Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?  (läst 9383 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« skrivet: 16 december 2014, 17:11:03 »
Jag har fått ThermIQ att fungera fint så länge jag har kontakt med mitt lokala nätverk men om jag stänger av wifi på telefonen så kan jag inte nå det längre. Det känns som att jag missat att göra något ganska väsentligt... Sc:,h

När jag är här hemma skriver jag ju bara in ip-adressen jag valt till Raspberryn (http://192.168.1.XX) så kommer jag rätt men det fungerar ju givetvis inte om jag befinner mig utanför mitt LAN. Hur öppnar jag upp så jag kan nå min pump var jag än befinner mig?

Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2014, 17:41:01 »
Plankat från installationshandledningen:

Note, if you want to access your ThermIQ remotely, you can open your router/firewall using “port forwarding” for the ip-address and port above. But please be aware of the potential security risks this enables.

Now is a good time to check out the RaspberryPI home page at http://www.raspberrypi.org where there's a lot of information available especially in the forum i.e :
How to secure your Raspberry from intruders.
How to connect the Raspberry to a wireless network using a WLAN adapter.
How to setup a free dynamic ip service if you want your pi to be easily accessible from the internet
and don't forget to google...

Jag har inte gjort raspberryn tillgänglig utifrån, eftersom jag normalt är hemma har jag inte känt behovet.
Värmepump nummer tre på 38 år. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i två plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank på returledningen.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2014, 18:13:07 »
Jag var förstås tvungen att prova. Funkar klockrent via min Apple accesspunkt/router. Nu måste jag bara byta till ett vettigt lösenord på raspberryn.
Värmepump nummer tre på 38 år. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i två plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank på returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2014, 19:04:37 »
Jag har läst handledningen men den kan ju inte vara fullständig för detta. Jag har öppnat min router, det krävdes för att jag skulle hitta ThermIQ:en i MacBook:en och Iphonen när jag har kontakt med hemmanätet. Stänger jag av wifi i telefonen får den ingen kontakt, vilket är logiskt. IP-adressen jag valt kan ju vara samma som du claesc, eller någon annan, valt.

Raspberryn har jag bytt lösenord på men jag har inte lyckats klura ut hur jag ska byta på ThermIQ:en. Det kan vara min (pga sjukdom) nedsatta kognitiva förmåga som gör att jag inte förstår all information gällande Raspberryn och ThermIQ:en...det är lite övermäktigt. Jag är dock riktigt lycklig att jag lyckats komma så långt som jag gjort!  tOOmten
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2014, 19:22:55 »
Du måste använda ditt externa ip när du stänger av wifi på telefon. 192.168.*.* syns aldrig på internet
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2014, 19:30:40 »
Var hittar jag mitt externa ip?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2014, 19:41:35 »
Sök på typ whatismyip så borde du få fram den. I bästa fall har du en fast ip adress, dvs du har alltid samma ip adress då du ska logga in utifrån. I värre fall kan du få en ny adress lite nu som då (jag får det vid varje strömavbrott) då måste du t.ex. skaffa dyndns som alltid håller reda på din adress, bara ditt modem eller annan utrustning berättar åt dyndns vad ditt nuvarande ipadress är. Jag har dyndns aktiverat i adsl modemet och då modemet får ny ip tar det kontakt med dyndns och berättar min nya ip .

Så får jag fortsätta med att alltid använda som exempel zyberdude.dyndns.com då jag skall in innanför mitt modem utifrån.

Före du börjar laborera med det kan du söka på canuseeme (open port check tool) dvs det kontrollerar om det går att komma åt din port på t.ex. thermiq och den port som du där har. Säger det att det inte går får du felsöka tills det säger att det är ok.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2014, 19:47:21 »
Jag använder en app i min Androidtelefon som heter NetScan. Den visar alla interna ip och det externa, och vilka portar som är öppna på varje enhet. Mitt externa ip har varit detsamma i ett par år nu, annars vore dyndns en bra variant.
Du ska leda om port 80 tcp till raspberryns interna ip. Sen behöver du bara gå till http://xxx.xxx.xxx.xxx (ditt externa ip) i telefonens webläsare, och du ska direkt få fråga om lösen till ThermIQ om du har gjort rätt.
Värmepump nummer tre på 38 år. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i två plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank på returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2014, 20:09:20 »
Jag hittade min externa IP via CanYouSeeMe.org men enligt samma sajt är inte port 80 öppen. Jag måste gräva lite mer i min router och se vad jag missat...tyvärr är den inte helt logisk i sitt GUI...eller så är det bara jag som inte fattar... Sc:,h

EDIT:

Nu fick jag till det! Nu när jag använder webläsaren i min telefon och skriver in min externa IP-adress så kommer jag till inloggningen!!  tummenupp

Frågan är nu bara hur öppen jag är mot omvärlden....jag vill ju helst inte släppa in vem eller vad som helst i mitt lokala nätverk...
« Senast ändrad: 16 december 2014, 20:24:32 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2014, 22:23:36 »
Var och en som hittar/gissar din yttre IP kommer till din inloggning. Ett bra lösenord rekommenderas!
Värmepump nummer tre på 38 år. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i två plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank på returledningen.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2014, 22:39:17 »
Sen blir det ju lite säkrare om du byter port i raspberryn så att thermiq har typ 12345. Man brukar då behöva ansluta till.din.ip:12345

Men som jag brukar säga, är det någon som verkligen vill in på mitt interna nät lyckas de säkert om de vet vad de gör. Hörde t.ex. på radion att moderna kylskåp fungerar som spam robotar... kan inte se vitsen med att ha kylskåpet online om det då inte skickar över inköpslistan till affären för avhämtning då varorna tar slut.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2014, 23:01:18 »
Var och en som hittar/gissar din yttre IP kommer till din inloggning. Ett bra lösenord rekommenderas!

Lösenordet och username är bytt så det gissar man inte i första taget. Sen tycker jag inte att det är så farligt om någon skulle ta sig in i min ThermIQ...vad är det värsta denne kan ställa till med...stänga av pumpen eller tokköra den...?  8)

Värre är då om detta är en väg in i mitt övriga nätverk...det skulle ju inte vara så kul...

Sen blir det ju lite säkrare om du byter port i raspberryn så att thermiq har typ 12345. Man brukar då behöva ansluta till.din.ip:12345

Men som jag brukar säga, är det någon som verkligen vill in på mitt interna nät lyckas de säkert om de vet vad de gör. Hörde t.ex. på radion att moderna kylskåp fungerar som spam robotar... kan inte se vitsen med att ha kylskåpet online om det då inte skickar över inköpslistan till affären för avhämtning då varorna tar slut.

Hur byter man port i Raspberryn? Jag gissar att det är någon linux-kod... Sc:,h

Snart kommer allt vara uppkopplat...soffan monitorerar hälsodata man får ett samtal från farbror doktorn att det är dags att sluta äta chips pga förhöjda kolesterolnivåer... ???
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #12 skrivet: 17 december 2014, 08:01:18 »
Du ställer om porten i routern. Raspberryn kan fortsätta lyssna på port 80.
Där du ställde in "portforward" eller vad det nu heter i din router, så vidarebefordrar du bara valfri annan port.
Då kan du surfa till http://ditt.externa.ip:12345 eller när du är hemma http://192.168.1.100 eller vilket ip raspen nu har. Jag har kvar min på port 80 även externt, som du säger - vad ska dom göra med min raspberry? Den är väldigt långsam och har nästan inget minne och "hårddisken" är redan i princip full.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #13 skrivet: 18 december 2014, 13:25:16 »
Jag fattar fortfarande inte riktigt men tror att det är OK att låta det vara som det är, dvs routern har porten till Raspberryn öppen för alla som kan vara intresserade av den men att det inte gör så mycket. Mitt övriga nätverk är inte åtkomligt för andra.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur kommer jag åt min ThermIQ från distans?
« Svar #14 skrivet: 18 december 2014, 13:55:45 »
Jag kör så och har inte blivit hackad än vad jag vet :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!