Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glädjesiffror eller "pÃ¥ riktigt"?  (läst 2752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Glädjesiffror eller "på riktigt"?
« skrivet: 04 oktober 2004, 11:44:59 »
Stiebel Eltron skriver följande om sin vatten/luft vp:

WPL 10 är en effektiv och ekonomisk värme-lösning för villaägare. WPL 10 tar energi från uteluften ned till -18 °C och omvandlar den till maximalt 65 °C varmt vatten för värmeelement eller vattenburen golvvärme och varmvatten.


Fråga:
Har dom något unikt eftersom alla andra (vad jag sett) Luft/vatten system går ner till -10 grader och Stiebel Eltron utlovar ner till -18 grader?

Framledningstemperatur på 65 grader då det är -15 grader ute ska ge en COP på 2,1 enligt deras data, kan det stämma? Se länk:

http://www.stiebel-eltron.se/products/products.asp?index=15&subIndex=30

Om datan stämmer verkar detta vara en klart intressant produkt! Men som vanligt är jag skeptisk och frågar er andra vad ni tror om dessa siffror...

Mvh
//Jonas
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:Glädjesiffror eller "på riktigt"?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2004, 11:49:15 »
Såg fel...COP'en är 1,4 vid -15 grader ute och 65 grader i framlednings temperatur!
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

admin

  • Gäst
admin
Re:Glädjesiffror eller "på riktigt"?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2004, 12:44:18 »
Verkar vara en vettig produkt, verkningsgraden är 1.7 vid -15/50 grader, kanske en vanligare framledningstemp än 65 grader vid -15 ute...

Som alltid är det luftvärmepumparnas låga verkningsgrad vid låga utetemperaturer som är dess akilleshäl, denna ger dock någon uteffekt trots riktigt låga temperaturer, bra!

Mera sånt vill vi se, eller hur?

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:Glädjesiffror eller "på riktigt"?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2004, 12:57:24 »
Jajamensan! Mer sÃ¥nt!!  :D

Ser att Stiebel kör med R290 som köldmedel, dom andra oftast R407C, vad är skillnaden, nackdelar m.m.?


Mvh
//Jonas
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:Glädjesiffror eller "på riktigt"?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2004, 13:35:08 »
Ska det vara så svårt för leverantörerna att speca sina produkter med siffror som går att jämföra på ett lätt sätt?
Dom flesta framställer sin COP vid värden som inte går att jämföra med andra produkter...HMM, kan det finnas någon tanke bakom detta fenomen?

Ska det vara så svårt att speca siffror som är konsument vänliga och som gör det lätt att jämföra produkt mot produkt?
Har ingen större lust att behöva leka dektektiv för att kunna jämföra Nibe, CTC, Thermia, IVT m.m. mot varandra.

Snälla Generalagenter, speca era siffror lika!!  >:(
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

admin

  • Gäst
admin
Re:Glädjesiffror eller "på riktigt"?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2004, 16:00:03 »
Effektdiagram som redovisade:

För berg/markvärmepumpar följande.

  • Driveffekt samt uteffekt vid +5, 0 och -5 graders inkommande köldbärartemp.
  • COP-värden i textform för 0/35 och 0/50 grader.
  • De tillverkare som skryter med högre max framledningstemperatur än 55 grader bör även ange COP vid max framledningstemp
För luft/vatten-värmepumpar borde det anges följande.

  • Driveffekt samt uteffekt vid +5, 0, -5, -10 och i tillämliga fall -15 graders inkommande köldbärartemp
  • COP-värden i textform vid 0/35 och 0/50 grader.
  • De tillverkare som skryter med högre max framledningstemperatur än 55 grader bör även ange COP vid max framledningstemp
Om dessa rutiner infördes när det gäller redivisningen av verkningsgraden skulle det bli så mycket lättare för oss konsumenter att välja, men det är klart - man kan ju förstå att de tillverkare som inte har något att skryta med drar sig för att rdovisa sina siffror på ett för allmänheten jämförelsebart sätt.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:Glädjesiffror eller "på riktigt"?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2004, 20:15:58 »
Är Stiebelpumpen unik eftersom den verkar ner till -18?


Ingalunda, utanför mitt hus står en Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983. Den tuffar fortfarande på. Pumpen går ner till -16, då frysskyddstermostaten stoppar kompressorn. När temperaturen stigit till -14 återstartar kompressorn.

Några COP-värden beräknade av kommunens energirådgivare 1983 enl VVS-handboken vid 55 grader utg vattentemp:

+20/2,68
+15/2,68
+10/2,53
+5/2,39
+-0/2,0
-5/1,81
-10/1,7
-15/1,65

Så nog kan Stiebels uppgifter vara riktiga, utvecklingen även på pumpsidan måste väl ha gått framåt något sen 1983.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!