Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köra vatten genom inomhusdel  (läst 5807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elvisp

  • Gäst
Elvisp
Köra vatten genom inomhusdel
« skrivet: 11 december 2016, 20:59:04 »
Halloj allihopa!

Sökte lite men hittade inget så det är väl bara att vända sig till er.

Labbar lite med alternativ till vattenburen golvvärme och kom då fram till vattenburen luftvärme. Inget nytänkande egentligen men jag funderade på att köra vattnet genom en inomhusenhet från ett luft - luft-system. Tänkte rentav kunna behålla elektroniken, fjärren och det.

Nån som provat? Funkar det? Finns det något man bör ha i åtanke? Och kanske främst, vilket system är enklast att lura? Jag tänker mig typ att inomhusenheten frågar efter mer värme varvid man startar en cirk-pump. Finns grundläggande kunskaper inom elektronik och det är heller ingen omöjlighet att klåpa ihop en egen styrning.

Tack för era ideer!

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #2 skrivet: 12 december 2016, 08:28:39 »
Hur tänker du?
Vattenburen golvvärme och luft/luft funkar inte.
Du behöver en växlare som skickar över värmen från köldmediet direkt till vatten och den finns inte i en luft/luft eller i Julas flältkonvektor heller.
Det finns idag rätt billiga luft/vatten värmepumpar som kan kopplas direkt mot din golvvärme om du vill ha det så.
Det blir bara dyrare/krångligare/sämre om man försöker bygga om en luft/luft och koppla det till en värmeväxlare som värmer vatten, det kräver bland annat kylteknikerbehörighet och kunskap om hur man löder i ett kylsystem mm förutom el/instrument-delen.
« Senast ändrad: 12 december 2016, 08:31:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #3 skrivet: 12 december 2016, 08:30:53 »
Jag antog att han hade vattenburen värme i dag och ville komplettera med en fläktkonvektor eller liknande för att värma luften...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #4 skrivet: 12 december 2016, 09:30:52 »
Att få tag i en gratis inomhusdel från en skrotad luftvärmepump och köra den som fläktradiator gissar jag är tanken.
Det brukar vara problem att få det att funka om man inte kopplar ihop den med utedelen, larmar och står still om kommunikationen med utedelen fallerar.
I så fall är det nog att göra en egen styrning, men hastighetskontrollen till fläkten kan nog bli en utmaning.
Kanske enklare då att köpa en som den frav länkar till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #5 skrivet: 12 december 2016, 11:10:37 »
OK, fattade kanske fel, men varför informationen om vattenburen golvvärme? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #6 skrivet: 12 december 2016, 11:17:39 »
OK, fattade kanske fel, men varför informationen om vattenburen golvvärme? ???
Alternativ till vattenburen golvvärme, alltså nånting annat än vattenburen golvvärme. Exempelvis vattenburen luftvärme.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #7 skrivet: 12 december 2016, 11:25:50 »
Det är mÃ¥ndag nu - Dags att vakna Carl.  a:gl
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #8 skrivet: 12 december 2016, 11:26:41 »
Alternativ till vattenburen golvvärme, alltså nånting annat än vattenburen golvvärme. Exempelvis vattenburen luftvärme.

Jo, men det kan även betyda vattenburen luftvärmepump om man uttrycker sig slarvigt.   dontknow

Jag läste alterntiv för att värma vatteburen golvvärme och ett alternativ är vattenburen luftvärmepump.
Eller bruker ni skrota ut golvvärme och ersätta den med innerdelen till en luft/luftvärmepump? :P
« Senast ändrad: 12 december 2016, 11:29:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Elvisp

  • Gäst
Elvisp
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #9 skrivet: 12 december 2016, 17:06:57 »
Typ nått sånt här?
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/

Precis vad jag snackar om!

Kul med engagemang! Att få tag på en begagnad inomhusdel var inte så svårt. Mötte lokala rörmokaren på kiosken och 5 minuter och ett flak öl senare så hade jag en fungerande Onnline Futuro i bakluckan.

Det enda egentliga "problemet" jag stött på är att anslutningarna för mediet är rätt klena men det kanske går att löda om och få de lite större i alla fall.

Det jag undrar nu är alltså om någon annan gjort som jag tänkt, och kört varmvatten istället för R410, genom inomhusenheten, samt om någon vet vad för språk inne- och uteenheter snackar sinsemellan eller hur man "hackar" dem. Uteenhet finns inte att tillgå.

Hela tanken är att ha en boiler på 500 liter och värma denna med vindkraft. Golvvärme hade varit det effektivaste sättet att ta tillvara denna värme men eftersom det inte är ett alternativ så tänkte jag fläktkonvektor och som sagt är en luftvärmepumpsinomhusdel inte så dyr så det passar mig. Det får ju trots allt inte kosta nåt, allt är på lägsta amatör-experiment-nivå.

Vi spekulerar vidare!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #10 skrivet: 13 december 2016, 07:24:52 »
Tror du får problem att få bra flöde, är nog klena rör i hela innerdelen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #11 skrivet: 13 december 2016, 21:42:26 »
jag tror också det blir svårt att trycka något nämnvärt vattenflöde genom en 10 mm anslutning till en innedel.

En gammal bilradiator från närmaste skrot är nog mera lämpad då att lattja med.

Den skall kyla bort ca 75 kW vid 90C och en lufthastighet på ca 25m/s.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Elvisp

  • Gäst
Elvisp
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #12 skrivet: 13 december 2016, 23:04:40 »
Vad ni blev negativa  :P

Men det är nog sant att flödet blir lite barnsligt och även om jag tog upp allt jag kan lär inte totala arean bli mycket mer än motsvarande 10 mm diameter. Får väl kompensera med tryck. Tryck ger ju värme. Och drar ström.

Prövade dock att koppla fast vattenkranen och visst blåser det varmt men några siffror har jag inte, varken på effekt, tryck eller flöde. Men om vi bortser från att det inte blir nån herrejösseseffekt, finns det nån som har koll på automatiken?

Det där med bilradiatorn förstod jag inte riktigt. Varifrån får du 75 kW? Spelar egentligen ingen roll, för jag är mest ute efter att göra nåt kul med en luft-luftpumpsinnedel, men intressant att veta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #13 skrivet: 14 december 2016, 06:17:20 »
Problemet med elektroniken är att det inte är nåt standardorotokoll för kommunikationen. Jag vet att det är några på forumet som har byggt om LL-innedelar till fläktkonvektorer, men dom har nog skrotat elektroniken och bara 'tjuvkopplat' fläkten.

Vad gäller rören så går det säkert att löda om så att dom blir parallellkopplade om man har tid och ork.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Elvisp

  • Gäst
Elvisp
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #14 skrivet: 19 december 2016, 21:32:58 »
Problemet med elektroniken är att det inte är nåt standardorotokoll för kommunikationen. Jag vet att det är några på forumet som har byggt om LL-innedelar till fläktkonvektorer, men dom har nog skrotat elektroniken och bara 'tjuvkopplat' fläkten.

Vad gäller rören så går det säkert att löda om så att dom blir parallellkopplade om man har tid och ork.

Hehe, maskineriet funkar perfekt utan ute-del! Huvudsaken är att temp-givaren på kondensorn håller logisk temp. Satte multimetern på signal-stiftet och där babblas det konstant t.o.m. i avstängt läge. Någon vacker dag kunde man skaffa ett oscilloskop och börja tolka, skulle vara nice att bena ut en styrsignal till cirk-pumpen.

Angående flödet så tänkte jag pröva med en bränslepump (typ 200 l/h @ 6 bar), nån vacker dag. Gäller ju dock att hålla strömmen nere om det skall vara nån ide med det hela.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Köra vatten genom inomhusdel
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2017, 21:07:24 »
Använder själv 2 st inomhusdelar i min källare kopplat till vattenburna, har du ok flöde i systemet fungerar det riktigt bra utan att parallellkoppla slingorna.

nu var det länge sedan jag hängde upp dom, men har för mig att jag mätte upp pinnarna i innerdelen och fann fläkt styrningen som jag klippte av kabeln från kontakten och körde genom en väggmonterad termostat, står i on läge och termostaten styr endast fläkt men fjärren fungerar att ställa hastighet med och riktning

att endast tjuvkoppla fläkten sabbar ju hastighets regleringen som man vill behålla med fördel
« Senast ändrad: 27 januari 2017, 21:25:49 av timmpo »
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!