Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Den eviga frÃ¥gan - vilken lösning blir "bäst" för oss?  (läst 1629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tingfast

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allmänt teknikintresserad och händig...
Efter att ha läst merparten av inläggen har jag ännu inte lyckats hitta "svaret" på vilken lösning som skulle passa oss bäst.

Följande förutsättningar gäller:

- 1 1/2 plans med hel källare byggt -72. Boy; 173, Bi 110, Mexisten + lite panel. Hyfsad isolering på vind. Stockholm.

- nuvarande lösning "Värmebaronen" -91, Olja/El förbrukning okänd (köpte huset förra året)

- enrörssystem med rör lagda i slingor i bottenplattan källare och bottenvåning för att ge "komfortvärme" (!) i betongen. Radiatorer som vanligt.

- Vi är 4 p i hushållet (jag + hustru och två döttrar)

- Varmvatten är högt prioriterat (hustru och två döttrar...)

- Huset känns inte kallt eller dragit, tvärtom har vi det alltid varmt, trots snålkurva på shunten.

Jag har tänkt ta in offerter på Nibe, Thermia och CTC (helhetslösningar med borrning etc från 5 leverantörer).

Mina huvudspår är:

1. CTC (pga av på papperet fiffig varmvattenlösning)

2. Vilken som helst med separat VVB på 300 i (hade el + separat 300 i förra huset, räckte bra...)


Undrar om någon, med utgångspunkt från ovanstående, har några tips att ge.



admin

  • Gäst
admin
Re:Den eviga frågan - vilken lösning blir "bäst" för oss?
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2004, 12:12:57 »
Det första du bör försöka komma fram till är om du behöver en värmepump som kan ge mer än 55 grader i framledningstemp, eller inte.

Har du någon tempgivare på framledningen där du har sett vilken temp vattnet hållit ut till radiatorerna vid riktigt kall väderlek så kan detta oftast ge dig svaret.

Ring till föregående ägare och fråga om förbruknings-siffrorna (om de är i livet...) det kan ge en god grund för dimensioneringen.

Om du har möjlighet att köra elpatronen på förslagsvis 9 kW i ett antal timmar (så länge att framledningstempen slutar att stiga) så kan även detta ge dig en ganska bra bild av om du behöver un högtempvärmepump eller om du klara dig med en som "bara" kan ge 55 grader i framledningstemp.

När det gäller enrörs-system kan det skilja ganska mycket på uppbyggnaden. Vissa enrörs-system har bara 2-3 slingor med många radioterer i varje slinga (leder till krav på hög framledningstemp) - medan andra har relativt många slingor med få radiatorer i varje slinga (leder till att det oftast går bra att köra med en VP som "bara" kan ge 55 graders framledningstemp).

Vid värmepumpsdrift är låga framledningstemperaturer alltid att föredra, detta för att alla värmepumpar har högre verkningsgrad vid låga framledningstemperaturer.

Skulle tro att du behöver en värmepump som ger 10-12 kW för att värma ditt hus, men i detta fall bör du försöka få tillgång till den historiska förbrukningen för att kunna göra en riktig bedömning.

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Kolla även med elbolaget, säljare brukar ha en förmåga att underskatta tidigare kostnader.
sen brukar det va så med husaffärer. äldre ägare säljer nya kommer.
ofelbart stiger förbrukningen, kanske det beror pÃ¥ tonÃ¥rsdöttrarna inte vet jag.  8) ;D.
Säå tar du in offert måste du klart ange att det här är gamla siffror nu gäller det en pump som ska klara vårt behov...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!