Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002  (läst 18963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« skrivet: 09 december 2009, 18:26:05 »
Hej!
Hittade det här forumet på nätet när jag letade efter hjälp! Kanon! Min familj har en IVT Optima 700 som installerades 18/4-02. Sedan dess har vi bytt fläkten (efter ca 2,5 år) och bägge cirkulationspumparna 3 ggr var! Är detta normalt? Har nyligen haft reparatör ute i en 3-veckorsperiod utan att de hittat felet, det slutade med att de tog ett vattenprov! Så nu säger firman att cirkulationspumpshaverierna beror på dåligt vatten. Alltså menar de att vårat vatten är så dåligt att pumparna kärvar ihop. Och jag kan bevisa att vi har ett kanonvatten! Är det någon här i forumet som hört talas om något sånt här? Håller nämligen på att bli tokig (och utfattig) på det här!
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #1 skrivet: 09 december 2009, 19:04:40 »
Låter ju lite underligt. Vad är det för fabrikat på cirkulationspumparna ni fått installerat?
Om det är vattnet som är problemet borde även era grannar ha liknande problem.

Går pumparna hela året eller stängs de av under långa perioder utan att motioneras?
« Senast ändrad: 09 december 2009, 19:08:25 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #2 skrivet: 09 december 2009, 19:15:23 »
Om det är en gammal värmeledning så kan det vara skäl att spola ur den. Hur är det med smutsfilter sätter de igen sig?
En annan anled ning till cirkpump haverier är om punoen är dåligt urluftad då brukar det yttre lagret gå sönder.men det verkar osannoligt att det skulle kunna ske flera gånger i rad.
Om du måste fylla på hela tiden så kan det komma in så mycket syre i värmeledningen att rostpartiklar kan bildas som i så fall skulle kunna skada pumparna.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #3 skrivet: 09 december 2009, 20:22:47 »
Tack för svaren!
Smutsfiltren sätter inte igen, är inte ens smutsiga. Angående grannar så är det inga grannar som har samma system som vi har.
Pumpfabrikat är Wilo o dessa har blivit starkare för varje byte.
Systemet tömdes helt när nuvarande system togs i bruk april 2002, efter det är jag osäker på om hela systremet tömts någon gång.
Men kan vattnet i ledningarna vara så kasst att det förstör pumparna gång efter annan? Och varför har ALDRIG någon tänkt på detta när jag och min man ifrågasatt VARFÖR pumparna går söönder hela tiden?
Pumparna går hela året och stängs aldrig av,( förutom när maskinen bråkar vilket sker ungefär en gång per år!)
« Senast ändrad: 09 december 2009, 20:25:45 av Optima 700 »
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #4 skrivet: 09 december 2009, 20:29:44 »
det är märkligt,ha raldrig hört talas om haverier på det sättet.
Exakt vad i pumparna går sönder? lager? Inre eller yttre eller båda?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #5 skrivet: 09 december 2009, 20:46:42 »
INGEN ANING! Är aldrig någon som berättat något för oss!
Det som står på senaste reparatörsrapporten är följande: Dåligt vatten som gör att cirkpumpar kärvar ihop!
Fick en fin faktura på över tjugo tusen som ska vara inbetald i mellandagarna! Fin julklapp alltså! Blir rätt vansinnig på det här! MEd tanke på att vi ifrågasatt varför pumparna går sönder huvuddunk och firman inte gjort ett skit för att ta reda på varför! >:D >:(
« Senast ändrad: 09 december 2009, 21:18:35 av Optima 700 »
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #6 skrivet: 09 december 2009, 23:00:14 »
Jag spekulerar, men tycker det verkar som om något annat i installationen än vattnet som får pumparna att ge upp. Det kan som Anders varit inne på bero på en luft i systemet som samlas i pumpen. De är vattenkylda och vattensmorda så det är inte bra att de går torrt.

Med en så stor räkning ska ni ta kontakt med ert försäkringsbolag och kontrollera ifall ni har en maskinskadeförsäkring för hemmet. De kanske har någon som gör skadeinspektioner eller kan rekommendera någon som gör en besiktning av installationen. För är det samma personer som installerat systemet som är ute och reparerar så har de kanske förbisett något.

En tanke som slog mig är om pumparna är för spänningsmatning 230 V, men inkopplade på 400 V? Det borde förkorta en pumps liv avsevärt om de ens fungerar på den högre spänningen. Men med ett instrument är det enkelt att kontrollera. Att en pump går sönder, det må vara hänt. Men att som i ert fall 6 pumpar går sönder, det är helt otroligt!
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #7 skrivet: 10 december 2009, 06:30:14 »
En annan sak som du enkelt kan kontrollera är om pumpens motor är vågrätt installerad, om den är lodrättt är det helt fel.
DÃ¥ samlas luft i motorn och lagren havererar.
Det var bara en tanke.
Ta dit någon erfaren peron som kan råda dig precis som skrevs. Och gör med försäkringsbolaget absolut.

///aNDERSa


Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #8 skrivet: 10 december 2009, 07:33:44 »
En annan sak som du enkelt kan kontrollera är om pumpens motor är vågrätt installerad, om den är lodrättt är det helt fel.
DÃ¥ samlas luft i motorn och lagren havererar.
???  Sc:,h Sc:,h Sc:,h  Trodde de flesta c-pumpar helst skulle vara lodrätt installerade med flödet uppÃ¥t, men en del klarar vÃ¥grätt ocksÃ¥?
« Senast ändrad: 10 december 2009, 07:36:28 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #9 skrivet: 10 december 2009, 07:40:21 »
En annan sak som du enkelt kan kontrollera är om pumpens motor är vågrätt installerad, om den är lodrättt är det helt fel.
DÃ¥ samlas luft i motorn och lagren havererar.
???  Sc:,h Sc:,h Sc:,h  Trodde de flesta c-pumpar helst skulle vara lodrätt installerade med flödet uppÃ¥t, men en del klarar vÃ¥grätt ocksÃ¥?

Nu rör du till begreppen Ridax jag talade inte om flödet det kan vara åt alla håll, utan motoraxeln skall vara vågrätt inte stå lodriktning. Då kommer luftnippeln att sitta högst och luft samlas i motorn.Jag har tyvärr sett sådana installationer.

///AndersA
« Senast ändrad: 10 december 2009, 09:27:09 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #10 skrivet: 10 december 2009, 07:49:52 »
Nu rör du till begreppen Ridax jag talade inte om flödet det kan vaa åt alla håll, utan motoraxeln skall vara vågrätt inte stå lodriktning. Då kommer luftnippeln att sitta högst och luft samlas i motrn.Jag har tyvärr sett sådana installationer.
Hmm... ja, det var sÃ¥ du menade (och skrev om man läser noga)....  :-[
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #11 skrivet: 10 december 2009, 08:55:31 »
Svårt att ge någon direkt orsak utan att ha sett pumparna. En felkälla kan vara felaktiga
flexslangar som inte är diffusionstäta, ett inte alltför ovanligt problem. Om du har några metallomspunna flexslangar, försök att se om de har någon färgmärkning?
Med egna brunnar kan vattnet vara bra att dricka men mindre bra för värmesystemet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Optima 700

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #12 skrivet: 10 december 2009, 12:06:23 »
Hej!
TAck för svaren, c-pumpen är rätt monterad.
Har redan varit i kontakt med försäkrningsbolag och anmält skadan, gjorde det direkt. Ska även kontakta dem idag och fråga lite annat.
Hittade en intressant sak om olika värmepumpar och deras brister på den här länken:http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0D/90/18/wkr0016.pdf.
Just Optima 700 har mest fel och brister av alla INGEN rolig läsning för oss innehavare. :'(

Angående vårat vatten så förstår jag inte hur man ska göra då? Man kan ju inte ha två olkia pumpar för olika ändamål. Sc:,h

När jag pratade med firman igår em så sa de att man kanske får använda sig av "joniserat" vatten i ledningarna. Vad är det? Sc:,h Och vad kostar sådant? Säkert ett antal tusenlappar igen. Och hur kan man garantera att det kommer att fungera?

Känns så här huvuddunk huvuddunk
Trött på strulande värmepump, Optima 700 med tillhörande Combi Compact, installerad 18/4-2002, i ett hus byggt 1950 på 130 kvm. Har nog aldrig fungerat riktigt bra känns det som.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #13 skrivet: 10 december 2009, 12:45:51 »
När jag pratade med firman igår em så sa de att man kanske får använda sig av "joniserat" vatten i ledningarna. Vad är det? Sc:,h Och vad kostar sådant? Säkert ett antal tusenlappar igen. Och hur kan man garantera att det kommer att fungera?

Avjoniserat vatten måste det vara, alltså vatten där man har plockat bort alla salter. Är det en egen brunn? I så fall, var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Cirkulationspumpar som bytts flera ggr sedan 2002
« Svar #14 skrivet: 10 december 2009, 14:15:15 »
När jag pratade med firman igår em så sa de att man kanske får använda sig av "joniserat" vatten i ledningarna. Vad är det? Sc:,h Och vad kostar sådant? Säkert ett antal tusenlappar igen. Och hur kan man garantera att det kommer att fungera?

Avjoniserat vatten måste det vara, alltså vatten där man har plockat bort alla salter. Är det en egen brunn? I så fall, var ligger huset?
Roland Kan du förklara för mig hur vattnet kan vara tjänligt att dricka men inte användbart i en värmeledning? Vad skulle kunna påverka så dramatiskt?
Mvh ///AndersA
« Senast ändrad: 10 december 2009, 14:47:00 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!