Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 91342
« skrivet: 25 juni 2007, 09:50:06 »

Halleluja! (Pampig körmusik i bakgrunden) ;)

1. Värmesystemet är nu tätt!
Det visade sig vara en rörskarv från -69 som hade börjat läcka innanför isoleringen.
Isoleringen blev genomblöt, men den gamla gasbindan runt isoleringen kapslade in vattnet och så länge som det var värme till elementen så dunstade vattnet utan att synas.

Rörkrökaren hade ett styvt jobb innan han fick det tätt, men nu håller trycket perfekt!

2. 58º varmvatten räcker nu utan problem för vår förbrukning. 60º går inte att få med enbart vp, det är bara att acceptera

Tack till alla som har kommit med tips och synpunkter. Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 juni 2007, 12:57:36 »

OK.

En sak till, tempmätningen (om jag inte misstar mig) sitter rätt långt ned på manteln, kanske har du högre temp än 58 grader i toppen, men kan inte se det på själva tempgivaren...
Skrivet av: 91342
« skrivet: 15 juni 2007, 10:15:30 »

Jag hade ställt varmvattentempen på 60º och att det skulle produceras med hjälp av vp, inte elpatronen, men menyn visade att temperaturen hade justerats med (-2).
Ställde då om tempen till 58º och det verkar fungera.
Varför klarar den inte 60º?


Att den justerade sig med -2 betyder att du egentligen fick hp-larm och då justeras vv-laddningen ner 2 grader för att undvika det nästa gång...

Men om du sänker hastigheten på cirkpumpen så kan du slippa högtryckslarmet och få mer tappvarmvatten på köpet.
Det fungerade tyvärr inte, det enda som hände var att både max och minvärdet justerdes ner med (-2), tidigare var det bara maxvärdet som påverkades.
Det är väl bara att acceptera att 58º är max vad min vp klarar av. >:(
Kanske dags att prata med Sverker och hans soptunna... fiR:
Skrivet av: 91342
« skrivet: 15 juni 2007, 10:08:36 »

hej
sätt in en elberedare på 100 liter i serie med pumpen å värm vattnet till 45-50 i bergpumpen  som du skickar in i elberedaren
enkelt å funkar jämt
Inte aktuellt ännu eftersom vi ska använda det gamla pannrummet som förråd och därför behöver varenda kubikmeter av rummet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2007, 14:08:59 »

Du skall skruva på pumpen som saknar isolering, den isolerade pumpen är köldbärarpumpen.
Skrivet av: 91342
« skrivet: 14 juni 2007, 12:38:44 »

En bild säger mer än 1000 ord.  ;)
Scheisse! Som tyskarna säger.
Jag tror att jag skruvade på fel pump!
Får kolla upp det ikväll när jag har mer tid.

Tack för bilden. Thumbsup
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 juni 2007, 09:39:04 »

En bild säger mer än 1000 ord.  ;)
Skrivet av: 91342
« skrivet: 14 juni 2007, 08:23:32 »

Du öppnar nedre frontluckan, på höger sida (framifrån sett) närmast golvet skall pumpen sitta.
Tack! Thumbsup Nu går jag ner i min källare...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2007, 08:14:19 »

Du öppnar nedre frontluckan, på höger sida (framifrån sett) närmast golvet skall pumpen sitta.
Skrivet av: 91342
« skrivet: 14 juni 2007, 08:09:17 »

Läs manualen  ;)
RTFM, I know... :)

Citera
Öpnna nedre luckan, längst fram på höger sida hittar du varma sidans cirkpump, på den sitter ett litet vred som du kan ställa i läge I , II, eller III, den står antagligen i lägre II eller III, sätt den i läge I.
Tyvärr är det hur trångt som helst där nere, men jag ska göra ett försök.
Montören följde inte NIBEs råd om att lämna högra sidan fri för eventuell service. >:(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2007, 08:04:27 »

Läs manualen  ;)

Öpnna nedre luckan, längst fram på höger sida hittar du varma sidans cirkpump, på den sitter ett litet vred som du kan ställa i läge I , II, eller III, den står antagligen i lägre II eller III, sätt den i läge I.
Skrivet av: 91342
« skrivet: 14 juni 2007, 07:57:45 »

Men om du sänker hastigheten på cirkpumpen så kan du slippa högtryckslarmet och få mer tappvarmvatten på köpet.
Då kommer min fråga direkt, var sitter den aktuella pumpen på en NIBE 1230?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2007, 06:45:51 »

Japp, jag har luftat manteln.
Ingen luft där, bara vatten.

Jag upptäckte ett mystiskt fenomen sent igår kväll.
Jag hade ställt varmvattentempen på 60º och att det skulle produceras med hjälp av vp, inte elpatronen, men menyn visade att temperaturen hade justerats med (-2).
Ställde då om tempen till 58º och det verkar fungera.
Varför klarar den inte 60º?


Att den justerade sig med -2 betyder att du egentligen fick hp-larm och då justeras vv-laddningen ner 2 grader för att undvika det nästa gång...

Men om du sänker hastigheten på cirkpumpen så kan du slippa högtryckslarmet och få mer tappvarmvatten på köpet.
Skrivet av: 91342
« skrivet: 14 juni 2007, 00:17:24 »

Och hp betyder?
High Pressure?
Hewlett Packard? :)
Skrivet av: Digital
« skrivet: 13 juni 2007, 22:45:06 »

Japp, jag har luftat manteln.
Ingen luft där, bara vatten.

Jag upptäckte ett mystiskt fenomen sent igår kväll.
Jag hade ställt varmvattentempen på 60º och att det skulle produceras med hjälp av vp, inte elpatronen, men menyn visade att temperaturen hade justerats med (-2).
Ställde då om tempen till 58º och det verkar fungera.
Varför klarar den inte 60º?


Att den justerade sig med -2 betyder att du egentligen fick hp-larm och då justeras vv-laddningen ner 2 grader för att undvika det nästa gång...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 13 juni 2007, 17:04:09 »

Jag påstår med rätt stor säkerhet att du har 2 cirkpumpar för mycket!
det är mycket vanligt kostar både el och underhåll....

Men att testa ut om det funkar knappast nån firma, dom vill ju sälja pumpar  ;)
Sen kan det behövas injustering om man tar bort cirkpumpar! Kan va svårt i äldre hus, om man har gamla radiatorventiler.
Åtminstone den dag nån pajar bör du testa med passrör istället för pumpar..

Men det har ju inte med vv att göra ett enda dugg  :-[ :-[
Bra att du inte har blandningsventil hos fargubben har den pajat fastän grejorna bara är några år gamla. Snååålt med vv blev der där!

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 juni 2007, 09:17:00 »

Du kanske har för högt flöde vilket ger låg deltaT när den värmer tappvarmvattnet vilket i sin tur ger högt tryck.
Kan du sänka hastigheten på varma sidans cirkpump ett snäpp kanske det funkar med 60 grader.
Det jäkliga i kråksången är att det dels finns en cirkulationspump (cp) i direkt anslutning till vp som betjänar hela värmesystemet. Dessutom finns det två gamla cp från -69 som fortfarande fungerar, en för varje våning, så jag misstänker att det totala flödet är skyhögt.

Men vad har det med själva varmvattnet att göra? Knepig konstruktion det här. Sc:,h



Den enda cirkpump som påverkar deltaT vid tappvarmvattenladdning är din i värmepumpen inbyggda, du får bäst och mest varmvattenkapacitet om du kan köra den på läge 1.

När värmepumpen tillverkar radiatorvärme skall deltaT mellan inkommande och utgående värmebärare vara ca 7-10 grader, fixar den det med cirkpumpen i VP:n på läge ett så är det det läga du skall köra den på.

Anledningen till att man bör ha en DeltaT på minst 6 grader är köldmediets uppbyggnad där man behöver ha minst 5.6°C tempskillnad i kondensorn för att säkerställa fullständig kondensering av köldmediat och bra funktion på värmepumpen. (hög COP)
Skrivet av: Thors
« skrivet: 13 juni 2007, 08:55:18 »

Tjena grabbar!

Jag läste några inlägg åvan där ni komenterade mitt inlägg där jag menade att det är oekonomiskt att ligga på för höga kondenseringstemperaturer, jag tror vissa av er missforstod mig lite.
Självklart är det bättre att försöka få ut så mkt som möjligt från pumpen än att seriekoppla en varmavattenberedare, även fast höjningen endast ligger på ca 5 ºC, samt att i vissa lägen när den elpatronen går på effektsteg två (6kW) så behöver vi 8,6A extra, vilket många inte har, därmed krävs oftast en onödig uppsäkring på ett sådant system.
Det jag menade va att det hade varit en bättre lösning att installera en separat vv beredare, om det är på gränsen med 160L så hade vi kunnat ligga på vv start/stop 42-50 utan problem, därmed fått en lägre kondenseringstemp.

Mvh/ Andreas
Skrivet av: 91342
« skrivet: 13 juni 2007, 07:28:17 »

Du kanske har för högt flöde vilket ger låg deltaT när den värmer tappvarmvattnet vilket i sin tur ger högt tryck.
Kan du sänka hastigheten på varma sidans cirkpump ett snäpp kanske det funkar med 60 grader.
Det jäkliga i kråksången är att det dels finns en cirkulationspump (cp) i direkt anslutning till vp som betjänar hela värmesystemet. Dessutom finns det två gamla cp från -69 som fortfarande fungerar, en för varje våning, så jag misstänker att det totala flödet är skyhögt.

Men vad har det med själva varmvattnet att göra? Knepig konstruktion det här. Sc:,h

Skrivet av: 91342
« skrivet: 13 juni 2007, 07:23:31 »

Nästa problem, vad är en blandningsventil? Jag vet inte hur den ser ut och vad jag ska leta efter.

Så här kan det se ut. Den största ratten reglerar tempen på tappvarmvattnet.
Tack för bildexemplet, nu vet jag med säkerhet att det inte finns någon sådan på mitt system.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 juni 2007, 07:04:53 »

Du kanske har för högt flöde vilket ger låg deltaT när den värmer tappvarmvattnet vilket i sin tur ger högt tryck.
Kan du sänka hastigheten på varma sidans cirkpump ett snäpp kanske det funkar med 60 grader.
Skrivet av: 91342
« skrivet: 13 juni 2007, 07:02:01 »

Japp, jag har luftat manteln.
Ingen luft där, bara vatten.

Jag upptäckte ett mystiskt fenomen sent igår kväll.
Jag hade ställt varmvattentempen på 60º och att det skulle produceras med hjälp av vp, inte elpatronen, men menyn visade att temperaturen hade justerats med (-2).
Ställde då om tempen till 58º och det verkar fungera.
Varför klarar den inte 60º?
Skrivet av: Digital
« skrivet: 12 juni 2007, 23:23:40 »

Så var det då dags för mitt första inlägg här efter att ha varit gäst i ett halvår.

Jag har en Nibe 1230-8 som fungerar ganska bra bortsett från att det försvinner vatten från värmesystemet i takten av 1 hekto per dygn.
Oroande? Ja!
Speciellt med tanke på att det inte fanns några sådana problem innan bergvärmeinstallationen för ett halvår sedan.

Men nu är det inte det som jag vill ha hjälp med, det är varmvattnet som ger mig huvudbry.
Idag kör jag 55ºC med återuppvärmning vid 50º, men skulle gärna vilja köra 60º och 55º för att få varmvattnet att räcka längre.
Knappen för extra varmvatten ger bara 60º vilket jag tycker är alldeles för lite.
Pumpen är inställd på att kompressorn ska slå ifrån vid 55º och köra elpatron efter det, men jag minns att Nibe skröt med att 60º varmvatten var fullt möjligt utan eltillsats.

Om jag ökar inställningen för kompressorn till 60º kommer det då att påverka kompressorn negativt eller klarar den av att hålla 60º varmvatten utan problem?
Pallar pumpen för 70º vid extra varmvatten via elpatronen eller måste jag ge mig vid 65º.

Angående varmvattnet så undrar jag har du luftat manteln?? vit liten plastknopp längst upp till vänster där ska det bara finnas vatten..
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 juni 2007, 22:57:10 »

Krama alltid ur max ur vp, det är alltid billigare än elpatrondrift!

Vad menar då Thors, när han lite längra upp i tråden skriver: Det är många som har samma problem som du, man kramar ur pumpen så mkt den orkar med utan tillsats, utan att tänka på hur det påverkar cop värdet.

Sture


Jag tror (hoppas?) han menar att många kör upp pumpen till max vad den orkar med kompressorn fast man skulle klara sig med lägre temp, och därmed få bättre COP.

Det är (nästan?) alltid bättre att göra varmvatten med VP än elpatron.
Skrivet av: Sture
« skrivet: 12 juni 2007, 19:09:08 »

Krama alltid ur max ur vp, det är alltid billigare än elpatrondrift!

Vad menar då Thors, när han lite längra upp i tråden skriver: Det är många som har samma problem som du, man kramar ur pumpen så mkt den orkar med utan tillsats, utan att tänka på hur det påverkar cop värdet.

Sture
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 12 juni 2007, 18:55:47 »

Nästa problem, vad är en blandningsventil? Jag vet inte hur den ser ut och vad jag ska leta efter.

Så här kan det se ut. Den största ratten reglerar tempen på tappvarmvattnet.

MVH // Rolle
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 juni 2007, 18:48:22 »

Krama alltid ur max ur vp, det är alltid billigare än elpatrondrift!
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 12 juni 2007, 17:57:42 »

hej
sätt in en elberedare på 100 liter i serie med pumpen å värm vattnet till 45-50 i bergpumpen  som du skickar in i elberedaren
enkelt å funkar jämt

Skrivet av: 91342
« skrivet: 12 juni 2007, 17:49:05 »

Jag har nu höjt vv-tempen till 60º och nedre gränsen till 50º och visst märks det skillnad på varmvattnet, pumpen startar dessutom mer sällan än tidigare (Tack Rickard).

Jag ska snacka med installatören imorgon om blandningsventilen när han kommer hit angående läckaget.
Mer utgifter... huvuddunk
Skrivet av: Thors
« skrivet: 12 juni 2007, 15:40:55 »

Hej igen!

Beräkningen jag gjorde va för att visa vad pumpen drar vid en höjning från 10gr (kv) till 50 resp 60gr vv.
Ang vv beredaren så blir jag inte förvånad när jag får höra att entrepenörerna valde att räkna på en compakt pump, det blir så klart en mkt billigare installation.
Det är många som har samma problem som du, man kramar ur pumpen så mkt den orkar med utan tillsats, utan att tänka på hur det påverkar cop värdet.
Men, det ända rätt för dig är som sagt att öka vv produktionen samt att sätta in en blandningsventil.

Mvh/ Andreas
Skrivet av: 91342
« skrivet: 12 juni 2007, 15:19:57 »

Jag anser att det största felet på din anläggning gjordes redan vid installationen, som alla vet så ska man alltid sträva mot en låg kondenserings temp och en hög förångningstemp för att få ett så litet lyft (dt) som möjligt.
Mycket möjligt, men jag tog in fyra olika offerter och samtliga var i det närmaste likvärdiga.

Citera
Om vi beräknar energiåtgången på just ditt system.
Tre rader med ren grekiska. ;)

Citera
Om du hade valt att köra en 200L vv beredare mot en 1115/1125 samt en lägre kondserings temp så hade det varit ett mkt bättre alternativ.
Faktum är att jag föreslog exakt den konfigurationen för samtliga fyra installatörer, men det var bara en av dem som räknade på detta i offerten.
Skrivet av: Thors
« skrivet: 12 juni 2007, 13:55:43 »

Hej!

Jag anser att det största felet på din anläggning gjordes redan vid installationen, som alla vet så ska man alltid sträva mot en låg kondenserings temp och en hög förångningstemp för att få ett så litet lyft (dt) som möjligt.

Om vi beräknar energiåtgången på just ditt system.

Q=m*cp*(t2-t1)

160L*4,18*(10-60) = 33,440kj / 3600 = 9,2kWh

160L*4,18*(10-50) = 26,752kj / 3600 = 7,4kWh

Om du hade valt att köra en 200L vv beredare mot en 1115/1125 samt en lägre kondserings temp så hade det varit ett mkt bättre alternativ.

Mvh/ Andreas
Skrivet av: 91342
« skrivet: 12 juni 2007, 12:28:47 »

En sak till mät vvtempen på utgående från värmepumpen.
Det är inte ovanligt att dusch/badkarsblandare blandar i kallvatten fastän man inte vill det.
Men frågan är om vv mängden inte räcker eller om det är vv tempen som är otillräcklig!?
Har du tex stort bad, då skulle du satsa på en större vvb.
Har kvar tvågreppsblandare i tvättstugan, varmvattnet tar slut där också.
Använder enbart duschen, men frugan duschar VARMT fiR:.
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 juni 2007, 12:21:14 »

Just det, 1 bar övertryck, eller strax under är väl normalt!
Skrivet av: 91342
« skrivet: 12 juni 2007, 12:20:32 »

Jag har kollat blåsan tidigare, när detta problem började i vintras.
Jag tömde systemet och pumpade upp trycket till 0,5 bar (Det var 0,05), fyllde sedan vatten till jag vara uppe i 1 bar. Ingen skillnad, vatten fortsatte att försvinna i samma takt. Det började även komma lite vatten ur övertrycksröret, men inte på långa vägar lika mycket som jag fyller på.
Det riktigt oroväckande är att det nu har börjat droppa vatten ur den gamla asbetsisoleringen på en U-format del av röret och det har helt slutat komma vatten ur övertrycksröret. Det kan alltså läcka vatten precis var som helst i systemet och krypa efter ledningen tills det till slut hamnar där det inte kan krypa längre utan börjar droppa på golvet istället.

Fråga två, 70º vid tryck på knappen för extra varmvatten. Är det för mycket?

Jag testar med 60º och 50º så blir det säkert bättre än idag.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 12 juni 2007, 11:36:09 »

Det står i din manual hur mycket förtrycket ska vara men bör ligga mellan 1,5 - 2,0 bar.
Dvs 0,5-1 bars övertryck. Eller ....?
mvh
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 juni 2007, 11:27:59 »

En sak till mät vvtempen på utgående från värmepumpen.
Det är inte ovanligt att dusch/badkarsblandare blandar i kallvatten fastän man inte vill det.

Men frågan är om vv mängden inte räcker eller om det är vv tempen som är otillräcklig!?

Har du tex stort bad, då skulle du satsa på en större vvb.
Skrivet av: jompaa
« skrivet: 12 juni 2007, 11:24:15 »

Expansionskärlet behöver inte vara trasigt, det kan likväl vara förtrycket i blåsan som
tagit slut. Man bör ju rimligtvis kolla förtrycket 1 ggr år för att säkerställa funktionen.
Det står i din manual hur mycket förtrycket ska vara men bör ligga mellan 1,5 - 2,0 bar.
Det görs enklast med en manometer typ samma för luftrycken i bildäck.
Är det för lågt eller saknas helt så prova pumpa upp bara med en pump.
/Bosse
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 juni 2007, 11:11:00 »

Att du tappar tryck i värmesystemet beror troligen på att du har ett trasigt tryckexpansionskärl (ett rött plåtkärl som oftast sitter vid värmepumpen någonstans, kan även sitta på vinden, men som sagt oftast i "pannrummet"

Om gummiblåsan i kärlet är trasig så trycks lite vatten ut varje gång tempen (och trycket) i systemet stiger.
För att kolla om det är där felet är brukar man ställa en liten hink under röret som går från den säkerhetsventil som sitter på expansionskärlet, kommer det vatten dit så måste du byta ut ditt expansionskärl.

När det gäller tappvarmvattnet har du fär liten diff mellan start och stopptemp, med så liten diff som 5 grader kommer din värmepump att få en massa onödiga start och stopp, du bör ha minst 7 graders skillnad mellan start och stopptemp, helst 10 grader för att den inte skall starta och stanna hela tiden.

Om du ökar inställningen för kompressorn till 60°C och låter starttempen stå kvar på 50 grader bör du få bättre kapacitet.

Vad gör du med allt tappvarmvatten om det inte räcker till.
Vi har en Nibe 1215-7 kW och har aldrig blivit utan tappvarmvatten utom när grabben sitter i badkaret och leker med vattnet = låter det spola hela tiden medan han badar.

En blandningsventil sätts på utgående tappvarmvattenledning och skall späda in kallt vatten om utgående temp går över ca 50 grader, detta för att man inte skall kunna skålla sig.
På den finns vanligen ett vred, som på en dushblandare ungefär, där du kan justera vilken maximal utgående temp du vill ha.
Skrivet av: 91342
« skrivet: 12 juni 2007, 10:45:55 »

Jag har inte en susning vad du menar med växelventil men det finns inget synligt läckage som motsvarar den mängd som jag fyller på varje dag. Det lutar åt läckage i källargolvet.

Nästa problem, vad är en blandningsventil? Jag vet inte hur den ser ut och vad jag ska leta efter.
Skrivet av: Thors
« skrivet: 12 juni 2007, 10:00:25 »

Hej!

Problemet som du beskriver med tryckfall på kalla sidan kan bero på växelventilen, ett annat vanligt fel är att du får luft i systemet, har du någon automatluftare? Sen kan det givetvis vara så att du har ett lekage.
Ang varmvattnet så går det givetvis att öka produktionen, men kolla att du har en blandningsventil installerad, det är vanligt att installatörerna hoppar över det men det tycker jag är nödvändigt på 1230/1235.

Mvh/ Andreas Thors
Skrivet av: 91342
« skrivet: 12 juni 2007, 08:40:02 »

Så var det då dags för mitt första inlägg här efter att ha varit gäst i ett halvår.

Jag har en Nibe 1230-8 som fungerar ganska bra bortsett från att det försvinner vatten från värmesystemet i takten av 1 hekto per dygn.
Oroande? Ja!
Speciellt med tanke på att det inte fanns några sådana problem innan bergvärmeinstallationen för ett halvår sedan.

Men nu är det inte det som jag vill ha hjälp med, det är varmvattnet som ger mig huvudbry.
Idag kör jag 55ºC med återuppvärmning vid 50º, men skulle gärna vilja köra 60º och 55º för att få varmvattnet att räcka längre.
Knappen för extra varmvatten ger bara 60º vilket jag tycker är alldeles för lite.
Pumpen är inställd på att kompressorn ska slå ifrån vid 55º och köra elpatron efter det, men jag minns att Nibe skröt med att 60º varmvatten var fullt möjligt utan eltillsats.

Om jag ökar inställningen för kompressorn till 60º kommer det då att påverka kompressorn negativt eller klarar den av att hålla 60º varmvatten utan problem?
Pallar pumpen för 70º vid extra varmvatten via elpatronen eller måste jag ge mig vid 65º.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!