Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomaten  (läst 8125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #15 skrivet: 24 mars 2016, 17:20:41 »
Tja, i så fall är min uteffekt inte 5 kW, då måste den vara lägre.
Man kan ju inte shunta bort effekt, om ni inte kyler med kommunvatten som går till avlopp eller nåt sånt. HEHE

Du får nog fundera lite på det här i kväll Måle10.
Jag vet att jag har rätt.

Och nej, jag förstår inte vad en shuntgrupp kan påverka, den sitter väl på en golvvärmecentral?

Fast det är klart, kör ni 65 grader till shuntgruppen och shuntar ned till 28 grader så kommer ju uteffekten att bli låg på minvarv, men det är väl ändå inte möjligt utan att pumpen larmar.
« Senast ändrad: 24 mars 2016, 17:29:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomaten
« Svar #16 skrivet: 24 mars 2016, 17:31:26 »
Tja, i så fall är min uteffekt inte 5 kW, då måste den vara lägre.
Man kan ju inte shunta bort effekt, om ni inte kyler med kommunvatten som går till avlopp eller nåt sånt. HEHE

Du får nog fundera lite på det här i kväll Måle10.
Jag vet att jag har rätt.

Och nej, jag förstår inte vad en shuntgrupp kan påverka, den sitter väl på en golvvärmecentral?
Vad ska jag fundera på om jag har sett verkligheten att det fungerar?Golvvärmecentral?Nu är du nog full.Bättre du besöker en som har en inverter och får se verkligheten istället så slipper ta till flaskan. ;)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #17 skrivet: 24 mars 2016, 17:55:53 »
Kan du inte istället förklara vad en shuntgrupp är i detta fall?
Jag betackar mig för påståenden om att jag är full.

En värmepump med 5 - 17 kW uteffekt är för stor i ett hus med 21 000 kWh/år i energibehov.
Ni kanske monterat värmepumparna i hus med större energibehov, och då fungerar de naturligtvis bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Diplomaten
« Svar #18 skrivet: 24 mars 2016, 21:00:02 »
Visst är den (för) stor till det huset men jag tror inte det gör nått med en lite för stor inverter den lär få rimligt med start stop och antalet drift timmar blir ju bra mycket mindre jämfört med en inverter med låg min effekt och jag antar att även drift timmarna sliter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomaten
« Svar #19 skrivet: 24 mars 2016, 21:45:32 »
Men alltså, nu är jag på Rickards sida.

Hur har du tänkt att en VP med 5 kW min effekt skulle kunna shunta bort övereffekten VP:n ger?

Säg att ditt hus behöver 3 kW, vart hade du tänkt shunta de överblivna 2 kW:n?

Möjligen om du shuntar ut värmen til kollektorn ...

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #20 skrivet: 25 mars 2016, 06:09:28 »
Har gjort en kalkyl nu på måle10:s hus.
Har räknat med DUT för stockholm, -19 grader. (Ingen aning om var MÃ¥le bor)  dontknow
Huset har ett energibehov på 21 000 kWh för värme och tappvarmvatten.
Kalkylen visar att toppeffektbehovet är 6.9 kW, och att 5 kW täcker ned till ca -9 grader.

En Thermia 5 - 17 kW värmepump kommer alltså att vara en on/off-värmepump under alla dagar som utetemperaturen håller sig i intervallet -9°C eller varmare.

I den bifogade bilden representerar den rosa delen av grafen den tid som värmepumpen skulle gå kontinuerligt, och den gröna delen av grafen den tid den skulle gå som en on/off-värmepump.

Ca 200 timmar av 6900 timmar, eller ca 2,9% av tiden.
För att inte överdriva så kvarstår jag dock vid att det kan röra sig om ca 5% av tiden som det finns värmebehov som värmepumpen skulle kunna gå kontinuerligt.
« Senast ändrad: 25 mars 2016, 06:20:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomaten
« Svar #21 skrivet: 29 mars 2016, 13:56:40 »
Men alltså, nu är jag på Rickards sida.

Hur har du tänkt att en VP med 5 kW min effekt skulle kunna shunta bort övereffekten VP:n ger?

Säg att ditt hus behöver 3 kW, vart hade du tänkt shunta de överblivna 2 kW:n?

Möjligen om du shuntar ut värmen til kollektorn ...
Tvivlar på att jag kommer under 5kw.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomaten
« Svar #22 skrivet: 29 mars 2016, 14:23:28 »
Har gjort en kalkyl nu på måle10:s hus.
Har räknat med DUT för stockholm, -19 grader. (Ingen aning om var MÃ¥le bor)  dontknow
Huset har ett energibehov på 21 000 kWh för värme och tappvarmvatten.
Kalkylen visar att toppeffektbehovet är 6.9 kW, och att 5 kW täcker ned till ca -9 grader.

En Thermia 5 - 17 kW värmepump kommer alltså att vara en on/off-värmepump under alla dagar som utetemperaturen håller sig i intervallet -9°C eller varmare.

I den bifogade bilden representerar den rosa delen av grafen den tid som värmepumpen skulle gå kontinuerligt, och den gröna delen av grafen den tid den skulle gå som en on/off-värmepump.

Ca 200 timmar av 6900 timmar, eller ca 2,9% av tiden.
För att inte överdriva så kvarstår jag dock vid att det kan röra sig om ca 5% av tiden som det finns värmebehov som värmepumpen skulle kunna gå kontinuerligt.
Visst är det på vårkanten med höga temperaturer så kommer den ifatt men det blir inte ofta.Vi testade hemma hos chefen och körde med lite effekt och då var det +11 ute och han har liknande förbrukning och den gick klockrent så att den skulle mestadels gå som on-off är jag inte orolig för men detta är ju inte aktuellt om runt 10 år.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #23 skrivet: 29 mars 2016, 14:51:42 »
Förmodligen hörde ni aldrig att den stannade i så fall.
Jag kan inte se någon annan förklaring.
Ett hus som förbrukar 4 kW vid +11 grader är rejält stort.
Jag har ju ungefär 7.5 kW toppeffektbehov i mitt hus, och min värmepump går ju bara sporadiskt nu när det är mellan 0 och +7 grader´under en 24-timmars period.

Kollade precis, min värmepump har gått i 6 timmar senaste dygnet, dygnmsmedeltemperatur +2.38 grader.
Det blir en snittförbrukning på ca 2 kW.
En Nibe 1255-16 skulle gå on/off med bara ca 50% av tiden i drift, och när den gick skulle den gå med min uteffekt, 4 kW.

Du verkar ha lite mindre energi och effektebehov än mig, om min kalkyl stämmer, så för din skulle den stå ännu mer still.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomaten
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2016, 15:29:49 »
Förmodligen hörde ni aldrig att den stannade i så fall.
Jag kan inte se någon annan förklaring.
Ett hus som förbrukar 4 kW vid +11 grader är rejält stort.
Jag har ju ungefär 7.5 kW toppeffektbehov i mitt hus, och min värmepump går ju bara sporadiskt nu när det är mellan 0 och +7 grader´under en 24-timmars period.

Kollade precis, min värmepump har gått i 6 timmar senaste dygnet, dygnmsmedeltemperatur +2.38 grader.
Det blir en snittförbrukning på ca 2 kW.
En Nibe 1255-16 skulle gå on/off med bara ca 50% av tiden i drift, och när den gick skulle den gå med min uteffekt, 4 kW.

Du verkar ha lite mindre energi och effektebehov än mig, om min kalkyl stämmer, så för din skulle den stå ännu mer still.
Tror det är bättre du besöker en som har en inverter istället för att spekulera hej vilt som du gör.Måste fråga hur kan du räkna fel på nästa 1000 (för mycket) drifttimmar mot verkligheten när du gör en kalkyl?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #25 skrivet: 29 mars 2016, 15:50:38 »
Det här är ju inga spekulationer, det är ju rena fakta.

Var har jag räknat 1000 timmar fel i en kalkyl?
Drifttiden beror ju på dimensioneringen av värmepumpen, en stor värmepump till ett hus med lågt energibehov ger få drifttimmar, och en liten värmepump med låg effekttäckningsgrad ger många drifttimmar.
En inverter kommer att få många drifttimmar om den dimensioneras rätt, och en on/off-värmepump med 100% effekttäckning får mycket färre driftstimmar.

Hur många timmar som står i kalkylen beror alltså på effekttäckningsgraden och vilken teknik som används, inte på vem som räknar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomaten
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2016, 16:27:30 »
Det här är ju inga spekulationer, det är ju rena fakta.

Var har jag räknat 1000 timmar fel i en kalkyl?
Drifttiden beror ju på dimensioneringen av värmepumpen, en stor värmepump till ett hus med lågt energibehov ger få drifttimmar, och en liten värmepump med låg effekttäckningsgrad ger många drifttimmar.
En inverter kommer att få många drifttimmar om den dimensioneras rätt, och en on/off-värmepump med 100% effekttäckning får mycket färre driftstimmar.

Hur många timmar som står i kalkylen beror alltså på effekttäckningsgraden och vilken teknik som används, inte på vem som räknar.
Precis och det är verkligheten som gäller Rickard och att bara sätta sig vid köksbordet och räkna kw utan att kolla på vilka förutsättningar exempel radiatorer har ger jag inte mycket för och hur du kunde missa med 1000 drifttimmar på mitt hus är dåligt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2016, 16:41:33 »
Jag har gått på dina uppgifter om 21 000 kWh i tidigare förbrukning.
Antagit att du bor i Stockholmsområdet, och då blir resultatet så där.
Sen finns det självklart en möjlighet att du bor i Kiruna eller Malmö, och då kan ju siffrorna bli annorlunda.
Jag har ju också räknat på en värmepump med full effekttäckning.
Samma storlek som du har idag, förövrigt, så det borde stämma.

Dessutom så anger du i din signatur att din 8 kW värmepump täcker ned till -20 utan tillskott, så min beräkning ligger max 1 kW för lågt i effektbehov.
Du bör köpa en inverter med så nära 9 kW maxeffekt som möjligt för att ge den bästa möjliga driftsförutsättningar.

Du får du självklart köpa en 15 kW inverter om du blir lycklig av det, det har jag ingen uppfattning om.
« Senast ändrad: 29 mars 2016, 16:45:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomaten
« Svar #28 skrivet: 29 mars 2016, 16:52:08 »
Jag har gått på dina uppgifter om 21 000 kWh i tidigare förbrukning.
Antagit att du bor i Stockholmsområdet, och då blir resultatet så där.
Sen finns det självklart en möjlighet att du bor i Kiruna eller Malmö, och då kan ju siffrorna bli annorlunda.
Jag har ju också räknat på en värmepump med full effekttäckning.
Samma storlek som du har idag, förövrigt, så det borde stämma.

Dessutom så anger du i din signatur att din 8 kW värmepump täcker ned till -20 utan tillskott, så min beräkning ligger max 1 kW för lågt i effektbehov.
Du bör köpa en inverter med så nära 9 kW maxeffekt som möjligt för att ge den bästa möjliga driftsförutsättningar.

Du får du självklart köpa en 15 kW inverter om du blir lycklig av det, det har jag ingen uppfattning om.
Det är ju det som blir lite tråkigt med spekulationer för det går inte att säga "det fungerar ju i mitt hus måste det ju fungera lika hos dig" det funkar inte och på mina 11 år och om jag skulle ha gått på dina beräkningar skulle det ha kostat mig 25300kwh. :(
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #29 skrivet: 29 mars 2016, 16:55:42 »
Jaja, var och en blir lycklig på sitt.
Du kommer aldrig att övertyga mig, och hoppas jag ingen annan, att en 15 kW inverter är lämplig i ett hus med 8 kW toppeffektbehov.
Om folk sen vill köpa det och få en dyr on/off-värmepump så kan jag bara avråda, inte hindra.

På vilket sätt skulle jag ha kostat dig 25300 kWh, det skulle vara kul att höra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!