Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är thermia bäst?  (läst 16199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är thermia bäst?
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2009, 11:42:49 »
Statistiskt sett kan du ändÃ¥ tillÃ¥ta dig själv att tolka siffrorna nÃ¥got, eller hur? T ex relatera antal fel pÃ¥ kompressor och fläkt pÃ¥ Atria jämfört med andra märken med tanke pÃ¥ att det inte finns nÃ¥gra pÃ¥ Atria. Jag hÃ¥ller med om att underlaget siffermässigt behövs för att fÃ¥ hög kvalitet pÃ¥ jämförelsen men som ägare av en Atria känns det helt OK att se den här redogörelsen.  Thumbsup Ã¥t Folks(k)am som sätter samman informationen och Ã¥skÃ¥dliggör de problem som finns.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad thermiamontör

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Är thermia bäst?
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2009, 13:29:19 »
Jag kan oxå instämma i att 'den bara går' efter installation.

En stor skillnad (gentemot Nibe) är att Thermia till 100%(?) säljs via installatörer,
medans Nibe även säljs styckevis till hempulare, som av naturliga skäl skriver och frågar en del här.

Är dessutom installatörerna välutbildade/duktiga, så blir det tyst.

/eleson


Thermia var företagen som utvecklade hela konceptet med att från början ta värme från backen......
Vi plockar ut värmepumpar som gÃ¥tt sedan 70-talet, allt som ofta fungerar dessa felfritt, men man vÃ¥gar helt enkelt inte en vinter till...  Att nyare pumoar frÃ¥n thermia fÃ¥r bytas beror näst intill alltid pÃ¥ gasläckage. Med anledning av att ködmediumen som användes i dessa maskiner snabbt blev förbjudet även vid service gör att man ofta fÃ¥r dömma ut en helt fungerande värmepump som endast behöver en liten lödning och ny gas. Mycket trÃ¥kigt för ägaren, men inget som varken thermia eller serviceföretaget kan rÃ¥da över. Detta är vÃ¥rat kära naturvÃ¥rdsverk och dess underhuggare som ställt till med.

Att jämföra en thermia med nibe går inte, thermia har haft scrollkompressor sedan 94, nibe har knappt börjat...
Att thermia sedan har en högre årsverkningsgrad är följden av 30 ledande utveckling och framför allt är det styrsystemet som götr detta.

Som du säger så går inte thermia att köpa av grossister, detta är enbart för att skydda varumärket. Hur många nibe och autotherm finns det inte ute i landet med fel storlek på pump allternativt för litet borrhål?
Thermias återförsäljare och installatörer är utbildade i thermias hos thermia för både installation och felsökning, En thermiaåterförsäljare har dtaprogram som är knutet till geologiska kartor för att alltid få rätt förhållande på borrdjup kontra pump. Detta datorprogram kan hantera de flesta inuppgiofter på tidigare förbrukning, men det är oftast här det blir fel. Det är mycket vanligt att villaägare har en allt för optimistisk uppfattning om förbrukningen i huset, något som endast ger en negativ effekt vid köp av vp...

IVT är inte dåliga saker, men inte lika genomarbetade produkter som thermia, sen är dom som sagts tidigare mästare på marknadföring...

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Är thermia bäst?
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2009, 13:47:44 »
Jag kan oxå instämma i att 'den bara går' efter installation.

En stor skillnad (gentemot Nibe) är att Thermia till 100%(?) säljs via installatörer,
medans Nibe även säljs styckevis till hempulare, som av naturliga skäl skriver och frågar en del här.

Är dessutom installatörerna välutbildade/duktiga, så blir det tyst.

/eleson

...
Som du säger så går inte thermia att köpa av grossister, detta är enbart för att skydda varumärket. Hur många nibe och autotherm finns det inte ute i landet med fel storlek på pump allternativt för litet borrhål?
...
Thermias återförsäljare och installatörer är utbildade i thermias hos thermia för både installation och felsökning, En thermiaåterförsäljare har dtaprogram som är knutet till geologiska kartor för att alltid få rätt förhållande på borrdjup kontra pump.
...

Konstigt nog finns det även vp-installationer av fabrikat Thermia med för kort borra:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6875.msg118978#msg118978

Det där med ett dataprogram för att beräkna djup på borra lät ju smart och unikt...
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Är thermia bäst?
« Svar #18 skrivet: 18 januari 2009, 13:56:13 »
Att thermia sedan har en högre årsverkningsgrad är följden av 30 ledande utveckling och framför allt är det styrsystemet som götr detta.

Nja, det är nog så att regleringen skapar en lägre årsmedelverkningsgrad. För det är ju konstigt att 30 års utveckling inte släcker ner kompressorn vid 2° övertemp med ansluten rumsgivare.


Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Är thermia bäst?
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2009, 14:01:29 »
Alla vp-tillverkare har till sina återförsäljare beräkningsprogram som de använder sig av, de är nog uppdaterade med graddagar,bergtyper ja allt för att installatören ska ha så många förutsättningar för att kunna lyckas med en värmepumpsberäkning enl. den senaste programvaran och tom Rickard har ju ett sådant har jag sett.
Vilket märke som är bäst har nog diskuterats miltals spaltmeter om på detta forum så det lämnar jag därhän utan alla försäljare pratar ju givetvis om "sitt" märke annars vore det ju konstigt.
Men det de ena märket tar fram eller utvecklar tar oftast inte lång tid innan de andra också har, det har ju trissats upp max ut temp från 50 tills idag 65, pratar vi luft-vatten så har man gått från -5 till -20 på driften m.m.
Besparingsmässigt ligger nog de 4 största märkerna väldigt lika och det visar ju också testerna man gjort, sen kan det ju också skilja mycket ,men man kan ju inte jämföra äpplen och päron. Utan 2 liknande produkter ger i stort sett samma besparing, utan det affären oftast blir av av om man säger är referenser,förtroende,pålitlighet samt sist priset enl. mig
Mest kyla men lite värme också

Utloggad thermiamontör

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Är thermia bäst?
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2009, 14:26:56 »
Jag kan oxå instämma i att 'den bara går' efter installation.

En stor skillnad (gentemot Nibe) är att Thermia till 100%(?) säljs via installatörer,
medans Nibe även säljs styckevis till hempulare, som av naturliga skäl skriver och frågar en del här.

Är dessutom installatörerna välutbildade/duktiga, så blir det tyst.

/eleson

...
Som du säger så går inte thermia att köpa av grossister, detta är enbart för att skydda varumärket. Hur många nibe och autotherm finns det inte ute i landet med fel storlek på pump allternativt för litet borrhål?
...
Thermias återförsäljare och installatörer är utbildade i thermias hos thermia för både installation och felsökning, En thermiaåterförsäljare har dtaprogram som är knutet till geologiska kartor för att alltid få rätt förhållande på borrdjup kontra pump.
...

Konstigt nog finns det även vp-installationer av fabrikat Thermia med för kort borra:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6875.msg118978#msg118978

Det där med ett dataprogram för att beräkna djup på borra lät ju smart och unikt...

Själklart kan det alltid bli fel, men av erfarenhet vet jag att det är mycke bra support bakom thermia. Jobbar på en firma där vi mestadels jobbar med thermia, mitsubishi och CIAT, men även service på ivt/autotherm/bosch, nibe.

Det jag ville säga är att det finns otaliga värmepumpar tex nibe som går att köpa lösa där " arnes rör och pul" pratat med lokala borraren som i sin tur ansett att ett x antal meter djupt hål bör räcka och sen kör man. Många rörfirmor installerar utan att veta vad man gör och då drabbar det de märken som säljer lösa maskiner. De flesta märken har liknande dataprogram av varierande funktion, men långt ifrån alla använder dom...

Utloggad thermiamontör

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Är thermia bäst?
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2009, 14:32:11 »
Att thermia sedan har en högre årsverkningsgrad är följden av 30 ledande utveckling och framför allt är det styrsystemet som gör detta.

Nja, det är nog så att regleringen skapar en lägre årsmedelverkningsgrad. För det är ju konstigt att 30 års utveckling inte släcker ner kompressorn vid 2° övertemp med ansluten rumsgivare.



Det med rumsgivaren är helt klart en tanke. Vi monterar i stort sett aldrig innegivare, för stor risk att kunden ställer om i styrningen så att drifttiderna och start och stopp blir helt tokiga, vilket i sin tur innebär återbesök som vi inte kan ta betalt för... Thermia har för avsikt att inte använda innegivare om det inte finns undantag, tex stor solinstrålning eller braskamin..

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Är thermia bäst?
« Svar #22 skrivet: 18 januari 2009, 14:33:27 »
Jag tror detta var mkt vanligare för ca 10 år sedan, de som idag seriöst sysslar med vp kan sin sak mkt bättre än arnes rör.
Sen det som hänt är att idag dimesionerar man för hela husbehovet mot 75% förr och om man ska byta idag är hålet för litet, eller i en del fall så har huset bytt ägare och de nya byggt ut vilket medför för liten vp.
Ja listan görs lång men arnes rör han installarar nog bara 1 eller 2 skulle jag tippa.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Är thermia bäst?
« Svar #23 skrivet: 18 januari 2009, 15:47:10 »


Citera
Thermia var företagen som utvecklade hela konceptet med att från början ta värme från backen......

Konceptet startade i Indianapolis, USA, 1945. (Källa: Göran Hellström, Nordbygg, 2006)

Citera
Att jämföra en thermia med nibe går inte, thermia har haft scrollkompressor sedan 94, nibe har knappt börjat...
Att thermia sedan har en högre årsverkningsgrad är följden av 30 ledande utveckling och framför allt är det styrsystemet som götr detta.

I lågtempsystem kan mycket väl Nibes kolv ge bättre årsmedel.

Citera
IVT är inte dåliga saker, men inte lika genomarbetade produkter som thermia, sen är dom som sagts tidigare mästare på marknadföring...

Thermia har marknadsfört Optimum som den "första vartalstyrda värmepumpen".
TWS marknadsfördes med "återladdar varmvattnet på 15 minuter då konkurrerande värmepumpar behöver 60 minuter.

Citera
Thermia har för avsikt att inte använda innegivare om det inte finns undantag, tex stor solinstrålning eller braskamin..

De flesta hus jag känner till, har solinstrålning. Du nämner det som undantag.

Även om Thermias rumsgivare är under all kritik, så gör den i alla fall lite nytta. Om du har rumsgivare vid 2° övertemp, så sänker den börvärdet på framledningen med 6°. (fabriksinställning) Du monterar inte rumsgivare till dina kunder, som i sin tur har en pump som producerar värme då det inte behövs i större utsträckning än en kund med rumsgivare....och dessutom med högre framledningestemperatur. Illa!

Citera
Vi monterar i stort sett aldrig innegivare, för stor risk att kunden ställer om i styrningen

Det är nog större risk att de pillar i regleringen om rumsgivare saknas.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Är thermia bäst?
« Svar #24 skrivet: 18 januari 2009, 16:43:05 »

Citera
IVT är inte dåliga saker, men inte lika genomarbetade produkter som thermia, sen är dom som sagts tidigare mästare på marknadföring...

Thermia har marknadsfört Optimum som den "första vartalstyrda värmepumpen".
TWS marknadsfördes med "återladdar varmvattnet på 15 minuter då konkurrerande värmepumpar behöver 60 minuter.


Sen har vi Thermias underkylare som inte var en kondensatunderkylare enligt gängse definitioner.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är thermia bäst?
« Svar #25 skrivet: 18 januari 2009, 19:40:06 »
Innegivare eller inte diskuterades ganska flitigt på forumet när jag skaffade pumpen. För mig är det en självklarhet att ha en, kan nämnas att vi har stora fönster mot söder. Enda kruxet är väl att få den på en lämplig plats men det har vi lyckats väl med.

Själv har jag ägnat åtskilliga timmar "i källaren" under första årets drift och satt mig in i styrets funktion. Är enbart lekman men tekniskt intresserad och jämfört med styr och regler på goda vänners pumpar (IVT och CTC) som fanns när vi installerade Atrian så piskade Thermians dessa, förbehållet att man tog sig in djupare i menyn (dvs den som Thermia vill ha enbart för installatören). Ett exempel var avfrostningen där lite pillande kan göras och som gett bra resultat. Inställningen för gradminuter som kan förlänga intervall på pumpstart samt när tillskott ska komma in är också bra. Kom även över en installationsmanual som installatören glömde kvar vilket hjälpte...

Efter injusterad kurva utan innegivare kopplade jag på innegivaren med rumsfaktur satt till 4. Om jag kommer ihåg rätt ger det vid 2 grader varmare än önskat inne en sänkning av önskad framledning med 8 grader. Funkar mycket bra!
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är thermia bäst?
« Svar #26 skrivet: 17 mars 2009, 20:21:26 »
Det med rumsgivaren är helt klart en tanke. Vi monterar i stort sett aldrig innegivare, för stor risk att kunden ställer om i styrningen så att drifttiderna och start och stopp blir helt tokiga, vilket i sin tur innebär återbesök som vi inte kan ta betalt för... Thermia har för avsikt att inte använda innegivare om det inte finns undantag, tex stor solinstrålning eller braskamin..

Tyvärr är nog detta helt sant.
Dvs, många montörer avstår att montera innegivare för sin egen skull, inte för att den inte skulle göra nytta för kunden.
Tala om fel fokus.

På vilket sätt skulle en innegivare kunna ge heltokiga start och stopp tider?
( om inte styrprogrammet är 30 år gammalt ;) )

Det rätta vore väl att installera innegivaren om den ger bättre inomhusklimat och ekonomi,
och sedan ta dialogen med Thermia om de integrerat innegivaren så dåligt i styrsystemet att ni måste åka
som skottspolar runt om och krama värmepumpar som behöver kärlek.

Tack o lov satte jag in en innegivare, min montör satte utegivaren på en västervägg,
så när det blev kvällning och kallt så började solen lysa på givaren, som slog av pumpen.
- Lysande Sickan...
Dessutom monterad dikt an mot väggen.
Fokus vid den installationen var hans arbetstidstimmar, inte min värmekomfort.
Efter flytt till norrvägg och mellanrum mellan vägg o givare, så har det funkar perfekt tillsammans med innegivaren.

I din lista av undantag så glömde du blåst, om huset inte purfärskt.
/E
« Senast ändrad: 17 mars 2009, 20:30:48 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är thermia bäst?
« Svar #27 skrivet: 18 mars 2009, 19:07:17 »
Naturligtvis ska ALLA ha rumsgivare. Jag kan inte se ett enda fall där en sån skulle leda till återbesök. Jag har ordnat rumsgivare på 5 Thermia ALLA har funkar från första sekund och aldrig ens varit i närheten av "handpåläggning".
Har man en hyfsad värmekurva ev kört nån månad först utan rumsgivare för att hitta rätt kurva, så funkar det klockrent.
Det enda en rumsgivare kan göra är att FINJUSTERA rumstempen, det kan väl ALDRIG säger ALDRIG skada!

Kan nämna en stackars familj som har ett stenhus. Här i Jämtland kan vi enorma tempomslag vid plötsligt väsliga vindar.
Säg att det pendlar mellan -20 till -30 en vecka eller två. Sen blir det +5 på ett par timmar!!!!

Dom kunde ha 16-18 grader inne i ett par dar vid väderomslag!!!! Installatören vägrade dom en rumsgivare. Bara om dom installerade och justerade den själv.
Att justera gjorde jag på 10 sekunder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju bara känsligheten man kan ställa. Vid väderomslag räcker inte ens rumsgivaren men då kan du ju höja lite extra själva. På 3 år hade dom inte tittat en enda gång i styrdatorn!
Dom är evigt tacksamma kan jag säga!
Dessutom tjänar man igen den på sikt pga av besparing vid solinstrålning!

En annan pensionärsfamilj satta jag rumsgivaren i hallen, gubben eldar som en idiot i köksspisen. Det har varit 28-30 grader inne när jag hälsat på. Jag har frågat hur funkar det då på övervåningen när ni ska sova??
Jo det är sååå svalt och skönt i soc´vrummet vi är jättenöjda! Innan for tempen båda upp och ned hela tiden!

ALLA SKA HA RUMSGIVARE och 90% minst av termostater på radiatorer ska BORT!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!