Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat att mata utedelen med frÃ¥nluften frÃ¥n ventilation / FTX  (läst 1813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Banane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Fick en tokig(?) ide om att ta vara på värmen i den luft 50 liter/sekund som lämnar min ventilationsanläggning och låta den blåsa in i värmepumpen.

Jag har en 6kW Thermia Atria och kan dra fram den tänkta "frånluftsmatningen" utan direkt värmeförlust så som mitt hus ser ut.

Uteluften från min FTX ligger 10-20 grader över utetempen på vintern. Tänkte bygga ett tak mellan husvägg och pump samt mata in varmluften rakt bakifrån in i pumpen. Borde även kunna minska avfrostningar

1. Har ngn provat detta? Isåfall med vilket resultat?

2. Hur funkar det med tempgivarna/blir det regler problem? Utdelen står på södra gaveln och tempgivaren för anläggningen sitter på norra. Doch verkar det sitta en givare (antagligen temp) rakt bakom mellan utdelen och huset också.

Är det bara en tokig ide eller finns det ngn substans i den? Kom gärna med mer frågor om så önskas!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Problemet är all fukt i ventilationsluften som kommer att skapa en massa frost på förångaren. Fler avfrostningar ger lägre verkningsgrad. Värmepumpen suger i sig 2-3000m3/timme, så de 180m3/timme din ventilation bidrar med kommer visserligen att tillföra en del energi, men inte tillräckligt för att höja tempen så mycket att det inte blir frost.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
Hur mycket kyls förångaren ner då...på ett ungefär?
5 grader kanske? ::)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur mycket kyls förångaren ner då...på ett ungefär?
5 grader kanske? ::)

Nåt sånt... Tilluften lär ju inte värmas så mycket av att man blandar in 5% rumsvarm luft. Är det minusgrader ute så kommer man bara att öka på antalet avfrostningar.
Är det varmare ute så funkar det nog, men det är ju inte då man behöver värmen...

Jag har för mig att Raffen testade detta för nåt år sen. Leta rätt på den tråden...


Edit: Hittade några trådar för och emot...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19453.msg197756#msg197756
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22211.msg225199#msg225199
« Senast ändrad: 07 januari 2011, 21:57:48 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Banane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Tack för bra svar och länkar.

Inser att det inte är någon ide när jag såg flödet genom utedelen. Kvoten är för kass helt enkelt, jag visste inte att det var så mycket luft den sög igenom!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!