Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka 1245 mot kökspanna  (läst 3285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Docka 1245 mot kökspanna
« skrivet: 11 maj 2010, 20:43:55 »
 Nu har Wassman forskat lite till, och i instalarörshandboken hittada jag en plint bland
AUX kontakterna.

 -Plint X6 Blockering av värme.
Har en liten debatt med min instalatör (igen) om det inte går att styra pumpen med den kontakten.
En potentialfri termisk brytare på framledningen från acctanken borde då blockera värmen från pumpen när man eldar på i köket, när man slutar elda och accen blir kall drar pumpen igång igen.
Instalatören var väldigt tveksam men jag fick ingen klarhet i varför, Han mistänkte att plinten bröt all värme då även tappvattnet men var osäker.

Funderar nu om det är nån som är bättre att läsa handboken än mig och kan hjälpa till att spekulera i ämnet.

Lite kuriosa, fick sent om sider en offert till på instalationen av pumpen, ingen borrning bara pump och montage, 99 995:- kan man inte bara säga NEJ TACK.
// Wassman.
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2010, 22:04:16 »
Saxat ur manualen:
"I de fall extern blockering av tillsats och/eller kompressor
önskas ska denna kopplas in på plint X6 på ingångskortet
(AA3) som är placerat bakom frontluckan.
Tillsatsen och/eller kompressorn kopplas bort genom att
ansluta en potentialfri kontaktfunktion till ingång som
väljs i meny 5.4, se sida 65."

Min tolkning är att all värme (både rumsvärmning och varmvatten) blockeras om du väljer att blockera kompressorn.

Varför vill du elda i kökspannan om du har en värmepump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2010, 09:40:21 »
Det är väl jag som är envis.
Jag vill elda för mysfaktorn och eventuellt för att hjälpa till vid svinkyla.
Jag tycker att det verkar perfekt i teorin, men det blir ju inte speciellt mysigt om man blir utan varmvatten.
Jag vet ju att det funkar med kranar och grejjor men det vill jag ju helst slippa av bekvämlighets skäl.
Blir det strömavbrott är det ju rätt praktiskt med en eldstad som värmer hela huset så man slipper sitta framför kassetterna och uggla.

Av samma skäl vore det ju bra om man kunde koppla pumpen mot nätverket hemma så man kan logga via nätverket, men efter att ha läst alla trådar i ämnet verkar det inte heller funka så bra.
Har hur somhelst dragit ner en nätverkskabel för alla eventualiteter, det kanske kommer i framtiden.
// Wassman.
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2010, 10:10:06 »
Hej!
Jag tror jag kan ha en enkel lösning på ditt problem..
Pilla bort returgivaren i värmepumpen och montera den på returen någonstans i radiatorkretsen där kaminen kommer åt att värma.
Sedan när du eldar så kommer värmepumpen att känna av att returen är så varm så den inte behöver starta för uppvärmning, däremot om varmvattentempen sjunker så startar varmvattenproduktionen som vanligt.

Enda problemet är cirk pumpstyrningen, har du separat pump till vedpannan? i så fall kan du ju koppla om cirkpumpen i värmepumpen så den bara startar med kompressorn (över kompressorkontaktorn) när cirkpumpen till vedpannan går.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2010, 12:41:51 »
Jag har för mej att nibe 1245 styr efter framledning  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2010, 13:20:28 »
Jepp, den styr pÃ¥ framledningstemp. Om man värmer med kökspannan sÃ¥ bör man inte cirkulera vattnet genom VP:n eftersom HP kan lösa ut dÃ¥ VP:n ska ladda varmvatten och radiatorvattnet hÃ¥ller för hög temperatur.  :-\

Att ha kökspannan som reserv vid ev strömavbrott är en bra idé, men att hjälpa VP:n med vedeldning vid kyla är inte lika enkelt om man vill ha en smidig lösning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2010, 13:33:06 »
Jepp, den styr pÃ¥ framledningstemp. Om man värmer med kökspannan sÃ¥ bör man inte cirkulera vattnet genom VP:n eftersom HP kan lösa ut dÃ¥ VP:n ska ladda varmvatten och radiatorvattnet hÃ¥ller för hög temperatur.  :-\

Att ha kökspannan som reserv vid ev strömavbrott är en bra idé, men att hjälpa VP:n med vedeldning vid kyla är inte lika enkelt om man vill ha en smidig lösning.
OK , flytta framledningsgivaren ist.
cirkpumpen i värmepumpen kopplas om så den inte cirkulerar vattnet när kompressorn inte går OCH cirkpumpen för vedpannan går, backventil förhindrar flöde över värmepump vid vedeldning.
inte superbra lösning, men Ganska enkel och den fungerar..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2010, 09:40:00 »
Jag tänkte mig att koppla vp pÃ¥ den reglerade sidan av puchen sÃ¥ vattnet som cirlulerar genom vp är  det alltid samma temperatur pÃ¥, oavsätt om jag eldar eller lÃ¥ter vp arbeta.
 
Funkar det alltså att flytta framledningsgivaren till tex framlednings ledningen från accen till puchen. Den blir då jag eldar och accen är full ca 65 grader och borde bryta värmen från pumpen.
Att cirkulationspumpen i vp går gör väll inget då returen från golvvärmen ändå cirkulerar där igenom.?

Det verkar ju logiskt. måste genast dryfta detta med min plågade instalatör.

// Wassman.
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2010, 11:28:16 »
Om acktanken blir kall så blir väl ledningen mellan acktank och puchern också kall?
Hur som hellst så styr VP:n på framledningstemp så sitter den där så känner den inte av framledningstemp utan kommer tokvärma då acken blir kall. Framledningsgivaren bör nog sitta efter puchern.

Backventilen mellan påsticken från VP:n är felvänd. Den ska hindra att vatten från VP:ns framledning inte tar kortaste vägen tillbaka till VP-retur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka 1245 mot kökspanna
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2010, 06:36:49 »
Sorry, själv är jag inte världsmästare på vvs ritningar.
Ritar mest hus och broar, men du är inte den första som garvat åt mina försök
Även min plågade instalaför fnittrade förtjust när han kollade på ritningen.

"Hur som hellst så styr VP:n på framledningstemp så sitter den där så känner den inte av framledningstemp utan kommer tokvärma då acken blir kall. Framledningsgivaren bör nog sitta efter puchern."

Tänkte inte på det, men det är ju självklart vilket min instalatör med en suck påpekade.
(Hoppas att han inte läser här då får jag skämmas.)
//Wassman.
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!