Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycklarm värme  (läst 1864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jaguartommy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trycklarm värme
« skrivet: 10 mars 2014, 21:20:46 »
Mystiskt. Idag installerade elektrikern jordfelsbrytare i huset, en bra livsförsäkring. När jag sedan sätter på elen igen får jag fellarm på min Atec.
Värme-tryckfel. Jag har en 100 liters volymtank och extra cirk.pump på framledningen som snurrar som den ska.
Begriper inte vad som kan vara fel. Har resetat genom att slå av strömbrytaren men när jag kopplar på startar kompressorn och försöker göra varmvatten.
Efter 30 sek. löser tryckfelslarmet ut. Nån som har en teori?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trycklarm värme
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2014, 21:37:03 »
Hej!
Är du samma som amazontommy?
I alla fall så gissar jag att din värmepump är utrustad med nån form av tryckvakt på varma sidan, detta är ganska ovanligt men Thermia har ibland skumma saker för sig.
Prova att fylla på trycket på värmebäraren (kolla då även trycket på manometern).
Man bör ha minst 1 bars övertryck.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!