Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är normal servicetid.  (läst 1533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jpinnovation

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vad är normal servicetid.
« skrivet: 28 september 2010, 17:17:57 »
Min IVT Greenline HT plus E pajade i början på sommaren men jag upptäckte
det inte förrän i augusti. Efter 2 servicekillar visade det si att kompressorn pajat.
Man kunde inte ange nån tidpunkt för reparation.
Jag ringde efter en vecka efter sista servicebesöket och fick svar att dom hade
ingen kompressor på lager utan att jag kunde få vänta mellan 3 veckor och 3 månader på en ny kompressor!

Är detta normalt? Pumpen installerades våren 2008 och är ju relativt ny!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad är normal servicetid.
« Svar #1 skrivet: 28 september 2010, 17:29:49 »
vad var det för kompressor? Mitsubishi?   Du kan ju lika gärna ta ett annat märke.  Men det kanske blir strul med garantier 

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Vad är normal servicetid.
« Svar #2 skrivet: 29 september 2010, 12:51:24 »
Det kan ju inte vara sant att det skall ta minst 3 veckor och ända upp till 3 månader att få fram en ny kompressor. Man kan i så fall undra om det är så ovanligt med kompressorhaveri att IVT inte har dessa i lager? Dom får väl sno en från tillverkningen.

Mitsubishi kompressorn har ju lovordats och det är få som haft problem med dessa. Kan inte minnas att jag läst här på forumet om någon sådan kompressor som gått sönder. I Folksams rapport finns det ingen HT + E (Några HT + C) som rapporterats med trasig kompressor så du måste ha haft otur eller så kanske det inte är fel i kompressorn?

Kontakta IVT's support centralt och fråga om du verkligen skall behöva vänta så länge. Har du en större maskin så har du väl inte tillräckligt stor eltillsats (max 9kW) och då kan det ju bli kyligt i upp till 3 månader....
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad jpinnovation

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Vad är normal servicetid.
« Svar #3 skrivet: 30 september 2010, 12:41:12 »
Efter att jag ringt upp och uttryckt kritiska synpunkter på deras servicepolicy i förrgår
ringde dom upp och hade plötsligt "fått tag på" dom delar som behövdes!
Skall fixa det onsdag nästa vecka!
Man skall tydligen vara besvärlig/grinig kund!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!