Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1235-10 reagerar inte pÃ¥ innegivaren  (läst 1372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CalleA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Nibe 1235-10 reagerar inte på innegivaren
« skrivet: 07 april 2012, 15:56:06 »
Hej

Skulle behöva lite hjälp med felsökning / inställning jag har en Nibe 1235-10 som jag inte tycker reagerar på innegivaren som förväntat,
jag tycker den har fungerat bättre förut.
Huset  har nu i flera dagars tid inte kommit ner till inställt värde pÃ¥ innetemp vad kan vara fel /inställt fel ?
Innegivaren står inställd på 19 grader och värmepumpen läser av 22-23 grader dygnet runt,

Lite värden på hus och pump

270,m2 hus , "nybyggt" välisolerat ligger på ca 17000 kwh/ år i förbrukning
värmegolv i alla rum helt öppet system
Kurva 3 på pumpen
rumskompensering nu 5.5

Tacksam för lite råd och tips

Calle




Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1235-10 reagerar inte på innegivaren
« Svar #1 skrivet: 07 april 2012, 17:14:59 »
Vad har du för temp i huset på nätterna? är det för varmt även då så välj en lägre kurva eller minska parallellförskjutningen.
Du ska ju egentligen justera in kurvan utan innegivare (sätta påverkan till 0). När du funnit en fungerande kurva i mulet väder (för att eliminera inverkan av solinstrålning) så kan du koppla in innegivaren. Hur mycket rumspåverkan ska vara får du labba lite med.

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad CalleA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1235-10 reagerar inte på innegivaren
« Svar #2 skrivet: 07 april 2012, 22:57:49 »
Tack för svar, har just nu även för varmt på nätterna, jag får testa att gå ner en kurva.

Jag trodde att jag hade rätt kurva injusterad och att rumsgivaren justerade för solinstrålning som den skulle, minns inte att jag hade detta problem tidigare år.

Är inte risken att jag får kallt till vintern ? har iofs -2 grader ute just nu

mvh

Calle

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1235-10 reagerar inte på innegivaren
« Svar #3 skrivet: 07 april 2012, 23:46:16 »
Stäng av rumsgivaren, dvs sätt inverkan pÃ¥ 0 ett par dar och pröva med en lägre kurva. Det är inte säkert att kurvan passar bÃ¥de vinter o sommar, om du vet att den är OK för vintern sÃ¥ vrid i stället ned vredet nÃ¥gra streck pÃ¥ vÃ¥r o höstsäsongen enligt principen  vinter justera med kurva annars med parallellförskjutning (vredet). När du fÃ¥tt rätt temp inomhus sÃ¥ kan du sätta rumsgivarens pÃ¥verkan till typ 5.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Nandi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ö-SUND
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1235-10 reagerar inte på innegivaren
« Svar #4 skrivet: 09 april 2012, 21:52:55 »
Om inga inställningar kan lösa problemet som jag känner igen och du inte tror att det är växelventilen som inte riktigt stänger och öppnar som den ska kanske du har samma problem som jag hade. Hade själv för hög framlednings temp och ingen vidare varmt tappvatten. Kan du tvångsstyra växelventilen i manuellt läge? Isåfall lär det inte vara fel på den.Kolla elschemat och ta reda på vilket relä som styr växelventilen och beställ hem ett nytt från Elfa(på min var det relä 8). Sen är det bara o plocka fram lödkolven och byta. Se till o vara noggrann med lödningarna och inte slarva (som jag gjorde) så kanske du löst problemet. Relät kostade 40kr och hela operationen tog ca 30 min. Jag tog kort på anslutningarna på kortet innan jag tog lös det för att veta hur grejjerna satt.
Nibe fighter 1210 installerad för 8-9 år sen. Kopplad till 1200m slang fördelat på 3 slingor lagda på ca 1m under jord och värmer en kåk på 240kvm boyta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!