Författare Ämne: Dragning kollektorrör  (läst 1882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Dragning kollektorrör
« skrivet: 16 december 2008, 14:01:30 »

Hej.

Vad är bästa lösning?

1. Rör från energibrunn till husvägg nedgrävd ca 50cm i längd 3-4m. Genom husgrund in i krypkällare. Ca 6 m i krypkällare. Genom vägg in i källarrum. Ca 4m och vidare genom ny källarvägg in till rum med värmepump.

2. Rör från energibrunn till husvägg nedgrävd ca 50cm i längd 3-4m. Parallellt med husgrund nedgrävd, (ca 4m),och vidare 90 grader runt hörn och längs utsida på källarvägg, ca 6m och rätt in i rum med värmepump.


Med lösning 2 slipper jag massa håltagning genom betong. Slipper också rören inne i källarrummet. Men är det ok att rören sitter utvändigt på källarväggen?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dragning kollektorrör
« Svar #1 skrivet: 16 december 2008, 20:19:01 »
Med lösning 2 slipper jag massa håltagning genom betong. Slipper också rören inne i källarrummet. Men är det ok att rören sitter utvändigt på källarväggen?

Jag tror det, men de måste vara isolerade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jojo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Dragning kollektorrör
« Svar #2 skrivet: 18 december 2008, 08:32:01 »

Tack.

Då blir det färdigisolerade rör nergrävda 4-5m från borrhål till hushörn. Därefter på utsidan av källarväggen ca. 6m och rätt in genom vägg till VP. Väggen är 1-2m hög under en terrass.
Kan ju ev. kapsla in rören med plåtar och isolera extra...

jojo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!