Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt flöde eller lÃ¥g framledningstemperatur?  (läst 5192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« skrivet: 17 december 2015, 13:11:43 »
När temperaturen kryper ner under noll sÃ¥ behöver jag justera vp. För att tempen inne sjunker under nollan. Golvvärme.Till frÃ¥gan! Vad skulle ni välja mellan? Mest energieffektivt!                         1.höja värmekurvan , alltsÃ¥ högre framledningstemperatur.?  "GÃ¥r ej att knäcka pÃ¥ dena modell"                                                2.öka cirkulationen pÃ¥ CP. AlltsÃ¥ högre retur temp.?     
« Senast ändrad: 17 december 2015, 14:25:09 av Björn____ »
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2015, 13:20:35 »
Jag skulle öka flödet, men inte mer än att deltaT blir ca 5 grader, sen öka kurvan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2015, 17:16:09 »
Vad vet jag??? :-\ men i min värld så känns det som dubbelfel att köra värmepumpen direkt ut mot värmesystemet (det är så jag uppfattar frågeställningen).

Du har en ack enligt din signatur?
Kör värmepumpen mot denna ack med en övertemp mot vad värmesystemets reglerutrustning kräver, på kanske 5C, då finns det alltid en liten effektbuffert i ack'en att utnyttja vid temp -förändringar ute. Justera in flödet så att värmepumpen jobbar optimalt, borde inte vara några problem och du får på köpet en skiktad ack-tank
Låt sedan värmesystemets reglersystem sköta sitt jobb och reglera in det optimalt, kanske med komplettering av en rumsgivare så att det blir självjusterande.

Har du golvvärme i hela huset?
Är slingorna strypta?
Har du samma returtemp på alla slingor?
När tempen sjunker, sjunker då tempen i hela huset eller bara enstaka rum?
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2015, 17:43:48 »
Värmepumpen får lägre uteffekt om den arbetar med 5 grader högre börvärde, så det kommer att bli kallt inne fortare om man kör som du beskriver.
Den energimängd som finns i en tank är så liten att det inte på ett märkbart sätt påverkar hur huset klarar temperaturvariationer.
Mest effektivt är det att köra direkt mot systemet om värmepumpen går hela tiden.
Vid lägre energibehov, när värmepumpen stoppar och startar, kan det (beroende på om flödet i värmesystemet är högre eller lägre) vara mer ekonomiskt att köra mot en acktank, men aldrig att ha ett högre börvärde än vad som krävs för att precis kunna hålla huset varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2015, 18:24:24 »
Och då kanske vi ska fundera på funktion(komfort) kontra ekonomi dontknow
I min värld (som inte nödvändigtvis är samma som er) så vill jag först och främst ha en fungerande anläggning med komfort, det är liksom själva syftet med att ha värme inomhus tummenupp
Att den sedan ska uppfylla det till lägsta möjliga kostnad, det ingår liksom i konceptet.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2015, 06:05:19 »
Det finns ingen motsättning i komfortkravet oavsett om man kör med tank eller flytande kondensering utan tank, om kurvan är rätt inställd så blir komforten bra.
i just detta fall kan man ju tänka sig att man hela tiden kör lite för varmt till tanken, och låter termostater strypa bort effekt när det är över 0 grader, och att det när det blir kallare ger en bra komfort utan övertemp, men det kostar lite i förlorad COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2015, 07:44:54 »
Ungefär det jag sa.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #7 skrivet: 18 december 2015, 09:30:45 »
Jag skulle koppla bort acktanken om den är paralellkopplad. Alternativt koppla den i serie med golvvärmen om du vill ha längre gångtider. Vid paralellkoppling blir resultatet lägre framledning mot golvvärmen då framledningen från vp späds ut med returen från golvvärmen. Även returen till vp blir högre då den också späds ut. Jag ska själv koppla bort acktanken. Jag har ingjuten golvvärme så jag kommer kunna ha en timmes gångtid utan tank, oavsett energibehov, utan temperatursvängning inne.

Detta kommer kanske även lösa ditt problem med kallt under nollan då framledningstemperaturen kommer bli högre utan att ändra kurvan på vp. Däremot kan du få lite för varmt vid varmare temperatur.

Har du inte termostater så kanske det bästa är att koppla tanken i serie, välja kurva så det blir lagom varmt inne när det är kallt ute och låta golvvärmens shunt blanda ut framledningen vid varmare utetemperaturer för att inte få övertemperatur då.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #8 skrivet: 18 december 2015, 19:22:55 »
Tack för alla bra svar! RICKARD bra dÃ¥ vet jag att jag ligger skapligt pÃ¥ returen, den ligger pÃ¥ ca 4 °C. DÃ¥ ökar jag nog kurvan lite. LASSE T  jag har kopplat som du beskriver dvs fast kondensering. Jag har plockat bort golvvärmotorerna och justerat med flödet i alla rum istället och ska införskaffa 1 central rumstermostat.PUTTE82  jag gÃ¥r faktiskt i liknande tankar att koppla om det, kruxet är att jag har varmvatten slinga i ack tanken. Min tanke var att ja skulle lÃ¥ta vp köra mot ack tank med den tempen som framledningstemperatur behöver,och lÃ¥ta tappvattnet förvärmas för sedan till en vvb. Hur lÃ¥ter det? :)
                       
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2015, 20:33:36 »
Tack för alla bra svar! RICKARD bra dÃ¥ vet jag att jag ligger skapligt pÃ¥ returen, den ligger pÃ¥ ca 4 °C. DÃ¥ ökar jag nog kurvan lite. LASSE T  jag har kopplat som du beskriver dvs fast kondensering. Jag har plockat bort golvvärmotorerna och justerat med flödet i alla rum istället och ska införskaffa 1 central rumstermostat.PUTTE82  jag gÃ¥r faktiskt i liknande tankar att koppla om det, kruxet är att jag har varmvatten slinga i ack tanken. Min tanke var att ja skulle lÃ¥ta vp köra mot ack tank med den tempen som framledningstemperatur behöver,och lÃ¥ta tappvattnet förvärmas för sedan till en vvb. Hur lÃ¥ter det? :)
                     
Kan du enkelt beskriva hela värmesystemet?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #10 skrivet: 18 december 2015, 20:51:49 »
@Björn____

Jag har som sagt ingen vp ännu, men....
Jag har en ack som jag idag eldar emot men längre fram har tänkt köra en vp mot i den nedre halvan och veden som nu mot topp & botten.
Då räknar jag med att vp kommer stå för baslast c:a 35C när jag inte är hemma/orkar elda.
Sedan har jag lagt en el-vvb (55L) i serie med vvx i acken så den toppar vv om det nu inte kommer tillräckligt varm ifrån acken.
Ja, jag vet att det finns vissa isolerförluster här, men det funkar och är bekvämt!

Jula har en rätt bra skiss (som saknar el-vvb i serie med ack.) i sitt produktblad för 416107

OBS!!! Jag har golvvärme i hela huset och behöver aldrig mer än 35C på framledning.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #11 skrivet: 18 december 2015, 21:45:01 »
Tack för alla bra svar! RICKARD bra dÃ¥ vet jag att jag ligger skapligt pÃ¥ returen, den ligger pÃ¥ ca 4 °C. DÃ¥ ökar jag nog kurvan lite. LASSE T  jag har kopplat som du beskriver dvs fast kondensering. Jag har plockat bort golvvärmotorerna och justerat med flödet i alla rum istället och ska införskaffa 1 central rumstermostat.PUTTE82  jag gÃ¥r faktiskt i liknande tankar att koppla om det, kruxet är att jag har varmvatten slinga i ack tanken. Min tanke var att ja skulle lÃ¥ta vp köra mot ack tank med den tempen som framledningstemperatur behöver,och lÃ¥ta tappvattnet förvärmas för sedan till en vvb. Hur lÃ¥ter det? :)
                       
Det låter bra.
Men varför fast kondensering? Som Rickard skriver blir det ju bara onödigt låg COP för vp.
Har du en shuntautomatik ut från arbetstanken, som kan mata golvvärmen med rätt framledningstemperatur så ska den ställas så att den alltid är helt öppen vid vp-drift, dvs ingen inblandning av returvatten från gv. Då blir vb ut från vp = framledningstemperaturen.
Så snart framledningstempen blir för hög börjar shunten stänga och där kan du sätta en microbrytare på shuntarmen som då stoppar vp.
Shunten kommer att vilja öppna igen när tempen sjunker i tanken efter några minuter, när den är helt öppen igen låter du ett tidrelä räkna ner en viss tid, säg 1 timme, och vp startar igen.
På detta sätt kan du elda om du vill, och låta shunten jobba mer "normalt" efterhand som du laddar tanken.
När elden falnat och du stoppat laddningen från pannan (helst med en ventil eller laddomat) öppnar shunten till max igen, och efter en timme tar vp över.
På detta sätt får du både möjlighet att använda tanken som acktank vid eldning, och flytande kondensering för vp när den används. Och möjlighet till förvärmning av vv i tanken.
« Senast ändrad: 18 december 2015, 21:55:19 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Högt flöde eller låg framledningstemperatur?
« Svar #12 skrivet: 18 december 2015, 21:52:05 »
Jag skulle koppla bort acktanken om den är paralellkopplad. Alternativt koppla den i serie med golvvärmen om du vill ha längre gångtider. Vid paralellkoppling blir resultatet lägre framledning mot golvvärmen då framledningen från vp späds ut med returen från golvvärmen. Även returen till vp blir högre då den också späds ut. Jag ska själv koppla bort acktanken. Jag har ingjuten golvvärme så jag kommer kunna ha en timmes gångtid utan tank, oavsett energibehov, utan temperatursvängning inne.

Detta kommer kanske även lösa ditt problem med kallt under nollan då framledningstemperaturen kommer bli högre utan att ändra kurvan på vp. Däremot kan du få lite för varmt vid varmare temperatur.

Har du inte termostater så kanske det bästa är att koppla tanken i serie, välja kurva så det blir lagom varmt inne när det är kallt ute och låta golvvärmens shunt blanda ut framledningen vid varmare utetemperaturer för att inte få övertemperatur då.
Det är inte alls säkert att returen blir varmare med tank om skiktningen är bra i tanken så får vp lägre retur med tank eftersom returen från golven går in i tanken och vp får svalare vatten från tanken i retur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!