Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fyller jag pÃ¥ vatten till system med bergvärmepump?  (läst 24776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IsBSj

  • Gäst
IsBSj
Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« skrivet: 11 januari 2012, 16:38:56 »
Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp med att veta vart jag fyller på vatten till ett system med
bergvärmepump! Jag har två expansionskärl, varav den ena visar 0,6 bar och den andra 0(!).
Varför har man två?

Jag har många bilder som kan beskriva men förstår inte hur jag ska posta dem i ett inlägg.

Hoppas någon kan hjälpa till!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det större kärlet borde vara till radiatorerna. I anslutning till ditt kallvatten eller ditt varmvatten borde det finnas en ventil/kran som du kan öppna lite för att fylla
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2012, 17:14:05 »
Om du följer kallvattenröret från vattenmätaren mot pannan, så hittar du en ventil (kran) som nu är stängd och som ansluter mot ett rör som förmodligen förbinder expansionskärlet med pannan. Öppnar du på ventilen, ska trycket i expansionskärlet börja öka.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ja eller så sitter den på varmvattenröret så man fyller varmt o fint vatten :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2012, 17:38:52 »
Det är möjligt, men när man fyller upp systemet första gången finns väl inte så mycket varmvatten att tillgå. Och när man bara fyller någon deciliter spelar det väl ingen större roll.
Jag har aldrig sett att man fyller från varmvattensidan, men det finns kanske den varianten också.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2012, 17:50:20 »
Enligt vad jag hört ska det vara en fördel med varmt vatten pga mindre syreinnehåll men jag drog min påfyllning från kallvattnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2012, 18:04:09 »
Jo, men det går ju knappast att fylla med varmt vatten när man fyller systemet första gången, och de småskvättarna man fyller sedan kan väl inte ha någon betydelse.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2012, 18:14:46 »
Det är väl förvisso inget problem att ha varmvatten i beredaren innan man fyller radkretsen men verkar något overkill håller jag med om. Man kan ju iofs koppla diskmaskinen till vv också så man får cop diskningar. Om man verkligen vill.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2012, 18:21:58 »
Det beror ju på vilket system man har, jag har alltid haft panna där varmvattnet värmts via värmeväxlare i pannan typ slingberedare, där är det inte helt lätt att fylla en nyinstallation med varmvatten.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2012, 19:43:43 »
Sen kan man ju undra om det är mindre syre i varmt vatten i en beredare vart tar syret vägen jag tror det finns kvar. Jag kör diskmaskin på vv men det är beroende tidigare vedeldning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Jag skulle vilja ha hjälp med att veta vart jag fyller på vatten till ett system med
bergvärmepump! Jag har två expansionskärl, varav den ena visar 0,6 bar och den andra 0(!).
Varför har man två?
Det kan vara så att det andra expkärlet (som inte är kopplat till klimatsystemet == radiatorer / golvvärme etc) är ett expansionskärl för köldbäraren. Rören till det kärlet borde i såna fall vara kalla och isolerade. Det kan du inte fylla själv, och trycket ska inte vara 0 utan högre än så, så du bör låta fylla på det (annars kan det komma in luft i köldbäraren och då riskerar cirkulationspumpen för köldbäraren gå sönder).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2012, 21:06:43 »
Om det är ett vanligt plast expansionskärl till brine är det normalt inga problem att fylla men ett tryckkärl blir lite knepigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
mm jag har alla fall sett pÃ¥fyllning med varmvatten  :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2012, 22:16:21 »
Jag har många bilder som kan beskriva men förstår inte hur jag ska posta dem i ett inlägg.

Hoppas någon kan hjälpa till!

Det är lättare om vi förstår hur det ser ut och vad du vill göra. Läs här om hur man postar bilder:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42946.0
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fyller jag på vatten till system med bergvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2012, 22:25:08 »
mm jag har alla fall sett pÃ¥fyllning med varmvatten  :)

Jag har det i Uppsala, och med kallvatten i Dalarna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!