Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: Gärdsmygen skrivet 05 november 2012, 20:39:04
-
Hej alla.
Jag har en IVT Greenline från runt 2006 som har börjat låta väldigt otrevligt. Några gånger om dygnet ger den ifrån sig ett klonkande läte som fortplantar sig i radiatorerna. Ett dunk var tionde sekund och det håller på i ca en kvart. Inget larm på displayen. Vad kan det vara?.
-
Jag gissar på att det inte är själva värmepumpen som låter utan att du har knäppningar i ditt värmesystem.
Detta brukar inträffa när efter varje varmvattenladdning då en plugg av riktigt hett vatten skickas runt i systemet.
Det som ev kan hjälpa är öka farten på den externa cirkpumpen (om den har en exern cirkpump).
Har den bara en cirkpump (den interna) så är bästa investeringen en "knäpptank".
-
jag hade liknande symtom då var det växelventilen som vevade upp och släppte vilket skapade ett oljudet. Försvann när jag fick den utbytt
-
Gammal tråd, men jag har samma problem just nu (samma pump, samma år). Plockade av motorn och piggen på växelventilen löper fint. På undersidan av motorn till växelventilen sitter en plastspak som fjädrar ut och åker snabbt tillbaka till läget för värmeproduktion precis när ändläge för VV nås. Detta orsakar ett kraftigt klonkande ljud. Motorn försöker då igen att styra piggen till varmvattenläge (inåt). Om jag då håller in spaken mot motorn verkar den haka fast på något sätt, hoppar till lite och motorn försöker igen och stannar då i VV-läge. Detta funkar tillfälligt innan motorbyte, hoppas denna beskrivning kan hjälpa nån som får samma problem.
Apropå motorbyte, har någon tips på var jag kan hitta samma motor som den i bild?
-
Hej!
Det där är riktigt skräp som tack och lov inte tillverkas längre.
Jag köpte på ebay från nåt restlager förra året. Prova att söka på artikelnumret som finns på motordelen.
Motordelen är smäck, små plastbitar och tunna kontakter som har lätt att komma lite ur läge om ventilen kärvar.
Bäst är nog att byta till en bättre typ.
/ErikB
-
Sök lite i forumet på ESBE
Eller titta här
http://home.koping.net/nila/ (Prislista 2)
4754 Motorventil EMV 110-K Cu28 1250,00 Beskrivning (pdf 62 kB)
-
Eller titta här
http://home.koping.net/nila/ (Prislista 2)
4754 Motorventil EMV 110-K Cu28 1250,00 Beskrivning (pdf 62 kB)
Tack för tipset! Det blev en EMV 110-M istället, nu sitter den på plats. Skillnaden mot 110-K är att motorn har Molex-kontakt istället för kabel, vilket gör att man kan använda befintlig kabel och slipper dra ny ner till skruvplinten. Det ger ett något smidigare byte i min mening, men det är väl en smaksak vad man föredrar.
Lånade skiftnyckel av grannen, det visade sig att han har en IVT C6 -08 och hade tvingats byta växelventil efter ett par år.