Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: el lvp  (läst 5314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: el lvp
« Svar #15 skrivet: 10 november 2017, 19:28:53 »
Det lär gå att höra skillnaden på ljudutrustning ansluten via stickpropp om proppen är rätt vänd eller inte men jag lär inte höra skillnaden men kanske dom som ser spöken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: el lvp
« Svar #16 skrivet: 10 november 2017, 20:29:25 »
Det lär gå att höra skillnaden på ljudutrustning ansluten via stickpropp om proppen är rätt vänd eller inte men jag lär inte höra skillnaden men kanske dom som ser spöken.

När det gäller ljudutrustning så är nätintaget på sådana prylar så gott som alltid helt symmetriskt uppbyggt. Undantag en del gamla rörradioapparater och tjock-tv av s k allströmstyp, där ena ledaren i elnätet är direkt kopplad till chassit och så att säga intern jord.

Det där ryktet härstammar från folk som importerade eller köpte engelsk hifi-utrustning på 70- och 80-talet. Engelska elsäkerhetsmyndigheter har sedan urminnes tider varit noga med att hålla ordning på vad som är fas och nolla (men mindre nogräknade med en del andra saker som vi har tagit på stort allvar i Sverige). Fram till slutet av 80-talet förekom många olika typer av vägguttag i England, så därför levererades de flesta elprylar med en prydligt skalad nätsladd utan stickpropp, och kunden förväntades montera stickproppen själv. Det var lagkrav att en stor skylt skulle sitta på nätsladden med anvisning om vilken ledning som skulle anslutas till fas respektive nolla i stickproppen, och det oavsett om prylen i fråga var konstruerad så att det hade någon praktisk betydelse eller inte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: el lvp
« Svar #17 skrivet: 10 november 2017, 20:38:50 »
VadÃ¥? Vad som är fas eller nolla känner man ju direkt. Det behövs inga särskilda färdigheter för det...  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: el lvp
« Svar #18 skrivet: 13 november 2017, 18:15:55 »
Lägger in bilden från telefonen så skriver jag strax från datorn. :)

Jag misstänker att det har betydelsen av hur man kopplar in ugnen, den övre vita kontakten.  När vi tog bort skarvsladden som den först var inkopplad i sÃ¥ blixtrade det till i ugnsvredet när vi kopplade in den direkt i kontakten. 

Fantastiskt att det går att få in en trefaskabel till en enfaskontakt, som sen förser både ugn och spis. tummenupp

Min slutsats är att om det har betydelse över hur man ska sätta in kontakten, är det inte en elektriker som kopplat det iallafall..

"Min bonusdotters nyinköpta lägenhet"
« Senast ändrad: 13 november 2017, 18:35:13 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad ankan78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el lvp
« Svar #19 skrivet: 13 november 2017, 20:20:48 »
hej hej igen, nu har jag grejat lite mer med pumpen och vet inte om jag redan har talat om att det är en qlima s3425... hur som helst, kopplade in sladden i utedelen som kommer fån innedelen, sen hade jag för mig att utedelen skulle strömförsörjas, men jag kan inte hitta nånstans att koppla in det isåfall?? finns det värmepumpar som bara tar ström från innedelen.... dvs vanlig stickpropp??
kan bifoga lite bilder på projektet...

Utloggad ankan78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el lvp
« Svar #20 skrivet: 13 november 2017, 20:23:14 »
så här står det i locket:

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: el lvp
« Svar #21 skrivet: 13 november 2017, 21:41:18 »
Visst, det finns LLVPs som har stickpropp och matas till innerdelen, bl.a. de flesta Zibro/Qlima förutom de största modellerna. Praktiskt när man vill ha en energimätare inkopplad på ett enkelt sätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ankan78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el lvp
« Svar #22 skrivet: 13 november 2017, 22:48:53 »
okej, så alltså sätter jag in kontakten inne i huset (innedelen) och sen är det bara att starta? föresten, en gas fråga med, efter att ha kopplat ihop kopparrören, ska man öppna nån ventil eller så för att gasen ska komma ut i rören??

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el lvp
« Svar #23 skrivet: 13 november 2017, 22:52:33 »
Är det förfyllda rör finns det inga ventiler.

Det är normalt att kinapumpar matas från innedelen övriga matas numera i utedelen

Utloggad ankan78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el lvp
« Svar #24 skrivet: 14 november 2017, 13:26:55 »
den skulle vara förfylld... rören köptes separat

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: el lvp
« Svar #25 skrivet: 14 november 2017, 15:45:41 »
Eftersom det är en S-modell ska rören dras, konas och kopplas fast i innerdelen och utedelen. Sedan vakuumpumpar man helst en timme, stänger ventilen vid manometern och stänger av vakuumpumpen. Kollar på manometern att den behåller vakuum efter minst 15 min. Släpper på lite gas från utedelen så trycket är strax över noll (aningen övertryck), kopplar bort manometerstället från service-porten, släpper på köldmediet och kollar med t.ex. läckspray att det är tätt i alla anslutningar och skarvar. Numera är det föreskrifter på att detta bara ska göras av kyltekniker för att minimera risken för problem med läckage.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ankan78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el lvp
« Svar #26 skrivet: 14 november 2017, 16:04:58 »
jo, men hur släpper man på kylmedlet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: el lvp
« Svar #27 skrivet: 14 november 2017, 16:09:55 »
Kylmedlet finns i utedelen och släpps på genom att man öppnar en av insex-skruvarna innanför röranslutningarna i utedelen. För att köra värmepumpen måste båda insex-skruvarna skruvas ut tills det tar stopp. Man sätter givetvis tillbaka skruvlocken ordentligt över skruvarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el lvp
« Svar #28 skrivet: 14 november 2017, 16:57:32 »
Eftersom det är en S-modell ska rören dras, konas och kopplas fast i innerdelen och utedelen. Sedan vakuumpumpar man helst en timme, stänger ventilen vid manometern och stänger av vakuumpumpen. Kollar på manometern att den behåller vakuum efter minst 15 min. Släpper på lite gas från utedelen så trycket är strax över noll (aningen övertryck), kopplar bort manometerstället från service-porten, släpper på köldmediet och kollar med t.ex. läckspray att det är tätt i alla anslutningar och skarvar. Numera är det föreskrifter på att detta bara ska göras av kyltekniker för att minimera risken för problem med läckage.
Men vad heter då de pumparna som har rör med ventiler i var ende?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: el lvp
« Svar #29 skrivet: 14 november 2017, 17:38:38 »
De modellerna med slangpaket på innerdelen och snabbkoppling har beteckningar som börjar på SC-, t.ex. SC3032 osv.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!