Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missfärgad (brun) brine  (läst 10173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Missfärgad (brun) brine
« skrivet: 08 maj 2005, 18:06:24 »
Har sökt i forumet men inte hittat något om ämnet. Har någon annan varit med om detta?
Det gäller en Nibe 1110-5 som jag själv installerade på mitt fritidsställe (Arvidjaur kommun) för snart 3 år sedan. Färgen på brinen mörknar sakta med tiden. Kollektorn är en 300m slang lagd rätt nerefter en sydsluttning. Slangen går ner och vänder på en myr, så jag har bra brinetemperaturer. Aldrig under noll grader in.

Färgen på brinen är numera ganska lik färgen på det myrvatten som slangen vänder i. Inte kan väl några ämnen från myrvattnet diffundera in i slangen?
Något rent inläckage kan det knappast handla om, eftersom det är en nivåskillnad på ca 20m mellan huset och slangens nederände.
Kan inte förstå annat än att det handlar om rost producerad inuti vp. Men det är väl bara cirk pumpen som kan rosta på köldbärarsidan?

Mitt ordinarie bostadshus värms sedan 8 år tillbaka av en Terrawatt värmepump med borrhål. I den är brinens färg fortfarande klargrön och vacker.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2005, 19:31:00 »
Hej . Ganska säkert bereor det pÃ¥ att du har nÃ¥gon koppling pÃ¥ brine sidan som inte är av  rostfritt material/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2005, 23:33:42 »
Det som rostar måste i så fall ha följt med vp-n från fabrik. I den installation jag gjort själv ingår förutom rostfritt stål enbart koppar och mässing. Plastslang också förståss.

Men cirkulationspumparna brukar väl alltid ha pumphuset av gjutjärn, så de kan ju rosta. Frågan är då varför rostar det i min Nibe men inte i min Terrawatt.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2005, 23:37:10 »
Det som rostar måste i så fall ha följt med vp-n från fabrik. I den installation jag gjort själv ingår förutom rostfritt stål enbart koppar och mässing. Plastslang också förståss.

Men cirkulationspumparna brukar väl alltid ha pumphuset av gjutjärn, så de kan ju rosta. Frågan är då varför rostar det i min Nibe men inte i min Terrawatt.

Luft i kretsen?

Om det inte finns luft så rostar det väl inte?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2005, 23:50:01 »
Det som rostar måste i så fall ha följt med vp-n från fabrik. I den installation jag gjort själv ingår förutom rostfritt stål enbart koppar och mässing. Plastslang också förståss.

Men cirkulationspumparna brukar väl alltid ha pumphuset av gjutjärn, så de kan ju rosta. Frågan är då varför rostar det i min Nibe men inte i min Terrawatt.

Tror inte att rostfritt och koppar är en riktigt bra kombination om du inte har mässing emellan (i alla fall blev jag avrådd från att använda mig av rostfria kopplingar i min installation av den anledningen). Galvanisk korrosion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2005, 09:01:05 »
Vilken typ av brine har du?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2005, 20:24:51 »
Rickard
Jo jag har en lödgänga av mässing emellan. Jag vet även att de båda metallerna crom och nickel (som ingår i rostfritt), är betydligt oädlare än koppar. Men jag har för mej att det ska behövas en hyggligt vass elektrolyt för att galvanisk korrosion ska kunna äta sig igenom det täta oxidskikt som rostfritt skyddar sig med.

Men det kanske rent av har med brunnsvattnet att göra. Det slår mej just en tanke. Jag har ju bytt ut rören i tappvattenledningarna (galvade järnrör) p.g.a. att de praktiskt taget proppats igen av rostsvamp. Vid köpet av huset (14 år sen), fanns en järnsmak i vattnet. Då hade huset stått obebott i 15 år. Sedan jag bytt rör, skottat ur en försvarlig mängd rostsvamp ur hydroforen och pumpat ur brunnen, blev smaken fullt acceptabel som driksvatten.

Får nog ändå lov att ta en analys på brunnsvattnet. Det kan ju vara onödigt aggresivt. Å andra sidan känns det som överkurs att byta köldbärarvattnet. Det borde ju förbruka sina aggresiva komponenter på samma sätt som i värmesystemet när man inte behöver fylla nytt.


Pellep
Det är köldbärarsprit som jag köpt på Preem–s smörjmedelsbutik i Luleå. Vet inte om den försetts med något additiv mot rost.

Förresten finns det något additiv som man kan pytsa i i efterhand?


Utloggad ab-cd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2005, 08:16:53 »
Har precis samma sak. Vätskan i nivåkärlet ser brun ut. Har inte tänkt på det innan jag såg ditt inlägg. Måste kolla upp orsaken till detta.
Nibe Fighter 1215-5

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2005, 11:09:04 »
Man kan ju tänka sig möjligheten att det är järn i vattnet som reagerar med syre som diffunderar in genom slangen. Syre vandrar rätt bra genom polyeten. Om det är så behöver det inte vara något problem. Frågan är vad som händer om du häller upp vatten i en skål och låter det stå i kontakt med luften några dagar. Brunfärgas det är det järn i vattnet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2005, 17:40:24 »
Det enda som är av järn och som e i kontakt med Köldbäraren är C-pumpen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2005, 09:02:46 »
Ni har väl inte fyllt pÃ¥ köldbärarsystemet med rödsprit? grönt+rött=brunt  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Macce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #11 skrivet: 26 maj 2005, 15:51:10 »
Jag har detsamma. Det bildas ävan en brun beläggning på insidan av expansionskärlet. Efter två år var det näst på omöjligt att se nivån i kärlet.
Jag har köldbärarsprit från Helachem.

/m
Nibe 1110-7, 400m ytjord.

Utloggad ab-cd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #12 skrivet: 18 november 2005, 11:20:57 »
Lyfter en gammal tråd som blivit aktuell för mig. Har som några andra haft brun-rödfärgad beläggning på insidan av nivåkärlet. Fick ett LP-larm häromdagen på värmepumpen. Hade upp smutfiltret ifall det var fullt och därmed för lågt flöde. Filtret var ok, men hade vissa hårda, bruna beläggningar (rostavlagringar???) som jag fick skrapa loss. Kollade sedan cirkulationspumpen på kalla sidan och det gick inte att vrida runt den med en skruvmejsel.  Alltså hade den gett upp efter 2 års drift.

Installatören hade aldrig varit med dessa bruna avlagringar och cirkulationspumpen var också full med bruna små partiklar innanför som antagligen gjort att den kärvat fast. Har nu en ny cirkpump och allt fungerar frid och fröjd. Installatören kommer att kolla upp vad detta beror på. Det värsta är väl att alla delar i pumpen där vätskan cirkulerar har har avlagringar (samt kollektorslangen).
Nibe Fighter 1215-5

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #13 skrivet: 18 november 2005, 11:32:12 »
Jag har fortfarande efter drygt tre år absolut klar KB-vätska, det syns inga avlagringar alls i nivåkärlet.

Jag tyder det som om missfärgningar inte är normalt. Vad det beror på kan jag dock inte säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Missfärgad (brun) brine
« Svar #14 skrivet: 18 november 2005, 13:44:36 »
PÃ¥ den gamla goda tiden (jag vet inte hur det är idag)  kunde man lämna in prov pÃ¥ dricksvattnet till apoteket för att fÃ¥ det analyserat. Vanligt  om man hade egen brunn.
En husägare fick svaret: "Var lugn, ni har varken socker eller äggvita".
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!