Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 september 2007, 16:17:25 »

Frågan är väl om man vill återladda borran på sommaren med FLMen om man samtidigt har frikyla.  På sommaren vill man ju ha så kall borra som möjligt om man kör frikyla.

Det beror väl lite på vilka önskemål man har.

Har du lite klena fläktkonvektorer, så behöver du kallare vatten för att kyla. Detsamma gäller för värmen d.v.s. har du klena radiatorer behöver du högre framledningenstemp.

Kan man åstadkomma 5° högre temp i borran d.v.s. är grundvattentempen +4° i Umeå, och du får på samma ort en temp i borran på +9° genom att köra kyla...så kan det vara en fördel att underhålla den temperaturen i borran genom att växla till VBX.

En långvarig tempskillnad på 5° mellan borran och omkringliggande berg, bör ge en återladdning. Om det sker och med hur mycket, har inte jag kunskaper om. Det verkar i alla fall troligt.

Kan man kombinera kyladrift/ventilationsåtervinning/återladdning på ett vettigt sätt, så håller jag med Rickard....det bör vara en produkt som faller husägare i smaken.

Speciellt i Norrland där solen skiner hela sommaren, men borran får lämna massor av energi på vintern.  ;)
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 september 2007, 09:25:35 »

Mmm, en trevägare som aktiveras av termostaten för frikylan, det skulle "återladda" med frånluft så fort frikyla inte behövdes och med restvärmen från frikylan när den gick - riktigt massiv återladdning av borran.

Snacka om produktutveckling, få se vilken tillverkare som nappar på detta först, det kommer att visa vem av dem som har örat mot marken...
Frågan är väl om man vill återladda borran på sommaren med FLMen om man samtidigt har frikyla.  På sommaren vill man ju ha så kall borra som möjligt om man kör frikyla.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 september 2007, 09:05:38 »

Så om jag förstått det rätt:

VBX tillför like mycket energi som det kostar att driva fläkten. Ingen besparing.
En "vanlig" frånluftsfläkt drar lika mycket eller kanske lite mindre än VBX-fläkten.

Snarare är det så minskningen av kompressorns i värmepumpen elförbrukning i stort sett neutraliseras av elen till cirkulationspumpen för köldbäraren om cirkulationspumpen går året runt. Beror lite på behov av tillsatsel (varmare köldbärare ökar pumpens effekt) och annat.

En frånluftfläkt måste finnas i vilket fall som helst så elen till den går inte att undvika även om förbrukningen bör bli aningen mindre för den "vanliga" frånluftfläkten.

Problemet är att det saknas uppgifter om vad cirkulationspumpen i återvinningsenheterna drar, kan förstås vara svårt att uppge det då det beror på så många faktorer. NIBE anger i alla fall märkeffekten, 95 W.

Det jag har noterat är att när det gäller värmepumparna så får man utförliga lönsamhetskalkyler med återbetalningstid osv. För återvinningsenheterna är det bara löst prat som gäller.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 september 2007, 08:06:10 »

Mmm, en trevägare som aktiveras av termostaten för frikylan, det skulle "återladda" med frånluft så fort frikyla inte behövdes och med restvärmen från frikylan när den gick - riktigt massiv återladdning av borran.

Snacka om produktutveckling, få se vilken tillverkare som nappar på detta först, det kommer att visa vem av dem som har örat mot marken...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 september 2007, 07:28:55 »

Carl.

Min tanke var att frånluften går genom batteriet som vanligt på sommaren. Det som skiljer är...att brine inte längre snurrar i batteriet, utan går till fläktkonvektor/er.

Ritar in ett förslag. Ser nu att cirkpumpen sitter utanför VBX-aggregatet, vilket underlättar. Alternativt kan man sätta en trevägare istället för de avstängningar jag ritat in.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 september 2007, 20:25:44 »

Jag har själv fundrat på det där med kombinerad FLM/kyla, är man händig så skulle man kunna koppla ihop så att en FLM funkar som en frånluftsåtervinnare på vintern och luftkylare på sommaren. Men då återstår frånluften på sommaren, om FLM bara pumpar runt luften och kyler den så måste någon annan fläkt sörja för frånluftventilation på sommaren.

Nja, det kändes som en ekvation för mycket, lite för komplicerat, bättre att skilja på luftkylning och frånluft.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 september 2007, 17:32:51 »

Cirkpumpen på returen. (från Wilo:s pumpmanual)

Filtret efter backventil, för att fånga upp en eventuell trasig fjäder.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 september 2007, 16:51:08 »

Det som jag har ringat in, är samma på både VBX och naturkyla.

Jag antar att det ska gå att växla mellan fläktkonvektor och återvinningsbatteri. Det är bara en teori jag har, och är vad jag vet ingen som har testat.

Nu har jag åsikt om den här ritningen, varför jag kommer med ett nytt förslag senare.

Ritningen kommer från.
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Flaktelement42N_sv_1.0.pdf
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 07 september 2007, 16:34:51 »

Så om jag förstått det rätt:

VBX tillför like mycket energi som det kostar att driva fläkten. Ingen besparing.
En "vanlig" frånluftsfläkt drar lika mycket eller kanske lite mindre än VBX-fläkten. Frågan är ju hur mycket? En VBX kostar ca 14000 ink moms,och har en livslängd på 15-20 år så det innebär att det inte ska kosta mer ca 700 kr/år (inkl inköp av fläkt). Återigen vad drar en vanlig frånluftsfläkt tro.

Kollade även upp naturkyla. Verkar vara en bra grej men är det smartast att ha den i samband med en VBX eller vanlig frånluft?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 september 2007, 15:16:27 »

Fläkten i VBX:en skall dessutom övervinna tryckfallet i filtret och värmeväxlaren så den kommer att dra mer el än en frånluftfläkt vid samma flöde.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 september 2007, 14:36:06 »

Det sitter en fläkt i en VBX också, så driftsmässigt kostar det inte mer, utan mindre, du slipper den extra brinecirkulationspumpen som jag tror sitter i VBX:en.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 07 september 2007, 14:34:48 »

Jag tänkte mer på elkostnad/år för en fläkt.

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 september 2007, 13:01:56 »

En kanalfläkt kostar runt en tusenlapp.  En hastighetsreglering kan väl ligga runt 500:-.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 07 september 2007, 12:20:09 »

Tack igen för alla svar.

Eftersom ni tycker att jag ska skippa VBX:en. Hur mycket extra kommer jag att få betala för mekanisk frånluft om jag väljer en fläkt med olika hastigheter? Är det så att jag betalar såpass mycket extra för fläkten att det är bättre att satsa på VBX eftersom då får jag ventilationen gratis??

Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 september 2007, 09:23:29 »

Det börjar komma närmare och närmare till beslut. Men innan jag gör det så ville jag bara kolla av vilka Roland och Lexus är. Ni verkar vara hur kunniga som helst men hur vet jag att allt ni säger är sant?


Det är en berättigad fråga när det handlar om sexsiffriga belopp så jag blir inte stött. Använd sökfunktionen och se vad vi har skrivit tidigare och gör en bedömning om det verkar vettigt.

Kostar ett FTX system 40000 är det helt rätt att strunta i det. Förmodligen är det så att det tillkommer tilluftkanaler som gör att prislappen blir hög. Det är ett problem med värmepumpar (om man nu kan kalla det för ett problem), när man väl har en sådan är det svårt att få tilkommande energibesparande åtgärder lönsamma.

Jag skulle strunta i VBX också. Men vinsten blir inte 14000 kr, det krävs djupare borrhål.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 september 2007, 07:51:34 »

Håller med, kanske lite högre årlig förbrukning, men den fixar allt du behöver till en klart rimlig slant.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 september 2007, 07:41:53 »

Om det blir mekanisk frånluft så ska jag fixa en fläkt som tar typ 500 m3/h med reglage så att man kan ställa in för varma och kalla dagar.

Du behöver ett flöde på 0.35 l/s och m2 golvyta vilket blir ca 250 m3/h. Du kan säkert ta en kraftigare fläkt men se till att den kan varvtalsjusteras.

Sen håller jag med om att en Comfortzone CE65 är nog en vettig och billig lösning. Fundera en gång till på denna VP, jag skulle tro att den blir rätt heltäckande.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 september 2007, 07:15:29 »

Jag håller med Lexus, du får den bäst fungerande anläggningen om du skippar alla termostater, shunt, extra cirkpumpar mm.

Det är dock rätt viktigt att den som beräknar radiatorerna för övervåningen gör det med detta i åtanke, vi vill inte att radiatorerna blir så klena att det är de som kommer att bestämma vilken framledningstemp du måste köra ut.

Normalt har man väl 50W/m2 vid 45° framledningstemp som max på golvvärmen (golven brukar inte tåla mer) och om så är fallet bör du sätta in radiatorer som ger tillräcklig uteffekt för att värma övervåningen vid denna temp (45°C)
Be dem räkna med ca 45/38 grader i fram/returtemp, då funkar både golvvärmen, radiatorerna och värmepumpen bra.
Övervåningen behöver som regel bara hälften så många watt/m2 för att räcka till, rum med fler än en yttervägg och stora fönsterytor kan dock kräva lite mer, rum med bara en yttervägg och lite fönsterytor lite mindre.
Radiatorerna på övervåningen bör alltså kunna leverera minst 25-30W/m2 vid 45/38°C.

En centralt placerad rumsgivare ser jag som självklart, speciellt om du skippar rumstermostaterna.
Kom också ihåg att radiatorerna är betydligt lättare att strypa in med avseende på uteffekten än vad golvvärmen är (stryper du en golvvärmeslinga för mycket får du kalla zoner på golvet) så lite för stora radiatorer är bättre än lite för klena...

När det gäller ventilationen så har jag ingen direkt uppfattning, men en vanlig frånluftsfläkt lär på lång sikt bli billigare i drift och underhåll än en VBX eller FLM, och enligt Roland och Lexus beräkningar är det ju klart tveksamt om de alls lönar sig att sätta in, speciellt inte om man vill ha naturkyla.

När det gäller Roland och Lexus och deras kompetens hyser jag inga tvivel, de kan betydligt mer än mig när det gäller beräkningar och kalkyler, och det räcker i alla fall för att jag skall tillstyrka att deras råd är väl så goda som de du kan lyckas få av en lokal leverantör, förmodligen mycket, mycket bättre.

Då du inte kunnat ge oss ett beräknat energibehov på huset blir dock kalkylerna lite av en chansning, jag kan dock aldrig tänka mig att en 9 kW värmepump blir för klen, förmodligen tvärt om, och en volymtank kan vara en god investering. (Den har du ju "gratis" om du skippar rumstermostater, chuntgrupp mm)

Lycka till och rapportera gärna hur det hela fortlöper och fungerar.

/Rickard
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 september 2007, 00:57:49 »

Jag tycker du gör helt rätt. Man ska ifrågasätta alla goda råd.

Nackdelen är när du frågar tio "experter", så får du tio olika svar.

Ge ditt borra ett djup som motsvarar 145 kWh/meter d.v.s. förbrukar du 20 000 kWh/år för värme/varmvatten så fixar du 138 meter aktivt borrdjup under foderrör.

Se till att du har minst 20 l./kW d.v.s. minst 180 liter i värmesystemet om du väljer en 9:a.

Anslut rumsgivare till värmepump, och skippa allt påhäng som termostater, shunt, cirkpump, push osv.

En extra cirkpump ska du ha, och det är den till naturkyla.
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=naturkyla.pdf

Om du tar mina råd till din installatör, så bör han/hon kunna argumentera för eller emot. Finns ett argument emot mitt råd, så lyssna och bilda dig en uppfattning. Det är ändå den som betalar, som bestämmer hur det ska bli.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 06 september 2007, 22:45:44 »

Det börjar komma närmare och närmare till beslut. Men innan jag gör det så ville jag bara kolla av vilka Roland och Lexus är. Ni verkar vara hur kunniga som helst men hur vet jag att allt ni säger är sant? T a det på rätt sätt eftersom jag verkligen tror på er men skulle vara tråkigt att jag hänger upp mitt köp på vad ni skrivit och sen visar det sig att ni har hur fel som helst.

Som det ser ut nu:
IVT 9C pga att det kommer in i generalentrepenad. FTX system blir inte installerat eftersom det blir lite kaka på kaka tycker jag med bergvärme och FTX och jag tror att jag får svårt att spara in den investeringen (ca 40 000). Har däremot inte bestämt mig om jag ska ha en VBX400. Allt beror på hur husleverantören löser ventilationen. Om de vägrar att dra 160 mm rör som krävs för VBX:en så tar jag mekanisk frånluft med 125 mm för det är det som ingår. Om de drar vilka rör som helst så får jag se. Enligt ert resonemang så verkar det som att VBX blir svår att tjäna igen och 14000 kr mindre i kostnaden kan jag ju lägga på en TV istället. Om det blir mekanisk frånluft så ska jag fixa en fläkt som tar typ 500 m3/h med reglage så att man kan ställa in för varma och kalla dagar.

Vad tycks?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 september 2007, 15:39:35 »

Men antar att FTX är dyrt som satan, eller?

Har för mig att de kostar en bit över 20 000 kr men det var ett bra tag sedan jag tittade på detta. Nibe vill ha runt 12000 för en FLM30.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 september 2007, 15:36:02 »


He he..ja det var det nog. Försöker bara ge dig alternativ som passar dina önskemål.

CZ är inverterstyrd, och bör då klara sig utan volymtank....som du hade önskemål att slippa.
CZ tar tillvara på frånluftens energi....som jag också upplevde att det var din vilja.
CZ kräver inga tilluftskanaler.....som jag antar inte heller finns med på dina ritningar.
CZ är däremot ingen bergvärmepump...som du har som krav. Den faller med andra ord bort.

Med FTX kan du gå ner ytterligare en storlek på värmepump. Föreslår då en 6:a, vilket borde ge hyfsade gångtider utan volymtank om värmesystemet är anpassad för värmepump. Du borde även då klara dig med 110 meter borra.

När du vet husets energibehov, så är det lättare att ge dig råd angående pumpstorlek och borrdjup.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 06 september 2007, 13:48:17 »

Oj vilken kovändning!! En comfortzone, nja. Jag vill ju ha bergvärme. Men antar att FTX är dyrt som satan, eller?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 september 2007, 12:13:19 »

Vad kostar en värmeväxlingslösning?
Och är det mekanisk luft vi pratar om? Är det samma som ett FTX-system?

Var sitter fläkten som sköter allt detta?

Usch nu sätter frågotna i gång igen...

Köp en CE 65

http://www.comfortzone.se/
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 september 2007, 10:49:32 »

Det var ett FTX-system jag syftade på. Fläktarna (en för frånluften och en för tilluften) sitter i värmeväxlingsenheten. Här är en översikt

http://www.energimyndigheten.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET2006_22w.pdf/$FILE/ET2006_22w.pdf?OpenElement


Förutsätter vad jag förstår att huset är planerat för mekanisk tilluft från början.

Skrivet av: fredde72
« skrivet: 06 september 2007, 10:27:40 »

Vad kostar en värmeväxlingslösning?
Och är det mekanisk luft vi pratar om? Är det samma som ett FTX-system?

Var sitter fläkten som sköter allt detta?

Usch nu sätter frågotna i gång igen...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 september 2007, 10:01:31 »


Det innebär att man kan uppnå samma temperaturökning genom att öka aktiva borrhålsdjupet med 12-15% dvs vilket enligt offerterna blir högst 20 meter vilket kostar ca 6000 kr. Då behöver man inte heller betala för elen till den extra cirkulationspumpen.


Inte helt korrekt vid närmare eftertanke. Det gäller bara om pumpen går kontinuerligt. Vid intermittent drift ger VBX större effekt.

Extremfallet är sommartid när värmepumpen bara går ett par timmar per dygn. En VBX kan då höja borrhålstemperaturen till en temperatur högre än det omgivande bergets temperatur. Alternativet djupare borrhål kan aldrig göra det.

Men då skall man ha klart för sig att sommartid går återvinningsenhetens cirkulationspump 24 timmar per dygn (märkeffekt för FLM30 95 watt). Räknar man ihop det med värmepumpens drifttid på ett par timmar per dygn blir det totalt sett en minusaffär även om man kan nå högre köldbärartemperatur än alternativet djupare borrhål. 


Jag är av samma åsikt som dig Roland......men som jag nämnt tidigare finns en psykologisk vinst med VBX/FLM d.v.s. man gör något med frånluften, istället för att värma kråkorna.


Men om den psykologiska vinsten är inbillad? Att man tror att man återvinner men egentligen går minus miljömässigt beroende på att man inte har klart för sig hur systemet egentligen fungerar. Då blir det ju lite som att ta bilen till återvinningsstationen och förbruka bensin på det samtidigt som det som återvinns representerar en mindre vinst än den förbrukade bensinen. Jag ser inget problem med att släppa ut frånluften i omgivningen i stället för att köra den via en VBX eller FLM. Alternativet till den återvunna värmen kommer ju från omgivningen och är gratis. 

Vill man utnyttja frånluften på ett vettigt sätt så är det värmeväxling med inkommande luft som gäller. Då kan man ju nå en verkningsgrad på ca 70 %. En VBX eller FLM ligger under 10 % om man räknar verkningsgraden som minskningen i värmepumpens elförbrukning dividerad med antal kWh som tas från frånluften. Tar man med elförbrukningen till återvinningenhetens  cirkulationspumpen så är man nere på runt noll. Enda vinsten är psykologisk.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 06 september 2007, 08:18:24 »

Säg att jag skippar frånluftsaggregatet. Hur löser jag ventilationen då?

Mekanisk frånluft känns ju inte som ett alternativ i dagens miljösamhälle
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 september 2007, 20:21:15 »


Teoretiskt höjer VBX 400 ingående brine från ±0°C till 1,04°C resp. 0,86°C.

IVT HT+ 7
1,66 kW / 0,38 l/s / 4,18 Js = 1,04°C

HT+ 9:a
1,66 kW / 0,46 l/s / 4,18 Js = 0,86°C


Normalt har man 7 graders temperaturskillnad mellan ostört berg och ingående köldbärare (blir +1 in i Göteborgstrakten). Det innebär att man kan uppnå samma temperaturökning genom att öka aktiva borrhålsdjupet med 12-15% dvs vilket enligt offerterna blir högst 20 meter vilket kostar ca 6000 kr. Då behöver man inte heller betala för elen till den extra cirkulationspumpen.

Jag reagerade på att alla tre leverantörerna hade offererat återvinningsaggregat. Det måste vara bra vinst på dem.

Jag är av samma åsikt som dig Roland......men som jag nämnt tidigare finns en psykologisk vinst med VBX/FLM d.v.s. man gör något med frånluften, istället för att värma kråkorna.

Vill man kyla huset på sommaren, och då kan jacka in sig på samma ledningar....så har man en del gratis d.v.s. cirkpump och backventil.

Om nu det skulle visa sig att en viss återladdning sker, så kan det tillsammans med ovastående vara ett argument till VBX. Men då skall borran dimensioneras för VBX typ 110 meter istället för 150, om man även vill få en vettig ekonomi på grejerna.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 september 2007, 20:04:10 »


Svar ja!

Men det beror också på vilken storlek på pump du väljer.
Om golvslingorna ligger i betong.
Om aktiva termostater ansluts till golvslingor/radiatorer.
osv.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 05 september 2007, 19:28:24 »

Ang FLM30/VBX 400 är det jag som specat att jag vill ha det. Jag tänkte att eftersom vi ändå måste ha ventilation så vore det en smart lösning. OM vi inte ska FLM30/VBX400 vad ska jag ha för någon ventilationslösning?



Och angående Ack.tank: Den tar ju plats och är ful, men behövs den så behövs den. Så åter igen, är det ngt jag kan klara mig utan?

Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 september 2007, 18:51:17 »


Teoretiskt höjer VBX 400 ingående brine från ±0°C till 1,04°C resp. 0,86°C.

IVT HT+ 7
1,66 kW / 0,38 l/s / 4,18 Js = 1,04°C

HT+ 9:a
1,66 kW / 0,46 l/s / 4,18 Js = 0,86°C


Normalt har man 7 graders temperaturskillnad mellan ostört berg och ingående köldbärare (blir +1 in i Göteborgstrakten). Det innebär att man kan uppnå samma temperaturökning genom att öka aktiva borrhålsdjupet med 12-15% dvs vilket enligt offerterna blir högst 20 meter vilket kostar ca 6000 kr. Då behöver man inte heller betala för elen till den extra cirkulationspumpen.

Jag reagerade på att alla tre leverantörerna hade offererat återvinningsaggregat. Det måste vara bra vinst på dem.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 september 2007, 17:39:12 »

VBX:en bör ge 2 kW till köldbäraren d.v.s. den hämtar då 4 kW från borran istället för 6 kW. Om du väljer bort VBX så behöver du ytterligare ca: 50 meter borra, för att behålla samma effekt som 110 meter ger.

Om jag räknar på tillförd effekt till brine med en FLM/VBX så blir det max 201x0,35x0,0012x1,005x(20-5)= 1,3 kW om jag inte räknar åt skogen.



Rätt av dig Carl.

Jag tittade bara på Nibes FLM 30, och antog att IVT större VBX 400 skulle ge mer. Naturligtvis är det mängden luft och temperaturer som i första hand avgör effekt.

Räknar jag nu på husets ventilationsförlust, så visar det sig att den inte är 2 kW vid +20°/±0°.
250 m³ x 1,2 kg x 1 kJ x 20°C / 3600 sek. = 1,66 kW

Och som du kanske räknade på... 5° köldbärare.
250 m³ x 1,2 kg x 1 kJ x 15°C / 3600 sek. = 1,25 kW


Nominellt flöde köldbärare
IVT HT+ 7 = 0,38 l/s
IVT HT+ 9 = 0,46 l/s:

Teoretiskt höjer VBX 400 ingående brine från ±0°C till 1,04°C resp. 0,86°C.

IVT HT+ 7
1,66 kW / 0,38 l/s / 4,18 Js = 1,04°C

HT+ 9:a
1,66 kW / 0,46 l/s / 4,18 Js = 0,86°C
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 september 2007, 16:09:44 »

Han ser nu att det troligtvis räcker med en 9:a men han insisterar på att jag ska ha en 100 L ack-tank för att säkerställa värmesystemets ut/in temperatur.

Man brukar rekommendera minst 20 L vattenvolym/kW pumpeffekt. Moderna radiatorer och golvvärmesystem har en liten vattenvolym vilket gör att pumpen kommer att få korta gångtider om man inte installerar en ack-tank. Så det låter vettigt.


Citera
Värmelösningen i huset kommer att dimensioneras av en annan entreprenör än hustillverkaren och det är inte gjort ännu så jag kan inte svara på hur systemet kommer att bli uppbyggt och vilka radiatorer som ingår, ...

Håll noga koll på den personen. Det Lexus skrev förtjänar att upprepas:

"Med golvvärme har du låg framledningstemperatur från värmepumpen. Det betyder att den har hög verkningsgrad. (COP) Dimensioneras radiatorerna efter samma värmeavgivning/värmebehov som golvvärmen, så får du ett värmesystem som fungerar med ett minimum av påhäng (shuntar, cirkpump, termostater osv.) samt med låg driftkostnad."

Behöver radiatorerna på övervåningen högre framledningstemperatur än golvvärmesystemet behövs allt det där påhänget för golvvärmen.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 05 september 2007, 14:52:23 »

Tack för alla svaren. Det snurrar på fortfarande men man lär sig ngt nytt hela tiden. Vi har ritat ett eget hus som byggs pre-fab. Värmelösningen i huset kommer att dimensioneras av en annan entreprenör än hustillverkaren och det är inte gjort ännu så jag kan inte svara på hur systemet kommer att bli uppbyggt och vilka radiatorer som ingår, vilket när jag sitter här och skriver låter ju inte alls bra... Hur som helst finns det ingen toppeffekt beräknad och inte vad som gäller för golvvärme och radiatorer.

Jag har återigen pratat med IVT C11 och förhört mig mer om offerten. Han ser nu att det troligtvis räcker med en 9:a men han insisterar på att jag ska ha en 100 L ack-tank för att säkerställa värmesystemets ut/in temperatur. Om den inte finns så är det stor risk att VP kommer att larma för höga returtemperaturer, speciellt vid tillfällen som nu när det är varmt på dagen och kallt på kvällen. Någon som har några åsikter, är det så eller ska man köra utan ack.tank?
Kan ju också lägga till att han är dyrast även med 9 kW lösningen men vi kan få det kontraktet att ligga under generalentreprenad och frågan är om det är värt de extra kronorna.

Tack på förhand!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 september 2007, 14:03:56 »

Jag uttryckte mig nog otydligt. Jag menade att det var väl tidigt att välja mellan offerterna då förutsättningarna inte verkade vara klara.

Ett vanligt sätt att dimensionerar radiatorsystem är att ta till storleken så att det vid DUT behövs en framledningstemperatur på 55 grader för att hålla en inomhustemperatur på 20 grader. Returtemperaturen brukar då bara 45 grader. En sådan dimensionering brukar även kallas 55/45. För några tiotal år sedan förekom det system som arbetade vid högre temperatur 80/60.  

En offertgivare verkar ha dimensionerat värmepumpsystemet utifrån att framledningstemperaturen vid DUT är 45 grader, dvs att huset har större radiatorer än i fallet 55 grader framledningstemperatur. Men om nu huset behöver 55 grader framledningstemperatur vid DUT kan det blir så att pumpen blir för snålt dimensionerad då pumpeffekten minskar när framledningstemperaturen ökar.

Men i det här fallet är det golvvärme på undervåningen och golvvärmesystem behöver betydligt lägre framledningstemperatur. Det kan förklara varför en offertgivare har räknat med 45 grader. Det förutsätter dock att radiatorerna på övervåningen är dimensionerade efter den temperaturen.

Jag skulle ta reda på hur radiatorerna på övervåningen är dimensionerade. Är de dimensionerade för 55 grader fram kommer det att löna sig att sätta in betydligt större så att värmepumpen kan arbeta vid en lägre temperatur. Det vore dumt behöva låta värmepumpen arbeta mot höga temperaturer när större delen av värmebehovet kan täckas med en framledningstemperatur på 35 grader eller lägre. Varje grad lägre framledningstemperatur som behövs minskar elförbrukningen med ett par procent.

Hänger inte riktigt heller med resonemanget om VBX400. I nya hus brukar ventilationen stå för en större del av värmebehovet än i ett gammalt, dåligt isolerat hus. Det betyder i sin tur att i ett nytt hus finns det en större andel värme att återvinna. Min åsikt är dock att det blir billigast att strunta i återvinningen och i stället borra djupare.  

Att man blir snurrig i början är helt normalt. Värmepumpsystem har en hel del egenheter som man måste bli medveten om. T.ex. att man skall installera stora radiatorer, den extra kostnaden för det har man snabbt igen. Jag skulle inte utgå från att hustillverkaren har konstruerat ett hus som passar ihop med en värmepump.

Vad gäller värmepumpsystem verkar det inte ovanligt att offerter lämnas på system där borrhålen är för klent dimensionerade. Det ger en trevlig offert men driftkostnaden blir högre och totalekonomin sämre. I Göteborgstrakten skall ingående köldbärartemperatur till pumpen ligga över noll grader när pumpen går maximalt vintertid och dett oavsett om en återvinningshenhet eller inte installeras. IVT brukar (brukade i alla fall) ofta räkna med -2 grader in och det är för lågt. Det kan stå årsmedeltemperatur eller något liknande i offerten men det är en rätt värdelös siffra.

25 meter extra borrhål skulle kosta 8000 kr. 320 kr/m tycker jag verkar högt men jag kan ha fel.  
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 september 2007, 13:54:52 »

VBX:en bör ge 2 kW till köldbäraren d.v.s. den hämtar då 4 kW från borran istället för 6 kW. Om du väljer bort VBX så behöver du ytterligare ca: 50 meter borra, för att behålla samma effekt som 110 meter ger.

Om jag räknar på tillförd effekt till brine med en FLM/VBX så blir det max 201x0,35x0,0012x1,005x(20-5)= 1,3 kW om jag inte räknar åt skogen.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 september 2007, 13:41:36 »

Räknat på 220 m² (11 x 10 x 4,8), medel u-värde 0,3 w/m²K och 50% luftväxling. Effektbehov vid -20°C = 8,8 kW.

Med en 7:a klarar du dig ner till -13°C utan elpatron. Om tempen sjunker under den tempen t.ex. till -17°C, så behöver du 20 kWh/dygn från elpatron. Beroende på ingående temp från borran samt varmvattenförbrukning, kan siffrorna vara missvisande.

En 11:a är inte lämplig i ditt hus, om han så har hållit på i 200 år med värmepumpar.

När han säger "Han sa också att eftersom det är ett nytt hus så kommer inte VBX400 göra så mycket" så måste han också ge en förklaring. En VBX tar tillvara på energin i frånluften, som i sin tur värmer ingående vätska från borran. Det spelar ingen roll om huset är nybyggt eller inte. Den har samma funktion oavsett om den sitter i ett hus som är byggt på 1800-talet.

Om dina grannar har energibrunn, så kommer ni förr eller senare att kyla varandras borror, eller rättare sagt......hämtar energi från samma bergområde. Då är en VBX än mer till glädje, om det visar sig att den klarar att återladda borran.

Med golvvärme har du låg framledningstemperatur från värmepumpen. Det betyder att den har hög verkningsgrad. (COP) Dimensioneras radiatorerna efter samma värmeavgivning/värmebehov som golvvärmen, så får du ett värmesystem som fungerar med ett minimum av påhäng (shuntar, cirkpump, termostater osv.) samt med låg driftkostnad.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 05 september 2007, 12:53:16 »

Lexus skrev

Har du grannar med energibrunn? ----  Vet ej, nyexploaterat område som gränsar till gammal bebyggelse.
Har du uppgifter om husets transmission och ventilationsförlust? ---- Nej men det är nybyggt så jag förutsätter att schablonen funkar med 45-50 w/m2
Golvvärme kombinerat med radiatorer?   Golvvärme på undervåning (180m2) och radiatorer på Ö-våning. Vet inte vilket radiatorsystem det är.

Har varit i kontakt med IVT C11 entreprenören. Han tycker abslout att man ska ha en 11:a för att inte underdimensionera. Han sa också att eftersom det är ett nytt hus så kommer inte VBX400 göra så mycket. Jag hänger inte med. Om en som har jobbat med bergvärme i över 20 år tycker så vad ska man säga emot eftersom det verkar som alla andra tycker att man ska ha en 9:a...

Roland skrev
"55 eller 45 grader fram vid DUT borde det inte vara någon tvekan om. Lite väl tidigt att välja."

Vad är det som är tidigt att välja? Är den temperaturen bättre än den andra?

Blir bara mer och mer snurrig.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 september 2007, 12:04:18 »

Hej,

Ska bygga ett nytt hus, 201 kvm boyta, 40 kvm garage. Det är ett 2-planshus med en total byggyta på 180 kvm inklusive garaget som sitter ihop med huset. Jag har fått flera offerter och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem. Alla är olika... Så här ser det ut:

Nibe
1235 8kW-- med FLM 30 aggregat som sköter luftcirkulationen och återladdar borran. 150 m borrhål. 150 000 inkl moms.

IVT
Greenline HT Plus c11 med vbx400; aktivt borrdjup på 155 meter. Framledningstemp på 55 grader vid DUT (-17). 165 000
Greenline HT plus C9 med vbx400; aktivt borrdjup 135 meter. Framledningstemp på 45 grader vid DUT (-17). 150 000
Greenline HT plus C9 med vbx400; aktivt borrdjup 110 meter. Framledningstemp på 45 grader vid DUT (-17). 142 000


Jag förstår inte skillnaden på IVT offerterna. Den första är från en leverantör, de två andra från en annan. Vilken ska jag välja??? Och är de rätträknade? Är IVT och NIBE likvärdiga? Snälla hjälp mig.

Ska bygga i Göteborgsområdet.

Tack på förhand

/Fredde

Förslag:
Greenline HT plus E7 + VVB 200/90 + vbx400; aktivt borrdjup 110 meter.

VBX:en bör ge 2 kW till köldbäraren d.v.s. den hämtar då 4 kW från borran istället för 6 kW. Om du väljer bort VBX så behöver du ytterligare ca: 50 meter borra, för att behålla samma effekt som 110 meter ger.

Är övertygad om att VBX kan byggas så att cirkpumpen kan användas till kyldrift på sommaren d.v.s. den brinevätska som passerar batteriet i VBX, istället skickas till fläktkonvektorer.

Har du grannar med energibrunn?
Har du uppgifter om husets transmission och ventilationsförlust?
Golvvärme kombinerat med radiatorer?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 september 2007, 11:35:41 »

Reagerar också på att det verkar som om offertgivarna inte riktigt vet vilka förutsättningar som gäller. 55 eller 45 grader fram vid DUT borde det inte vara någon tvekan om. Lite väl tidigt att välja.

Sen skulle jag be om offert på en variant utan återvinning från frånluften men med 30 meter extra borrhål.

Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 05 september 2007, 10:52:46 »

Vad är det för sort på radiatorerna?
ett respektive två rörsystem?

Har någon offertgivare varit i kontakt med hustillverkaren så dom vet vad dom räknar på?
Inte bara på kvm
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 05 september 2007, 10:20:55 »

Vi behöver ha ngn ventilation så jag tyckte att ett frånluftsaggregat var en bra idé. Ytterligare en fråga ang framledningstemp.

Den ena offerten skriver 55 graders framledning och den andra 45. Vilket är det bästa? Eftersom det är nya radiatorer som installeras ska man väl inte behöva 55 grader, eller tänker jag del??

Skrivet av: ME
« skrivet: 05 september 2007, 08:23:58 »

Normalt (tidigare är bara inne sporadiskt och läser numera) så "kom" man fram att FLM endast var bra att kompletera med om borrhålet var för klent till taget. ta bort FLM'n och lägg pengarna på ett djupare borrhål eller låt de vara kvar på banken.

OM det inte är så att du måste byta ut ngn mekanisk ventilation.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 september 2007, 08:08:10 »

Du behöver en 7-8 kW VP och ca 150 meter borra. Nibe-offerten ser klockren ut, FML30 behövs egentligen inte, men du behöver frånluftsventilation ändå, så varför inte?

IVT C9 är nog väl överdimensionerad, en C7 och 150 meter borra vore bättre.
Skrivet av: fredde72
« skrivet: 04 september 2007, 22:20:13 »

Hej,

Ska bygga ett nytt hus, 201 kvm boyta, 40 kvm garage. Det är ett 2-planshus med en total byggyta på 180 kvm inklusive garaget som sitter ihop med huset. Jag har fått flera offerter och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem. Alla är olika... Så här ser det ut:

Nibe
1235 8kW-- med FLM 30 aggregat som sköter luftcirkulationen och återladdar borran. 150 m borrhål. 150 000 inkl moms.

IVT
Greenline HT Plus c11 med vbx400; aktivt borrdjup på 155 meter. Framledningstemp på 55 grader vid DUT (-17). 165 000
Greenline HT plus C9 med vbx400; aktivt borrdjup 135 meter. Framledningstemp på 45 grader vid DUT (-17). 150 000
Greenline HT plus C9 med vbx400; aktivt borrdjup 110 meter. Framledningstemp på 45 grader vid DUT (-17). 142 000


Jag förstår inte skillnaden på IVT offerterna. Den första är från en leverantör, de två andra från en annan. Vilken ska jag välja??? Och är de rätträknade? Är IVT och NIBE likvärdiga? Snälla hjälp mig.

Ska bygga i Göteborgsområdet.

Tack på förhand

/Fredde

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!