Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken Sanyo??  (läst 8805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Vilken Sanyo??
« skrivet: 16 juni 2006, 08:31:58 »
Hej på er!

Skriver nu åt min syster, som ska få sin Nordic Air utbytt mot en Sanyo!

Frågan är nu bara vilken Sanyopump de ska välja?

Huset är ett 1 1/2 plans, trästomme med tegelväggar byggt på mitten av 70 - talet, 150 kvm som består av 100kvm nere och 50 kvm uppe. Huset är beläget i Vetlanda, Småland.

Hur stor pump behöver de, de har direktverkande el för övrigt. Är det någon modell de ska akta sig för?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2006, 13:25:35 »
Är det ingen som har nÃ¥gra rÃ¥d att ge??  ??? ??? ???
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2006, 14:14:17 »
ta en sap 123 ehn....då har du hyffsad kraft kvar även n är det blir lite kallare......

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2006, 16:00:47 »
Håller med, inte om att du har något kvar när det blir riktigt kallt, men att du skall välja den större. När det blir riktigt kallt kommer du förmodligen ändå att behöva stötta med dina elradiatorer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2006, 20:59:57 »
Jag tycker definitivt dom ska välja sap 123 det är en rejäl maskin

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2006, 22:52:39 »
Tack för svaren!

Men en annan fråga, hur upplever ni det faktum att pumpen stannar vid - 20 grader? Är inte det väldigt frustrerande?

Vid vilken temp startar den igen?

Min egen Aermec tycker jag ger hygglig värme även vid - 20 grader.

Tacksam för svar och erfarenheter!

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2006, 00:03:54 »
Denna kalla vinter som var stannade min två gånger & den startar igen vid 16- jag tycker pumpen är super.....allt från ljudnivå till kvalitetskänsla....ett plus är oxå att all information finns att hämta på ahlsell hemsida från felsökning till instruktionsbok & hela sp testet det är inte många andra som visar det....

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2006, 00:37:16 »
Vill man vara lite petigt teknisk så kan man räkna ut vad huset kräver i effekt. För ett hyfsat isolerat 150 kvm hus skulle jag gissa på 150 W/K, d v s för varje grad varmare du vill ha inne än utomhus så går det åt 150 W. Vid +15 brukar man få börja värma.

Det är 35 grader ner till -20. 35 X 150 = 5250 W. Vid -10 går det åt 3750 W.

Du kan hämta värden från SP:s tester av Sanyon. Förmodligen klarar en 123:a att hålla huset varmt ner till ca -10 grader, där skär husets värmebehov pumpens effektkurva.

En 93:a är alldeles för liten, den fixar bara ca -3 grader, kan INTE rekommenderas.

MVH/Gano


Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2006, 18:12:08 »
Hej, behöver er hjälp igen!!

Nu var min syster hos återförsäljaren som ska installera pumpen. Han säger att hon absolut ska ha en 93:a. Den räcker gott och det ska vara onödiga pengar att köpa en 123:a, han menar också att 93:an skulle hålla längre.

Hur kan han säga så? Detta kan väl inte stämma?

Visserligen ska väl pumpen i första hand värma de 100 kvm på nedervåningen, men en del går ju upp till övervåningen, där är det dock många stängda dörrar på grund av tonåringar.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2006, 19:02:16 »
Att 93.an skulle hÃ¥lla längre är bara svammel.Det är svÃ¥rt att ge rÃ¥d om storlek eftersom ni har sÃ¥ mycket varmare än här i norr,din Aermec motsvarar ungefär 93:an sÃ¥ du vet väl vad den klarar .Ni verkar ju ha ungefär lika stor yta att värma sÃ¥ räcker det för dig borde det räcka för syrran ocksÃ¥ tycker du därimot att din är i minsta laget sÃ¥ ska hon välja den större.Jag vet att det inte gÃ¥r jämföra tvÃ¥ olika hus rakt av men man fÃ¥r ett ungefärligt hum iallafall.  *vinkar*

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #10 skrivet: 20 juni 2006, 11:29:59 »
Jag hade valt en 123, enligt min uppfattning på ca 150 monterade sanyo är att kvaliten är mycket hög, dock har jag uppfattningen att 93 är den som har högst felmarginal...jag har haft ca 10 reklamationer på dom 150 pumparna & 8 av dom har varit 93an & 2 123an

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #11 skrivet: 20 juni 2006, 11:46:12 »
Hur många 123 har du monterat tolins?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #12 skrivet: 20 juni 2006, 20:10:08 »
 vi säljer mest av Panasonic o Fujitsu tack vare det kan vi hÃ¥lla ett bättre pris pÃ¥ dom sÃ¥ jag har bara monterat ett 20-tal av Sanyo 123 allihop har fungerat bra .Vi har monterat bÃ¥de EH o EHN-modellen bägge har fungerat perfekt

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #13 skrivet: 30 juni 2006, 09:31:45 »
En 123:a är överlägsen en 93.a både i små och stora hus.
Det vill säga den ger en större vinst även när kostnaden för värmepump och installation är inräknad.
Se Ämnet är sanyo bäst.

Utloggad doohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vilken Sanyo??
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2006, 22:53:27 »
Hade besök av en försäljare idag, Och han rekommenderade en 93a till mitt hus. Det är ca 90m2 våning 1, =ca ca 50m2 våning 2. Har själv varit övertygad om att 123an är det bästa köpet, Men jag fick följande information idag. Om man har små rum, Så är det inte bra att ha en för stor pump, Då den får tillbaka den redan uppvärmda luften, Vilket dels innebär oren gång, Och någon mer nackdel som jag just nu glömt bort vad det var. Skall erkänna att det känns lite sådär att välja den mindre pumpen, Men hans förklaring lät väldigt logiskt när han berättade om luftflöden osv. Skall tillägga att jag har en liten konstig planlösning med utbyggnad utanpå den gamla hallen/ingången. Det är liksom två hallar, Och den gamla hallen har en del vinklar och vrår vilket innebar att det blir svårt att få in luften på våning 1, Då det är lättare för varmluften att stiga upp i trapphuset till våning 2. Bor i Södra norrland ca 10 mil norr om Gävle. Vet ej vilken medeltemperatur vi har på vintern, Men det känns lite tunt med 93an, Speciellt med den placering som beslutades med tanke på lite annorlunda planlösning i huset.

Någon synpunkt på små rum medelstort hus, 93 vs 123????
Tack på förhand!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!