Författare Ämne: tankar kring tankar och framledning  (läst 2292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
tankar kring tankar och framledning
« skrivet: 13 januari 2012, 10:18:33 »
Jag loggar min framledning från vp och systemframledningen mot radiatorer/golvvärme.

Jag har en arbetstank och flödet över värmepumpen är högre än över radiatorerna.

Jag har en kurva (34) med förskjutning som ger ett bör vid 0 grader på 37.

När jag kollar dygnsmedel för detta dygn, hittills, som än så länge legat prick på 0 grader... så är VP framledning 34.9 och systemframledning 37,7.

Jag nollställde kring 01:00 och läste av vid 10:00.
Då hade värmepumpen gått ca 3 timmar.
Systemframledningen loggar bara värme medans VP framledning även loggar VV.

Måste man göra en logg som bara loggar framledning under drift av kompressorn för att få rättvisande siffror.
Eller har jag på tog för lågt flöde över radiatorerna.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: tankar kring tankar och framledning
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2012, 10:27:27 »
Jag nollställde kring 01:00 och läste av vid 10:00.
Då hade värmepumpen gått ca 3 timmar.
...
Måste man göra en logg som bara loggar framledning under drift av kompressorn för att få rättvisande siffror.
Beror på vad du vill åstadkomma. Vill du se att framledningstempen är ungefär samma som framledningen till rad/gv? Men det vill du nog inte?, för du har olika flöden och då spelar det väl ingen roll?

Men vill du mäta hur mycket VP ger så är det väl bara när kompressorn går som det är intressant (och den dessutom inte tillverkar varmvatten).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: tankar kring tankar och framledning
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2012, 11:13:57 »
Ett tag tänkte jag att värmepumpens framledning i snitt över dygnet, med kompressor på och kompressor av. Alltid blev samma som kurvan. Men så är det alltså inte. Men om värmepumpen gick dygnet runt, då skulle det va det eller?

Hur gör andra som loggar, som inte har tank? Hur ser dom i fall sitt producerade snitt överensstämmer med kurvan.

Då måste man alltså göra så att logga bara om kompressorn går samt att det är värme och inte VV som görs?

Eller räcker det att mäta på framledningen utanför värmepumpen för dessa? Motsvarande min systemframledning.




Vad gäller effekten så får jag för mig att det är enklare.
Som jag gör nu så tar jag producerad effekt i snitt över en timma och får kwh som levererats. Det ser ut att blir rätt. När pumpen står stilla ligger värdet på 0 och när pumpen går ger den vad den ger så att säga. Vid 0 grader ute ser det ut att ligga på ca 5kw och det stämmer bra med mina kalkyler.

Varje timma sparar jag även ner detta timsnitt till ett dygnsnitt där jag multiplicerar timsnittet med 24. När ett dygn har gÃ¥tt ser jag dÃ¥ hur mycket huset har krävt. Det trevliga är att den ocksÃ¥ visas sitt momentana värde sÃ¥ just nu kring klockan lunch och med 0 grader ute stÃ¥r den pÃ¥ ca 60kwh hittills (obs alltsÃ¥ producerad värme). 
Just nu inkluderar jag VV också då även detta är "husets behov som jag tillgodoser med värmepumpen". Och ja jag justerar effekten vid VV körning för att flödet är lägre i VV slingan än vid värmeproduktion.

Jag gör samma sak med förbrukad energi.
Alltså. Utöver momentant COP har jag COP över varje timma, dygn eller annan valfri tidsperiod där dessa två värden ställs mot varandra.

Funderar på att utöka vidare med separation mellan VV och värme. Jag justerar ju redan effekten för detta men att även logga separat. Då kan jag få fram värme COP och vatten COP.
Nackdelen är att just nu sker detta genom att vid kompressordrift analysera VB deltat som är över en brytpunkt när VV görs och under när värme görs. För att inte ge en liten felmarginal här så skulle jag behöva koppla upp mig mot växelventilen som styr värme och VV.

Fast nu när jag tänker. Jävlar va smart. Om kompressorn går och det är en diff mellan system fram och VP fram som överstiger säg 0.5 grader, ja då är det VV som görs.

Det är ju ofta en diff där i mellan men när kompressorn är på är det bara en diff om VV görs. Diffen är annars aldrig större än 0.2 grader. På så sätt får jag ju en väldigt rättvisande indikator som är mer eller mindre i realtid över huruvida VV eller värme produceras.

tankar på det?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1561
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: tankar kring tankar och framledning
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2012, 13:47:31 »
Har du inte skaffat en flödesmätare än? Det borde du ju göra. Du har ju koll på alla temperaturer. Får du då reda på flödet så är det ju enkelt ut räknat. Eller köp värmemätare så får du svaret direkt. Jag ska installera min tredje nu ;D googla tex kamstrup multical 401 eller 402. Kostar nästan inget som begagnade.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
SV: tankar kring tankar och framledning
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2012, 16:24:10 »
Var hittar du beggade såna?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1561
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: tankar kring tankar och framledning
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2012, 16:53:22 »
Har hittat dom på blocket. Just nu ligger där ingen sån. Men det fanns någon annan modell nu på blocket såg jag häromdagen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: tankar kring tankar och framledning
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2012, 21:21:29 »
Har du inte skaffat en flödesmätare än? Det borde du ju göra. Du har ju koll på alla temperaturer. Får du då reda på flödet så är det ju enkelt ut räknat. Eller köp värmemätare så får du svaret direkt. Jag ska installera min tredje nu ;D googla tex kamstrup multical 401 eller 402. Kostar nästan inget som begagnade.

grejen är att mitt flöde är konstant i och med att jag har arbetstank.
Tanken är att installatören skall komma förbi vid tillfälle och dokumentera maskinen och mäta upp flöde.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: tankar kring tankar och framledning
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2012, 00:05:51 »
Beror på vad du vill åstadkomma. Vill du se att framledningstempen är ungefär samma som framledningen till rad/gv? Men det vill du nog inte?, för du har olika flöden och då spelar det väl ingen roll?

Men vill du mäta hur mycket VP ger så är det väl bara när kompressorn går som det är intressant (och den dessutom inte tillverkar varmvatten).

JAg vet inte vad jag vill. Men jag vill förstå :)

Men jag gissar att svaret på min fråga finns i det faktum att försöker man ta fram en snitt temp så ska man bara göra det i fall vätskan cirkulerar under mätperioden. Och det inser jag ju nu... min interna CP stannar ju när inte kompressorn går och därför blir det sådan stor diff mellan intern och extern framledning i snitt.

Jag har bestämt mig för att göra en liten specialare nu.
Varje sekund loggar jag tempen på värmepumpens egen framledning om kompressorn går och inte gör VV. Så kan jag jämföra den siffran med systemframledningen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!