Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - monsterförbrukning!  (läst 16612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp - monsterförbrukning!
« skrivet: 15 mars 2007, 11:49:23 »
Hej! Nyss upptäckt detta forum - kanon!!!

Jag verkar ha en galet hög energiförbrukning och behöver få feedback & kunskap inför diskussion med installatören knUp.

I kalkyl frÃ¥n säljaren  :,v( har jag fÃ¥tt en beräknad Ã¥rsförbrukning pÃ¥ 13.400kWh exkl hushÃ¥llsel. Verkar det rimligt (se profil nedan)? Huset har före 20/10 -06 värmts med oljepanna frÃ¥n början av 70-talet. SvÃ¥rt att ange "exakt" förbrukning dÃ¥ jag köpt huset i Ã¥r, men har utgÃ¥tt frÃ¥n förbrukning av ca 3,5 kubik olja. I huset bor jag & min fru & har knappast nÃ¥gon sensationell förbrukning av hushÃ¥llsel.

Problemet är att jag inte skrivit upp förbrukning av el från början, men här är det jag har;

Total förbrukning från elmätare mellan 27/1-07 till 1/3-07 (33 dagar) ligger på 5.320kWh huvuddunk!!!

Jag har börjat kolla elmätaren på elpannan nu (under historisk driftinfo) och konstaterar att den 6/3 -07 visar;
Drifttid: 3.293timmar = 137,2 dagar
Förbrukning: 14.576kWh fiR: fiR: fiR:
Det innebär att enbart mitt värmesystem dragit 106,24kWh/dag sedan installation 20/10-06. Detta alltså under den varmaste uppmätta vintern i Skåne någonsin (medeltemp dec, jan, feb = 4,8 grader)!!! Vad skulle systemet ha dragit under en normal vinter då? Värmepumpen jobbar mest hela tiden & släpper iväg mycket vatten - är det rätt?

Efter att ha snurrat lite på forumet får jag inte mindre ont i magen då någon talar om att den förbrukning som visas där bara är elpatronens förbrukning? Kan någon förklara detta för mig lite pedagogiskt och hjälpa mig förstå vad den verkliga förbrukningen kan vara och gärna hur det kan bli så här.

Ytterligare ett problem som jag inte vet om det är relaterat är att trycket i radiatorsystemet hela tiden sjunker. På ca två veckor sjunker trycket från 1,1 till 0,6 Sc:,h. Jag ska väl inte behöva fylla på vatten varje/varannan vecka?
 
Som det ser ut nu verkar det som att det hade varit billigare att behålla den gamla oljepannan, men jag antar att det inte ska vara så här...

HJÄLP, snälla! Vet att det blev mycket frågor på en gång, men jag är lite lätt stressad nu.
CTC EcoEl Elpanna & EcoAir 111 VP, installerad 061020. 2-plans funkishus 1937 med källare på 134+69kvm i Malmö. 21,5 grader i hus/19 grader i källare. Vattenburet radiatorsystem i hela huset förutom badrum övervåning på 8kvm med elgolvvärme.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2007, 12:10:32 »
HEJ !
JA , de är en hög förbrukning tycker jag , men kanske det finns andra åsikter !? (accepteras)
angående tryckfallet känner jag igen situationen , försök att inte fylla på fastän det sjunker , så gjorde jag , jag fyllde på , och det sjönk , och så upprepades det ett antal gånger, sen tenkte jag att nu får det vara , så jag testa att inte fylla på mera ,och då sjönk det ej heller lägre än 0,7 .
det var i höstas och nu är trycket ännu det samma .
men jag var ochså orolig att det var ngt läckage!
har en NIBE fighter 310p med 14st radiatorer , i 1 1/2 planshus .
För övrigt så försökte jag lufta systemet , men det kom alldrig någon luft någonstans!!
Kanske dags för en värmepump t.e.x luft-vatten ??
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Värmit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2007, 12:21:12 »
Tack för svaret - otroligt tacksam för all hjälp och alla synpunkter jag kan få!

För att förtydliga så är det alltså så att jag för snart 5 månader sedan bytte från oljepanna till luft-vattenvärmepump. Det är alltså det nya systemets förbrukning jag skrivit om.
CTC EcoEl Elpanna & EcoAir 111 VP, installerad 061020. 2-plans funkishus 1937 med källare på 134+69kvm i Malmö. 21,5 grader i hus/19 grader i källare. Vattenburet radiatorsystem i hela huset förutom badrum övervåning på 8kvm med elgolvvärme.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2007, 12:42:55 »
Under historisk driftinfo ser du vad pannan förbrukat i kWh, sedan ser du hur många timmar kompressorn varit igång samt hur många gånger den startat det senaste dygnet. Din totala förbrukning, bortsett från hushålselen, är vad pannan förbrukat plus timmarna kompressorn gått gånger tillförd effekt, som för 111:an ligger på 3,2 kW vid 0 grader ute.

Jag har en 107:a plus EcoEl 1550 och gjorde av med strax under 3 kubikmeter olja förr, min förbrukning nu under jan, feb och halva mars är : Hushåll: 1394 kWh, Pannan : 875 kWh och pumpen : 2494 kWh, panna plus pump = 3369 kWh alltså.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2007, 13:05:49 »
Värmepumpen ska jobba mycket på vintern.

Det som säkert drar mycket värme är källaren, behöver du verkligen 19 ºC där?
Sänk annars till ca 15 ºC och se hur mycket det påverkar dina siffror.

En annan sak är panntemperatur, hur hög temp har du ställt upp pannan till (över och nedre temp)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2007, 14:04:17 »
Ja, inte får jag mindre ont i magen nu när jag räknar vidare på det här! Känns som att med den förbrukning jag har spelar det ingen roll om källartemperaturen ligger på 15grader/19grader eller 225 grader. I källaren är för övrigt temperaturen 19grader mitt i huset så att säga - vid fönster och väggar ligger temperaturen lägre. I källaren var det englasfönster då jag tog över huset, men sedan dess har jag satt dit ytterligare 3mm glas med tätning. Dessutom tätat om ytterdörrar och balkongdörrar.

Hela värmesystemet har installerats av en firma och jag har inte orkat lägga något större engagemang i värmesystemet då vi har totalrenoverat huset och det mesta har gått riktigt illa (diplomatiskt uttryckt). Jag utgick (säkert helt felaktigt) från att firman skulle få systemet att fungera som det ska och att jag inte skulle behöva förlora nattsömn över det här :'(.

Här är historisk & aktuell driftinfo från elpannan;

Historisk driftinfo:
Total drifttid         3.512 timmar
Elvärme            14.641kWh
Högsta framledning                   60 grader

Kompressor - Total drifttid                2.982 timmar
Kompressor - Drifttid/24h      11 timmar 01minuter
Kompressor - Starter/24h      39st

Aktuell driftinfo:
Ute            11 grader
Rum            21,8 grader (21,0 grader)
Panna            62 grader (60 grader)
Framledning         32 grader (32 grader)
Panna nedre         38 grader (40 grader)
Hetgas            45 grader

Kompressor         FrÃ¥n   
Fläkt            FrÃ¥n
Laddpump         FrÃ¥n   
VP in/ut            34/38 grader
Ute VP            10 grader
Radiatorpump         Till   
Eleffekt            0,0+0

Strömuttag          0A (18A)
Shuntventil
Fördr shunt         180
Prog datum         06-08-16

Har jag förstått saken rätt om jag räknar på följande sätt?

Total förbrukning för värmesystemet = elvärme förbrukning + (antal kompressortimmar x tillförd effekt av värmepump vid specifikt temperaturintervall)

För att räkna ut min totala elförbrukning ska alltså följande värden användas;
Elvärme förbrukning:    14.641kWh
Antal kompressortimmar:   2.982 timmar
Tillförd effekt för EcoAir 111 är 3,4kW vid +8 grader, 3,2 vid 0 grader och 2,9kW vid –10 grader. Temperatur under aktuell period har legat på ca 4 grader, vilket torde medföra tillförd effekt på 3,3kW.

14.641 + (2.982 x 3,3) = 24.481kWh

Min total förbrukning för värmesystemet är då 24.481kWh under perioden 20/10-06 till 15/3-07.
Det är 146 dagar och min dagsförbrukning exkl hushållsel = 167,68kWh/dag!!!

SKULLE I SÅ FALL INNEBÄRA ATT FÖRBRUKNINGEN LIGGER 11.000kWh HÖGRE ÄN MIN KALKYLERADE ÅRSFÖRBRUKNING – EFTER 4 MÅNADER OCH 3 VECKOR! fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR:

Det här är ju inte sant! Vad ligger i så fall årsförbrukningen totalt på - 35.000kWh med en ny luft-vattenvärmepump?
huvuddunk  fiR: >:( huvuddunk Sc:,h :-[ fiR: :o huvuddunk knUp Sc:,h :( :'( fiR: huvuddunk

CTC EcoEl Elpanna & EcoAir 111 VP, installerad 061020. 2-plans funkishus 1937 med källare på 134+69kvm i Malmö. 21,5 grader i hus/19 grader i källare. Vattenburet radiatorsystem i hela huset förutom badrum övervåning på 8kvm med elgolvvärme.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2007, 14:17:02 »
Nu vet jag inte hur ditt system fungerar men några saker att fundera på:
* Vad används elen (elpannan) till? Värma varmvatten? Ge tillskott till radiatorvärme? Både och?
* Varför har du så hög framledningstemp (60 ºC)? Stänger din kompressor av vid 48 ºC och går systemet då på ren el?
* Läcker ditt system VV? Har du täta VV-värmningar på ren el trots att ingen VV används?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Värmit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2007, 14:47:28 »
Nu vet jag inte hur ditt system fungerar men några saker att fundera på:
* Vad används elen (elpannan) till? Värma varmvatten? Ge tillskott till radiatorvärme? Både och?
* Varför har du så hög framledningstemp (60 ºC)? Stänger din kompressor av vid 48 ºC och går systemet då på ren el?
* Läcker ditt system VV? Har du täta VV-värmningar på ren el trots att ingen VV används?

Värmesystemet elpanna + luft-vattenvärmepump värmer både vatten & radiatorsystem (vattenburet).

Alla inställningar gjorda av installatör. Kompressor verkar inte stänga av speciellt mycket och går som jag förstår det 85% av all tid. Kompressor 2.982 drifttimmar & total drifttid för systemet sedan installation 20/10-06 är 3.512 timmar.

Osäker på vad du menar - VV-värmningar? Inget vattenläckage har upptäckts, men värre är att min ekonomi läcker katastrofalt...



Ännu ingen som konstaterat att något är riktigt åt skogen med mitt värmesystem - ska det tolkas som att ni andra har liknande förbrukningar på era värmesystem? Hur har ni råd?
CTC EcoEl Elpanna & EcoAir 111 VP, installerad 061020. 2-plans funkishus 1937 med källare på 134+69kvm i Malmö. 21,5 grader i hus/19 grader i källare. Vattenburet radiatorsystem i hela huset förutom badrum övervåning på 8kvm med elgolvvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2007, 14:49:33 »
Jag gissar att källaren inte var uppvärmd under oljepannetiden, med enkla glas i fönstren gör man gärna inte det. Jag skulle därför ta mig en funderare pÃ¥ hur isoleringen är där. Källare kan dra otroliga mängder värme. Det kunde var idé att prova med att stänga av värmen i källaren nÃ¥gra dagar och se förändringen. Det behövs säkert nÃ¥gra dagar dÃ¥ värmen kan behöva ökas i övriga huset. Det tar tid innan temperaturjämvikter ställer in sig.  

Troligen fanns det ingen golvvärme i badrummet heller. I och för sig var utrymmet varmt tidigare också men nu kanske det är ytterligare några grader varmare plus att frånluften ofta sugs ut från badrum och liknande utrymmen. Det ökar ventilationsförlusterna för kanske hela lufflödet från huset även om uppvärmda ytan är liten.

3,5 m3 olja bör bli ca 27000 kWh till huset så 24481 kWh för vad som bör vara 60-70 % av årsförbrukningen låter mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2007, 15:08:02 »
Det måste vara något fullständigt galet med din anläggning. Pannan ska inte göra av med mera än 10-15 kWh i snitt i skåne på ett dygn, pumpen borde gå runt 10 timmar på ett dygn nu.

Ta ett allvarligt snack med dom som installerat anläggningen, det verkar fullständigt omöjligt med din förbrukning, pannan har ju gått mer än pumpen, däremot ser ju dina historiska driftvärden för kompressorn normala ut just nu.

Du räknar helt rätt, först vad pannan förbrukat sedan hur mycket pumpen gÃ¥tt x tillförd effekt, läser du sedan av mätaren och drar bort detta sÃ¥ fÃ¥r du den övriga förbrukningen. 
« Senast ändrad: 15 mars 2007, 15:17:35 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Värmit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2007, 15:22:19 »
Jag gissar att källaren inte var uppvärmd under oljepannetiden, med enkla glas i fönstren gör man gärna inte det. Jag skulle därför ta mig en funderare pÃ¥ hur isoleringen är där. Källare kan dra otroliga mängder värme. Det kunde var idé att prova med att stänga av värmen i källaren nÃ¥gra dagar och se förändringen. Det behövs säkert nÃ¥gra dagar dÃ¥ värmen kan behöva ökas i övriga huset. Det tar tid innan temperaturjämvikter ställer in sig.  

Troligen fanns det ingen golvvärme i badrummet heller. I och för sig var utrymmet varmt tidigare också men nu kanske det är ytterligare några grader varmare plus att frånluften ofta sugs ut från badrum och liknande utrymmen. Det ökar ventilationsförlusterna för kanske hela lufflödet från huset även om uppvärmda ytan är liten.

3,5 m3 olja bör bli ca 27000 kWh till huset så 24481 kWh för vad som bör vara 60-70 % av årsförbrukningen låter mycket.

Hej Roland!

Visserligen kan källaren dra en del, men jag tycker att det känns oproportionerligt mycket om källaren skulle göra en så enorm skillnad. Källaren ligger dessutom nedsänkt i marken ca 1 m. Den värme som går in i källaren ska väl också komma resten av huset tillgodo?

Angående badrummet så går golvvärmen inte genom elpannan och hamnar därför på hushållselen som inte är med i de förbrukningar jag angett. Uppvärmningen av badrummet med el borde således MINSKA förbrukningen genom värmesystemet istället för att öka denna.

Den kalkyl jag fått av installatör/säljare visade på en årsförbrukning på 13.400kWh exkl hushållsel. Nu är jag uppe i 24.481kWh efter mindre än 5 månader om jag räknat rätt (se räkneexempel ovan).

Min poäng är att det inte kan vara en rimlig förbrukning. Om man dessutom räknar baklänges på det och förusätter att värmepumpen har en värmefaktor som ska ska ge 2,6kWh tillbaka på en "instoppad" kWh skulle det innebära att en förbrukning på 24.481kWh borde motsvara en "verklig förbrukning" på 24.481 x 2,6 = 63.651kWh.

Angiven värmefaktor för EcoAir 111 är 2,9 vid +8 grader, 2,6 vid 0 grader & 2,3 vid -10 grader.

Är det någon som på fullt allvar tror att vi skulle kunna förbruka motsvarande 63.651kWh exkl hushållsel på mindre än 5 månader under den varmaste uppmätta vintern någonsin i Malmö ???

Jag ska väl tillägga att vi har både fönster och dörrar stängda! Om förbrukningen ska se ut så här tvivlar jag på att någon skulle köpa en värmepump!

Jag är inte irriterad på dig, Roland, även om jag märker att min ton börjar vara ansträngd. Jag blir bara så j-vla frustrerad och f-rbannad när jag analyserar läget och inser hur sinnesjukt hög elförbrukning vi har. Och det efter att ha investerat nästan 100.000kr i ett nytt värmesystem som skulle sänka våra kostnader rejält! Hoppas du & ni andra som läser det här förstår...

CTC EcoEl Elpanna & EcoAir 111 VP, installerad 061020. 2-plans funkishus 1937 med källare på 134+69kvm i Malmö. 21,5 grader i hus/19 grader i källare. Vattenburet radiatorsystem i hela huset förutom badrum övervåning på 8kvm med elgolvvärme.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2007, 15:28:13 »
Verkar ju inte klokt med den förbrukningen i Skåneland. Lider med dig. Hoppas experterna på din maskin kan hjälpa dig.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2007, 15:35:39 »
Varför har du såg hög framledning (60 ºC maxvärde). Det är inte bra i ett VP-system. Klarar din kompressor att värma vid den temperaturen?
Innan elen går in borde du försöka se till att kompressor går 100% av tiden.

Jag tycker att din höga el-förbrukning tyder på att antingen VV-värmningar sker ständigt eller att din höga framledning stänger av kompressor och ditt system går på ren el ofta (85& kompressortid tyder iofs på att det inte kan vara fallet).

IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2007, 15:41:43 »
Ställ in panna övre till 48 grader, behövs det sen mer värme går pannan in med den temp som fordras.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
« Svar #14 skrivet: 15 mars 2007, 15:45:39 »
Jag kan inte låta bli att undra... Hur ser ett hus ut i Skåne, som bränner iväg 3,5 m3 olja/år? Det är en förbrukning som de flesta normalt stora kåkar i Norrland klarar sig på, undantaget de mest extrema kallhålen då. Om jag skulle översätta din förbrukning till m2 i förhållande till min, så bör din kåk ha en bostadsyta på ca 400-450 m2..., stämmer det? Jag har förbrukat ca 1600 kWh/mån i snitt under vintern i år, inkl hh-el, å jag har en 7,5 kW Airwell L/V-pump. Visserligen har jag solfångare, men det dom levererat är försumbart under dec-feb i år. Ser jag till vad som utlovats för dig, å även med dom 3,5 m3 olja i minnet, så bör din förbrukning ligga ca 30% högre än min, för att vara på samma nivå. Alltså kring 2100 kWh/mån å inte alls i nivå med vad Du har förbrukat. Inte för att jag vet om det jag skriver har nåt värde, men kan kanske ses en slags referens...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!