Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 september 2013, 21:59:03 »

Man kanske kunde vända pumpriktningen? Pumpa från toppen till botten istället?  :)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 september 2013, 21:58:08 »

Du menar att det inte skulle räcka med den värme som finns i vattnet som står i VPn? Okej... jag tänkte att det borde räcka. Sååå himla mycket frost är det ju inte på VPn.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 27 september 2013, 21:52:25 »

Du kan väl inte stanna laddpumpen vid avfrostning? Var ska den då få energi till att avfrosta?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 september 2013, 21:46:37 »

Det lät ju bra, men dom har (enligt mailsvar från CTC) inte funderat över detta att man vid minusgrader skickar vatten från botten av nedre tanken ut genom den stillastående VPn och tillbaka in i toppen av (nedre) tanken, och dom har tydligen fortfarande inte fixat så att laddpumpen står still när VPn avfrostar.
Skrivet av: Exmistella
« skrivet: 27 september 2013, 20:19:49 »

Jag har fått uppgiften att prisskillnaden inte är större än ca 3-5000 kr på ett paket med utedel och i250, jämfört med motsvarande delar igår.
I det priset ingår även längre försäkring. tummenupp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 september 2013, 21:01:05 »

Jag har än så länge inte hittat något återförsäljarpris på vare sig nya Ecozenith i250 eller nya EcoAir 400-serien.
Nåja, jag måste väl vänta åtminstone 5-6 år till innan jag kan byta ut min EcoEl och min EcoAir PE. Men jag har också frågat CTC om det kommer att komma något uppgraderingskit till EcoEl så man kan dra nytta av åtminstone lite av förbättringarna. Varvtalsreglerad laddpump? Det kanske skulle räcka för att minska problemen med att kallt vatten skickas upp i toppen av tanken.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 september 2013, 19:45:54 »

Såg att den hade dubbla växelventiler tummenupp och trodde att även nya Ecoheat 400 hade fått dubbla växelventiler men icke antar att de gamla problemen med att varmt vatten trycks ner från övre pannan till radiator delen kvarstår  :::_)
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 17 september 2013, 19:01:24 »

Äntligen!

Men det där med att pannan tar vatten från botten och kör in i toppen på undre tanken är ju inte samma problem på en i250 som på EcoEl; VP kan ju värma övre del i den nya pannan. Så elpatronen behövs inte i samma utsträckning.

Dessutom är laddpumpen numera varvtalsstyrd så tanken rörs inte om i samma utsträckning heller; den minskade turbulensen minskar läckaget av den dyrare energin från övre delen. Vattnet som kommer in kommer att vara kallare, men vid lågt flöde kommer detta att sjunka neråt eftersom tempdiffen blir ganska hög.

Inte minst, du vill inte ha svinkallt vatten i botten när det varit ute och snurrat ut till VP alltför länge. Även om det troligtvis aldrig blir frysrisk så kommer VP troligtvis aldrig att kunna nå tillräcklig :dt:. Så fort VP börja värma det kalla vattnet så kommer temperaturen att sjunka i toppen på undre delen. Under ganska lång tid om vattnet i botten är riktigt kallt. Ont om VV blir det...

Intressant att den verkar ha dubbla flödesriktare. Jag tolkar detta som att den fungerar som en i550 och inte som EcoHeat som har enkel flödesriktare, mycket positivt. Men jag kan inte begripa varför de inte ökade vattenvolymen från EcoEls 223. 300 liter hade varit mer lagom. Mer VV med lägre temp i tanken och mer volym för VP att jobba mot.

Spontant en riktigt bra lösning av CTC (eftersom den är i550 "mini", men hade jag haft plats hade jag ändå skaffat en i550 som har dubbla vattenvolymen. Hälften så många starter?

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 september 2013, 16:54:37 »

Det är alltså ingen som kunnat titta på tanken än, på riktigt?

Jag har mailat CTC och frågat, dock utan att få svar, än så länge.
Skrivet av: Leopoldus
« skrivet: 17 september 2013, 14:54:51 »

EN14511
+7°C 30/35
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 september 2013, 10:44:04 »

Är det nån som har tittat närmare på nya EcoEl, alltså den elpanna som ser ut precis som EcoEl men som nu heter Ecozenith i250? Förutom en upphottad meny med pekskärm verkar den största förändringen vara flödesriktarna som sitter under tanken. Men vad gör dom, egentligen? Ändrar dom flödet till/från en VP så det går bara i den allra översta delen av tanken eller vilket flöde är det dom ändrar?

Jag hade hoppats att dom skulle ändra så att flödet till/från VP:n inte mynnar i toppen av tanken när kompressorn står still.

Hur gör andra fabrikanter för att undvika att man matar kallt vatten från botten av tanken, igenom en stillastående värmepump och direkt in i toppen av tanken?

Min tolkning är att det är 2 växelventiler som ändrar så att värmepumpen antingen kan ladda nedre delen eller övre delen av tanken.
Tvärr visar bilden i manualen inte hela rören.  >:(
Antagligen står den i läget mot nedre delen av tanken då kompressorn står still, skiktplåten ska väl förhindra att vattnet i övre delen inte omsätts på CTC?

Sen vet jag inte hur laddpumpen på CTC jobbar, men på t ex Nibes värmepumpar så stoppas laddpumpen när det är plusgrader ute, om den är kopplad mot en tank så störs inte skiktningen då.
Men när det är minusgrader så måste laddpumpen gå kontinuerligt om man kör vanligt radiatorvatten till värmepumpen.
Alternativen är antingen att köra glykol via en värmeväxlare till utedelen eller skaffa en split, Thermia Atria har ett 3:e alternativ där man kör köldbärare med sprit till en värmeväxlare ute och har själva värmepumpen inne.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 15 september 2013, 22:12:14 »

Nibe och de flesta andra har ingen tank överhuvudtaget kör med växelventil antingen husvärme eller värma varmvatten
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 september 2013, 21:40:54 »

Är det nån som har tittat närmare på nya EcoEl, alltså den elpanna som ser ut precis som EcoEl men som nu heter Ecozenith i250? Förutom en upphottad meny med pekskärm verkar den största förändringen vara flödesriktarna som sitter under tanken. Men vad gör dom, egentligen? Ändrar dom flödet till/från en VP så det går bara i den allra översta delen av tanken eller vilket flöde är det dom ändrar?

Jag hade hoppats att dom skulle ändra så att flödet till/från VP:n inte mynnar i toppen av tanken när kompressorn står still.

Hur gör andra fabrikanter för att undvika att man matar kallt vatten från botten av tanken, igenom en stillastående värmepump och direkt in i toppen av tanken?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!