Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är normal "tomgÃ¥ngsförlust" i era pannor?  (läst 8185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag tycker min ivt göt vv ofta. Jag har en optima 1000 med extern borö 500 liters tank med en 300 liters beredare i. Eftersom jag även införskaffat mig en eliq energimonitor så kan jag se hur ofta pannan startar för att göra vv. Nu när det är varmt och cp är från slagen så ställer sig växelventilen mot vv. Jag har ny lk växelventil. Jag har noterat att min beredare sjunker 5 grader på ca 4 timmar utan man använt vatten. Tycker det verkar mycket och har nu haft koll på det i ca en vecka. Likadant varje natt och var gång man kommer hem från jobbet och kollar på eliqen. Jag räknade först med att alla mina 500 liter uttnyttjades och svalna. Eftersom min tempgivare sitter i yttermanteln i dykrör ca 40 cm från botten så om den visar 42.5 grader som är start tror man ju att även vv i beredaren håller samma temp. Men det gör nog inte det. För efter att ha kollat hur länge pumpen går så stämmer inte det. Den går mellan 7-9 min för att höja den 5 grader. Det kan min vp knappast göra med 500 liter på så kort tid. Varför blandar sig inte vattnet bättre? Räknar jag på det så blir det ändå ca 250 wh i förluster. Är det inte ganska mycket?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2011, 08:48:38 »
Vet inte vad som är normalt men ju större VVvolym du har desto större blir "tomgångsförlusten". Det är väl bara mera isolering som hjälper? Lägre temperaturdifferans oxå men du vill väl ha varmt vatten direkt....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2011, 09:03:56 »
Jag tycker min ivt göt vv ofta. Jag har en optima 1000 med extern borö 500 liters tank med en 300 liters beredare i. Eftersom jag även införskaffat mig en eliq energimonitor så kan jag se hur ofta pannan startar för att göra vv. Nu när det är varmt och cp är från slagen så ställer sig växelventilen mot vv. Jag har ny lk växelventil. Jag har noterat att min beredare sjunker 5 grader på ca 4 timmar utan man använt vatten. Tycker det verkar mycket och har nu haft koll på det i ca en vecka. Likadant varje natt och var gång man kommer hem från jobbet och kollar på eliqen. Jag räknade först med att alla mina 500 liter uttnyttjades och svalna. Eftersom min tempgivare sitter i yttermanteln i dykrör ca 40 cm från botten så om den visar 42.5 grader som är start tror man ju att även vv i beredaren håller samma temp. Men det gör nog inte det. För efter att ha kollat hur länge pumpen går så stämmer inte det. Den går mellan 7-9 min för att höja den 5 grader. Det kan min vp knappast göra med 500 liter på så kort tid. Varför blandar sig inte vattnet bättre? Räknar jag på det så blir det ändå ca 250 wh i förluster. Är det inte ganska mycket?

Efter som du har en 300 liters beredare i tanken jobbar vp bara tills yttre delen  200 liter är varm sen stänger den av och lÃ¥ter värmen frÃ¥n yttre delen sprida sig till inre beredaren. Vid stora vv tappningar kommer vp att starta och stoppa nÃ¥gra gÃ¥nger innan beredaren är full laddad, det är därför man nu har börjat använda slingberedare dom laddar fullt pÃ¥ en körning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2011, 09:12:58 »
Jag har en CC160 alias 290A/W.
Precis som du säger så går det väldigt fort för VP'n att värma toppen av beredaren till stopptemp. Sen svalnar den snabbt flera grader när vattnet blandas om i tanken. Har man tappat mycket vatten så behövs det 4-5 värmningscykler där avsvalningen blir lite långsammare efter varje gång. Det är väl just det här som Thermias TWS-teknik försöker motverka, dvs man försöker värma hela tanken samtidigt.
Problemet är alltså inte isoleringen, utan att inte hela tanken värms innan stopptempen uppnås i toppen av tanken. När väl temperaturen har stabiliserats så är avsvalningen ca 1 grad var 6'e timme.

Förra helgen var vi i sommarstugan, så varmvattnet hemma var 'orört'. Då såg det ut så här:



Jag har start/stopp på 48 resp 58 grader. Anledningen till att några avv VV-körningarna startar tidigare är att VP'n har gjort husvärme precis innan.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2011, 10:23:07 »

Räknar jag på det så blir det ändå ca 250 wh i förluster. Är det inte ganska mycket?

Jag tycker det är mycket. På min IVT 200/90 så har jag 70 Wh/h i värmeförlust.

 

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2011, 11:17:48 »
Jag har räknat på ett ungefär så här. När vp väl startar så går den i ca säg 8 min. Vid en utetemp på 20-25 grader så kan jag tänka mig att den levererar kanske 10-13 kWh vid 45-50 graders framledning. På 8 min blir det ca 1-1,5 kW. Och det gör den ca var fjärde timme när jag inte är hemma. Och jag har även då stängt av min vvc även på kranen på returen för att undvika själv cirkulation. Men eftersom den är i sommar läge så står växelventilen öppen mot beredaren. Det gör att tillopp och retur ut till vp också blir varma. Där blir det väl någon slags själv cirkulation. Men den borde ju inte tappa så mycket värme ändå. Säg att jag tillför minst en kw var fjärde timme. Det blir 6 kW varje dygn i rena förluster. Kanske ca 1.5 kWh på elmätaren med cop 4 i snitt. Men jag tycker det låter galet mycket. Jag var helt säker innan att växelventilen läckte ut i rad kretsen. Därför byta jag ut den gamla italienska skiter mot lk. Men det hjälpte inte. Har även ringt till borö men dom hade inga siffror på vad deras tankar "läcker". Men han sa att dom 500 liters tankarna har ganska dålig isolering på sidorna för att dom ska kunna gå igenom en vanlig dörröppning. Jag har även kollat så tempgivaren är nere i botten på dykröret. Trodde kanske den glidit ur lite. Men där är visserligen ganska "öppet" ner i dykröret. Man kanske skulle petat ner en tuss isolering precis i början där sladden går in men ändå inte i botten av dykröret där givaren sitter? Vet inte om det hjälper. Jag väntar på mina nästa prylar som förmodligen kommer ge exaktare svar. Har beställt 2 st värmemätare. En till vp och en till min vattenmantlade kamin.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2011, 12:05:28 »
Har även ringt till borö men dom hade inga siffror på vad deras tankar "läcker". Men han sa att dom 500 liters tankarna har ganska dålig isolering på sidorna för att dom ska kunna gå igenom en vanlig dörröppning. J
Du svarar ju här själv på vad förlusterna sannolikt beror på. Prova med att sätta isolering runt tanken och mät igen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2011, 12:23:46 »

Så här skrev jag på husdatas forum 2007:
----------------------------------
När pumpen går över i sommarläge stannar cirkulationspumpen samt trevägsventilen växlar mot beredaren.

Det medför att en självcirkulation uppstår mellan beredare och kondensor. (ökade värden på GT8 och GT9)

Har noterat en tempökning både på hetgas och brine. Om det är på grund av att tempen stiger i chassiet och därigenom påverkar givarna, eller om hetgasen också cirkulerar vet jag inte.

Däremot har jag noterat ökad värmeförlust på beredaren när sommarurkoppling aktiveras.

Problemet avhjälps med en backventil mellan trevägsventilen och beredare.
-----------------------------------


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2011, 13:06:45 »
Lite sÃ¥ har jag ocksÃ¥ tänkt. Jag tror det skulle suttit en backventil nÃ¥gonstans. Kollade precis pÃ¥ min eliq igen. Det har varit lite svalare igÃ¥r kväll, natt och nu pÃ¥ förmiddagen. Det var typ 13 grader i natt och just nu har det kommit upp till 17 grader som min sommar urkoppling ligger pÃ¥. DÃ¥ verkar det betydligt bättre. I gÃ¥r kväll vid nio tiden hade vp startat för att göra lite värme. När det är klart avslutar den alltid med att köra upp vv tempen ocksÃ¥. Sen eftersom jag har min vp kopplad mot ytterliggare en 500 liters tank och shuntar ut värmen det lilla som behövs nu sÃ¥ gör den bara värme ca en gÃ¥ng per dygn nu när det är sÃ¥ varmt ute. Därför kan jag se nu att sist den stanna var igÃ¥rkväll runt nio. Men bÃ¥da mina cp har varit igÃ¥ng fram tills nu för ca tvÃ¥ timmar sen. Och den gjorde vv först vid kl sex i morse. AlltsÃ¥ höll tempen i ca 9 timmar istället för 4 när cp är avstängd. Hmm känns konstigt om det skulle vara sÃ¥ mycket förluster ute i vp pÃ¥ nÃ¥got sätt. Men det där med backventil fÃ¥r jag nog fundera starkt pÃ¥. Annars är det ju billigare och och höja sommarvärme frÃ¥n 17 som jag har nu till säg 25. Ska testa det och se om det blir bättre. Verkar ju nästan sÃ¥. DÃ¥ är det ju backventil som gäller. Även om det inte handlar om mÃ¥nga kronor per dygn sÃ¥ tycker jag det är störigt. Tex när jag är i trädgÃ¥rden sÃ¥ tänker jag va fan startar den nu för igen:). Ska gÃ¥ ner och ändra sommar värmen direkt och testa nÃ¥gra dygn till. 
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #9 skrivet: 11 juni 2011, 13:52:27 »
Så här skrev jag på husdatas forum 2007:
----------------------------------
När pumpen går över i sommarläge stannar cirkulationspumpen samt trevägsventilen växlar mot beredaren.
Det medför att en självcirkulation uppstår mellan beredare och kondensor. (ökade värden på GT8 och GT9)
Har noterat en tempökning både på hetgas och brine. Om det är på grund av att tempen stiger i chassiet och därigenom påverkar givarna, eller om hetgasen också cirkulerar vet jag inte.
Däremot har jag noterat ökad värmeförlust på beredaren när sommarurkoppling aktiveras.
Problemet avhjälps med en backventil mellan trevägsventilen och beredare.
-----------------------------------
Aha. Såklart. Då hjälper det inte med mera isolering, eller? Så vart tar värmen vägen? Går den ut till brinen?
(Jag har en snabb ökning av KB-ut temperaturen och även KB-in) efter att VP stannat nu när jag har sommarläge.)
Åt vilket håll skall backventilen vändas för att stoppa självcirkulationen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #10 skrivet: 11 juni 2011, 14:33:35 »
Så här skrev jag på husdatas forum 2007:
----------------------------------
När pumpen går över i sommarläge stannar cirkulationspumpen samt trevägsventilen växlar mot beredaren.
Det medför att en självcirkulation uppstår mellan beredare och kondensor. (ökade värden på GT8 och GT9)
Har noterat en tempökning både på hetgas och brine. Om det är på grund av att tempen stiger i chassiet och därigenom påverkar givarna, eller om hetgasen också cirkulerar vet jag inte.
Däremot har jag noterat ökad värmeförlust på beredaren när sommarurkoppling aktiveras.
Problemet avhjälps med en backventil mellan trevägsventilen och beredare.
-----------------------------------
Aha. Såklart. Då hjälper det inte med mera isolering, eller? Så vart tar värmen vägen? Går den ut till brinen?
(Jag har en snabb ökning av KB-ut temperaturen och även KB-in) efter att VP stannat nu när jag har sommarläge.)
Åt vilket håll skall backventilen vändas för att stoppa självcirkulationen?

Självcirkulation sker i motsatt riktning i jämförelse med flödesritningen vid varmvattenladdning.
Därför ska backventilens pil peka mot beredaren när den monteras på framledningen mellan växlingsventil och tank.

Vart förlusterna tar vägen vet jag inte, men det bästa hade naturligtvis varit om de drog iväg med brine. För vem vill ha värmeförluster i huset dagar som denna?


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2011, 13:42:26 »
Självcirkulation sker i motsatt riktning i jämförelse med flödesritningen vid varmvattenladdning.
Därför ska backventilens pil peka mot beredaren när den monteras på framledningen mellan växlingsventil och tank.
Jag har en Nibe 1225-8 med bifogad principskiss. Om jag förstår den rätt så är flödesriktningen vid VVladdning från kondensor till topp på mantel och från botten på mantel till växelventilen. Då borde väl backventilens pil vändas mot växelventilen istället?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #12 skrivet: 12 juni 2011, 13:54:07 »

har en Nibe 1225-8 med bifogad principskiss. Om jag förstår den rätt så är flödesriktningen vid VVladdning från kondensor till topp på mantel och från botten på mantel till växelventilen. Då borde väl backventilens pil vändas mot växelventilen istället?

Stämmer bra.

IVT har växlingsventilen på framledningen, och därför blev min beskrivning inte anpassad för Nibe.


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #13 skrivet: 12 juni 2011, 17:29:12 »
Tack Lexus och tack för lånet av tråden Mr Henke!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är normal "tomgångsförlust" i era pannor?
« Svar #14 skrivet: 17 juni 2011, 06:56:55 »
Efter att ha kollat ytterliggare nu nÃ¥gra dagar sÃ¥ tycker jag det bara blir värre. Provade ändra kopplings differensen till sex grader istället för fem. Ingen större skillnad. Har ändrat tillbaka till standard inställning igen förutom jag satt sommarvärme pÃ¥ tio grader för att jag skulle undvika att vp gör värme. Den senaste veckan har jag haft starter var tredje timme för att göra vv. Detta är under tiden vi inte använder nÃ¥got vv(natten och dagen där ingen är hemma). Kollade igÃ¥r igen. Den gÃ¥r ca 8-10 min var gÃ¥ng. Läste av min elmätare till vp. IgÃ¥r hade det gÃ¥tt 4 kwh pÃ¥ ca 20 timmar och dÃ¥ hade ingen använt nÃ¥got vv överhuvudtagit. räknade att styrningen till vp som ocksÃ¥  gÃ¥r under samma elmätare  hade dragit ca 500 wh. SÃ¥ säg att 3.5 kwh gick till vv. Det är ca 70-80 min vp drift pÃ¥ ett dygn utan att vi använder vv. pÃ¥ 70-80 min har vp levererat ca 15 kwh. 20 timmar/ 15 kwh =1.33 kwh. Det innebär att min vv gör sig av med 1330 wh per timme. Helt jävla skumt. Jag har fortfarnade inte fÃ¥tt mina värmemätare sÃ¥ jag vet ju inte exakt. Men sist jag mätte tyckte jag det var betydligt mindre. Jag tycker med den värmeförlusten borde det vara tokvarmt i pannrummet men det är det inte. Kan vv kylas av pÃ¥ nÃ¥got sätt i värmeväxlaren i vp? för växelventilen läcker inte. Röret pÃ¥ andra sidan vvx till rad systemet är kallt redan en dc frÃ¥n vvx. Nästa test blir att köra utan sommarvärme. ställa in den pÃ¥ max sÃ¥ CP gÃ¥r hela tiden och vvx inte stÃ¥r öppen mot beredaren. Men detta är riktigt störigt. Min vp har rego 603 sÃ¥ jag kan inte se sÃ¥ mÃ¥nga temperaturer. Tex tempen pÃ¥ hetgasen hade kanske varit intressant. Jag hade varit nöjd om den gÃ¥tt en gÃ¥ng var 8 timme kanske. Det hade jag tyckt varit normalt. Eftersom inte värmen försvinner i pannrummet sÃ¥ mÃ¥ste det försvinna utomhus i vp eller vad tror ni?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!