Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappat effekt pÃ¥ min IVT GL C7  (läst 11200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tappat effekt på min IVT GL C7
« Svar #30 skrivet: 11 december 2013, 21:36:53 »
Jag tycker det verkar vettigt att byta torkfilter när man gör ett så stort ingrepp i systemet. Man monterar nya komponenter som har adsorberad fukt på ytorna. Då kan det vara bra med en fräsch torkpatron så är det en källa till oro mindre. Det vore ju trist om torkpatronen var på gränsen av sin kapacitet och uttorkningen av nytt köldmedium och nya komponenter tippade den över kanten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Tappat effekt på min IVT GL C7
« Svar #31 skrivet: 13 december 2013, 23:36:14 »
Jag skulle föreslå en mätning av överhettningen eftersom det låter som ett fel på expansionsventilen. Om den byts samtidigt som kompressorn så kommer naturligtvis felet att försvinna samtidigt, fast priset blir ju betydligt högre. Torkfiltret skall bytas vid varje ingrepp i kylkretsen, kostnaden är ca 400 kronor.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ivtglc7

  • service tekniker, ventilation
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: rosvik- PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Tappat effekt på min IVT GL C7
« Svar #32 skrivet: 17 december 2013, 20:31:07 »
Idag så böts det kompressor, torkfilter och expansionsventil..
Nu är det ett helt annat ljud på maskinen, tyst o fint går den..
frpstar på expansionsventilen och delta t på kalla sidan är tillbaka..
Nu stannar den i viloläge, vilket den ej gjort den senaste månaden när den fått gå i princip dygnet runt.. så nu är det bara vänta på kallare väder o räkningen. Arbetet tog drygt 3h så så stor kan väl knappast arbetskostnaden bli iallafall.

/ Björn
Bor i norrland, Piteå..
Gullringshus 1plan -83,total yta 150m2 uppvärmning med IVT GL C7 installerad april 08. 180m borrhål.

Total förbrukning år 1. 15300Kvh, 3700timmar varav 40 med tillskott.

År 2: förbrukning: 14725kwh.. 3488timmar..(totltid för pump : 7278h tillskott totalt 63h på två år..

FTX ventilation. Systemair VR400DC installerad juni 09

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 592
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!