Författare Ämne: ecoair 107  (läst 1464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larkar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
ecoair 107
« skrivet: 21 februari 2015, 10:11:22 »
Hej min 107a stannar ofta med motorskydd utlöst startar om med ok plus pil nedåt då kan den gå några veckor har betett sig så en längre tid finns det någn som kan tipsa mig vad felet kan vara Verkar som det blir sämre vid fuktigt väder.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: ecoair 107
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2015, 13:34:38 »
När är värmepumpen tillverkad, vilken version är det (står på typskylten i utedelen) osv?

Tänkbara felorsaker kan vara t ex dÃ¥lig kontakt/spänningsfall pÃ¥ en fas (kolla speciellt rundstiftskontakten i inne-änden av kabeln), kompressorkontaktor, problem med mjukstarten.  Om mjukstart och/eller motorskydd är i form av öppna kretskort i utedelens elskÃ¥p, sÃ¥ avsyna dem noga efter fuktskador, tecken pÃ¥ överslag eller kryprströmmar, brända komponenter, läckande eller uppsvällda elektrolytkondensatorer.

Passa på vid en "normal" start av kompressorn och lyssna vid utedelen om det hörs några märkliga ljud eller om det verkar ta tid för den att komma igång.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: ecoair 107
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2015, 21:37:45 »
Undrar om inte kompressor sjunger pÃ¥ sista versen? Gissar pÃ¥ dÃ¥ligt med kompressorolja, tung belastning med isbildning pÃ¥ förÃ¥ngaren? Som torbjorn_forsman föreslÃ¥r lyssna pÃ¥  kompressor! Sen kan orsaken vara genomgÃ¥ende onödigt hög hett gas, plus allt annat?
Vad har du för flöde på laddpumpen?
Mvh Jiri
 ::)
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad larkar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: ecoair 107
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2015, 13:28:32 »
Tack för tips tittade igenom elkontakter i elskåp på utedelen såg bra ut lossade kåpan på kompressor där el går in där hade tillverkare lagt ena kabel ikläm plus att kabelsko satt helt lös nöp ihop den sitter nu tajt och bra.Tror detta var felet .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser