Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta värmepump mot ny  (läst 4101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vintern2009

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Byta värmepump mot ny
« skrivet: 05 mars 2009, 05:14:27 »
Hej.
Har en Carrier från 1992 och ett borrhål på 130 meter aktivt. Min fråga är om byte mot en ny pump är försvarbart. Har tekniken gått framåt så mycket att man får en besparing. Lägger i dag vid 0 grader ute ca 50 kw/dygn till pumpen. 0 grader kräver ca 40 grader i framledning.
Huset är ett 1,5 plans med källare. ca 60m2 i varje plan. Källaren har full värme. Bor på Västkusten

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2009, 08:25:30 »
Funkar den nuvarande, så slit på den ett tag till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2009, 08:30:26 »
Har varit i din situation ett par gÃ¥nger.  Mitt problem var att gasbyte mÃ¥ste ske. Har du gas som kan fyllas pÃ¥? Har haft tur med att hitta bra pris pÃ¥ vp Blocket i ett fall. I andra fallet mycket förmÃ¥nlig varuleverans. I bÃ¥da fallen ungefär 10000 under normalpris. När priserna var sÃ¥ rimliga gjorde jag byte. Gasbyte skulle kosta närmare 10.000:-. Gjorde vp-byte själv.
Jag hade Thermia Duo 12 1842-84.  Energibesparingen vid byte till Nibe 1215 8,5 blev uppskattningsvis 1200-1500 kWh/Ã¥r

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2009, 09:37:23 »
Lämna mera info och utdata från din vp, så är det många som ev kan hjälpa dig trimma in den gamla så du utnyttjar den bättre. Några 100 w mer i uteffekt/tim blir fort kwh vunnen energi i radiatorerna. Dessutom kan det avslöja om den tappat orken...

Förmodligen är det många som kör sina pumpar med fabriksinställningar i landet, och har man tur är det optimalt.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad luddee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2009, 23:07:44 »
Mitt förslag är byt pump och vänta på de nya lagarna som kommer.
Jag har en IVT 6008 år 1988 in Ny kompressor år 2008 2000w 3 fas R22 ut 7600w 2x90 koppar rör i gräsmattan som kondensor, mjuk start , strömvakt så att alla faser finns eller är friska.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2009, 23:17:48 »
Nej...

byt inte pump så länge den funkar och lämnar såpass bra värme. Bättre och effektivare VP modeller kommer ju varje år!

Däremot så skulle jag fundera på att lasta av pumpen och det lilla borrhålet, genom att installera en liten LL inverter i källaren. Lilla Toshiban borde du få för strax under 20.000 installerad och klar. Eller snålvarianten 10.000 för en bra on-off.

En fördel du får på köpet är att kunna reglera tempen separat i källaren.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2009, 00:00:32 »
Mitt förslag är byt pump och vänta på de nya lagarna som kommer.
Vilka lagar? Vad menas?
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Vintern2009

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2009, 18:51:35 »
Min pump funkar fint ner till ca -5 men sedan jobbar den konstant så detta med att höja upp tempen i källaren via en L/L pump där borde vara en bra lösning. Vad jag förstår av era svar så detta med att byta finns ingen anledning till men kanske man skulle ta en service via carrier så det är rät mängd gas i systemet.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2009, 21:38:19 »
Min pump funkar fint ner till ca -5 men sedan jobbar den konstant så detta med att höja upp tempen i källaren via en L/L pump där borde vara en bra lösning. Vad jag förstår av era svar så detta med att byta finns ingen anledning till men kanske man skulle ta en service via carrier så det är rät mängd gas i systemet.

Eftersom du bor på västkusten så är det helt OK att den bara fixar ner till -5 ºC med kompressorn. Det finns ingen anledning att byta ännu, enligt mig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2009, 00:25:01 »
Har du nÃ¥gon display där du kan läsa av VB ut och VB in och andra data? Carl N  har trollat förut och han kanske kan göra det igen.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Vintern2009

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2009, 11:29:16 »
Jo jag har mätare på dessa. In från brunnen kommer det så här års ( när pumpen gått ca 10 min) + 4,1 och ut går det runt +1,2 När den går extremt under vinternt har jag en diff på 2,5 grader.
På värmesidan har jag en diff på 5-6 grader.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2009, 12:01:26 »
Hello vintern...
Det är nästan sommar här uppe i Piteå. +0,5 grader. Det är väl inga större konstigheter med dina siffror. Men jag kan inte bedömma dessa lika bra som andra insatta i många olika fabrikat och med olika lösningar i sina system. Men klart är att du har energi kvar i marken i alla fall och det är bra, för det finns utrymme för en kraftfullare pump. Varför jag reagerade är att jag klarar
-24 grader på dryga 150m2 utan tillskott och 50kw/dygn. Men det är klart att eltilskottet räknar upp fort då det startar. Det är mycket att ta hänsyn till då man byter ut en fungerande (mindre bra) vp. Är man äldre kanske det är sista vp man köper så då kanske man skulle nytja vinsterna själv redan nu i stället för nästa husägare. ( Just detta räknade en arbetskollega på, som nyligen lämnat in offerter ang en LV pump.)
Men hur som helst så är det bra att vara lite på allerten och hålla koll på marknaden så kanske du har en ide om vad du behöver den dag den gamla lägger av. Så slipper det bli ett panikköp där man i efterhand får veta vad man köpt. Men en sak är säker. Med en ny vp så sjunker elräkningen, Men syns på annat håll.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Vintern2009

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2009, 12:38:33 »
Ja som du säger kanske man skulle byta före man blir för gammal. Sätta in en L/L i källaren eller byta nuvarande bergvärmepump får man nog tänka igenom. Vad skall man köpa för bergvärmepump i dag ? Storlek bör ju stämma till mitt befintliga hål. VV beredare tror jag funkar några år till så det är en pump med styrning samt utgång till en växelventil för beredaren som jag ser som ett evetuellt behov. Kanske jag sätter in några fler element i källaren.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2009, 13:21:56 »
Jo jag har mätare på dessa. In från brunnen kommer det så här års ( när pumpen gått ca 10 min) + 4,1 och ut går det runt +1,2 När den går extremt under vinternt har jag en diff på 2,5 grader.
På värmesidan har jag en diff på 5-6 grader.

Det där ser ju bra ut, det innebär att kollektorn är väl tilltagen vilket kan behövas eftersom nyare värmepumpar suger mer energi ut kollektorn (och drar mindre ström). Troligen räcker borran för en 7-8 kW VP.

Har du VVB med extern växleventil?
I så fall kan du koppla på en Nibe 1125. IVT E och Bosch EPH LM (utan M) kan också kopplas ihop med din VVB men de har inbyggda växelventiler (kanske läge att byta till en ny i alla fall).

Men som sagt har du nog gott om tid att ta in offerter och fundera vad du ska ha.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Byta värmepump mot ny
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2009, 13:55:27 »
Stirra dig inte blind på start och stopp utan se framåt i tiden med ökade priser på el i stället.
en extra tank för att öka på vattenvolymen får en lite kraftfullare vp att jobba längre så du minskar då på start och stop, och slipper du eltillskott så slipper du få tillskottsångest en svinkall vinter. Förmodligen är ett byte inför nästa vinter den effektivaste lösningen för dig om du dessutom funderat på en LL till källaren. Den hjälper visserligen upp den gamla. men havererar den så är värme i källeren inte värt mycket just då.

Borrhålet räcker för ditt hus. Det är nog ingen som säger emot där. och oavsett pumpstorlek tar inte en större pump mer energi / år ur borran än en liten som går konstant. Man säger att hålet ska passa vp'n... men det är lite förlegat och stämmer inte riktigt. Det ska passa husets effektbehov.

Din gamla vvb kanske fungerar som tank åt en vp med inbyggd vvb?

Som sakt..Frågorna är många, men du är ute i tid med funderingar så du hinner läsa på utan stress.

Stig-H
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!