Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeslag pÃ¥ min Nibe??  (läst 1644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Värmeslag på min Nibe??
« skrivet: 09 juli 2006, 15:45:59 »
I dag när vi har + 26 i utomhustemp., + 28 i hallen där rumsgivaren sitter och rumsgivaren ställd på +9 grader upptäcker jag att alla element är heta!
Pumpen anger då att den producerar VV men samtidigt skickar den ut + 42,5 grader på elementen.
KB in/ut 11/6.
Inga larm utlösta.
Jag har sökt leverantörerna utan framgång, sedan stängt alla element och slutligen slagit ifrån VP.
De senaste dagarna har vi haft mycket kondens på alla kalla rör i källarvåningen men i övrigt inte noterat något anmärkningsvärt.
Någon som vet vad som kan ha gått snett??
« Senast ändrad: 09 juli 2006, 16:32:45 av Knutte »
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Värmeslag på min Nibe??
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2006, 17:25:04 »
Vad lyste det för lampor på panelen när dett upstod?

+9 grader på inne givaren?
Vad hade du för bör & är värden?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Värmeslag på min Nibe??
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2006, 17:39:52 »
Innegivaren: bör + 9 ärvärdet +27
Panelen visade:
cirk.-pump i drift
kompressorn i drift
varmvattenladdning pågår
tillsatsvärme tillåts, ej i gång
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmeslag på min Nibe??
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2006, 18:24:50 »
Kärvande 3-vägsventil. Den tror den gör tappvarmvatten, men ventilen har kärvat fast så den ligger mot radiatorsystem.

Ventilen är lätt att komma åt om du kan lossa nedre panelen på höger sida sett framifrån.

Om du öppnar spärren och tar bort själva motorn på trevägsventilen kan du motionera ventilen genom att trycka på spindeln ett antal gånger. Det brukar fungera, har du garanti kvar, låt din installatör byta trevägsventilen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeslag på min Nibe??
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2006, 18:40:21 »
Kärvande 3-vägsventil.

Trist med sÃ¥dant problem efter bara tretton mÃ¥naders drift. ÄndÃ¥ är det ju en kvalitetsprodukt frÃ¥n Nibe och inte nÃ¥gon IVT eller nÃ¥got annat  ;)
Kan det vara på grund av vattenkvaliteten?
Den där ventilen ställer till mycket trassel, kan man inte tänka sig en mer robust konstruktion, eller en funktion som ger larm när den inte växlar ordentligt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Värmeslag på min Nibe??
« Svar #5 skrivet: 09 juli 2006, 18:52:35 »
Tackar för svaren!
Garanti kvar, jag jagar installatören i morgon .....
 *vinkar*
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!