Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpt hus med "grisen i säcken" CTC Eco El fulkopplad? + hetgaslarm!  (läst 9189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Modellen står på insidan av både EcoEl och EcoAir om jag kommer ihåg rätt. Öppna frontpanelen och titta efter.
Men total drifttid är ju drygt 75 tusen timmar, vilket skulle innebära över 8,5 år.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varit bortrest sÃ¥ inte kunnat gÃ¥ vidare med detta. iaf. tog kort pÃ¥ div. nummer  (pÃ¥ innedelen) men har svÃ¥rt att utläsa vilken modell jag har!


Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
Sista veckan har jag börjat få hetgaslarm ett par ggr. per dag! resettat larmen.

Något som gör mig förvirrad i felsökningen är att larmet kommer på Svenska, men resten i systemet verkar vara på Spanska..

Så hur ska jag gå vidare. (här lusläst hetgas trådarna, men ny på detta och behöver step by step)

Tackar. Mikolino

Jag har en CTC EcoEl + EcoAir 107 som har fungerat felfritt sedan jag övertog den med huset för 5 år sedan. För ett par veckor sedan fick jag också hetgaslarm som återkom varje dag efter reset. Ökade hastigheten på laddpumpen, vilket hjälpte föga. Köpte en ny hetgasgivare a 499 kr till EcoAir. Väldigt enkelt att byta själv. Nu fungerar allt som det ska igen.

 
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du samma modell? tänkte ringa ctc (eller åf.) imorgon och beställa, bra o veta exakt vilken givare man ska ha (eller det kanske är samma givare till alla modeller?)


Edit: Tagit bort direkt citering /lmf
« Senast ändrad: 13 april 2014, 19:01:17 av Lmf »

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
Jag har som sagt en EcoAir 107 (version 2). Jag antar att det är samma version som du har med tanke på åldern. Det är med all säkerhet samma givare i övriga versioner. Se denna http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i13296.html
men det skadar såklart inte att ringa och kolla om du är osäker.

Edit: Tagit bort direkt citering /lmf
« Senast ändrad: 13 april 2014, 19:02:12 av Lmf »
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Jo, vi köpte äntligen hus, i huset sitter en formidabel (enl. säljaren/mäklaren) CTC Eco EL ca: 7-8år gammal.

Huset i sig är ett gammalt (1½plans med källare) 50tals bygge, men totalrenoverat/utbyggt osv.

På entre planet skulle det vara golvvärme överallt (visat sig vara i 5/6 rum, dolt fel!?) och källare+övervåning radiatorer (allt detta kopplat till CTC´n)
Det verkar vara kopplat till bara EN cirkulationspump (ej hittat någon mer) som driver runt till alltihopa, mao. radiatorerna i källaren+ovanvåning är i princip meningslösa och värmer knappt något alls då de inte får mer än 27+c vattenvärme... golvvärmen på entreplanet verkar dock fungera tillfredställande!

Du säger inte om ni fryser, nu när elementen på ovanvåningen är kalla. Jag gissar troligen inte, och då har du en anläggning som klarar sig med bara en cirkulationspump, vilket är vad alla eftersträvar, Roland skrev nyligen ett bra förklarande inlägg om det. Sök Rolands inlägg, det handlade om radiatorer.
Vad gäller dolt fel sÃ¥ fÃ¥r man nog sätta sig in i en husägare/säljares situation, han har inte försökt lura dig utan tycker nog själv att bottenvÃ¥ningen haft golvvärme, sedan om det är nÃ¥gra kvm som saknar sÃ¥ är det inte sÃ¥ noga, han kanske inte ens haft koll själv, alla är inte sÃ¥ intresserade som vi  ;), och det är inte heller dolt fel om det gÃ¥r att upptäcka utan större problem. Dessutom är huset av en viss Ã¥lder och golvvärmen lagd mycket senare, sÃ¥ man kan förvänta sig en avvikelse pÃ¥ ett och annat.

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, öv är riktigt kallt alltid, så där fryser barnen alltid!

När det gäller golvvärmen så var det ett försäljningsargument som vi tyckte va viktigt! och det är ju inte bara ett par m2 lite här o där som fattas utan ett helt rum på ca: 10m2

Edit: Tagit bort direkt citering /lmf
« Senast ändrad: 13 april 2014, 19:02:52 av Lmf »

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Är du säker på att det inte ligger slang i det rummet?

Utloggad Mikolino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja till 99% haft en här o vi gick igenom alla titthål i väggarna(alla ventiler där var öppna) , luftade systemet, resultat: ingen luft alls (o drog på rejäl värme sen) vi hittade inget som gav ens den minsta värmen i det rummet!

Edit: Tagit bort direkt citering /lmf
« Senast ändrad: 13 april 2014, 19:03:32 av Lmf »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!