Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökat antal starter  (läst 2753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ökat antal starter
« skrivet: 21 april 2012, 15:16:13 »
Hej!

Har ett hus med källare. Har inte varit klar med allt i källaren så jag har inte brytt mig om temperaturen där. Nu är jag däremot klar och skulle försöka höja temperaturen lite. I mitt försök så ströp jag värmen lite på bottenplan med hjälp av termostaterna på radiatorerna. Fick upp värmen lite men antalet starter per dygn ökade även från 18-19 per dygn till 22-23 per dygn. Då minskade gångtiden till 20 minuter per gång i snitt från tidigare 30 minuter per gång i snitt.

Vad jag har förstått genom att läsa här på forumet så skall man eftersträva färre starter och längre gångtid per start istället för tvärtom.

Beror det ökade antalet starter på att jag strypte radiatorerna bottenplan eller är det den ökade solinstrålningen? (har många och stora fönster på bottenplan..) Hur skall jag göra för att få varmare i källaren men behålla mina 18-19 starter per dygn?

Hjälper det om jag loggar mina temperaturer och lägger upp en fil här?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ökat antal starter
« Svar #1 skrivet: 21 april 2012, 15:32:15 »
Det är bättre om du manuellt kan strypa flödet på radiatorerna i markplan, och kanske öka flödet en aning i källaren.
För att få så varmt som du vill ha kan du behöva öka kurvan eller "ratten" en aning.
Om du kan justera in flödet så att du får samma deltaT över hela radiatorkretsen som du hade tidigare borde det inte bli fler starter.
För att minska antalet starter kan du öka värdet för gradminuter.
Om du ökar det värdet, se till att öka TS_min också, det skall vara minst 5 gånger högre än värdet gradminuter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ökat antal starter
« Svar #2 skrivet: 21 april 2012, 17:10:40 »
Hur stryper man flödet manuellt? Man skall alltså eftersträva samma delta in och ut på alla radiatorer?

Har redan gradminutrarna på -200.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ökat antal starter
« Svar #3 skrivet: 21 april 2012, 20:44:39 »
Har du nya eller gamla radiatorer?
Har du någorlunda moderna danfoss termostater/koppel så finns en silverfärgad ring under termostaten (syns om du plockar bort termostaterna) som du kan vrida på för att justera grundflödet.
På gamla radiatorer brukar det finnas en ventil som man kan justera på där returledningen är ansluten till radiatorn (under en mutter)

En värmepump skall jobba med ca 5-8 graders DeltaT mellan vbf och vbr, har du för varmt uppe och för kallt nere kan du öka flödet nere (lägre deltaT) och strypa flödet uppe (högre deltaT) men deltaT mellan vbf och vbr vid värmepumpen skall vara ca 5-8°C.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ökat antal starter
« Svar #4 skrivet: 23 april 2012, 21:19:09 »
Så här ser det ut då man skruvar bort termostaten.

Ska jag alltså justera flödet uppe och nere så att det blir större flöde i källaren och lägre flöde på bottenplan. Blir det då jämnare temperatur i både källaren och bottenplan?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ökat antal starter
« Svar #5 skrivet: 24 april 2012, 06:00:00 »
Vet inte om det går justerade de där kopplen.
Nere, det enda som fattas på bilden ;-) brukar det finnas en returventil, om man öppnar locket/muttern som täcker den så finns en insexskruv invändigt som man kan justera flödet på, det blir rätt grovt, men har du tålamod så kan du ju prova.
Enklast är det att hålla på med flödesjusteringar när det finns värmebehov så att temperaturerna är lite högre och du kan mäta deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ökat antal starter
« Svar #6 skrivet: 24 april 2012, 10:11:15 »
Det finns en stor mutter på returröret. Får kolla där senare och kanske nästa vinter då värmebehovet finns.

Varför kan man inte bara justera med termostaterna? Vad är egentligen skillnaden mellan de olika justeringarna?

Tack för hjälpen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ökat antal starter
« Svar #7 skrivet: 24 april 2012, 11:25:38 »
Problemen med att justera med termostaterna är två:
1 - Flödet varierar hela tiden beroende på temperaturen. I vissa lägen stänger i princip alla termostater och VP'n får inget flöde vilket gör att den stoppar och startar med väldigt korta intervall.

2 - Termostaterna döljer en dåligt gjord injustering av VP'n. Det gör att det finns stor risk att VP'n hela tiden gör för varmt vatten vilket sänker verkningsgraden och ökar driftkostnaden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!