Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 200 A/W. Vill stänga av varmvattnet pga byte av duschblandare. Hur?  (läst 8390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mccalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Har förra veckan låtit installera IVT kombimodul 200 A/W med utedel Air 90.

Jag ska byta blandare i duschen och måste därför stänga av varmvattentillförseln dit. På kallvattenledningen finns ballofix monterad så den är bara att stänga, men inget sånt finns på varmvattenledningen. Måste därför stänga av varmvattnet på något sätt via kombimodulen. Inte är det väl så att det bara är att stänga av kombimodulen med OFF-knappen? Om jag stänger av huvudkranen, dvs ledningen in i huset, så påverkar väl inte det framledningen av varmvattnet förrutom att varmvattenberedaren inte längre fylls på när man tappar ur förstås?
Jag har läst igenom manualerna och detta forum men inte hittat nåt. Verkar skumt att det bara är jag som vill stänga av varmvattnet ::)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Stäng av vattnet vid vattenmätaren, sedan kan du kolla om du kan tappa varmt eller kallt vatten vid blandaren.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mccalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Jag är inte så bra på detta, men vid vattenmätaren sitter ju huvudkranen för allt vatten in i huset. Stänger jag den så får jag inget kallvatten i ledningarna i hela huset, men frågan är hur jag stänger av så att varmvattenberedaren slutar trycka ut varmvatten i ledningarna? Stänger jag av huvudkranen så finns det ju fortfarande 185 l uppvärmt vatten i varmvattenberedaren. Huvudkranen kommer jag att stänga vid blandarbytet för att undvika tryck i kallvattenledningen till blandaren. Rätta mig gärna om jag har fattat fel.

Jag ska alltså byta duschblandare och måste stänga av både varmt och kallt vatten samtidigt.
« Senast ändrad: 12 oktober 2010, 21:56:28 av mccalle »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Stänger du av huvudkranen så finns det inget tryck som kan trycka ut varmvatten i ledningarna. Så vida inte varmvattenberedaren står på vinden så kommer inte vattnet att rinna ur den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mccalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Aha, där ser man. Tack för infon. Lärt mig nåt nytt idag, det e ju bra Thumbsup
Ska prova imorgon och se om det kommer nåt varmvatten med huvudkranen avstängd. I hope not.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!