Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varm vakuumpump  (läst 4624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NizWiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varm vakuumpump
« skrivet: 15 mars 2016, 21:17:37 »
Hej
Jag har beställt en billig 1-stegs vakuumpump frÃ¥n aliexpress. Fick hem den och packade upp den och allt verkade vara frid och fröjd. Men när jag provkörde den sÃ¥ sÃ¥ blir den varm (duh) men inte sÃ¥där lagom ljummen utan brännhet  >:(. Jag har mätt strömmen som den drar under drift när den är varm och den ligger pÃ¥ 0,9A. Om jag tar och smäller in det värdet i formeln P=U*I -> 230*0,9=207W. Detta värdet är 57W högre än det som stÃ¥r angivet pÃ¥ märkplÃ¥ten vilket jag tror är anledningen till att kylfläkten inte hänger med och därför överhettar den.
Oljan jag använder i pumpen är Biltemas kompressorolja Art. 36-988. Jag har jämfört viskositeten med rena vakuumpumpoljor och den är typ samma. Provar man att dra runt pumpen för hand så är där ändå hyfsatt med motstånd.
Frågan är då om det är pumpen som är kass eller om det hade hjälpt att byta till en olja med lägre viskositet?
mvh NizWiz

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varm vakuumpump
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2016, 22:22:56 »
Du måste ta med cosfi i beräkningen också då det inte handlar om en rent resistiv belastning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Varm vakuumpump
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2016, 22:55:28 »
Har en Value V-i120 pump köpt av Svensk näthandlare för 900:- ink frakt och i instruktionen till den står att den blir varm och att man skall undvika att röra pumpen.

Till min pump fick jag med en flaska orginal olja från tillverkaren.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Varm vakuumpump
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2016, 10:07:33 »
Är motorn avsedd för 50 eller 60 Hz nätfrekvens?  Om den är avsedd för 230 V 60 Hz och dessutom lite snÃ¥lt dimensionerad, sÃ¥ kommer statorplÃ¥ten att bli magnetiskt mättad, vilket ger stora tomgÃ¥ngsförluster och värmeutveckling, om man kör den pÃ¥ samma spänning och 50 Hz (jfr 4,44 BANF-regeln frÃ¥n elmaskinläran).
Lösningen på detta är att sänka matningsspänningen till 5/6 av vad som står på typskylten, dvs ca 190 V istället för 230. Kan göras med t ex transformator eller lämplig förkopplingsanordning (motstånd, drossel, kondensator etc).

En annan sak du kan kolla är att ta av fläktkåpan och vrida runt den för hand, för att kolla att inget verkar gå onormalt tungt.

Sen kan det naturligtvis vara något direkt fabrikationsfel på motorn - t ex ett kortslutet varv , fel data på startkondensatorn, någon felkoppling gjord mellan start- och driftlindning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varm vakuumpump
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2016, 10:30:25 »
Det står 220V 50Hz på motorn om man kollar noga. Däremot står inte märkström vilket det borde.

Här står att den har "Thermal overload protection" så förhoppningsvis stannar den om den blir för varm:
http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Small-Scale-Vacuum-Pump-1L-FY-1H-N/746539719.html

Varför inte skriva till leverantören och fråga hur het den får bli?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varm vakuumpump
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2016, 13:03:12 »
Blev pumphuset varmt? En kall vacuumpump drar mer ström än en varm.

Det står att den ska klara 2 Pa sluttryck. För det krävs att det är en tvåstegspump. Jag tvivlar på att den når utlovat sluttryck.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NizWiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varm vakuumpump
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2016, 16:36:58 »
Hej
MÃ¥ste säga vilket forum med sÃ¥ mycket kunskap och aktiva medlemmar :D Jag har hört av mig till tillverkaren angÃ¥ende vilken olja som ska vara i pumpen och den oljan Value rekommenderade hade en viskositet mellan 41,4-50,6mm2/s. DÃ¥ är min teori att pumpen har gÃ¥tt trögt med Biltemas kompressorolja med viskositeten 68mm2/s och därav överhettade efter en stund. SÃ¥ nu ska jag bara leta upp rätt olja sÃ¥ tror jag det kommer lösa sig  8) Jag lägger ocksÃ¥ upp bilden med oljespecifikationerna sÃ¥ att andra med liknande kinapumpar kan fÃ¥ ett hum om vilken olja som det ska vara :)
mvh NizWiz

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varm vakuumpump
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2016, 15:14:28 »
Tittad på lite köparkommentarer på Aliexpress. Det var en som kommenterade att den inte nådde 2 Pa sluttryck. Tyvärr skrev han inte vilket sluttryck den nådde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NizWiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varm vakuumpump
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2016, 17:04:23 »
Tittad på lite köparkommentarer på Aliexpress. Det var en som kommenterade att den inte nådde 2 Pa sluttryck. Tyvärr skrev han inte vilket sluttryck den nådde.
Grejen är den att jag har som ett projekt att bygga en fungerande modell av ett kylsystem och vid fyllning sÃ¥ ska det vakuumsugas. Jag tänker som sÃ¥ att bara systemet är vakuumpumpat sÃ¥ blir det bra  ;). Jag vet inte vad pumpen klarar av men som sagt bara det blir vakuumpumpat sÃ¥ ska det nog lösa sig  tummenupp. Förresten nÃ¥gon som har förslag pÃ¥ var man kan fÃ¥ tag pÃ¥ vakuumpumpolja till bra pris?
mvh NizWiz

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!