Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.  (läst 27051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej har en ctc eko el 1550 med en tillkopplad eko air som jag tycker går mycket på elpatron när de blir minusgrader ute. Har jämfört dag för dag vad kompressorn har för drifttid och vad elpatronen dragit under historisk drifttid.
Allt har funkat bra nu när de varit runt nollan och + grader ute men när de blir nÃ¥gra minus sÃ¥ ser jag att elpatronen gÃ¥r in.  Har haft en tekniker här som kollat men har inte hittat nÃ¥ fel men de va ju sÃ¥klart +grader ute dÃ¥.
Jag frÃ¥gade om man kunde göra nÃ¥gon inställning sÃ¥ att inte elpatronen gÃ¥r in o värmer, men man skulle inte pilla pÃ¥ inställningarna enligt han.  Har sökt här pÃ¥ forumet och de stÃ¥r mycket men hittar inget med mitt fel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2015, 11:19:56 »
Du skriver i rubriken att kompressorn inte startar när det är kallare än -5 °C?
Att elpatron hjälper till när det blir kallt är fullt normalt, det handlar om att effekten från kompressorn inte räcker till att hålla huset varmt och då behövs eltillskott.

Men för att bedöma ditt fall behövs lite mer uppgifter, värmepumpens storlek, husets värmebehov eller storlek, ålder, isolering, geografiskt läge mm.
Skriv också upp några inställningar på EcoEl som huskurvans lutning och justering samt börvärdet på elpannans temperatur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2015, 11:48:45 »
Att göra så att elpatronen inte värmer är enkelt. Det är bara att gå in i inställningar och sätta "elpanna max kW" till noll.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2015, 11:58:01 »
Huset är ca 100 kvadrat och är byggt 1931 , tilläggsisolerade väggar vind som är isolerad. Ligger i Stockholmsområdet.
Aktuell driftinfo
Ute.  0
Panna.  50(50)
Framledning. 39(39)
Panna nedre.  42(44)
Hetgasgivare.   1
Kompr.   FrÃ¥n
Fläkt.    FrÃ¥n
Laddpump.  Till
VP in/ut.   42/42
Ute VP.    0
Radiatorpump.   Till
Eleffekt kW.    3,0 + 0
Historisk drifttid
Total drifttid h.    64239
Elvärme kWh.     55261
Högsta framledning.   55
Kompressor total drifttid h.     9062
Drifttid / 24h  h:min.        12:54
Starter / 24h st.              27

Inställningar
Elpanna*c                       50
Elpanna Max kW.             6,0
Elpanna nedre *c.            50
Elpanna nedre kW.            6
Huskurva
Lutning*c.        49
Justering *c.      3

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2015, 12:06:35 »
Har du innegivare och vad har du i såna fall ställt in för innetemp?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2015, 12:15:16 »
Hej ingen innomhusgivaren

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2015, 17:03:38 »
Enligt rubriken så startar inte EcoAir om det är kallare än -5. Varför tror du det? Och har du i såna fall kollat vad Min Utetemp är intställt på, under Inställningar?

Att det går mycket el beror på att du har ställt in övre tanken på 50 och satt övre elpatronen på 6 kW. Då spelar det ingen roll vad det är för temperatur ute eller vad din EcoAir gör. EcoEl kommer alltid köra övre patronen för att hålla minst 50 i övre tanken. Börvärdet i övre tanken är det högre värdet av det du ställer in och framledning+7. Ställ ner värdet på övre tanken till 45 eller nåt sånt så går det mindre elpatron.

Har du läst erp:s beskrivning av systemet?

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2015, 17:26:00 »
Jag skulle sätta övre elpatron till 40 °C och eventuellt höja någon grad om det blev problem med varmvattnet.
Inställningen av temperaturen på övre elpatron har bara betydelse för varmvattnet, om den behövs för värmen, går den in automatiskt oberoende av vilken temp den är satt till i inställningsmenyn. Vill man hindra den från att gå in för värmens skull, sätter man den till noll kW. Då kan den inte gå in.

Varför tror installatören att det finns en inställningsmeny, om man inte ska gå in och "pilla" där. Det är ytterst sällan som systemet är rätt inställt efter installationen. Det är först när vintern börjar närma sig som man ser vad som behövs göras i inställningarna och då är installatören i regel borta. Det är väl ändå husägaren som bäst ser vad som behövs ändras, eftersom det tar ganska lång tid innan man får klart för sig hur allt funkar vid olika förhållande.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2015, 17:39:20 »
Sen vet vi ju inte vilken EcoAir han har...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2015, 18:29:29 »
Nej, och inte varför rumsgivaren saknas. Den ingår i köpet och finns bifogad med pannan och ska installeras enligt CTC, men installatören tycker kanske att det är onödigt att "pilla" på den. Är strömkännarna monterade? De ingår också i leveransen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2015, 18:59:27 »
Jag har en Eco air 105.   Min utetemp stÃ¥r pÃ¥ -15 grader.  Rumsgivare  finns men är inte pÃ¥ för den sitter i källaren där ingen värme är (pÃ¥). 
Det sitter runda puckar runt elkablarna i säkringsskåpet som jag gissar är strömmkännarna. Har alltid undrat va dom va till .
Har försökt att förstå rep:s beskrivning av systemet och förstår Vell mer och mer men är inte så säker på va allt betyder.
Kan inte nÃ¥n skriva exakt vart o vilka värden jag ska ändra dÃ¥ jag är lite osäker pÃ¥ exakt va ni menar.   
De enda jag vet e att VP ska gÃ¥ in först o värma sen elpatronerna men som de ser ut nu under de senaste dygnet efter nÃ¥tt dygn med - grader sÃ¥ har inte timmräknaren för kompressorn ökat nÃ¥tt  bara mätningen för elvärme kWh dragit frÃ¥n 8 pÃ¥ morgonen tills nyss 19,00 med 33kwh.  Om man gÃ¥r tillbaka nÃ¥n vecka sen sÃ¥ gick de Ã¥t typ 3 kWh per dag men dÃ¥ gick utedelen ocksÃ¥. 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2015, 20:19:45 »
Om vi ska kunna hjälpa så måste vi få mycket mer info. Annars gissar vi i blindo.

Enda sättet att se om det är nåt mer än övre tankens temp som bör ändras är att du skriver av alla inställningar som du har i Inställningsmenyn och också i den låsta menyn, plus fler avläsningar av både aktuell och historisk driftsdata.

Innegivaren är lätt att flytta. Det är ju bara en lång tvåpolig sladd, inte ett dugg komplicerat. Utan den missar du halva vitsen med systemet. Då vet ju inte styrsystemet om det funkar eller inte, dvs om du får den temperatur inne som du vill ha.

Drifttiden säger att systemet varit igång i drygt 7 år. Är du nyinflyttad eller är det först nu du reagerar på hur systemet fungerar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2015, 20:48:19 »
Att inte kompressorn går när det börjar bil kallt, kan ju helt enkelt bero på hög returtemp och sedan kör elpatronen hela tiden och håller upp tempen.
Det går att lösa med att sätta effekten till noll och när kompressorn startar börjar man med elpatronen på 1,5 kW och sedan höjer man efter hand. Om inte detta funkar, får man sätta min utetemp till den temperatur där kopressorn inte går längre.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Hus jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2015, 20:51:57 »
Hej tack för att du hjälper mej. Jag flyttade in för 2 år sen och började intressera mej för värmepumpen förra året då jag tyckte den gick på elpatron mer en på värmepump. Hade servistekniker hos mej men blev tillsagd att fabriksinställningarna va bäst att ha o man skulle inte pilla på inställningar. Rumsgivare behövdes inte enligt han.

Jag kan skriva av alla värden under inställningar men vad menar du med den lÃ¥sta menyn?.  I hur mÃ¥nga dagar och hur mÃ¥nga gÃ¥nger per dag vill du ha avläsningar pÃ¥ aktuell driftinfo + historisk driftdata. Och vill du ha informationen innan jag ändrar den övre pannans temp och elpatron ?.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ctc Eco air startar ej när det blir över - 5 ute.
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2015, 21:01:37 »
Han menar fabriksinställningarna i den kodade menyn med de låsta inställningarna.
Aktuella driftvärden måste läsas av när kompressorn ä i drift och har gått en stund, så att värdena stabiliserats, annars ger de inget.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!