Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 27 november 2009, 19:13:01 »

hej maxsalomn .
Tack för ett bra inlägg.

Biofilmen/sedimenteringen  man pratar om sitter även i rörens ytterkant och  i kulventiler m-m  . där skapas det också en tillväxt.

om tempen i källan är tillräcklig får du inget i dusch munstycket eller pelatorn .
Men som andra varit inne på vad gäller temperatur vid tappstället och duschmunstycket: du duschar väl inte en så hög temperatur att legionellabakterierna dör? Där är ju temperaturen ständigt under "legionelladödstemperaturen".

...
och slipper rörmockaren som ska hem till frugan och spola avlopp :)
...
Nä, det är klart man inte vill ha frugans avlopp spolat av rörmokarn...  ;D
Skrivet av: larryd
« skrivet: 27 november 2009, 16:46:55 »

Hej

I Sverige rapporteras kring 100 fall av legionärsjuka varje år. En stor del av dessa (ca 1/3-1/2) har smittats utomlands (Källa Smitskyddsinstitutet). Trots att det säkert finns fler än dessa är det ju ingen vanlig sjukdom. De som drabbas är oftast äldre eller personer med nedsatt infektionsförsvar. Den smittar endast genom inandning. Unga och friska drabbas sällan trots att de flesta säkert exponeras för den. Legionella finns naturligt i sjöar och vattensamlingar i lägre koncentration. Den tillväxer mellan 18 och 45 grader och  kan lägga sig som en film i bl.a. dushslangar. Så rent teoretiskt borde den ju kunna växa där då man sällan kör över 50 gr där.

Så kontentan är väl att både Ronnie och coca-cola har lite rätt. Det är en väldigt ovanlig sjukdom och sannolikheten att du skulle bli smittad av din egen dush är väldigt liten. Men rent teoretiskt kan det ju ske. Och man kan ju spola igenom > 50 grader någon gång (better safe than sorry).

Vh

Max (med en massa högskolepoäng bl.a läkarutbildning)

Skall du "spola igenom" duschmunstycket, så måste du nog upp i minst 60 ºC för att vara safe.
Skrivet av: maxsalomon
« skrivet: 27 november 2009, 15:23:45 »

Hej

I Sverige rapporteras kring 100 fall av legionärsjuka varje år. En stor del av dessa (ca 1/3-1/2) har smittats utomlands (Källa Smitskyddsinstitutet). Trots att det säkert finns fler än dessa är det ju ingen vanlig sjukdom. De som drabbas är oftast äldre eller personer med nedsatt infektionsförsvar. Den smittar endast genom inandning. Unga och friska drabbas sällan trots att de flesta säkert exponeras för den. Legionella finns naturligt i sjöar och vattensamlingar i lägre koncentration. Den tillväxer mellan 18 och 45 grader och  kan lägga sig som en film i bl.a. dushslangar. Så rent teoretiskt borde den ju kunna växa där då man sällan kör över 50 gr där.

Så kontentan är väl att både Ronnie och coca-cola har lite rätt. Det är en väldigt ovanlig sjukdom och sannolikheten att du skulle bli smittad av din egen dush är väldigt liten. Men rent teoretiskt kan det ju ske. Och man kan ju spola igenom > 50 grader någon gång (better safe than sorry).

Vh

Max (med en massa högskolepoäng bl.a läkarutbildning)
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 november 2009, 23:16:29 »

  eller så har du dödat det någon annan stans ;) .legionellan alltså .
 det finns trix för säkerställande med riktigt bra ekonomi. och det jag skrev om dusch munstycken slangar m-m kommer inte från mig . det kommer från grabbarna /tjejerna som har lite mer högskolepoäng än jag :)


Du vet i lite större dusch system Badhus/idrotsanläggningar har man inbygda legionella spolningar ,tidur eller manuellt.(hög Temepratur)
c-c

Du tänker tydligen på sådana som mig då. Problem med legionella måste vara det absolut minsta problem, som de som bor i villa med moderna värmesystem och kommunalt vatten behöver tänka på.

Har faktiskt svårt att förstå hur man orkar älta ett problem som knappast finns.

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 26 november 2009, 22:38:41 »

Larryd Jag duschar 2 gånger om dan om du undrar :). men det spelar ingen roll  då det gäller legionella .    Ronnie. Bakterien finns i inkommande kallvatten och påbörjar sin tillväxt redan vid vid låga temperaturer .den fastnar i pelatorer och dusch munstycken . c-c *vinkar*

Då återstår bara två alternativ....

om du med säkerhet skall bli av med Legionellan i duschmunstycket.

-Endera duschar du i 55 ºC i 20 minuter.

-Eller oxå duschar du i 65  ºC i tre minuter

I det ena fallet blir du dränkt, i det andra fallet skållad.
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 november 2009, 21:48:32 »

Att bakterierna kommer från inkommande kallvatten är väl ganska självklart. Var skulle de annars komma ifrån?
Det enda stället de sedan kan föröka sig i är i kallvattensystemet, om man har slingvärmare, värmeslingan spolas igenom flera gånger om dagen och vattnet som står i slingan håller ju runt 50º, där förökas inga bakterier.

Legionellaproblem i enfamiljshus är dessutom ytterst sällsynt, jag har under min livstid aldrig hört talas om någon som råkat ut för det. Att man skulle få in legionella i en villa med kommunalt vatten och slingvärmare, är nog det man minst behöver bekymra sig för.

//Ronnie
Skrivet av: qvark
« skrivet: 26 november 2009, 21:10:02 »

Okidok, då vet jag att 55 graders körningen enbart är till för komfort och inte för legionella.

ett litet tips från mig till er: ta loss locket till er dusch/badblandare alltså den som man reglerar värmen med, när locket är borta så ta bort spärren & vrid ut termostaten ett par varv montera tillbaka locket & vips så har ni varmare vatten.............och snälla tjata inte emot utan testa...... *vinkar*

Tror säkert att det ger dig varmare vatten i duschen ...om du är den första och enda personen som ska duscha ;)
och det ger dig definitivt inte varmare vatten i ett badkar värt namnet.

Slingvärmaren ger ju bättre medeltemp på större volymer vatten, bad/flera duschar på raken, vid lägre vattenflöde då det inkommande vattnet hinner värmas...







Skrivet av: erp
« skrivet: 26 november 2009, 10:18:09 »

legionella kan bildas vart som helst . duschmunstycken proppader rörändar som är för långa. m-m
c-c *vinkar*

Ja, förutsatt att man inte använder duschen, och då spelar det väl ingen roll.
Men legionellabakterier uppstår inte av sig själ, de måste komma in och föröka sig i systemet, och det är knappast möjligt i en bebodd villa med slingberedare.

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 26 november 2009, 09:14:51 »

legionella kan bildas vart som helst . duschmunstycken ,proppader rörändar som är för långa. m-m
c-c *vinkar*

Hur ofta duschar du egentligen?
Skrivet av: erp
« skrivet: 25 november 2009, 22:29:49 »

Mina funderingar kring VPmin samt diff ändringar är ett resultat av att jag stängt av den övre elpatronen för att minska elförbrukning.

Finns det en risk att VP under vintern inte orkar driva upp till 55 grader var fjärde körning och därmed utgör denna inställning en hälsorisk? Eller finns det ngn smart funktion som sätter hälsan framför snålheten  ::)

Hade nämligen bara tänkt slå på elpatronen vid klagomål från familjen....

/Andreas

Vad menar du med hälsorisk?
Om du tänker på legionella, så är det i det närmast omöjligt att få legionella i en slingvärmare. Vattnet står ju aldrig still mer än timmar och någon beredare eller annan plats för tillväxt finns inte.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 25 november 2009, 21:31:05 »

så då tänker inte jag helt fel då när jag funderar på att höja VPmin till 40c? då är ju frågan, ska jag låta diffen vara kvar på 5c elelr ska jag följa med till 7c med den?

En nackdel med att konstant höja VPmin till 40 ºC är att du alltid värmer pannan till den tempen oavsett behov utifrån börvärde på framledningen. Detta tar då delvis bort en del i den sk flytande kondenseringen, som ju är tänkt att ge optimal besparing genom att inte låta pumpen gå högre än nödvändigt.

I och med att du haft max framledning vid 44 ºC talar mycket för att ditt system stora delar av året ligger långt under 40 ºC i framledning således kanske detta ger en negativ effekt i COP.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 25 november 2009, 20:51:10 »

ett litet tips från mig till er: ta loss locket till er dusch/badblandare alltså den som man reglerar värmen med, när locket är borta så ta bort spärren & vrid ut termostaten ett par varv montera tillbaka locket & vips så har ni varmare vatten.............och snälla tjata inte emot utan testa...... *vinkar*
Skrivet av: qvark
« skrivet: 25 november 2009, 20:41:18 »

Mina funderingar kring VPmin samt diff ändringar är ett resultat av att jag stängt av den övre elpatronen för att minska elförbrukning.

Finns det en risk att VP under vintern inte orkar driva upp till 55 grader var fjärde körning och därmed utgör denna inställning en hälsorisk? Eller finns det ngn smart funktion som sätter hälsan framför snålheten  ::)

Hade nämligen bara tänkt slå på elpatronen vid klagomål från familjen....

/Andreas
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 november 2009, 21:46:52 »

Jag har kört med diff start/stopp på 7º i över ett år nu, det som händer på vintern är ju bara att undre pannan körs upp 2º mer än vid normal diff, pumpen startar vid samma temp.
Kan du efter ett år med diffen på 7 grader dra ngn slutsats? blev det några extra kronor över?

Nej, det är omöjligt att säga något om det, med olika förhållande mellan åren och förmodligen ingen större skillnad mot diff 5º.
Jag försöker bara minska antalet starter något, jag valde mellan 107 och 105, så 107:an är nog aningen stor för mig.
Den värmer 5º väldigt fort, bortsett från några månader under vintern, då den faktiskt kan gå nästan dygnet runt.

//Ronnie
Skrivet av: qvark
« skrivet: 24 november 2009, 21:04:24 »

Jag har kört med diff start/stopp på 7º i över ett år nu, det som händer på vintern är ju bara att undre pannan körs upp 2º mer än vid normal diff, pumpen startar vid samma temp.

Ahh..så sant!

Kan du efter ett år med diffen på 7 grader dra ngn slutsats? blev det några extra kronor över?

Tyvärr har jag varit slarvig med att anteckna gammal data från mitt system, vilket gör mätningarna lite dryga då jag måste samla in ny referensdata innan jag kan börja trimma huvuddunk

/Andreas

Skrivet av: Erzon
« skrivet: 24 november 2009, 20:27:51 »

så då tänker inte jag helt fel då när jag funderar på att höja VPmin till 40c? då är ju frågan, ska jag låta diffen vara kvar på 5c elelr ska jag följa med till 7c med den?
Skrivet av: erp
« skrivet: 24 november 2009, 19:05:18 »

Hej

Jag tycker du har helt rätt i ditt resonemang. Det är bara att ställa in och testa hur det tar.

Jag har kört med diff start/stopp på 7º i över ett år nu, det som händer på vintern är ju bara att undre pannan körs upp 2º mer än vid normal diff, pumpen startar vid samma temp.

Som du säger så är nog pannan hyfsat isolerad, min pump går på sommaren sammanlagt cirka 1-2 timmar fördelat på 7-8 starter, det går alltså åt runt 1,5 tim pumpkörning för att hålla pannan 50-55 grader plus att värma upp varmvattnet som använts.

//Ronnie
Skrivet av: qvark
« skrivet: 24 november 2009, 18:49:58 »

Hej,

Även jag har funderat kring att öka VP Min till 40 och diffen till 7. Vilket borde ge färre starter pga ökad diff, samt att pannan har högre buffert(värme).

Fördelar:
Varmare VV (vilket ju även ger ökad vv kapacitet i en EcoEl) + längre tid mellan 55 graders körningarna samt mindre glapp att fylla vid just dessa körningar (40->55 ist. för 35->55). Kompressorn mår bättre av färre starter även om den teoretiska livslängden ligger på 50år om man bara ser till antalet starter(läst på forumet).

Möjliga nackdelar:
Med tanke på att VP vid sommardrift går till 55 varje körning så borde kärlen vara hyfsat isolerat inomhustempen skiljer ju sig förhoppningsvis inte fantastiskt mycket mellan sommar /vinter  ???

VP min borde främst ha inverkan under vår och höst då även de system med lägre framledningstemp har högre börvärde över vintern, och sommaren tas ju hand av sommardriften.

En diff på 7 grader kanske blir för mycket att hämta igen på vintern?


Fråga:
Någon som har utvärderat en sådan inställning? Har bara läst att man kan göra så, inte ett faktiskt utfall..skulle vara mycket intressant!

Kommentera gärna logiken om jag missat ngt, är bara en glad amatör  *vinkar*

/Andreas
Skrivet av: Apan
« skrivet: 24 november 2009, 08:19:00 »

Liten VVB efter..
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 23 november 2009, 22:51:54 »

men att använda extra vv funktionen tycker inte jag låter rimligt då vi har pannan nere i källaren. Vi jobbar väldigt olika tider mot varandra och nästan ingen dag är den andra lik. att då behöva motionera ner och upp varje dag för att kunna ta en lite längre dusch eller ett bad känns inte rimligt. Att programera går inte heller då vi jobbar så pass olika, skulle ju få spendera varje söndag med att knappa in tider för extra vv..... Nej, måste gå att lösa på något annat sätt.....
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 november 2009, 22:43:39 »

Helt rätt, jag skulle just hänvisa till den sidan.

Att höja VPmin är bara ett sätt att förbättra varmvattenkapaciteten när man ligger på gränsen till att exempelvis varmvattnet räcker till en dusch.
Det är betydligt bättre att lära sig hur funktionen "Extra VV" funkar. Det går att köra extra varmvatten med bara pumpen eller med pump plus elpatron.
Man kan ställa in varmvattenkörningar efter schema eller direkt under en viss tid. Läs på sid 31 och framåt i pannans manual.

Vet man hur pump och panna fungerar så bör man kunna hitta inställningar som passar de flesta, eller i varje fall hitta de bästa möjliga inställningarna.

//Ronnie
Skrivet av: Nick
« skrivet: 23 november 2009, 22:33:20 »

När det gäller inställningar för att få tillräcklig badtemp tror jag inte att en höjning av VPmin 5 grader kommer att räcka, det gjorde inte det för mig i alla fall.

Jag provade istället Ronnies sätt som går att ta del av i tråden "Bad och dusch med CTC´s värmepump" - mycket läsvärt enligt min mening  :)

/Nickan
Skrivet av: Nick
« skrivet: 23 november 2009, 22:27:51 »

VPmin = 35c va det visst .... alltså höja till VPmin40? kod?

Prova kod 372.

/Nickan
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 23 november 2009, 22:26:06 »

VPmin = 35c va det visst .... alltså höja till VPmin40? kod?
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 23 november 2009, 22:22:13 »

har nu VPmin 40, ska jag då höja till VPmin 45? hur kommer jag in i den menyn? den är ju kodad.
Börjar bli riktigt nöjd med min investering i denna utrustning, dock en del problem med varmvatten vid bad =) saknas fortfarande lite värme vid bad, men det borde ju lösas med att höja VPmin från 40 till 45? 
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 november 2009, 15:02:08 »

Skulle man få bekymmer med varmvattnet, när man mixtrar med elpatronens inställning, kan man prova med att höja VPmin i fabr inst några grader.
Enligt CTC är möjligheten att öka VPmin till för att förbättra varmvattenkomforten vid låga framledningstemperaturer, kolla menyn för fabriksinställningar i slutet av EcoEl´s manual (sid 34 i min).

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 23 november 2009, 13:45:24 »

Då så...

som Erp och Skuggan säger, kanske du kan spara 1000kWh om du begränsar elpatronen. Förutsätter att du tycker du har bra med varmvatten idag.

Dessutom kanske du kan öka diffen en/ett par grader för att minska antalet starter något. Förlänger möjligen livet på pumpen.
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 november 2009, 11:55:06 »

Ni som har Ecoel...

Hur kan man ha högsta framledn 44 ºC efter mer än två års drift?

Det går väl bra med tillräckligt stora radiatorer eller golvvärme. De som kör på huskurva 40 eller lägre klarar utan vidare -25º utan att komma över 44º på framledningen och med golvvärme ligger man väl aldrig så högt?

Själv ligger jag runt 60º.

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 23 november 2009, 11:26:46 »

Ni som har Ecoel...

Hur kan man ha högsta framledn 44 ºC efter mer än två års drift?
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 november 2009, 11:13:43 »

Hej

Jag har samma pump och panna som du har, och de installerades första veckan i december 2006.
Om jag tittar på min förbrukning från 2007-07-01 och fram till i dag, så ser det ut så här:

Pumpen har använt (3400 + 7954 + 6864) kWh under resp år vilket blir under hela tiden 18218 kWh  (jag multiplicerar timmarna med 2,4 precis som du)
Elpatronen har använt (366 + 146 +1277) kWh under resp år vilket blir under hela tiden 1789 kWh

Jag kör normalt med elpatronen bortkopplad, men när det blir runt -5ºC ute, kopplar jag in patronen, eftersom jag då behöver varmare framledning än vad pumpen själv kan ge. Här nere är sällan kallare, så det är inte så ofta det behövs.

Dina värden ser väl ganska hyfsade ut, jämfört med mina. Det du skulle kunna testa, är väl att prova med elpatronen bortkopplad eller att sätta ner den till 40ºC och se hur det blir med varmvattnet.
Ett sätt är att koppla bort patronen och använda funktionen "Extra VV", det är ju bara frågan om hur mycket pillande man vill lägga ner, men som Skuggan säger, det går nog att ta bort cirka 1000 kWh med lite ändrade inställningar.

//Ronnie
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 23 november 2009, 09:29:55 »

Hej

Jag hade liknade förutsättningar när jag installerade min 107a. Huset drog totalt med HH-el 30000 kWh under ett år. Men ecoel/air ligger jag nu på 15200 kWh men jag har elpatronen avstängd så långt det bara går. Tror dina siffror är ganska normala skulle jag slå på elpatron skulle jag nog förbruka 1000 kWh till på ett år.

Jag räknar med 2,25kW i snitt i förbrukning på pumpen som gick 3652 timmar samt ca 730 kWh elspets. Totalt ca 8900 kWh för ecoel/air.
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 23 november 2009, 01:00:49 »

om jag räknat rätt nu... 8057 timmar kompressor * 2,4 = 19336kwh + elvärme 6326 = 25662 kwh totalt sedan instalationen 2007-06
Om vi räknar 25662 / 2,5år får vi 10264,8kwh /år som ctc anläggningen drar och resterande 6869kwh upp till 17133kwh är hushålsel. Låter inte det väldigt mycket för CTC anläggningen?
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 23 november 2009, 00:28:10 »

Installationen skedde 070622, Bor i Falun. Kör med Ctc eco air 107 + ctc eco el.
114kvadrat med 114 kvadrat källare, tillägsisolerat 2004
Mäter ej VP el och HH el separat, dom enda uppgifterna jag får är på elmätaren samt fakturan från elbolaget.

Förslag på hur jag minskar eltillskotter på el? övre delen av pannan är satt till 45c max 6.0kw.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 23 november 2009, 00:03:41 »

Du måste nog ge litet mer information....

det verkar som om du haft anläggningen i drift i cirka 3 år. Spontant tycker jag att eltillskottet är högt och högsta framledning låg. Drfft 24h normal (söder om Dalälven idag) och antalet starter 24h litet högt.

Tex:
-Husstorlek och isolering och ort
-Typ av VP
-Hur mäter du VP el och HH el.

Tilläggsisolera huset är aldrig fel. Dessutom ofta mycket lönsamt.
Skrivet av: Erzon
« skrivet: 22 november 2009, 23:35:12 »

Lite funderingar på om sifrorna verkar vettiga?

Historisk driftinfo:
Total drifttid h 21262
Elvärme kwh 6326
Högsta framl c 44

Kompressor drifttid h 8057
drifttid /24h 8h50min
Starter /24h 28st

Totalt gör vi av med 17133kwh /år totalt. Innan installationen av ecoel + värmepump var förbrukningen 30000kw /år, då med gammal elpanna.
Hur verkar siffrorna för er? känns som att CTC anläggningen gör sitt jobb, men tycker fortfarande vi gör av med för mycket el på 2vuxna +1 litet barn.
trimma anläggningen mer eller kolla över resten av huset? förslag?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!