Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftsgivara placering  (läst 1464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö tragten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Driftsgivara placering
« skrivet: 20 oktober 2013, 19:15:45 »
Hej Jag har en Nordic Air NA-8000 L/V som styrs med en driftsgivara som slår på ved 45C och stängar ved 53C gissar jag på....

Nordic Air NA-8000 har gas från utedelen till en värme veksler inomhus.

Men värt någonstans skall den mäta?
Jag har set uppsättningar (ritningar) med ackutank värt givaren syns som ut på värmeveksleren vatten sida.
Men hur skall den mäta när den skal stänga och slå på pumpen?????

I min värden skall givaren sitta i tankens nedre del, eller på vatten returen till värmeveksleren. Men om den inte sittar i tanken, hur vet den när den skal slå på utedelen? Jag förutsätter att cirkulationspumpen stänger med kompressorn . Enten med en flödesvakt eller att den är kopplet på samme plintar som kompressorn. Kredskortet har ingen ben till cirkulationspumpe eller dylikt.

Kanske en mer erfaren end jag har svaret?
På förhand tak....
Toshiba ras 13 LV, Nordic Air NA8000t, ESB-7

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Driftsgivara placering
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2013, 21:25:02 »
Gör inte den där värmepumpen på samma sätt som Energicentra, Foma, Pioneer m fl och kör igång cirkulationspumpen en kort stund var tionde minut även då kompressorn inte går? Eller också kanske man gör som CTC och har cirkulationspumpen ständigt igång vare sig den behövs inte.
I båda dessa fall räcker det bra att ha den styrande vattentempgivaren på utgående vatten från värmeväxlaren. För egen driftkontroll, loggning mm kan det såklart vara intressant att mäta både inkommande och utgående vattentemperatur.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Driftsgivara placering
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2013, 05:13:22 »
En av de där "mfl" som torbjorn_forsman nämner är LVEn.
Är vattentemp under 45º går CP konstant. Jag matar min CP separat så den aldrig stänger av.

Givaren sitter i VVX och ger för många start och stopp iom att tempintervallet på mitt kretskort är 3° så jag kör min givare i botten på tank.
Den enda skillnad jag märkt mellan att köra temgivaren i VVX eller i botten av tank är att VPn stegar upp i effekt lite annorlunda, långsammare mot tank.

Utloggad Phpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö tragten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftsgivara placering
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2013, 11:22:42 »
Värmepumpen VP styrar inte Cirkulation Pumpen CP. Men det är klart att man kan kopple CP till permanent ström. Hmmm Det vill medföra att vattnet i pannen kyls ned av cirkulationen när pumpen är stängt.
Om driftgiveren sittar på ut från värmeveksleren vill den mäta temp. bliva högra än temp i tanken i och med att vattnet värms upp i väksleren när VP är på. Detta vill stänga VP tidigare, jämtfört med om givaren mäter i tankens nedre del. Men VP kan väl inbygge en tidsfordröjning for att lösa detta. Omvendt vill mätningen av temp på VVX (värmeveksler) ut när VP är stängt, giva en lägre temp än i tanken. (formoder att tanken är bedra isolerat) detta kan forklara att VP varvar upp snabbera (inverter model) Denna är on/off så har inte det problem.
Lösningen med att pumpen styrs av VP med 10 min. test drift av CP er god... men finns inte på denna VP.
SÃ¥ vad tänker konstruktören med detta????  och vad är "rätt" placering av driftsgivaren? Allihop ritningar och bild visar att givaren placeras pÃ¥ VVX vatten ut.
Är här en expert som vet svaret?
Toshiba ras 13 LV, Nordic Air NA8000t, ESB-7

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Driftsgivara placering
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2013, 08:57:46 »
Jag kör bara en CP, den i pumpen.  ;)
Är man tillverkare av en sån här grunka måste man väl sätta tempgivaren på en plats man har tillgänglig?
Det behöver då inte nödvändigtvis vara den optimala placeringen.

Utloggad Phpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö tragten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftsgivara placering
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2013, 14:16:25 »
Finns ingan CP i VP och ingon styring av CP från VP. Så enbart 2 mulighetar. Entan CP som går kontinuerligt eller CP som är anslutten till ex. kompressoren. kanske med tidsfordröjning klocka.
Kontinuerlig CP lösar problemet med givarens placering men jag tyckar det inte är lempeligt med en cp som äter ström och kanske borjar att kyla vattnet i tanken. SÃ¥ om inta VP mätar andra stellet är vel bedsta placering av tempgivaran i tanken om inta jag missar ett eller andet?  Har shunten eller cirkulationen av radiator kredsen nogon betydelse i denna sammehäng?
Toshiba ras 13 LV, Nordic Air NA8000t, ESB-7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!