 22:43:19 »

Ok, men om vi bortser från frikyla då. Finns det något annat bra sätt att kyla rumstempen på övervåningen under sommaren som inte bråkar för mycket med en eventuell bergvärmeinstallation? Om man skulle smacka upp en sån där enkel luft/luft växlare då? Dom skall väl kunna fungera lite som aircond på när utetempen är hög, såvitt jag förstått. Sedan skulle väl den kunna spara in lite av sin kostnad när det behövs värme också?

Om man har 3 sovrum på övervåningen med en korridor som förbinder dem, skulle det räcka att sätta en sådan dylik apparat lite centralt i "korridoren" så att kylan s.a.s skulle sprida sig till rummen? Eller måste det till mer avancerad installation även i det fallet?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2005, 22:35:40 »

Frikyla är både dyrt och krånligt.

Du behöver:

En extra cirkpump
Backventil
Fläktradiatorer med droppfat och ledning för det kondensat som bildas när du kör frikylan
Rören till och från fläktradiatorerna måste vara isolerade HELA vägen med diffusionstät isolering, annars får du fuktutfällnad på ledningarna.
Med risk för fukt och mögelskador som resultat.

Sammantaget är det så pass krångligt att de flesta avstår.
Jag ämnar dock sätta in en fläktradiator i min planerade utbyggnad som kan både värma och kyla det nya rummet allt efter behov.
Kommer dessutom att ha mina datorer i direkt anslutning, och de behöver ju bra kylning med, får se hur jag löser det!

Det lär bli en utmaning, men är man systemtekniker bör man kunna lösa det med...
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 19 mars 2005, 22:25:22 »

Nej för all del, sluta inte för min skull. Det gör mig inget om ni hijackar min tråd, det är ju trots allt en för mig väldigt intressant frågeställning. Jag har ingalunda bestämt mig såtillvida att jag mentalt vet precis hur mitt system skall se ut.

Problemet som jag upplever det är att jag har ett antal givna förutsättningar (huset och dess isolering, frånluftsystem installerat, läge, mark, etc) och sedan på det ett antal krav eller önskemål: Så hög besparing till så låg investering som möjligt, fullgod vv-kapacitet så man inte riskerar att vv tar slut mitt i en dusch, samt även gärna aircondition på sommaren (kallas visst frikyla enligt vad jag hört). Trots att jag lämnat samma förutsättningar, krav och önskemål till alla entreprenörer och inblandade har jag erhållit lika många olika förslag som personer jag frågat. Det verkar inte finnas någon "standardlösning" utan de flesta installationer är "speciallösningar" vilket ställer högre krav på mig.

Ta det där med frikyla t.ex. Vi har det vansinnigt varmt på övervåningen på sommaren, speciellt i sovrummen (som är i rakt söderläge). Frikyla vore prefekt för oss, men jag har inte alls förstått hur det skulle åstadkommas? Är det ett stort ingrepp att komplettera ett bergvärmesystem med säg Nibe 1115+sep VVB (s.k split?) med frikyla? Hur fördelar jag den nedkylda luften till rummen som behöver den? Hur styr jag den?...

Jag har sökt en del på frikyla här i forumet, men många av de inlägg jag hittat är så tekniska och specifika i sin utformning att jag ärligt talat inte förstod så mycket.

/Micke
Skrivet av: Sune
« skrivet: 19 mars 2005, 21:40:02 »

Tyyypiskt, nu när vi har kommit igång så fint.  ;D   ;D
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 mars 2005, 20:50:18 »

OK Prosten har bestämt sig så mina och andra inlägg lägger vi på is. Kanske isen töar sen.

Janne
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2005, 20:40:01 »

Tyvärr Janne, jag fattar inte hur du kopplat. Sc:,h

Jag säger bara som jag sagt tidigare, ju enklare lösning, desto bättre total verkningsgrad.

Vill man experimentera med en massa olika lösningar, automatiska eller manuella så kan det visst spara nån kWh här och var, men som jag ser det är risken för ineffektiv drift större ju mer specialarrangemang man kopplar in.

Alltså, om inte vv räcker till, köp en värmepump utan inbyggd beredare, till den en VPA eller motsvarande av annat fabrikat.

Jag tror det lönar sig bäst, acktankar och specialstyrningar tror jag får svårt att visa på nån rimlig payoff-tid.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 mars 2005, 20:31:10 »

Citera
Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.

Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.


Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...
Med hörn badkar blir det värre.

Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid)  ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.
Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.

Min synpunkt är att kan man öka ens VV genom att koppla VP till sep Ack tank ( ex VPA )eller min Ack Tank 500l med VV förvärmnings slingor 2x15 m, så går VP mot större volym och får längre gångtider och kan arbeta mot lägre temp än med endast mindre beredare på 150l+sep Elberedare för att öka kapacitet.

Samtidigt för att öka volymen till ens radiatorsystem fungerar Ack tanken bra i två syfte.

Min Ack tank fungerar så att normalt är den endast för VV tillförsel. Vid kallare ute temp eller då värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz VPA så att den skapar större volym till radiator system eftersom den då ligger kopplad från  radiatorkretsen retur och VP retur.

Detta är då som en stor buffert och sparar energi istället för att el går in och stöttar vid stort värme+VV uttag.
Sjunker sen temp ner i Ack Tank under 40 grader går tilläggs el till. Detta sker endast vid VP grad minuter -600 och efter viss tid därefter. Steg I slår ej till någon el. El tillskott  går in först i steg II,III. (3, 6KW i 2 steg). 9kW får endast gå till om VP står stilla under -10 ute.

Mitt problem är bara att autm loggning i mitt VP program för TS till statestik blir fel. NIBE skall fixa detta åt mig har de lovat.

Rickard fungerar detta. Jag och utopiazz har liknande filosofi.

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 mars 2005, 10:10:18 »

Citera
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj. 
Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.

Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.


Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...
Med hörn badkar blir det värre.

Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid)  ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.
Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.

Min synpunkt är att kan man öka ens VV genom att koppla VP till sep Ack tank ( ex VPA )eller min Ack Tank 500l med VV förvärmnings slingor 2x15 m, så går VP mot större volym och får längre gångtider och kan arbeta mot lägre temp än med endast mindre beredare på 150l+sep Elberedare för att öka kapacitet.

Samtidigt för att öka volymen till ens radiatorsystem fungerar Ack tanken bra i två syfte.

Min Ack tank fungerar så att normalt är den endast för VV tillförsel. Vid kallare ute temp eller då värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz VPA så att den skapar större volym till radiator system eftersom den då ligger kopplad från  radiatorkretsen retur och VP retur.

Detta är då som en stor buffert och sparar energi istället för att el går in och stöttar vid stort värme+VV uttag.
Sjunker sen temp ner i Ack Tank under 40 grader går tilläggs el till. Detta sker endast vid VP grad minuter -600 och efter viss tid därefter. Steg I slår ej till någon el. El tillskott  går in först i steg II,III. (3, 6KW i 2 steg). 9kW får endast gå till om VP står stilla under -10 ute.

Mitt problem är bara att autm loggning i mitt VP program för TS till statestik blir fel. NIBE skall fixa detta åt mig har de lovat.
Skrivet av: Sune
« skrivet: 19 mars 2005, 09:39:48 »

Rickard, ....  problemet är att de externa vattenmantlade beredarna inte klarar av att överföra den effekt som en större pump ger.

En bättre lösning vore att ha separat VV-cirkulation genom en VVX, där vattnet värms av VP:n direkt. Då får man enskottsladdning och klarar oxå av att överföra all effekt som VP:n ger. En väl dimensionerad hetgasväxlare i kombination med en enkel VVB mao.

Detta diskuteras i en annan tråd i Forumet,
Är det inte dags att bygga ut trädstrukturen i Forumet?
Grenen "Värmepumpsforum" har ju över 1200 trådar. Javisst ja,...... vi saknar några timmar/dygn.   :)
Nej Rickard,........ fixa en "black-box" + mjukvara till kWh-mätarna i stället (till oss mekare). Nästa grej är väl en flödesmätare?

Sedan kanske "butiken" är komplett   :) .
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2005, 08:48:36 »

Citera
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj.

Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...
Med hörnbadkar blir det värre.

Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid)  ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.

Bättre då att satsa på en större pump, om den inte räcker till att producera både värme och varmvatten.

Har man plats/råd med det är det därför bättre att köpa snäppet större värmepump, en extern vattenmantlad beredare med större kapacitet än de inbyggda beredarna.

Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 mars 2005, 08:07:45 »

Bra lösning.

Får mycket VV och kan få låg temperaturer på radiatorsystemet. Fördelaktigt att ha i VP system.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 19 mars 2005, 00:20:42 »

Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj.

NIibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.

Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.

/Johan
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 18 mars 2005, 23:39:54 »

utopiazz:

Ditt system är väldigt snarlikt det jag blivit offererad och jag kikar på: Nibe 1115 8,5kw, Autoterm vvb 300l, ~200m borra. Det som skiljer är att du kör Nibe VPA 300/200 och separat acktank till skillnad mot vad jag blev föreslagen.
Jag vill ha så bra vattenkapacitet som möjligt, utan att bygga någon extrem-lösning. Vissa föreslår att IVT's HT+ (högtemp) skall räcka, andra säger att jag ska ha en separat VVB. Du har alltså en VPA 300/200 acktank + ytterligare en 500l acktank? Vad är skillnaden mot en varmvattenberedare i den lösningen? Är det av någon specifik anledning du har så rejäl kapacitet, eller bör man ligga rätt högt om man har barn/bubbelbad osv... svårt att veta vad som "räcker till".

/Micke
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 18 mars 2005, 22:48:12 »

När det gäller borrfirmor kan jag rekommendera Ingvar Ekholm på Ingarö http://www.ekholmborr.se.
Hanborrade förvisso inte åt mig men hjälpte mig med att sätta kollektor efter det att vi övergivits av annan firma (läs mer här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1981.0.html)

På en vecka fixade jan fram en kollektor och monterade den i hålet, han höll vad han lovade tidsnässigt och återkom med besked om läget.

/Johan
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 18 mars 2005, 22:23:29 »

Jag måste passa på att tacka och berömma alla kunniga människor på det här forumet. Efter min frågeställning fullkomligt sprudlade det av svar och tråden kom in på sin andra sida efter knappt 6 timmar. Imponerande, minst sagt.

Jag pratade med en kille på EnergiKomfort (GarpCo) och väntar en offert från dem på totalentreprenad med IVTpump. Skall bli intressant att jämföra med de offerter jag redan fått. Han uttalade nästan ordagrant det ni redan sagt, att en FLM i stort sett nära nog är bortkastad då den energi den "besparar" redan delvis är "gratis". Han tyckte precis som ni att man skulle lägga pengarna på att borra lite mer istället.

Vi diskuterade om att själv köpa in alla delar. Jag räknade lite snabbt på det och hårdvaran (1115, ETS11, VST11 Mjukstartsrelä exp-kärl mm) skulle jag kunna få loss för ~55.000.- Borra ned till 180m, 3m till berg och 2m grävning för ~57.000.- Installation (av det jag inte själv klarar av) ~10.000.- Vilket skulle ge ett totalpris på drygt 125.000.-  En enorm skillnad mot 175.000.-!!

Låter det vettigt? Känns lite vanskligt att stå för totalansvaret själv, när man knappt vet vad man gör... Vad kan man råka ut för som man skall passa sig för?

Hoppas fortfarande att någon kan komma med lite rekommendationer på bra borr-firmor och installatörer i Sthlm-området..

/Micke
Skrivet av: Prosten
« skrivet: 18 mars 2005, 12:59:50 »

En FLM kostar ca 10 000:- .
För den summan får du 40 meter borra (250 kr/meter)
40 meter borra ger mer än en FLM.

Ok, det kan jag acceptera, men finns det inte en praktisk gräns på hur djupt man kan borra? Har för mig att jag läst att pumpen t.ex orkar max 400m slinga t.ex. Man kan iofs slänga på en grövre pump kanske, vad vet jag. Är det alltid så sen att ju mer man borrar desto mer effekt? En aspekt i det hela är ju att jag haft frånluftspump innan och ändå måste införskaffa något som sköter luftcirkulationen. Om det är lite dyrare med en FLM än en "vanlig" fläktlösning kanske FLM:n är befogad iaf??

Ett sätt att få ner kostnaden kan vara att sy ihop det hela själv (om du inte har bråttom vill säga).

Beställ delarna separat.
- Börja med borran. Beställ 200 meter aktivt hål med monterad slang inkl. sprit (att putta ner slangen är pilligt). Vissa borrföretag ordnar borrningen i husgrunden och grävning till huset samtidigt. Obs, skriftlig beställning.
- Beställ en pump, 10 kW+ VVB+ Ackumulator, antingen på nätet eller av en röris (beställer du av en röris så lägger du till rörjobbet). Se till att Kb fylls upp av Rörisen.
- Beställ rörjobbet (om du köper pumpen separat)
- Beställ eljobbet (se till att elkillen kontrollerar att pumpen går åt rätt håll om inte pumpen har automatisk fasvändare, eller vad det heter).

Klarar du något av ovanstående moment själv, t.ex. grävningen så sparar du ytterligare pengar.

Parallellt med alla dessa steg så har du lusläst manualen, skrivit en massa inlägg och frågat alla frågor tills du känner att du har kontroll.

Tyvärr är det så att detta bör du ändå göra. Dagens pumpar är inte så bra så att mjukvaran optimerar hela funktionen än.
En installatör, som är bra, kan under den korta tid som han är hos dig göra en grov inställning. För att göra finliret så måste man bo i huset och veta hur VP kan justeras.

Så, ......  då är det dags att trycka på knappen
och du har sparat 40.000:-(eller vad det blir)  samt har koll på läget.   :)

Visst lät det enkelt. Allt vad du kan råka ut för har någon på detta Forum redan gjort och är mer än villig att dela med sig av erfarenheterna.

Att installatörerna väljer att höja priset när de ser att de ändå inte hinner med (tillgång och efterfrågan) är inte konstigt. Det är då alla Timellarna dyker upp.

Själv köpte jag en pump + vvb samt lite (snarare mycke) rördelar, Pem-slang, sprit + lite elmaterial.
Några kvällar senare, efter att ha brottet ned slangen i hålet, lött lite kopplingar, cirkulerat brine osv. så var jag igång. Detta är 3 år sedan och jag är mycket nöjd med resultatet.  ;D  ;D

Jag är lite inne på att göra så mycket jag kan själv. Jag har förstått att man kan tjäna en hel del på att inte ta någon som tar helhetsansvar (förutom trygghetsbiten då...eventuellt)

Dock tar jag fortfarande hemskt gärna emot tips om kompetenta/seriösa borrfirmor, installatörer, elektriker, och hårdvaruförsäljare i närheten av sthlm. Det bästa tipset jag fått hittills är varmepump.biz som verkar hålla jättebra priser jämfört med andra firmor. De säljer dock bara CTC och Nibe, iaf enligt hemsidan. Så, någon borrfirma ni är jättenöjda med och kan rekommendera? Röris? Installatör?

Ta in offert på Thermia Diplomat TWS! Om du väljer den, kommer i alla fall dina döttrar få varmvatten så de blir nöjda.

...

Thermia är väl inget lågprismärke, men du kommer i alla fall att få en modern värmepump. Jag själv och 4 i min bekantskapskrets har Diplomat (dock inte TWS) och kan rekommendera den.

Ja, jag har ju i princip stirrat mig blind på Nibe eftersom det är det märke jag känner till och det som har föreslagits. Under resans gång har jag nu stött på IVT, CTC, och Thermia och det finns säkert en hel hoper till. Jag tittar gärna på Thermia och andra. Kort sagt kan man väl säga att jag är en person som gillar ett så bekymmersfritt leverne som möjligt, så jag betalar hellre någon tusenlapp mer och får en pump som är säkrare/tryggare/stabilare eller helt enkelt krånglar mindre och kräver mindre skötsel... om det går. Ett argument för svenska märken jag ofta hör är att de är anpassade för vårt "nordliga läge" och just vårt klimat. Sen känns ju t.ex Nibe tryggt då väldigt många som jag har pratat med och även här på forumet verkar ha Nibe... du vet "Ris är nyttigt...1 miljard kineser kan inte ha fel"-syndromet.

Jag bor i ett lika stort hus, byggt 1934. Plankväggar, INGEN isolering! Vi gjorde av med ca 32000 kWh första året, med elpanna och inkl hushållsel. Då hade vi 19-20 grader i bostadsdelen och kanske 16-17 i källaren. Ett hus byggt '90 borde dra betydligt mindre!

Jotack, jag är knappast nöjd.  :'( Erkännas skall dock att vi håller en högre innetemp som säkerligen bidrar en hel del till den extra elförbrukningen.

/Micke
Skrivet av: OlofZ
« skrivet: 18 mars 2005, 08:28:41 »

Jag bor i ett lika stort hus, byggt 1934. Plankväggar, INGEN isolering! Vi gjorde av med ca 32000 kWh första året, med elpanna och inkl hushållsel. Då hade vi 19-20 grader i bostadsdelen och kanske 16-17 i källaren. Ett hus byggt '90 borde dra betydligt mindre!

Senaste året har vi gjort av med drygt 14000kWh!   :)  (Med manuell tillsats = elelement i köket.)
Skrivet av: LennartM
« skrivet: 17 mars 2005, 23:52:22 »

Ta in offert på Thermia Diplomat TWS! Om du väljer den, kommer i alla fall dina döttrar få varmvatten så de blir nöjda.

Gå in på www.thermia.se och klicka på återförsäljare. Sedan kan du välja län, Sthlm, kanske ev Uppsala för att undgå "Stockholmspriser". Ofta kan en liten eller medelstor installatör vara bäst. Tyvärr är det hett för dem nu, i och med att rotbidraget upphör vid halvårsskiftet.

Thermia är väl inget lågprismärke, men du kommer i alla fall att få en modern värmepump. Jag själv och 4 i min bekantskapskrets har Diplomat (dock inte TWS) och kan rekommendera den.

Din energiförbrukning verkar hög för ett så pass nytt hus. Blir perfekt med bergvärme skulle jag tro.
Skrivet av: Sune
« skrivet: 17 mars 2005, 23:46:56 »

Ett sätt att få ner kostnaden kan vara att sy ihop det hela själv (om du inte har bråttom vill säga).

Beställ delarna separat.
- Börja med borran. Beställ 200 meter aktivt hål med monterad slang inkl. sprit (att putta ner slangen är pilligt). Vissa borrföretag ordnar borrningen i husgrunden och grävning till huset samtidigt. Obs, skriftlig beställning.
- Beställ en pump, 10 kW+ VVB+ Ackumulator, antingen på nätet eller av en röris (beställer du av en röris så lägger du till rörjobbet). Se till att Kb fylls upp av Rörisen.
- Beställ rörjobbet (om du köper pumpen separat)
- Beställ eljobbet (se till att elkillen kontrollerar att pumpen går åt rätt håll om inte pumpen har automatisk fasvändare, eller vad det heter).

Klarar du något av ovanstående moment själv, t.ex. grävningen så sparar du ytterligare pengar.

Parallellt med alla dessa steg så har du lusläst manualen, skrivit en massa inlägg och frågat alla frågor tills du känner att du har kontroll.

Tyvärr är det så att detta bör du ändå göra. Dagens pumpar är inte så bra så att mjukvaran optimerar hela funktionen än.
En installatör, som är bra, kan under den korta tid som han är hos dig göra en grov inställning. För att göra finliret så måste man bo i huset och veta hur VP kan justeras.

Så, ......  då är det dags att trycka på knappen
och du har sparat 40.000:-(eller vad det blir)  samt har koll på läget.   :)

Visst lät det enkelt. Allt vad du kan råka ut för har någon på detta Forum redan gjort och är mer än villig att dela med sig av erfarenheterna.

Att installatörerna väljer att höja priset när de ser att de ändå inte hinner med (tillgång och efterfrågan) är inte konstigt. Det är då alla Timellarna dyker upp.

Själv köpte jag en pump + vvb samt lite (snarare mycke) rördelar, Pem-slang, sprit + lite elmaterial.
Några kvällar senare, efter att ha brottet ned slangen i hålet, lött lite kopplingar, cirkulerat brine osv. så var jag igång. Detta är 3 år sedan och jag är mycket nöjd med resultatet.  ;D  ;D

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!