Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som är rätt (fel)? TS bara 18h pÃ¥ 13 Ã¥r.  (läst 1697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har läst runt lite här på värmepumps forumet för att lära mig mer om systemet. Har labbat lite för att bla få dT runt 7 grader mellan KB-f/KB-r. Samt allmänt kolla genom menyerna på min pump.

Det som chockade mig lite var att jag har så lite tillsatsvärme körd sen pumpen installerades 2002. Bara 18h!? Kan det verkligen stämma?

Jag har 0 00 inställt på meny 8 (Grund inst, Sverige)
Driftstid 35500h
Antal starter 21700

Nu när vi har haft runt -15 - -23C så har min KB varit -1/-4 ibland -3 på returen. Är mitt 130 meter borra rökt?
Vi kommer att bygga ut huset iår med ca 40 m2 uppvärmd yta. Då ska jag bla passa på att isolera vinden med 400 mm lösull (10 cm spån idag) samt invändig isolering på befintliga ytterväggar med 70mm cellulosa. Samt nya riktigt bra dimensionerade radiatorer. DT30. Jag hoppas att det ska räcka för att inte ta död på borran.
Vad tror ni? Rätt väg att gå? Eller lägga pengar på ett nytt hål istället?
« Senast ändrad: 16 januari 2016, 14:47:07 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Det intressanta är väl vad du har för KBin, KBut är ju en fråga om vad du har för cirkpumpinställning.

Att isolera är ju alltid rätt väg att gå, det är ju en engångskostnad! :)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det som är rätt (fel)? TS bara 18h på 13 år.
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2016, 10:03:09 »
Yepp. Har KB-in -1 KB-ut -3 nu när det har hållit sig under -15C några dygn.
Börjar bli nojjig för borrans kapacitet :/
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det går inte att "ta död" på ett borrhål. Du kan lugnt köra vidare. Det kan bli ytterligare lite lägre temperaturer efter utbyggnaden men det är ytterst sällan som det leder till problem. Det har hänt att det har frusit i borrhålet så att slangarna har klämts ihop men det ska till speciella förhållanden för att det ska inträffa.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det som är rätt (fel)? TS bara 18h på 13 år.
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2016, 10:48:10 »
Det går inte att "ta död" på ett borrhål. Du kan lugnt köra vidare. Det kan bli ytterligare lite lägre temperaturer efter utbyggnaden men det är ytterst sällan som det leder till problem. Det har hänt att det har frusit i borrhålet så att slangarna har klämts ihop men det ska till speciella förhållanden för att det ska inträffa.

Okej. Tack för ditt lugnade svar!
Förhoppningsvis så kommer den tänkta tilläggsisoleringen och de överdimensionerade radiatorerna hålla tempen nere i hålet detsamma som idag.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Byte till större radiatorer ökar faktiskt belastningen pÃ¥ borrhÃ¥let nÃ¥got. COP ökar vilket betyder att kompressorns elförbrukning minskar för en viss producerad värmemängd vilket i sin tur betyder att mer värme mÃ¥ste tas frÃ¥n borrhÃ¥let. Men jämfört med ändringarna pga utbyggnad och tilläggsisolering är det mer att betrakta som kuriosa. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!