Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT greenline frÃ¥n 1997 med "Retur hög"  (läst 8289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« skrivet: 04 januari 2009, 19:53:18 »
Hej,

Jag har en IVT Greenline 1997 års modell med 6kW elpatron. Problemet som har funnits sen den var ny är att den pausar pumpen och kör på elkasset i omgångar när det blir ett par minusgrader. Tidigare var det när det var kallare än 10 minus ute. Nu sedan jag satt in vattenburen golvvärme i hallen och kompletterat med flera radiatorer, bla. i källaren så händer detta vid 2-3 minus. Vi har varmare inomhus nu än förr i tiden.

Enligt anliggningstermometrar är dessutom returtempen 42 grader när den bryter för "retur hög" (och inte 48 grader som den borde enligt specen). Jag har tweakat något med "hysteres"-potentiometern under framsidan, så det är inte riktigt orginal, men jag förstår inte att detta skulle påverka när den larmar om hög returtemp. Jag har dessutom mätt resistansen på returgivaren och den verkar fungera som den ska enligt manualen.

Vad kan jag göra innan jag måste ringa en sericetekniker?

Mvh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 19:59:30 »
Hur stor är den kw-mässigt,samt erat hus, den kanske inte klarar erat nuvarande behov som blivit lite större än innan.
Jag skulle kunna tänka mig att växelventilen inte fungerar riktigt, eller så blir detta larm just när den gör vv.
Sitter returgivaren närme vp??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2009, 20:55:24 »
Hej, Tack för svar!

Pumpen är på 8kW och huset är på 180m2. Gammalt sekelskifteshus som är dåligt isolerat.
Borrhålet är på 120m har jag för mig. Huset är inte tillbyggt sedan pumpen installerades och den dimensionerades efter huset som det ser ut. Det lät på installatören som att det var lite för få radiatorer. Det problemet borde vara borta nu.

Returgivaren i värmepumpen ser jag inte var den sitter, då kablarna till den följer returröret upp under stora vattencisternen som skymmer. Jag kommer alltså inte åt givaren med mindre än att montera bort cisternen (skulle jag tro). Men den lär väl sitta mellan 50-150cm från själva kompressorn antar jag.

Om den larmar när den gör vv vet jag inte. Låter det inte konstigt? Varför skulle detta inträffa? Jag är inte så insatt, så detta kanske inte är så konstigt... :-)

Jag har inte schemat framför mig så jag vet inte var växelventilen sitter (och vad den är till för).

mvh Jacob

3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2009, 21:10:59 »
Har du en yttre cirkulationspump för radiatorkretsen? I sÃ¥ fall har du nog en bypassledning ocksÃ¥. Det kan vara sÃ¥ att den yttre cirkulationspumpen är för "svag" jämfört med den inre dÃ¥ blir det flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassen och varmt vatten gÃ¥r tillbaka till värmepumpen utan att passera radiatorsystemet. Det finns mycket skrivet här pÃ¥ forumet om den där  huvuddunk bypassen och de strul den kan ställa till med.
Bypassledningen skall ha samma temperatur som returen från radiatorsystemet, kolla när VP gör värme till huset, inte varmvatten. Det räcker nog att lossa på isoleringen och känna med fingrarna.
Växelventilen, ocksÃ¥ den  huvuddunk ställer om mellan radiatordrift och varmvattendrift. Även om den finns massor pÃ¥ forumet.

Vi har likadana värmepumpar  Thumbsup
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2009, 21:26:52 »
Hej,

Kul, att du har en likadan pump Olle.

Ja, jag har en yttre cirkulationspump precis ovanför värmepumpen. Ja, jag har en bypass-ledning också.
Jag håller på att löda ihop ett temploggningssystem så jag ska få lite exaktare temperaturuppgifter. De anliggningstermometrarna jag har nu är billiga ClasOhlson-varianter, men de visar typ samma före och efter bypassen på retursidan båda visar runt 42 grader när den visar "retur hög". Det kan vara som du säger om termometrarna visar fel (vilket inte är omöjligt). Bara brine-rören är förresten isolerade.

Jag tycker att det är lite konstigt att termometern efter bypassen skulle visa sex grader fel, dvs 42 istället för 48 grader.

Är det möjligt att jag har påverkat kurvorna med potensiometrarna så att värdet för "retur hög" har blivit lägre än 48 som det ska vara från fabrik?

mvh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2009, 21:50:32 »
Det kan vara lite besvär med inställningarna på IVT-pumpar när man har golvvärme eller tröga system i och med att det är returtemperaturen som styr. När tillsatsen går till går den för länge. Det kommer sedan alltför varmt returvatten tillbaka som stoppar pumpen. Det har skrivits mycket om det.

En lösning är att minska skillnaden mellan start och stopptemperatur. Man kan också ändra ramptider för tillsatsen men jag vet inte om reglersystemet tillåter det på den årsmodellen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2009, 10:05:34 »
OK. Jag får leta lite på forumet om det. Men om jag får till lite temperatur-logg-kurvor om några dagar och bifogar denna post, kan du/ni avgöra vad det är för fel?

Jag hade tänkt sätta givare på följande:

Utetemp
Innetemp
Radiatorframledning
Radiatorreturledning inne i VP
Radiatorreturledning innan bypass
Brine in
Brine ut

ska man även mäta

Hetgas tex? Är det intressant?
Finns andra rör som jag borde sätta en givare på?

MVh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2009, 12:06:26 »

Hetgas tex? Är det intressant?


Bara om man misstänker att pumpen inte går som den ska pga mekaniskt fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2009, 22:25:00 »
Är det möjligt att jag har påverkat kurvorna med potensiometrarna så att värdet för "retur hög" har blivit lägre än 48 som det ska vara från fabrik?

Det tror jag inte, det är nog ett fast värde.



Styrningen av tillskottet är inte bra på dessa maskiner enligt min erfarenhet. Mitt är bortkopplat och jag tillskottar manuellt med elkonvektorelement vid behov.

Min kunde köra tillskott och en halvtimme senare hade den stannat helt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2009, 23:20:48 »
Jag kom just hem till huset (Har varit i Norrland över helgen).
19 grader i vardagsrummet och 17 grader i sovrummet. "Retur hög" igen...

Inte förrän returen var nere på 37 grader startade pumpen igen... (enligt sunkig anliggningstermometer)

Jag ställde ner yttre cirkulationspumpen från "3" till "2" (3 är max) och begränsade den inre pumpens ventil då den redan körde på långsammaste läget.

Hoppas delta T ökar lite nu.

mvh Jscob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2009, 09:50:34 »
Gammalt hus kompletteterat med nyare radiatorer. Då kan det vara värt att kontrollera att det inte finns några radiatorer som "kortsluter" cirkulationen, dvs radiatorer där returvattnet är nästan lika varmt som ingående. Det blir lätt så när man blandar nytt och gammalt. Framför allt skall man kontrollera små radiatorer i närheten av värmepumpen där tryckskillnaden är störst. Kortslutande radiatorer bidrar till att värmepumpen får arbeta vid onödigt hög temperaturnivå.

Det bör vara minst 5 graders skillnad mellan radiatorernas in- och utlopp
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2009, 14:09:35 »
Jo, det är nog vettigt att göra en sådan genomgång. Men jag vill ändå först och främst lösa gåtan varför pumpen pausar och larmar för "retur hög" vid 42 grader och sätter igång vid 37 grader. "retur hög" ska man ju inte få förrän vid 48 grader.
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2009, 14:29:19 »
Det är ju stor skillnad pÃ¥ 42 och 48 grader.  Du kanske kan mäta resistansen i givaren precis när VP stannat. Om värdet indikerar 42 grader sÃ¥ är det ju VP styrningen som stoppar för tidigt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2009, 17:29:30 »
Hej,

Jag kollade just upp en misstänkt "kortslutning" som rörmokaren monterade som ersättning när en radiatior tog bort och som jag ifrågasatte, men som skulle vara OK enl honom. Den skulle inte kortsluta systemet enligt honom, men det gör det. Det är samma temp på fram- som retur-röret till denna koppling! Inte bra. Synd att han flyttat till Norge, så jag lär inte kunna reklammera. Men det är kanske inte så svårt eller dyrt att fixa själv. Synd bara att behöva tömma systemet på vatten.

Nu har det blivit mildare, så jag var tvungen skruva upp temperaturen på värmepumpen med "huvudvredet" för att få "retur hög". Jag monterade en lite seriösare anliggningstermometer, typ digital "fluke" och vid 43 grader på returen stannade pumpen. Jag stängde då av pumpen och lossade sladdarna till returgivaren och även den visade motsvarande 43 grader (2,28kOhm).

Detta tyder ju på att det är knas med VP-styrningen. Eller hur!?

Måste man byta hela huvud-enheten då? Eller kan den "fixas till"?

mvh Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT greenline från 1997 med "Retur hög"
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2009, 19:12:12 »
Jag kollade just upp en misstänkt "kortslutning" som rörmokaren monterade som ersättning när en radiatior tog bort och som jag ifrågasatte, men som skulle vara OK enl honom. Den skulle inte kortsluta systemet enligt honom, men det gör det. Det är samma temp på fram- som retur-röret till denna koppling!

Om du har tvårörssystem och tar bort en radiator så skall du plugga anslutningarna, om det är enrörs så skall du montera "kortslutningen" för att leda vattnet vidare till nästa radiator. Har du enrörs eller har han missuppfattat ditt system?

Detta tyder ju på att det är knas med VP-styrningen. Eller hur!?

Det verkar så ja.


Måste man byta hela huvud-enheten då? Eller kan den "fixas till"? Jag tittade nu i min manual, det står att VP stoppar på "cirka" 49 ºC och startar igen när temp sjunkit "någon grad" det verkar lite oexakt tycker jag.


Det är ju en gammal VP och kanske svårt att få tag på reservdelar. Om du får bort din kortslutning så kanske det funkar ändå. Annars kanske man kan mixtra med ett motstånd i serie med givaren för att flytta stoppet lite. Jag vet inte säkert om man riskerar något, men jag tror att det som händer om man går upp för högt är att VP istället stannar för "pressostat hög" och då krävs reset av larmet innan den startar igen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!