Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?  (läst 15192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« skrivet: 02 mars 2008, 17:27:26 »
Hej allihopa
Jag bor i en liten bostadsrättsförening och tittar lite på möjligheten att komplettera vår nuvarande gaspanna med någon form av värmepump. Egentligen så skulle jag kunna skriva detta inlägget i både forumet för bergvärme alternativt för luftvärme eftersom det är de alternativ som ligger närmast till hands.

Föreningen består av fem lägenheter med en sammanlagd boyta om drygt 200 kvm och min fråga är om det finns luftvärmepumpsystem som har tillräcklig kapacitet för en så stor yta? Vi har vattenbaserad värme så förhoppningen är att minska gasförbrukningen både för uppvärmning och varmvatten.

Vilken nivå på effektiviseringen kan man räkna med för luft- respektive bergsvärme? En leverantör uppskattar att vi kan minska energikostnaden med så mycket som 50% med bergsvärme. Är det realistiskt?

Finns det andra tekniker att titta på förutom ovanstående som kan vara relevanta? Föreningen är lokaliserad i Stockholm, d.v.s marken är berggrund.

Alla kommentarer emottages tacksamt.

Mvh Ola

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2008, 09:03:20 »
Får ni tillstånd att borra så gör det, nu vet jag inte vad ni betalar för gasvärmen men energibesparingen blir ca 2/3 av uppvärmningsenergibehovet. Jag har annars läst att i Stockholm så kan det vara svårt att få tillstånd att borra. Det finns även luft/vatten värmepumpar som klarar erat värmebehov också. Båda varianterna funkar att docka mot gaspannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2008, 09:31:14 »
Man kan dessutom koppla ihop fler än en luft/vattenvärmepump som hjälps åt att värma beroende på hur stort effektbehovet är.
En förfrågan på forumets offerttjänst www.energioffert.se skulle säkert ge er några alternativ att välja emellan.
Sök tillstånd för att borra så fort som möjligt så du vet om det kan bli aktuellt.

Hur löser ni tappvarmvattenbehovet idag?
Tänk på att en värmepump inte värmer till lika hög temp som en gaspanna (kan) gör, ni kan därför behöva komplettera eller ersätta även varmvattenberedningen i samband med övergång/komplettering till bergvärme eller luft/vattenvärme.
« Senast ändrad: 03 mars 2008, 09:33:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2008, 17:05:04 »
radiatorer och max framledningstemp som kravs till dessa ? ?

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Ola T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2008, 12:58:49 »
Hej allihopa

Tack för alla svar. Gällande tillstånd så tror jag det är möjligt, det borras för fullt vid fastigheter i närheten. Som jag skrev innan så funderar jag om man möjligen klarar sig med en luftvärmepump. Vi har fått en prisuppskattning för bergsvärme på 250 000 kr inkl. borrning till 200 m. Vet inte om det är normalt pris men eftersom en stor del av kostnaden är för borrningen så funderar jag över om man skulle satsa på luftvärmepump istället eftersom investeringen blir betydligt lägre.

Jag är medveten om att en luftvärmepump fungerar sämre när den som bäst behövs men det är förmodligen ganska få dagar under året som det är riktigt kallt. Finns det någon uppskattning av hur effektiv en luftvärmepump är i förhållande till en bergsvärmepump?

mvh Ola

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2008, 13:23:28 »
Vi har fått en prisuppskattning för bergsvärme på 250 000 kr inkl. borrning till 200 m. Vet inte om det är normalt pris men eftersom en stor del av kostnaden är för borrningen så funderar jag över om man skulle satsa på luftvärmepump istället eftersom investeringen blir betydligt lägre.


BorrhÃ¥let borde inte kosta mer än 65 000 kr men det är möjligt att jag har tappat kontakten med prisnivÃ¥n i Stockholm. Med tanke pÃ¥ borrhÃ¥lets djup borde pumpen vara pÃ¥ 10 - 12 kW. Jag tycker 250 000 kr lÃ¥ter högt för installationen men det kanske är mycket som behöver ändras i pannrummet. Det lär gÃ¥r Ã¥t betydligt mer varmvatten än i en villa med motsvarande yta sÃ¥ det kostar ocksÃ¥. 

För en bergvärmeanläggning bör COP över året bli över 3 inklusive tillsatselen. Jag har sett att 2,5 - 2,6 är värden som används för luftvärmepumpar men vet inget om realismen i de värdena.

Tänk på fläktljudet från luftvärmepumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2008, 14:55:08 »
Hej allihopa

Tack för alla svar. Gällande tillstånd så tror jag det är möjligt, det borras för fullt vid fastigheter i närheten. Som jag skrev innan så funderar jag om man möjligen klarar sig med en luftvärmepump. Vi har fått en prisuppskattning för bergsvärme på 250 000 kr inkl. borrning till 200 m. Vet inte om det är normalt pris men eftersom en stor del av kostnaden är för borrningen så funderar jag över om man skulle satsa på luftvärmepump istället eftersom investeringen blir betydligt lägre.

Jag är medveten om att en luftvärmepump fungerar sämre när den som bäst behövs men det är förmodligen ganska få dagar under året som det är riktigt kallt. Finns det någon uppskattning av hur effektiv en luftvärmepump är i förhållande till en bergsvärmepump?

mvh Ola

Så länge du inte anger hur mycket värme och varmvatten som går åt, är det svårt att gissa på vad som behövs. Dessutom är det viktigt som ACE var inne på att framledningen till radiatorerna är tillräckligt låg för att en luft/vatten skall duga. Men ett lätt sätt för dig att få en bild är om du går in på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php, där du själv kan fylla i ort, värmeförbrukning, samt vald luft/vatten pump, samt önskad effekt på en bergvärmepump, samt långt ner på sidan ungefärlig varmvattenförbrukning, så får du kalkyler som visar hur mycket av värmebehovet en luft/vatten kontra en bergvärme av vald storlek kan hantera.

--- Mats ---

Utloggad Ola T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2008, 15:44:00 »
Hej igen

Jag sprang ned i pannrummet och tittade på vår logg från gaspannan. Under 2007 har framledningstemperaturen legat mellan 32 - 42 grader och vi har förbrukat knappt 11 000 kbm gas för uppvärmning och varmvatten. All uppvärming sker med gaspannan.

Fläktljudet är ju en aspekt, om inte annat så kan det störa grannar så det blir gråt och tandagnissel.

Priset på 250 000 kr fick vi som en uppskattning från VKG Fastighetsvärme AB och det var utan att de sett pannrummet så de har förmodligen inte förutsatt att det skulle vara några stora problem.

mvh Ola

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2008, 18:46:50 »
0,9 x 11 x 4600 = 45 540
Blir 11 000 kbm stadsgas ca 45 000kwh med 90% verkningsgrad på pannan?
Har du fått en spec på vad som ingår i prisuppgiften? Det skulle var intressant att se den i så fall.
Håller med om att 250 000:- låter dyrt.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2008, 20:04:47 »
90 % verkningsgrad kan vara rimligt som förbränningsverkningsgrad men man måste tänka på värmeförlusterna från pannan. Undrar om inte en årsverkningsgrad på 80 % är mer realistisk. I vilket fall som helst verkar 10-12 kW lämpligt om det blir en bergvärmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2008, 21:26:03 »
90 % verkningsgrad kan vara rimligt som förbränningsverkningsgrad men man måste tänka på värmeförlusterna från pannan. Undrar om inte en årsverkningsgrad på 80 % är mer realistisk. I vilket fall som helst verkar 10-12 kW lämpligt om det blir en bergvärmepump.

Det som är trickigt här är frågan om varmvatten. Eftersom det är många lägenheter tänker jag mig att varmvattenmängden är proprtionellt sett högre än vanligt, det vill säga jag tänker mig att förbrukningen av de 45000 inte har ungefär 40000 till värme och 5000 till vatten som man brukar, utan snarare 30000 mot 15000 eller så. Med de siffrorna inknappade så får jag att valet kommer mellan 14 kw uft/vatten och 10 kW bergvärme, inte 12 kw bergvärme.

Bergvärmen tar runt 15 år att bli mer lönsam än luft/vatten.

--- Mats ---

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2008, 21:58:43 »
Skulle inte detta fungera (om utrymme finns)?:
Värmepump 1125-12: http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=31&cat=136
Varmvatten: 2 x http://www.dinvvsbutik.se/advanced_search_result.php?keywords=6861621  (seriekopplade)
Volymtank: 1 x http://www.dinvvsbutik.se/nibe-utjamnkarl-p-9919598.html
Växelventil + elpatron: ca 6000:-
Summa: ca 96 000:-

Det skulle finnas ungefär motsvarande en kubik 40-gradigt varmvatten.
Flytande kondensering mot 500l volymtank borde göra att termostaterna kan sitta kvar om det finns några.

Säg 10 000:- för övriga kopplingsdetaljer och 65 000:- för borrhål: 171 000:-
« Senast ändrad: 04 mars 2008, 22:59:46 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Ola T

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2008, 22:57:20 »
Hej igen

I prisuppskattningen, som faktiskt var på mellan 275 000 - 300 000 kr (jag mindes fel), så ingår följande:

- Bergvärmepump Nibe
- Borrhål
- Ackumulatortank för förvärmning av varmvatten.
- Varmvattenberedare för slutberedning av VV, med elpatron.
- VVS-installation med anslutning till befintligt värmesystem.
- Isolering och märkning av rör
- Elektrisk anslutning till i pannrummet framdragen matning.
- Igångkörning samt skötselinstruktion, dokumentation.
- Dokumentation i form av datablad, manualer och flödesschema.

Förresten, vad syftar 10-12 kW på i Rolands inlägg, är det ett mått på pumpdimension? Finns det luft/vatten-pumpar som skulle klara våra behov? Enligt vad jag förstår så borde det bli ungefär 60 000 - 70 000 kr billigare än bergsvärme eftersom man slipper borra.

Kan man sätta luftvärmepumpen på taket med tanke på att minska störande fläktljud? Huset är av funkistyp men relativt platt tak, c:a 20 graders lutning.

mvh Ola

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2008, 06:14:08 »
Hej igen

I prisuppskattningen, som faktiskt var på mellan 275 000 - 300 000 kr (jag mindes fel), så ingår följande:

- Bergvärmepump Nibe
- Borrhål
- Ackumulatortank för förvärmning av varmvatten.
- Varmvattenberedare för slutberedning av VV, med elpatron.
- VVS-installation med anslutning till befintligt värmesystem.
- Isolering och märkning av rör
- Elektrisk anslutning till i pannrummet framdragen matning.
- Igångkörning samt skötselinstruktion, dokumentation.
- Dokumentation i form av datablad, manualer och flödesschema.

Förresten, vad syftar 10-12 kW på i Rolands inlägg, är det ett mått på pumpdimension? Finns det luft/vatten-pumpar som skulle klara våra behov? Enligt vad jag förstår så borde det bli ungefär 60 000 - 70 000 kr billigare än bergsvärme eftersom man slipper borra.

Kan man sätta luftvärmepumpen på taket med tanke på att minska störande fläktljud? Huset är av funkistyp men relativt platt tak, c:a 20 graders lutning.

mvh Ola

Det finn luft/vatten som räcker till. Precis som för en bergvärmeump skall du ha kompletterande eltillskott för de tillfällen när sådant kan behövas, men nedanstående tabell är hämtad från kalkylsidan, framtagen med de siffror jag gav innan, och för Stockholm, visar besparing inklusive varmvatten för luft/vatten (14 kw) samt bergvärme (10 kw)

Decade   Need   Air/Water    Geothermal
   (kwh)   (kwh)   further improvement
         (kwh)
1970    42,881    27,116    2,726
1980    43,346    27,059    3,061
1990    41,234    26,487    2,245
2000    39,896    25,625    2,164

Som kan ses sparar Ni med båda alternativen, men mer per år med bergvärme. Dock, extrainvesteringen för bergvärme är stor, och eltillskottet som behövs med luft/vatten precis som för bergvärme är rätt litet, så båda lösningarna om kompletterade med rätt tillbehör (tank och patron och styrning) skall klara behoven om siffrorna för förbrukning är rätt fördelade.

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Liten brf. med 5 lgh, luft- eller bergvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2008, 09:27:38 »

Förresten, vad syftar 10-12 kW på i Rolands inlägg, är det ett mått på pumpdimension? Finns det luft/vatten-pumpar som skulle klara våra behov? Enligt vad jag förstår så borde det bli ungefär 60 000 - 70 000 kr billigare än bergsvärme eftersom man slipper borra.


Ja, det är pumpens nominella effekt. Vad den sen kommer att ge i praktiken beror på temperaturerna på varma och kalla sidan.

En L/V-värmepump behöver en utedel som kostar en hel del i stället för borrhål så skillnaden blir mindre än kostnaden för borrhålet.

Pump på taket kan ge problem med rördragning till varmvattenberedarna. Antar att de måste stå i pannrummet i vilket fall som helst. Stativ på taket för pumpen kommer att kosta en del också liksom att lyfta upp pumpen dit. Sen är frågan om taket är dimensionerat för det plus snölast. Ur servicesynpunkt känns det inte heller bra men det beror ju på hur huset ser ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!