Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För mycket tillskott?  (läst 2089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cphb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
För mycket tillskott?
« skrivet: 12 januari 2006, 20:49:04 »
Hej

Jag har en IVT Greenline C5 som är ca 3 år gammal. Jag tycker att den kopplar in tillskott lite väl ofta ( Ibland står det fö tillskott i displayen - men ingen tillskotslampa lyser) Det verkar som om varmvatten är hårt prioriterat. För min del gör det inget om det tar längre tid att producera varmvatten. Finns det någon inställning man kan ändra på?

MVH
CPHB

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: För mycket tillskott?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2006, 21:08:37 »
5 kW är ju 5 kW så det beror på hur stort hus du har, källare, isolering, läge i Sverige, antal barn, rumstemp inne för att svara på om det är normalt eller inte.

Läs lite här tex http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5659.0/all.html

eller här

http://www.abc.se/~m5938/

så kanske du kan få lite uppfattnng om styrningsprinciper och gångtider.

Varmvatten prioriteras och just för det så skulle pumpar under 7 kW inte få säljas enligt min mening.



Hej

Jag har en IVT Greenline C5 som är ca 3 år gammal. Jag tycker att den kopplar in tillskott lite väl ofta ( Ibland står det fö tillskott i displayen - men ingen tillskotslampa lyser) Det verkar som om varmvatten är hårt prioriterat. För min del gör det inget om det tar längre tid att producera varmvatten. Finns det någon inställning man kan ändra på?

MVH
CPHB
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För mycket tillskott?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2006, 21:09:08 »
Hej.

Att det står Tillskott i displayen men ingen lampa lyser är helt normalt.
Det betyder att tillskottstimern (normalt 60 min) har räknat ner till 0 eftersom inte temperaturen kunnat höjas med enbart kompressorn. Sedan börjar en annan timer räkna och det är den som bestämmer hur snabbt de olika tillskottsstegen ska slå in (standard 3 steg).

Det är först när den andra timern kommit till 33% eller 50% tillkott (beroende på inställning) som elkassetten slår till och en lampa tänds.

Söker du här på forumet kommer du hitta mycket information om dessa timers och hur du kan ändra dess inställningar.

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!